Koulu/opiskelu ahdistaa - Työ ja opiskelu

minde^

Olen 19 vuotias. Minua on pari vuotta ahdistanut koulu. Murehdin kaiken aikaa ja mietin kun täytyisi sinne mennä. Olen aika yksinäinen siellä ja pelkään paljon jos minun täytyy jotain sanoa. Muuten osaan normaali elämässä hoitaa sosiaaliset tilanteet ihan normaalisti. Olen aina ihan paniikissa, oksettaa ja vapisuttaa ennen kouluun lähtöä ja usein lintsaankin paljon. Onko kellään samoja oireita? Haluiaisin mennä terapiaan, paljon siihen menisi suunilleen rahaa, koska opiskeliana minulla ei ole paljon rahaa käytettävissä. Ja miten sinne ylipäätään haetaan.

Kommentit (6)

Kylpyankka

Suuntaa nyt ihan ekaks terveydenhoitajan puheille, hän osaa sinut sitten ohjata eteenpäin. Kunnallisessa terveydenhuollossa on ainakin jonkinlaisia mielenterveyspalveluja saatavilla, ja ne menee normaalien terveyskeskusmaksujen piiriin.

Hae vaan rohkeasti apua, kyllä elämä alkaa taas pikkuhiljaa hymyillä ja asiat järjestyä :)

Emmily_

Tavallinen mielenterveystoimistossa tmv. juttelemassa säännöllisesti käyminen ei maksa mitään. Psykoterapia on kallista, mutta sitä et luultavasti edes tarvitse.

k87

mä soitin viime keväänä samasta (ei ihan noin pahat fyysiset oireet kuitenkaan) ihan vaan oman koulutusohjelman terkkarille, joka ohjas mut omalääkärille, joka ohjas mut mielenterveyspoliklinikalle. soita siis terkkarille ja sovi aika. se oli se vaikein askel, mut pakollinen. tsemppiä!

sandra88

minullakin on samanlaisia oireita kuin sinulla (ehkä vähän pahempiakin). minä olen ollut juttelemassa erikoissairaanhoitajan ja mielenterveyshoitajan kanssa ja en tiedä onko se vielä auttanut mutta olen menossa sinne vielä juttelemaan. kyllä se ekalla kerralla tuntui oudolta puhua paniikki- ja ahdistus kohtauksista tuntemattomille mutta samalla tuli sellainen olo että minä saankin apua ja etten ole yksin tässä hoitamassa tätä asiaa.

mielestäni sinullakin olisi ehkä hyvä kertoa asiasta ystävillesi. koska minulla on hyvä "tukiverkko" poikakaveri joka ymmärtää. on minulla muutama ystäviäkin jotka ymmärtävät täysin koska he ovat kärsineet ja jotkut ovat selvinneet tästä inhottavasta tunteesta lääkkeiden avulla tai ilman.

joten tsemppiä ja minä uskon että se helpottaa ajan myötä. :wink:

jiksu

mulla oli samanlainen ongelma lukion alussa ja hakeuduin terveydenhoitajalle, joka passitti sitten nuorisopsykiatriselle poliklinikalle juttelemaan psykologin kanssa. se kannatti vaikka viikottaisia juttelutuokioita tarvittiinkiin puolitoista vuotta. kyllä se aurinko sitten jokin kaunis päivä paistaa eikä koulu enää tunnukaan niin ahdistavalta paikalta :) mutta kannattaa oikeasti hakeutua puhumaan jonkun ammattihenkilön kanssa jos käy olo ylivoimaiseksi, se kyllä auttaa ja itse en olisi ilman apua selvinnyt.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat