Kokemuksia kakkosen keväällä yo-kirjoituksista? - Työ ja opiskelu

laeh
agarina
Kannattaa ehdottomasti kokeilla, koska kirjoittamasi aineet voit uusia jommallakummalla tulevalla kirjoituskerralla, mikäli et ole tuloksiin tyytyväinen.

Niin, ja tämäkin vielä. Kannattaa ehdottomasti kirjoittaa jotain jo kakkosen keväällä.

Kommentit (15)

agarina

Kannattaa ehdottomasti kokeilla, koska kirjoittamasi aineet voit uusia jommallakummalla tulevalla kirjoituskerralla, mikäli et ole tuloksiin tyytyväinen.

Itse kun ajattelen omaan lukioaikaani, olisin kakkosen keväällä ollut täysin valmis aloittamaan kirjoitukset - erään opettajan kanssa sitä jopa pohdinkin, että olisin muutaman bravuuriaineeni kirjoittanut ns. alta pois. En sitten jostain syystä tehnyt niin, ja se harmitti myöhemmin.

laeh

Minä kirjoitin lukioaikana englannin kakkosen keväällä. Itse asiassa minun lukiossa melkein kaikki kirjoittivat vähintään yhden aineen jo kakkosen keväällä.

Ei se minultakaan vaatinut mitään ylivoimaisia ponnistuksia. Wanhojen ja muun koulun lomassa ehdin lukea ihan mukavasti, kun tein suunnitelman siitä, mitkä iltapäivät käytän lukemiseen. Ihan hyvin voit sinäkin tehdä sen, kun suunnittelet vähän etukäteen, ehdit kyllä hyvin ilmankin lukulomaa. Varsinkin, jos kirjoitat vain yhden tai kaksi ainetta.

Sitäpaitsi, ajattele, miten se helpottaa sinun urakkaa kolmantena vuonna. Olet siihen mennessä ehtinyt saada jo vähintään yhden aineen alta pois. Kolmannen syksyllä ja keväällä on muutenkin kiire. Ehdit sitten lukea muihin kokeisiin enemmän.

Yummy
tata
Mitä kieliä sä sit kirjotat? [size=9]nimimerkillä kirjotin vaan ne neljä pakollista :oops:[/size]

Enkku, a-ruotsi, b-saksa, b-venäjä

Sharon

Mutta lääkiksessä yhteispistekiintiössä arvostellaan kuitenkin ne neljä ainetta ja enemmästä ei ole hyötyä. Itse asiassa noista neljästä kolmen tulisi olla L ennenkuin todistuksesta olisi juurikaan hyötyä.

Aivan, mutta mulla kun ei ole ne kaikki reaalit välttämättä niin vahvoja. Mä meen kirjottamaan ne, niin mun on sitten pakko lukea ja opin ne asiat. Jos en kirjottais, tuskin jaksaisin niitä enää läpi selailla, kun on Galenos luettavana.
Eli, monien aineiden kirjottamisella en hae hyvää yo-todistusta vaan hyvää tietämystä näistä aineista. Ja tietty, kun kiinnostaa, niin miksikäs en kirjottaisi. :)
Meni vähän OT..

marika_

Itse kirjoitin viimekeväänä Filosofian ja erittäin vahva E tuli, joten hyvin se keväälläkin onnistuu :)

Enkä siis todellakaan lukenut mitenkään 24/7, kun filosofia oli itsellä muutenkin vahva aine.. eli en nyt ehkä ihan mitään matikkaa olis tuollon lähteny kirjottamaan, mutta filsa tosiaan meni helposti.

Niin ja itse kirjoitan 7 ainetta.. Filosofia, Yhteiskuntaoppi, Historia, Englanti, Ruotsi, Äidinkieli ja Matikka.
Nyt syksyllä oli YH ja Enkku, mutta meen luultavasti kumpaakin yrittämään keväällä uudestaan, joten sillon olis 6 ainetta edessä..

Mutta siis joo, meni vähän liirumlaarumiks, pointtina nyt se että hyvin sitä voi keväälläkin jo kirjottaa jos vähänkään tuntee aineen omakseen.

AnniM

Kamppailen tälläisen ajatuksen kanssa, että joskos aloittaisin yo-kirjoitukset tulevana keväänä (olen nyt lukion kakkosella). Kirjoittaisin terveystiedon & psykologian, käyn ne kurssit ennen kirjoituksia ja olen sen niin pohtinut, että ne olisi tuoreessa muistissa. Tietysti ei ole mitään lukulomaa ja on kaikki muu koulu siihen päälle + vanhojen tanssit, että rankka kevättalvi saattaisi olla ja siksipä kysynkin, oletteko te kukaan kirjoittanut mitään vielä lukion kakkosella? Vinkkejä? Ylioppilaaksihan pitää kirjoittaa kolmella peräkkäisellä kerralla, mutta ei sen pitäisi mulle mitään ongelmia tuottaa.

Sharon
Yummy
Mariel
Yummy, miksi ihmeessä 10 ainetta? :shock:

Oon menossa lääkikseen, ni sitä varten kirjotan kemian, bilsan ja fysiikan. Ja tietty matikan. Sit psykologia ja kielet kiinnostaa. :)

Mutta lääkiksessä yhteispistekiintiössä arvostellaan kuitenkin ne neljä ainetta ja enemmästä ei ole hyötyä. Itse asiassa noista neljästä kolmen tulisi olla L ennenkuin todistuksesta olisi juurikaan hyötyä.

Valitettavasti se vain on niin, että saman lakin sitä saa neljällä aalla tai seitsemällä ällällä.

Toivottavasti nähdään lääkiksessä ;) Kyllä mäkin luulin kirjoittavani 7 ainetta, mutta mielummin keskityn kuuteen aineeseen ja kirjoitan niistä paremmin. Lisäaineethan vievät vain muiden aineiden lukemiselta aikaa. Lisäksi keskityn mielummin nyt galenokseen, kuin ylimääräisten aineiden lukuun.Mutta tsemppiä vain noihin kymmeneen :)

Mariel

Kannattaa kokeilla, mutta lähinnä sellaisia aineita, jotka tuntuvat helpoilta. Keväällä on kuitenkin tosi vaikea panostaa kun vuorokaudet ovat vielä melko lyhyitä, eikä lomaa ole kuin se yksi talviloma. Psykologia ja terveystieto yhdessä on melko laaja alue, todella paljon omaksuttavaa. Vaikka tärkeintä on motivaatio, auttaa reaaliaineissa myös oma kypsyys, joka lisääntyy odotellessa.

Vinkeiksi voisin sanoa, että aloita ajoissa, tee lukuaikataulu ja tutustu kertausteoksiin, esim Psyyke (Vilkko-Riihelä) on laadukas kirja.

Yummy

Mäki kirjotin psykologian kakkosen keväällä ja hyvin meni. Ja on se mukavaa, kun on ees se yks poissa alta sitten myöhemmin. Varsinkin mulla, kun kirjotan yhteensä 10 ainetta.

tata
Yummy
Mariel

Oon menossa lääkikseen, ni sitä varten kirjotan kemian, bilsan ja fysiikan. Ja tietty matikan. Sit psykologia ja kielet kiinnostaa. :)

Mitä kieliä sä sit kirjotat? [size=9]nimimerkillä kirjotin vaan ne neljä pakollista :oops:[/size]

Yummy
Mariel

Kepatäti

Mä oon kirjottanu kaikki kirjotukseni syksy-06/kevät-07 ilman lukulomaa, koska oon kaksoistutkintolainen ollu ja vaikka lukio-opinnot oli kaikki sillon kevääksi jo suoritettu, niin keväällä jatkui ammattiopinnot ihan normaalisti. Syksyllä mulla oli vielä lukio-opinnotkin kesken. Eikä siinä mitään ongelmaa ollu.

Ei sulla sillon kolmosen keväällä kuitenkaan ole lukulomaa niin samahan se on hajaittuu ja samalla helpottaa urakkaa.

AnniM

Kyllä se ajatus mielessä kypsyy ja niin taidan tosiaan tehdä sitten :) terveystieto pitäis olla aika hyvin hallussa jo nyt psykolgiasta on vielä 3 kurssia käymättä, mut nekin on kohta ja on sitten tosiaan tuoreessa muistissa :)

Hertsyykkeli Yummy, siinä sulla on urakkaa o.O

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat