Palkkattomat työharjoittelut - Työ ja opiskelu

-Maya-

en mä tiiä onko siihen mitään kieltoo, ettei sais ottaa ilmasta työvoimaa ilman mitään työharjottelua..kannatan kuitenki et aina on jonkinlainen sopimus ja kun työkkäri vakuuttaakin kaikki harjottelijansa ni vahingon sattuessa ei käy köpelösti..

Kommentit (13)

des

Ah, on siis vissiin jotenki rajoitettu ettei työnantaja SAA ottaa vastaan ilmaista työvoimaa jos siihen ei ole mitään erikoistä syytä kuten harjoittelu koulun kautta..

-Maya-

no kyllä mä oon ainaki päässy harjotteluun ku oon ite käyny paikan päällä työnantajalta kysymässä tarviiko ylimäärästä työntekijää.. :) ei niitä tarvii mistään netistä aina katella..
ja tota kulukorvausta ei kaikki saa, ne on niin tapauskohtasia..

kissakala

Mä luulen, että siinä lainauksessa tarkoitettiin sitä, että jos menee vaan keskenänsä eikä työkkärin kauttaa.

Ei niihin työkkärin harjoittelupaikkoihin niin helposti pääse ja luultavasti vaikka olisit vuoden ollut harjoittelussa niin et silti saa työtä, koska työnantaja kuulee vain sanan työHARJOITTELU. Mä oon ainakin saanut sellaisen käsityksen, että jos sulla on muutama kuukausi harjoittelua tai vaihtoehtoisesti kuukausi töitä, niin se työnantaja ottaa sen, jolle joku on oikeesti maksanu palkkaa.

Niitä työharjoittelupaikkoja löytyy työvoimatoimiston nettisivuilta, ei niitä sinne kovin paljoa ilmesty, ei ainakaan silloin ilmestynyt kun mä yritin sellaista paikkaa/paikkoja hakea. Parissa paikassa pääsin haastatteluun asti, muissa paikoissa olin myöhässä soitteluideni kanssa. Ja siis saa siitä työttömyyskorvauksen lisäksi kulukorvauksia. Muistaakseni 8€/päivä. Ja voi sitä harjoittelupaikkaa muualtakin ettiä kun niiltä nettisivuilta, mutta se paikka pitää hyväksyttää työvoimatoimistossa, että se täyttää kriteerit.

-Maya-
Kepatäti
Niinno siis tietysti työkkärin kautta (eikös niille yrityksille ihan makseta jotain siitä, että ottavat harjoittelijoita? :-s )

riippuu vähän, että millaseen harjotteluun/kokeiluun menee, tavallisesta työmarkkinatukiharjottelusta saa ite vaan sitä työmarkkinatukea, työnantaja ei mitään..Jonkinlaisesta työkokeilusta oon ymmärtäny, että maksetaan työnantajalle tukea, jotta se voi maksaa harjottelijalle "palkkaa"..
Mimialta lainattua: "Näin ollen teet hallaa sekä omalle tulevaisuudellesi että myös muille opiskelijoille/työharjoittelijoille"
ja höpö höpö..työkkärin harjottelija ei pääse yritykseen, josta on tehty viimeaikoina lomautuksia tai irtisanomisia, työharjottelija ei voi mennä ja marssia ihan mihin tahansa ja siirtyä palkallisen työntekijän paikalle.

Mimia

Minä en ainakaan suosittele tuota!

Toki voi olla että sinä saisit siitä hyvää työkokemusta, mutta entäs sitten. Nykyisinkin maksetaan työharjoittelusta, jos edes maksetaan, kovin vähän. Jos yritysten ei tarvitsisi maksaa ollenkaan, eiväthän he enää ottaisi henkilöitä joille jotain pitää maksaa. Näin ollen teet hallaa sekä omalle tulevaisuudellesi että myös muille opiskelijoille/työharjoittelijoille. Sillä miksi kukaan työvoimasta maksaisi, jos sitä ilmaiseksikin saa ja varsinkin jos hommat on sellaisia että niiden suorittaminen ei paljon älyä ja osaamista vaadi ( yritys varmasti kiinnostu kovin paljoa laittamaan omia resursseja henkilöön joka tulee olemaan "töissä" pari viikkoa..).. :?

Miksi et hakisi ihan oikeita töitä, vaikka sitten vain osa-aikaisena tai sairaslomien tuuraajaksi tai tekisi ihan vain vapaaehtoistyötä jonkun asian hyväksi? Aika monessa isossa kaupungissa on eläinsuojia, joihin varmasti vapaaehtoisia tarvitaan ainakin joskus..

Kepatäti

Ja meillä ainakin kaupan alalla oli ihan hemmetin vaikee löytää edes kouluun pakollisesti kuuluvaa harjoittelupaikkaa, koska kaikki vaan hokee "ei oo tekemistä, ei oo aikaa, ei oo tarvetta, ei oo halua".

harjoittelijat on tosiaan melkoinen taakka yritykselle ja suurelti osalti niistä on varmaan enemmän vaan vaivaa kuin hyötyä.

des

Niin, toisaalta joskus ilmaisista harjoittelijoista voi olla enemmän haittaa kun hyötyä. Menee jonkun työntekijän työaikaa niiden opettamiseen ties kuinka kauan.

Kepatäti

Niinno siis tietysti työkkärin kautta (eikös niille yrityksille ihan makseta jotain siitä, että ottavat harjoittelijoita? :-s ) mutta tuskin siis silleen, että

"Hei, oon maija meikäläinen ja tahdon tulla teille ilmasiks harjotteleen"

-Maya-

Tosta en osaa sanoo ottaako ilman mitään sopimusta, mutta työkkärin kautta ainakin, siis nää isommatkin yritykset, eihän ilmasesta työvoimasta haittaa oo kenellekään..

Kepatäti

Mä en jaksa uskoa, että kovinkaan moni ainakaan iso ketju/yritys ottaa mitään "kokemuksen vuoksi" harjoittelijoita, jotkut pienet yksityisyrittäjät/erikoiskaupat ehkä.

-Maya-

No siis jos on ihan työtön niin työvoimatoimiston kautta pääsee ainakin työharjotteluun/kokeiluun, josta maksetaan työmarkkinatukea..eli ei ihan "palkatta" tarvii mennä..lähinnä tota tehään vaan työkokemuksen saamiseks, koska se summa mitä saa käteen on tosi mitätön..
ite olin vuoden työharjottelussa yhellä koululla avustajana ja seuraavana vuonna kenkäkaupassa myyjäharjottelijana..
jos on opiskelija tai ei-työtön niin tollaseen harjotteluun ei pääse..

des

Mä en ole tommosesta kuullutkaan, että vois olla työharjottelussa ilman että opiskelis ja että se kuuluis siihen koulutusohjelmaan. Mut hitto, miksei toisaalta vois :shock: Kyllähän työnantajalle varmaan ilmainen työvoima kelpaa, ja samalla sais ite ehkä hyödyllistä kokemusta :)

Taistelukääpiö

Ihan vaan työkokemuksen vuoksi ajattelin et voisin ehkä tehdä (palkkattoman?) työharjoittelun. Kaks viikkoa ois mun mielest ehkä sopiva aika. Onko joku teistä koulu-ohjelmien ulkopuolella jo tehny tommosia harjoitteluja? Kokemuksia?

Ajattelin että Eläinläkäreiltä vois kysyä kun mä kuitenkin tykkään eläinten kanssa olla.

Valokuvausta harrastan itse mutten tiedä pääsiskö mitenkään harjoitteluun valokuvaajille. Onhan se kuitenkin aika itsenäistä työtä.

Kyl lentokentälläki ois kiva työskennellä, mutta mitä tekisin siellä?

Mikäs teiän mieleipide? Hyvä va huono idea? Pistänkö hakemukseen että "palkaton työharjoittelu" vai vaan "harjoittelu"?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat