Luokanopettajakoulutus - Työ ja opiskelu

kastanjetti

Luokanopettajakoulutuksessa olevia, olleita, hakevia? Pääsen keväällä ylioppilaaksi ja tää olis yks vaihtoehdoista, mihin seuraavana vuonna... Koulutus kiinnostaa, mutten ole varma kiinnostaako itse opetustyö. Pari kysymystä:

Paljonko koulutukseen sisältyy teoreettisia juttuja, paljonko käytännön (esim. jotain askarteluja, liikuntaa...)? Miten lukujärjestys, onko se suurin piirtein valmiina vai paljonkin itse sovellettavissa? Onko mitään järkeviä mahdollisuuksia lähteä ulkomaille vaihtoon ilman, että opinnot kärsii (huhujen mukaan tää ei ole siihen parhaita aloja)?

Ja sit haluaisin etenkin tietää, mitä mahdollisuuksia koulutuksen käyneillä on työllistyä muuten kuin luokanopettajiksi. Kokemukset, arvaukset, mikä tahansa kelpaa. "Koulutus on kuitenkin niin monipuolinen, että sen suorittaneilla on mahdollisuus sijoittua erilaisiin tehtäviin koululaitoksessa ja yhteiskunnassa." <- noin väitetään Jyväskylän yliopiston sivuilla, mutta käytännössä, esim. mihin tehtäviin...?

Kommentit (15)

papuna

itsekkin aion hakea okl:n ensi keväänä ja olisi kiva kuulla siellä jo opiskelevien ja sinne hakevien tuntoja :)
onko joku ollut hauissa viime kesänä,siis nyt kun ne muuttuivat? millaista oli? voiko niihin nyt mitenkään valmistautua?

papuna

voisikohan joku kertoa mistä saisi tietoa,että missä kaikissa kaupungeissa okl edes on !? itse en ainakaan (blondina) löytänyt mitään listaa missä olis kaikki opuskelu paikkakunnat... luultavasti en osannut hakeakkaan oikein,mutta jos joku osais kertoo niin kiitos :) vois sitten vähän pohtia minne haluaa hakea...

mira

Itsehän olen hakemassa Oulun Yliopistoon luokanopettajan koulutukseen. Onko muita hakemassa VAKAVA -kokeen kautta mihinkään koulutukseen? Onko muita hakemassa Ouluun luokanopettajaksi?

ena

Minäki oon hakemassa. Kajaaniin tosin, mutta Oulun alainenhan sekin. Itsellä isoin ongelma on se että jos pääsen toiseen vaiheeseen niin enpä pääsekään vapaaehtoista näytettä antamaan, kun on toinen pääsykoe sinä päivänä. Kolme pistettä muita suoraan jäljessä. Pitäs melkein täydet vetästä muista osioista. :roll:

Ja oon nyt toista kertaa hakemassa, jos jollaki on jotain mitä haluaa kuulla viime vuoden kokeesta niin voin kertoa. Sillon hain Jyväskylään.

novy

Haluaisin kyllä kovasti tietää noista pääsykokeista ja myös VAKAVA-testi kiinnostaa.

Oliko pääsykokeissa ryhmä- vai yksilöhaastattelu? Mitä siellä tapahtui? Oliko kirjallista koetta? Kerro/kertokaa kaikki mitä tulee mieleen! :)

rein

Itse oon osallistunut kaksi kertaa VAKAVAan, vuosina -07 ja -08.

2007 laitoin mieluisimmaksi vaihtoehdoksi Oulun ja kakkoseksi Kajaanin. Luin pääsykokeeseen niin että osasin tekstin lähes ulkoa. Kun varsinainen monivalintakoe tuli eteen, iski täydellinen paniikki; aikaa oli 2 tuntia ja kysymyksiä yli 200, vääristä vastauksista meni miinusta. Lisäksi kysymykset olivat käsittämättömän vaikeita!

Jotenkin tuosta kokeesta kuitenkin selvisin, sillä pääsin Kajaaniin suulliseen vaiheeseen. Siellä sain 3p matikkanäytteestä (todella helppo, turha stressata!) ja lisäksi oli suullinen haastattelu joka meni vähän mönkään. En tullut valituksi.

2008 hain uudelleen, vaihtoehtoina oli muistaakseni Oulu, Kajaani ja Oulun varhaiskasvatus. Koe oli jälleen uskomattoman vaikea ja tuntui etten osannut mitään. Minut kutsuttiin kuitenkin lastentarhanopettajan kakkosvaiheeseen joka meni kummallisesti, mutta minut valittiin!

Haluan että osaatte varautua kokeeseen ja siihen kuinka vaikeita ja pikkutarkkoja kysymykset ovat, mutta niistäkin näköjään selviää kunnialla! :D Lisäksi se, että Ouluun luokanopettajakoulutukseen on lähes mahdoton päästä. Hakijoita on yli 1000 ja valitaan 20! Eli muistakaa laittaa muitakin vaihtoehtoja.

jennamaria

Iiih, ilmoittaudun ehkä yhdeksi hakijaksi! :D Tosin en tiedä vielä minne, luultavasti useampaan kaupunkiin. Jos siis niin voi tehdä, voinko hakea samalla vakava:lla useampaan koulutukseen?

Kuinka paljon luulette, että hakijaluvuissa on ilmaa? Eli siis kuin suuri osa ihan tosissaan hakee ja kuin moni jotain muuta?
Tietenki ihan turhaa tämmösen varassa pohtia noita lukuja, mutta mietin kuitenki.

Joku sinne kuitenkin pääsee, ja se joku voi aina olla minä! :D Positiivista, hah.

papuna

jatkan taas kyselyjäni... :P
aion sis lunasta opiskelupaikkani ensi syksynä,ja mietinkin että pitääkö/voinko valmistautua mitenkään?
siis tietty kämpää yms. asiat tajuan,mutta itse koulu ja ja mitä siihen liittyy on hieman "hepreaa"...

hävettää kysyä keltään,mutta kun olis kiva kuulla ihan perusperus-juttuja joltain,ilman että tuijotetaan tyhmänä :shock: :roll:
jotenkin tuntuu,että kun on sinne hakenut,niin sit pitäis myös tietää millaista opiskeu yms.on?
esim. milloin valitaan aine(et) joihin erikoistutaan? ja kauanko opinnot kestää,ja millainen on lukkari? tälläsiä multa tutut kyselee,ja enhän mä tiiä mistään mitään,kun vasta ens vuonna alotan :lol:
ja ihan rehellisesti en oo sit edes kysyny keltään,kun kerran nekin jotka tietää puhuu aina sävyllä "kyyllähän sä tiedät..."

Nyytikki

^No itsehän en lokoksi opiskele vaan siinä sivussa seuratessa voin ehkä kokeilla vastailua... Voit toki valmistautua, kannattaa lainata vaikkapa kasvatustieteellistä kirjallisuutta ja selailla niitä niin, että tulee joitain käsitteitä selväksi jo ennen koulutusta. Varsinaisesti sinun ei tarvitse osata ihmeitä, mutta toki se on hyödyllistä. Lokoilla on aika paljon läsnäolopakollisia kursseja. Lukkari on joka viikko ainakin meillä erilainen ja riippuen varmaan paikasta se vaihtelee lokoillakin. Nou hätä!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat