Välivuosi - Työ ja opiskelu

mifi

En ihan lukenut kaikkia viestejä, mutta yhdessäkään lukemistani en huomannut sellasta jossa joku olisi pitänyt välivuoden keskellä lukiota. Esim. käynyt lukiota 2 vuotta jonka jälkeen tekee vaikka vuoden tai pari muita juttuja ja sitten palaa lukioon. Onko se mahdollista? Onko siinä jotain aikarajoitusta? Kokemuksia? ajatuksia? :)

Sivut

Kommentit (50)

TaskuMyy

Oon käyny LH:n perusopinnot suorittanu paitti ruotti pits viel suorittaa.
Mutta aloin viime syksynä(vm. -07) pitämään välivuotta ja tod.näk. nyt tulee vielä toinen tai kolmas välivuosi.
Tietääkö kukaan kuinka monta ns. välivuotta voi pitää??

[size=9]Marimma//[/size]

Piditkö välivuotta? Harkitsetko välivuotta?
Oliko kannattavaa? Kääntyikö pää vaihtuiko "suunta" viime hetkillä?
Mitä teit välivuotena?

Msuh

Olen myös alustavasti suunnitellut pitäväni välivuoden lukion jälkeen ja meneväni mahdollisesti päiväkodille töihin. Jostain vain olen kuullut, että joissain yliopistoissa esimerkiksi suositaan enemmän tuoreita ylioppilaita kuin niitä välivuoden tai pari pitäneitä, kun uusia opiskelijoita kouluun otetaan. Onko jollain tällaisesta kokemuksia tai enemmän faktatietoa?

Kepatäti

On olemassa joku "tuoreet ylioppilaat" kiintiö (tai sitte siitä on vaan ollu puhetta että sellanen tulis?), jolloin joku tietty kiintiö on nimenomaan näitä uusia ylioppilaita ja kiintiön täyttämiseksi voi sis päästä vähän huonommillakin pisteillä sisään.

k87

no eikö niitä voi pitää niin paljon kun sielu sietää? ellei siis oo kirjoilla koulussa. mun pitäs sanoo itteni irti AMK:sta. siellä saa olla kaks vuotta poissaolevana ja sit on kait palattava takasin koulunpenkille. en ollu menossa.

mut en näe huonona vaihtoehtona, jos ei nappaile koulu tai ei tiedä mitä haluaa. kyllä niitä töitä tod.näk. löytyy. tai sit mä oon liian optimistinen :)

papuna

itsellä ainakin jo viides välivuosi meneillään lukion jälkeen...

välillä harmittaa kun kaverit alkaa jo valmistua pikkuhiljaa,ja mulla ei oo edes koulut alkanau vielä ;)
mutta toisaalta,mä oon tehny töitä,ja saanut varmuuden unelma ammatistani... oon saanu muutella kaupingeista toisiin ilman sitoumuksia,ja sillä tavalla kokenut "elämää"... mä ajattelen sen vähän niin että välivuodet on sitten ohi,kun alkaa polttelu takaisin koulun penkille(jos siis sellaiseen pääsee...)
avoimessa aion suoritella jotain jos pystyy ja kykenee ;) etenkin jollen kouluun syksyllä pääse

Sukkis

Tekis kans mieli viettää välivuosi ja mennä ulkomaille töihin. Mut kattoo nyt sit vuoden päästä, yritän ainakin hakea kouluihin, mutta niihin pääsy on sitten eri asia :D

Emiliaaa

Välivuotta tässä kans vietellään, viime keväänä kirjoitin ylioppilaaks. Pääsin heti kirjoitusten jälkeen töihin ja siellä olen siis nyt ollut vuoden verran... En tiedä miten päädyin välivuoteen, jotenkin ei vaan kiinnostanut opiskelut yhtään lukion jälkeen. Mielestäni oli todella hyvä ratkaisu, olen saanut kerättyä rahaa ja on pystynyt elämään sellaista elämää, jota tuskin opiskelijana olisin pystynyt viettämään,olin mm. helmikuussa viikon ulkomailla kaverin kanssa.

Huomenna alkaa yhteishaku, toivottavasti nyt sitten opiskelupaikan sais ja pääsis muuttamaan omilleen täältä kotoa :)

k87

mä jään vielä toisellekin välivuodelle. onko muut joutunu hulluna selittelemään välivuotta? siis jos ei ees hae mihinkään. mua jotenkin suoraansanottuna v!tuttaa puolustella omaa valintaani kaikille kun vastaus on että "seuraava kaavake minkä saat täyttää on eläkehakemus" :roll: ihankun tässä ei ois koko elämää aikaa mennä sinne kouluun!

gollum

^Joo oon kohdannut asennevammaisia. Itellä menossa toinen välivuosi ja pahasti näyttää siltä että kolmaskin tulossa. :roll: Mutsi on vissiin iskostanut mulle tän ajatuksen, että kouluun kuuluu mennä heti. Jos ei mene heti, niin silloin ei tule koskaan enää opiskelemaan. Mutta miksi se olisi näin? Opiskelu on jotain mitä mä todella haluan, en siksi että sitä kuuluisi tehdä vaan siksi että se on kivaa.

Oon huomannut että otan ihan liikaa paineita kouluun pääsystä. Tuntuu että elämä ei kulje eteenpäin, kun en oo päässyt opiskelemaan. Nyt sitten oon alkanut miettiä, että minkä hemmetin takia mä oikein stressaan näin kauheasti? Ne on jotkut ulkopuoliset paineet, mitkä tekee sen mielettömän, alleen murskaavan paineen joka masentaa joka päivä kun ei saa luettua pääsykokeisiin. Toki mä haluan kouluun ja opiskelemaan, sillä pidän siitä... Mutta miksi mulla on muka niin kauhea kiire? Mitä se loppujen lopuksi haittaa, vaikka pitäisin kymmenen välivuotta?

Kai se on jo yläasteella niin hyvin iskostettu päähän se välivuoden käsite, nimikin sen kertoo. Silloin aattelin että jos en pääse opiskelemaan niin pidän välivuoen. Ei tullut mieleen että mitä jos en pääse sittenkään.. No, pidän toisen. Ja sen jälkeen taas. Välivuodesta on oikein tehty sellainen kauhukuva (paitsi siitä ensimmäisestä). Sellainen ajanjakso jolloin ei oikeastaan elä elämäänsä "eteenpäin" vaan junnaa paikallaan. Hankkii kokemuksia, se on sellainen vaihe elämässä. Mutta jos elää jotain "vaihetta" ei oikeastaan keskity elämään hetkessä. Keskittyy tulevaisuuteen: sitten kun pääsen kouluun, niin vihdoin.....

Huhhuh. Tän tajuamisen jälkeen on alkanut ahdistus hiukan helpottamaan, ja varmaan kun pääsen tuosta välivuosi-ajattelusta kokonaan eroon, niin saan oikeasti luettua sen motivaation voimalla, enkä sen pelon, että en taaskaan pääse kouluun. Pelko ei oo hyvä motivaattori, sen oon huomannut. En oo lukenut kunnolla kuukauteen, ja pääsykoe 2kk päässä. :roll:

k87

mä sain viimeks tänään kauhisteluja kun yhelle sukulaiselle kerroin ens vuoden suunnitelmista :roll:

gollum
Mutsi on vissiin iskostanut mulle tän ajatuksen, että kouluun kuuluu mennä heti. Jos ei mene heti, niin silloin ei tule koskaan enää opiskelemaan. Mutta miksi se olisi näin?

juurikin näin, paitsi äiti ei oo ollu se painostaja. kaikki muut kyllä. "sulla on älyä. miks sä et käytä sitä?" käyttäsin, jos tietäsin mihin käyttää.

aamulla sit just mietin miten hyvä tää on toisaalta pitää paussia. tässä on kuitenkin oltu 14 vuotta putkeen koulussa. tässä on hyvä väli hengähtää ennen seuraavaa koulu"pyrähdystä", koska sen jälkeen tulee todennäkösesti se työputki.

gollum
k87
käyttäsin, jos tietäsin mihin käyttää.

Jep, sama vika. On mulla ollut muutamakin paikka mihin oon halunnut mut nyt en taas ookaan niin varma. Monia asioita on kyllä, mitä kaipaisin tulevaisuuden työltä, haluaisin tehdä jotain sellaista millä ois mulle merkitystä ja mikä ois musta kivaa. Ja mitähän se sellanen sitten ois... :wink:

Mut nyt on sellanen olo että meen kokopäivätöihin ja nautin vapaudesta tehdä mitä huvittaa ilman koulu- tai muutakaan stressiä :D Jos vaikka matkustelisi vähän :P

k87
TaskuMyy
Niin, teillä on tutkinto suoritettuna :)
Mutta itse on vielä kesken, 1vuojesta on valmistumiseni kiinni!

no eipä tuolla ylioppilastutkinnolla voi niin elvistellä. mihinkään ei todistettavasti oo ammattitaitoa :?

pittunen_

Itse valmistun nyt keväällä ammattiin. Harmi vaan, että tässä opiskelujen aikana elämäntilanne muuttui aika paljonkin, monta vuotta kestänyt seurustelusuhde loppui ja tapasin nykyisen rakkaani. Harmi vain, että meillä ammatit on niin erilaiset, että töitä on mahdoton saada (minulla siis) koska oman alan töitä ei kaupunki paikoissa ole, ja miehen töitä taas on vaan isommissa kaupungeissa.

Eli nyt on sitten tavallaan mennyt kolmen vuoden opiskelut ihan hukkaan, ja olen aika lailla "tyhjän päällä" sen suhteen,mitä tekisin nyt valmistumisen jälkeen. Kun edessä on muutto miehen perässä kaupunkiin, mistä taas töitä ei ole tiedossa. Pitäisi kai alkaa opiskella joku uusi ammatti. Mutta ihan heti ei nappaisi, eli olen suunnitellut,että pitäisin ns. välivuoden, tekisin jotain hanttihommia ja miettisin rauhassa, mitä alan opiskelemaan..jos nyt jaksan alkaa yhtään mitään. :lol:

gollum

Hmm, mutta eikö tuohon olisi mitään väliratkaisua? Epäreiluahan se on jos sä luovut oman alan töistä miehen työn takia! Eikö olisi mahdollista asua vaikka suhteellisen järkevän matkan päässä isommasta kaupungista, mutta kuitenkin maalla että sullakin olisi mahdollisuus tehdä töitä? Jos sua kiinnostaa oma ammattisi, eikä opiskelu kiinnosta niin en kyllä pidä kovin järkevänä muuttoa isompaan kaupunkiin, jossa ei oo sulle työmahdollisuuksia... Saanko kysyä mikä sun ammatti on? :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat