Johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelma - Työ ja opiskelu

lilyaana

Kiitos tiedoista, des! Kertokaa vaan muutkin lisää...

Kuinka vaikeaa tuonne muuten on päästä opiskelemaan? Onko jotain ennakkomateriaalia luettavana ja millainen soveltuvuuskoe on?

Sivut

Kommentit (16)

des

Hmm.. mistähän aloittaisi :) Itse opiskelen kolmatta vuotta ko. koulutusohjelmassa, mutta näin kun pitäisi kertoa, että millaista se opiskelu oikeastaan on, niin pää ihan tyhjänä :shock:

Opiskelu on ensinnäkin todella monipuolista. Eri aineita on tosi paljon, koska assistentin täytyy olla ennenkaikkea "yleispätevä". Tässä parin vuoden aikana on tullut opiskeltua kaikenlaista kirjanpidosta kulttuuriin ja html-kielestä yrityksen perustamiseen. Joskus heitetään, että tiedetään sitä sun tätä kaikenlaisista asioista, muttei kunnolla mistään :roll:.

Kieliopinnot on tietysti suuressa roolissa. Tällä hetkellä minulla on neljän eri kielen opintoja lukujärjestyksessä. Projektitöitä on paljon, ja suurin osa tehtävistä tehdään ryhmissä. Muutamana lukukautena on koko kevään/syksyn kestävät ryhmätyöt.

Työllisyysnäkymät ovat ainakin ammattiliiton mukaan hyvät (liiton mukaan 98% valmistuneista on työelämässä), samoin palkka. Välillä kyllä epäilen noita lukuja rankasti kaunistelluiksi. Tradenomien työtilanne kun on mikä on. Toisaalta taas erikoistuminen juuri johdon assistenttityöhön ja kieliin erottaa meidät muista tusinatradenomeista, mutta jotenkin epäilen sen tekevän niin suurta eroa muiden tradenomien tilanteeseen.

des

Noin yleisesti ammattikorkeeseen pääsemiseen verratten aika vaikea päästä. Mun sisäänpääsyvuonna joku alle 10 prosenttia hakijoista pääsi muistaakseni. Mut ei se mahdotonta ole kun mä kerran ollen päässyt :lol:

Ei ollut mitään ennakkomateriaaleja. Pääsykokeessa oli aikoinaan kolme osiota; kirjallinen psykologinen testi (joku kuva-, matsku-, ja tekstinymmärtämisosio), kirjallinen kielitesti ja ryhmähaastattelu. Voi hyvinkin olla muuttunut niistä vuosista..

lilyaana

Olen ollut jo pidempään kiinnostunut tuollaisesta koulutusohjelmasta Haaga-Heliassa, ja kaipaisin nyt kokemuksia ja tietoa asiasta. Millaisia asioita tuolla opiskellaan ja onko ollu mielenkiintoista? Mihin kieliin kannattaisi eniten satsata? Painottuuko opiskelu enemmän yksin- vai ryhmätyöskentelyyn?

Minua askarruttaa myös millaiset työllistymisnäkymät on kyseisen koulutuksen omaavalla ja millaisiin työtehtäviin ylipäänsä on mahdollista päästä?

elinainen

Mäkin puollan sitä asiaa, että tuolle linjalle on vaikea päästä! Itse hain tuonne ja perusliiketalouteen, ja pääsin vain liiketalouteen. En pitänyt varsinkaan haastattelusta, mun mielestä ne haastattelijat oli jotenkin tosi ilkeitä! Mut niin kai se oli tarkoituskin...

kastanjetti

Osaisiko joku (des jollei muut) kertoa lisää ihan tosta käytännön opiskelusta? Perusjutuista lähtien, virallisista tietopaketeista kun saa aika köyhästi yhtään mitään irti... Minkä verran tarvis olla matikkapäätä jne, joutuuko sitä käyttämään paljonkin, kyseessä kuitenkin talousala? Millaisia ryhmätyöt ja muut projektit käytännössä on (esimerkkejä)? Onko opiskelu kivaa, mitkä on hyviä ja mitkä huonoja puolia, millanen opiskeluympäristö ja henki tuolla on...?

Ja sitä vielä kysyisin, että näkeekö mistään, paljonko pisteitä on yleensä tarvittu sisään pääsemiseen. Huolestuttaa, kun ei esim. työkokemusta ole ollenkaan, heti 10p vähemmän...

Toivottavasti joku jaksaa vastailla :)

lilyaana

Minäkin haluaisin tarkemmin tietää millaista opiskelu on tuossa koulutusohjelmassa, esim. painottuuko opiskeluissa hirveästi viestinnän opinnont, kun niitä on ainakin tuolla Haaga-Helian sivuilla taidettu korostaa? Ja millaisia nuo viestinnän opinnot ovat?

Millaset muuten on valintakokeet tuonne? Onko jotain ennakkomateriaalia luettavana?

Millasiin työtehtäviin ootte tuolta linjalta päässeet?

des

Mitähän mä osaisin nyt kertoa.. Ensinnäkin, matikasta on muistaakseni vaan yksi pakollinen kurssi jolla käydään perusprosentti, -indeksi, ja -korkolaskuja sekä excelin perusteet. Ei tarvii olla kovin hyvä matikkapää että siitä pääsee läpi.

Ryhmätöitä on paljon, ainakin pari isoa ryhmätyötä jotka kestävät koko kevään/syksyn ja lukuisia pienempiä. Isoja ryhmätöitä on ainakin yrityksen perustaminen ja nettisivujen tekeminen. Käytännössä kaikki ryhmätyöt tehdään omalla ajalla, tunnit on tukituntia ja aika projektin tekemiseen pitää sitten järjestää ihan ryhmän kesken.

Mistään erityisestä "hengestä" en osaa oikein sanoa.. Koulu on kuitenkin niin iso, ettei siellä juuri vastaantulijoita tunnista. Oman luokan porukan kanssa sitten parhaiten ystävystyy.

Pakollista viestintää on pari kurssia, yhteisöviestintä ja suullinen viestintä. Ja tämän lisäksi tietysti kaikkien kielien asiakirjaviestinnät yms. En kuitenkaan koe olevani mitenkään viestintäpainotteisessa koulussa. Tietysti viestinnän voi valita pääaineekseen jos haluaa enemmän lukea.

Valitakokeessa oli joku psykologinen testi+kahden kielen kokeet (saat itse ilmoittaa minkä kielien kokeet teet, ja muistaakseni oli niin, että jos oli saanut yo-kokeesta M tai paremman niin ei tarvinnut tehdä ko. kielen testiä). Niin ja ryhmähaastattelu oli myös eikä mitään tarvinnu lukea ennakkoon. Tosin mun kokeista on jo sen verran aikaa, että nää kokeet on voinu muuttua!

Työtehtävistä en osaa sanoa, koska en ole vielä ite valmistunut :P Työskentelen nyt opintojen ohessa markkinointiassarina, mutta tähtään kyllä valmistumisen jälkeen vähän vaativampiin hommiin. Oman työpaikan viestintäpäällikköllä on HSO-tradenomin paperit taskussa, eli ei ole mitenkään taattua että jämähtää pelkkiin assarihommiin :)

Kysykää lisää vaan jos tulee jotain, yritän parhaani mukaan vastata 8)

ellle

Olen kanssa todella kiinnostunut ko. aiheesta. Kaikki tieto on varmasti tarpeen! Eniten kiinnostaa se kun sinne nyt tuntuu olevan aika vaikea päästä, niin millaisella "pohjalla" muut on päässeet sisään. Siis täytyykö kielissä olla E:n ja L:n luokkaa, samoin muissa kouluaineissa..?Onko niin sanotusti "tavallisella" opiskelijalla joka on todella kiinnostunut ja muutenkin valmis tekemään töitä asian eteen niin millaiset mahdolliduudet päästä sisään..Laskin pisteitäni että viime vuosiin verraten koulumenestyspisteeni riittäisivät juuri siihen että pääsisin valintakokeeseen..

Kiitos sille joka vaivautuu vastaamaan!

yaniz

Minuakin kiinnostaa kyseinen johdon assistentti ja kielten koulutusohjelma. Luin jo Haaga-Helian sivuilta kaiken, jonka sain sieltä irti, että valintaperusteet ovat nyt aika selkeät ja se, ettei sinne noin vain kävellä sisään. Nyt minuakin askarruttaa - kuten ellleäkin - sinne sisään pääsemisen vaikeus. Kirjoitan nyt keväällä ylioppilaaksi ja lukion päästötodisukseni lukuaineiden keskiarvo on 9,3 ja muiden varmaankin jotain 8,9. Eli se ei ole huono, mutta luulenpa silti, etten kielistä M:ää parempia kirjoittele.

Jos käy niin huonosti, että sekä keskipitkästä että pitkästkä kielestä (ja vieläpä vaikka äidinkielestä) tulee C tai huonompi, niin mitkä mahdollisuudet ovat päästä? Muuten kriteerit täyttyy, kohta kolmen vuoden työkokemus sairaalasta sekä tuo todistus. Totta kai yritän parhaani, että saisin ne M:t tai jopa E:n.

Ja oliko se niin, että kolme kieltä (suomen lisäksi) on otettava, eli vaikkapa ruotsi, saksa ja englanti?

Kiitos todella paljon avustanne! :)

ellle

Joo kolme kieltä suomen lisäksi saa ottaa.
Sun todistus ainakin kuulostaa hyvältä:)ja varmaan kirjotuksetkin menee hyvin!
Mä sain äikästä C:n pitkästä kielestä B:n (meni vähän huonosti) ja reaalista E:n ja todistuksen k-arvo oli yli 8, niin mun pisteet riittää juuri ja juuri valintakokeeseen pääsyyn (jos vertaan edellisvuosiin) kun laitan vielä ekaksi hakutoiveeksi ja yhdestä kielestä kirjotin M:n niin jää vaan yks kielikoe suoritettavaksi..Että saa nähdä!

yaniz

Kiitos!

Sunkin lähtökohdat kuulostavat musta hyvältä. Uskon omissa kirjoituksissani realiin, siitä voi se ällä tullakin, mutta kun ne kielet olisivat niiiiin hirmusti tärkeämpiä tässä yhteydessä, enkä kielinero oikeastaan ole. Pitkänä kielenä englanti ja parantamisen varaa todellakin löytyy, joten saa nyt minunkin kohdallani nähdä sitten.

Miten sinulla sitten tuo työkokemus? Saatko siitä mitään?

Itse aion hakea kyllä myös sitten SLK:n, koska jos en sinne johdon assistenttijuttuun pääse, niin ompahan jotain aiheeseen liittyvää (olen pelkällä lukiopohjalla tässä siis). Niin voi sitten joulun alla hakea uudestaan ja jos ei vieläkään tärppää, niin ei vuosi rentoa taloushallintoa voi pahaakaan tehdä. :>

Mitä ellle itse aioit, jos nyt ei onnistu johdon assariksi pääsy?

ellle

Totta että kielet on tärkeitä tässä yhteydessä. Itse olen tosi kiinnostunut kielistä vaikka kirjotukset ei niitten osalta ihan nappiin mennytkään. Varsinkaan just pitkä englanti.
Työkokemuksesta taitaa tulla vaan pari pinnaa, eikö maximi muuten ollu 5p.?
Itsekin haen ihan lukio pohjalta. En oikeen tiedä vielä mihin muualle haen, ehkä jotain vähän aiheeseen liittyvää..siitä ei voi olla haittaa niinkun sanoit..Ja haen kans syksyllä uusiksi jos ei vielä onnistu!

des

Ei sinne nyt mitään huippupapereita tarvii päästäkseen sisään. Tai no, itse pääsin ihan rimaa hipoen M/C-papereilla. Ja työkokemuksesta jotain.. aika paljon, ei muista enää :roll:

Enkä nyt muista sitäkään, että miten pääsykoe on suhteessa yo-papereihin/työkokemukseen, mutta tärkeä se on sekin loppupeleissä. Haastattelusta tais saada aika hyvin pisteitä, itellä meni aikakin se kirjallinen (ainakin matemaattinen!) osuus ihan metsään, joten se haastattelu varmaan pelasti mut.

yaniz

No hyvä tietää, ettei tarvitse kahdeksaa L:llää! :D Ja ellle, sinne on myös syksyhaku, eli lukukausi alkaa myös tammikuussa.

Niistä haastatteluista vielä.. Että siis ihan suomeksi kysellään kinkkisiä vai että muilla kielillä?

des
yaniz
No hyvä tietää, ettei tarvitse kahdeksaa L:llää! :D Ja ellle, sinne on myös syksyhaku, eli lukukausi alkaa myös tammikuussa.

Niistä haastatteluista vielä.. Että siis ihan suomeksi kysellään kinkkisiä vai että muilla kielillä?

Ihan suomeks on joo, kielikokeet on sit kirjallisena. Mä en muista _yhtään_ et mitä siellä kyseltiin :shock: Varmaan jotain että mitä odotat opiskelulta ja muuta diipadaapaa. Pitää vaan saada vähän ääntänsä kuuluviin, muttei olla ärsyttävä lörppä joka ei anna muiden sanoa mitään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat