sosionomit ja röntgenhoitajat - Työ ja opiskelu

Embo

Röntgenhoitajaksi opiskellessa on jonkin verran työelämän suhteen turhia kursseja - varsinkin ihan koulutuksen alussa. Mutta vähitellen ammattiopintojen määrä lisääntyy ja homma muuttuu mielekkäämmäksi. Käytännön harjottelua on ihan reippaasti; joka lukukausi on yksi tai kaksi harjoittelujaksoa sairaalassa/terveyskeskuksessa/yksityisellä.

Suosittelen ammattia - kuvaaminen on kivaa!

Sivut

Kommentit (25)

KatiMaria

Itse olen sosionomi (AMK) ja ylioppilaspohjalta menin. Lukioon verrattuna oli tosi mukavaa, paljon harjoitteluja, erilaisia projekteja, etäpäiviä jne. Aika vapaata meininkiä... Harjoitteluita oli eri teemoilla esim. laitos, kotipalvelu, en edes muista enää kaikkia, mutta meillä ainakin sai melko vapaasti valita harjoittelupaikkansa. Teoriapuoli on aika laaja-alainen, riippuen tietysti suuntautumisesta (itse suuntauduin päihde- ja kriminaalipuolelle).

Itse aikoinaan sosiaalialalle menin kun en oikein muutakaan keksinyt, mutta eipä kyllä kaduttanut. Töitä on ihan kiitettävästi tarjolla ja jos tykkää ihmisten kanssa touhuilla, niin sitten se on ihan sopiva ala.

grier

Voisitteko te jotka olette opiskellut/opiskelemassa röntgenhoitajaksi tai sosionomiksi kertoa millaista se on opiskella sitä alaa ja mitä siihen oikein kuuluu/ millaista on?
Itseäni nyt kiinnostavat molemmat alat joten haluaisin vähän tietoa millaista se sitten oikeasti työelämässä ja opiskeltaessa on.
Tai jos joku muukin tietää näistä aloista olisi mukava kuulla :)

Merkkari

Olisin kiinnostunut kuulemaan juuri tuosta päihde- ja kriminaalihuollosta, itse haen opiskelemaan sosionomiksi ja kyseiselle alalle meinasin suuntautua. Onko työpaikkoja ollut riittämiin? Minkälaista työ on; raskasta henkisesti jne? Olisi mukava saada kuulla tuollaisista ihan opiskelijoilta taikka jo valmistuneilta. :)

Rasberry
shazzer
Minä oon päättäny hakea sosionomiksi. Pääsykokeista olis kiva saada vähän tietoa..

Ainakin Helsingin seudulla soskuilla ei hirveästi ole kirjakoetta, vaan todistusten kautta mennään psykologisiin testeihin ja opettajien haastatteluun. On niitä toki kirjakokeitakin, mut näin ehkä useimmin.
Soskuilta vaaditaan jämeryyttä ja ymmärtäväisyyttä. Esim. yksi kaveri teki suuuuren virheen omassa soskun opettajien haastattelussa, kun häneltä kysyttäessä alkoholismista vastasi, ettei voi ymmärtää nuoria jotka juovat joka viikonloppu. Siinä olivat opettajan pyöritelleen silmiään, että niistä ihmisistähän tämä ammatti koostuu :roll:

Mut onnea hakemiseen ja kokeisiin! :wink:

shazzer

Hei totta, tuollaisia kysymyksiä pitäis varmaan etukäteen miettiä! Oisin kyllä itsekin varmaan vastannut jotain samanlaista. Kiitos rasberry!

Msuh

tiiamaria-: En ole kumpaankaan noista koulutusohjelmista sen kummemmin perehtynyt, mutta sanonpa kuitenkin oman mielipiteeni. Äkkiseltään kuvittelisi, että leikkausarpia on tuollaiselle alalle kouluttautuessa mahdoton peitellä, mutta en todellakaan näe sitä minään esteenä. Periaatteessa olen silikonirintoja vastaan silloin, kun hankitaan sellaiset jättimollukat vain oman egon buustausta ja miesten huomiota varten. Eli sinun tilanteessasi en näe mitään syytä häpeillä tai pelätä tulevansa tuomituksi :) Jokaisella naisella on oikeus rintoihin, ja naisvaltaisella (?) alalla uskoisin muidenkin opiskelijoiden sen ymmärtävän. Kun kannat rintasi ylpeydellä ja halutessasi vastaat kysyjille rehellisesti, sinua ei varmasti leimata niiden perusteella. Lähde rohkeasti vain hakemaan, jos nämä alat tuntuvat mieluisilta! :)

Embo

Msuh, ei ollut tarkoitus olla ilkeä lainkaan, mutta viestisi vähän huvitti minua, joten vastasin ehkä jopa vähän tökerösti. Mutta kyllä ainakin rh-koulutus oli täysin mahdollista käydä paidat päällä, eikä leikkausarvista tarvitse avautua missään tilanteessa.

Fyssarikoulutuksesta en voi tietenkään mennä puhumaan samalla tavalla, kun ei ole kokmusta, mutta ollaan siellä varmaan t-paitasillaan joskus, mutta en usko että pakotetaan olemaan rintaliiveissä.

[size=9]p.s. Olen laittanut aiheesta tiiamarialle yksäriä..[/size]

Emilie

tiiamaria-, mielestäni on turha jättää elämässään tekemättä jotain, koska pelkää mitä muut ajattelevat. Kannattaa muistaa, että melko usein ne muut ovat väärässä ajatuksineen, koska vain sinä voit tietää mikä on koko totuus. Koita yrittää hyväksyä rintasi sellaisina kuin ne on. Jos uimahallissa joku katsoo kieroon, niin entäs sitten? Luultavasti hän on vain omien ennakkoluulojensa vanki. Ja luulisi, että sote-alalla olevat ihmiset ovat sen verran avarakatseisia ja ystävällisiä ihmisiä, etteivät ala toista tissien takia vainoamaan. Jos alkavat niin ovat kyllä väärällä alalla...

Msuh
Embo
Msuh
Äkkiseltään kuvittelisi, että leikkausarpia on tuollaiselle alalle kouluttautuessa mahdoton peitellä

Ei kukaan näe leikkausarpia paidan läpi. Paita vaan päälle kouluun lähtiessä. Ei röntgenhoitajaksi tissit paljaina tarvinnu opiskella.

:D

Tätä nyt kukaan tuskin tarkoitti? Puhuttiin, että leikkausarvet näkyvät esimerkiksi uimapuvussa, ja myös allaskuntoutusta fysioterapeutiksi opiskellessa harjoitellaan. Yleisestikin siellä tutustutaan ihmisen kehoon joka puolelta, joten tuskin voit välttyä koko koulutuksen ajan ottamasta esimerkiksi alustopille?

Embo
Msuh
Äkkiseltään kuvittelisi, että leikkausarpia on tuollaiselle alalle kouluttautuessa mahdoton peitellä

Ei kukaan näe leikkausarpia paidan läpi. Paita vaan päälle kouluun lähtiessä. Ei röntgenhoitajaksi tissit paljaina tarvinnu opiskella.

:D

Mirve

Pitäis pikkuhiljaa jo päättää, että minne hakee opiskelemaan lukion jälkeen, ja justiinsa toi sosionomi kiinnostais. Jänskättää vaan, ku reilut parisataa diskataan pois, kun hakijoita on niin paljon. Ja sitten just tuo pääsykoe.. jotain ryhmätilanteita ja haastatteluja, apua, meen kuitenkin ihan lukkoon!

främling

Täällä myös yksi sosionomipuolelle aikova! Käytiin joku aika sitte tutustumassa siihen linjaan paikan päällä ja vaikutti kyllä mukavalta sosionomiksi opiskelijoiden kertomana. Itseä kiinnostaa päihde/nuoriso/perhetyö ja vähä kaikenlainen "ongelmien" puiminen. Saa nähdä miten sitten kurssivalinnat ja suuntautumisen tekee kun tai JOS se on joskus ajankohtaista. Pitäis varmaan ensin päästä tuonne kouluun :oops:

Repale

Ite opiskelen ensimmäistä vuotta sosionomiksi ja oon tykännyt todella paljon. Hain vieläpä tuonne kouluun koska se oli lähellä miun asuntoa. Katsoin koulun nettisivuilta mitä linjoja siellä on ja melkeinpä arpomalla päätin hakea sossuksi. Enkä oo kyllä katunut. Pääsykokeetki oli yllättävän helpot. Opettajan haastattelu jossa kyseltiin kaikkea yleistä, miksi haluat alalle? minkälaiseksi kuvittelet alan? mihin ehkä haluisit erkoistua, miksi? jne. Ryhmätehtävä kesti 20. min ja siinä meidän piti neljän ihmisen ryhmässä keksiä teemapäivä työttömille nuorille. Suosittelen hakemista. :)

Msuh

Minulla sosionomin hommat ovat vähän niin kuin kakkosvaihtoehto sen jälkeen, jos en pääse yliopistoon psykaa lukemaan. Seuraavana kerralla sitten taas luultavasti hakua yliopistoon, ellen sitten tähän alaan aivan totaalisesti tykästy.

Sain käsityksen, että voin samalla valintakokeella hakea esimerkiksi Pirkanmaan ammattikorkeaan ja Jyväskylän ammattikorkeaan. Onko tosiaan näin?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat