Baarimestariksi? - Työ ja opiskelu

marimma

Juu ainakin Taitaja kisoissa ne menee ihan amiksen kautta kaikki mun tietääkseni. Eli ravintolapuolen oma suuntaus tosiaan taitaa olla :) siellähän noi kaikki joutuu opettelemaan ainakin perusteet drinkeistä :)

Sivut

Kommentit (20)

Kepatäti

Eikös baarimikoksi opiskella ammattikoulussa ravintola-alalla ensin ja en tiedä erikoistudaanko siellä sitten vai suoritetaanko ensin joku ravintoalan tutkinto ja sen jälkeen sitten joku lyhyempi baarimikko "kurssi"?

Jotenkin näin muistelisin olisi sillon menny kun itse hain yhteishakuja.

Deni

joo eli, mä opiskelen tällä hetkellä Vaasassa baarimestariksi. Tai siis ensin pitää käydä tarjoilijan tutkinto ja olla hetki aikaa töissä ennen kuin voin mennä suorittamaan baarimestarin tutkinnon :) Näin mä olen ainakin tämän asian ymmärtänyt :D

kikssplay

miekin oon kiinnostunut tästä baarimestarihommasta :D ja
onko kellään tietoa palkoista yms. ja voiko esim. vain joinain
viikonloppuina käydä arkipäivien ohella laivan baareissa töissä?
vai onko laivalla touhuaminen niin sanottua "vakituista" että sinne ei
"vain mennä" viikonlopuksi.. :lol: kaikki faktatieto on tietenkin tervetullutta :wink:

Kepatäti

Taitaa tosiaan olla niin, että laivalle ei mennä vaan viikonlopuksi.

En tiedä juuri baarimikoista, mutta ainakin tuttava, joka on laivalla töissä (en oikee tarkalleen tiedä, mitä se siellä tekee :oops: ) niin on muistaakseni 2 viikkoa töissä, viikko vapaalla, kaks viikkoa töissä, viikko vapaalla.

Ja tällänen käytäntö on mun käsittääkseni se kaikkein yleisin laivoilla?

xaz

"Työtehtävät ja työpaikat

Baarimestari on ravintolan alkoholibaarin esimies. Hän on erikoistunut erilaisten juomasekoitusten valmistamiseen ja tarjoiluun baarissa. Hän valmistaa juomat asiakkaiden näkyvillä. Hän vastaanottaa maksun asiakkaalta. Baarimestareita työskentelee sekä maissa että matkustaja-aluksissa merellä. Viinuri huolehtii ravintolan viinilistan laadukkuudesta ja ruokaravintoloissa viinuri usein vastaa ravintolan viineistä ym. juomista sekä suosittelee asiakkaalle ruokalajiin sopivaa viiniä. Baarimestari on henkilökohtaisessa vastuussa alkoholijuomia anniskellessaan, joten hänen on tunnettava alkon antamat anniskeluohjeet ja -määräykset ja noudatettava niitä. Alkoholijuomien osalta baarimestarin tulisi toimia eräänlaisena käyttöneuvojana. Hänen on tunnettava juomien ominaisuudet kyetäkseen suosittelemaan niitä asiakkaille.

Työ on yleensä vuorotyötä ja työrytmi vaihtelee paljon. Vilkkaat ja kiireiset ja toisaalta hiljaiset hetket vaihtelevat vuorokauden- ja vuodenaikojen mukaan. Esim. ravintoloissa on vilkasta erityisesti viikonloppuisin. Vapaapäivät sijoittuvat myös arkipäiviksi. Työpaikka voi olla tanssiravintola, disco, yökerho, ravintola laivassa, korttelikrouvi tms. Työskentely tapahtuu yleensä asiakastilassa baaritiskillä.

Koulutus

Matkailu- ja ravitsemisalan ammattikorkeakoulututkinto tai hotelli- ja ravintola-alan perustutkinto, jonka jatkoksi baarimestarin jatkolinja. Jatkolinjalla voi valmentautua suorittamaan baarimestarin erikoisammattitutkinnon. "

http://www.mol.fi/avo/avo.htm från här

kikssplay

Kiitos vastauksista :) Aijon pitää baarimestarin hommaa korvan takana, koska se kuulostaa mielenkiintoiselta.. mutta eihän sitä loppujen lopuksi sitten tiedä, mihin sitä päätyy :wink:

Veera

kikssplay oikein vallanmainio ammatinvalinta :) .

Ravintolatyössä on niin paljon hyvää ja pikkasen huonoakin.
Itse olen nyt ollut 5 vuotta ravintola-alalla ja välillä tulee tosiaan tunne että nyt alkaa loppumaan rahkeet. Onneksi tämä työputki kohta katkeaakin äitiyden myötä niin saa mietiskellä uravalintaa uusiksi.

Alalle ja asiakkaille tulee annettua paljon, mutta paljon se on myös antanut, ainakin minut baarielämä on imaissut mukaansa. Ollaan aina kavereiden kanssa naureskeltukkin että vaati hieman "hulluutta" lähteä tälle alalle ja vielä tykätäkkin siitä, jos ei tykkää niin sen huomaa nopeasti, valitettavsti tuolla tiskin takaa näkee vielä tänäpäivänäkin ihmisiä jotka tekee työtään siksi kun on pakko :( .
Pitää olla luovasti "hullu", omata äärettömän pitkät hermot, olla välillä vähän kuuro ja ilman hyvää/sairasta huumintajua ei pitkään jaksa. Psykologin, poliisin, matkailuneuvojan, lääkärin, lohduttajan, ymmärtäjän roolit pitää tietenkin olla hallussa ja naapurikaupungin paras baari on tiedettävä ulkoa :D .

kikssplay

tätä "hulluutta" ei ainakaan puutu
ainakaan ystävieni mielestä :D :wink: 8)
kuvauksesi perusteella tämä valinta kuulostaa
vielä kiintoisammalta, kiitos viestistä :D

yaniz

Minuakin kiinnosti joskus tuo baarimikon duuni, mutta sitten havahduin siihen tosi asiaan: viikonloput ja illat töissä. Ja vieläpä aika raskasta työtä, kuten tässä jo sanottiinkin. Ilman kovaa luonnetta, pitkiä hermoja ja hyvää huumoria tähän ei sitten siis lähdetä :D Löytyy huumori mutta jotenkin sitten tulin miettineeksi sitäkin, että miten tuosta sitten voi edetä uralla? Paljonko esim. alotuspalkka on ja nouseeko se ainoastaan kokemusvuosien ja iän mukana?

Palkkaus on minulle siksi tärkeä, koska haluan elää täysillä ja ostaa sellaisia tuotteita kuin haluan/tarvitsen. Lisäksi haluan, että uralla, jonka valitsen, on etenimesmahdollisuuksia paljon. Haluan tarjota lapsilleni sen, mitä minä olen saanut kokea ja toisaalta en ole saanut kokea.

Baarimestarin työ olisikin ehdottomasti hauskaa sen tietyn aikaa (niinkuin Veerakin totesi), mutta en tiedä haluanko vielä 56 - vuotiaana olla baarimestari.

Veera

Kyllä ravintola-alalla on ihan ok palkat. Perustunti palkka taitaa olla joku 9,65 ja kun päälle tulee ilta-,yö-,vastaavan-ja pyhälisät niin hyvin tällä pysyy hengissä.

Tuossa vaan puhuttiin työkaverin kanssa kun meillä on nyt pari harjoittelijaa ollut, että he haluavat alalle koska tämä on niin helppoa ja "fantsua" :roll: .
Helpoksi en kyllä menisi sanomaan, vastuu on kova kun olet yksin töissä. "Fantsua" tämä kyllä on mutta joskus ottaa päähän lähteä perjantai iltana töihin kun muut kaverit lähtee bilettämään :) .
Toisaalta taas olen huomannut että kaverit jotka on viikoloppuisin vapailla niin ovat jääneet vanhoiksi kavereiksi, aikaa ei heidän kanssaan olemiselle ole.

yaniz

Niin no, nuo etenemismahdollisuudet jäivät yhä epäselviksi. Mutta siis tienaan nyt tällä hetkellä 9 euroa + lisät. Ja minulla ei ole minkäänlaista koulutusta. Joten miksi lähteä rankkaan työhön huonolla palkalla? Tai siis työ sinänsä kyllä olisi kiinnostavaa jos olisi niitä mahdollisuuksia edetä.

"Hyvin tällä pysyy hengissä" palkka ei vain riitä minulle. Tietysti sitten restonomiksi voisi ja siitä edetä, mutta ei kai pelkällä baarijannun koulutuksella sitten pääse sinne johtoportaaseen nykymaailmassa. Että ehkä ala jää minulta kuitenkin ... <:

nele

Itsellä vain vähän kokemusta ravintola-alalta, mutta poikakaveri työskentelee ja toisin tässä ulkopuolisena mielipiteeni esiin.

Ravintolatyö voi toisinaan todellakin olla raskasta. Päivät venyvät, kiirettä painaa viikonloppuisin ja illat/vkloput ollaan usein töissä, joten aikaa kavereille ei tosiaan aina jää. Palkka on suurimman osan mielestä liian pieni, sen reilut 9e/h. Poikakaveri viime kesänä teki kahta työtä ja nauroi vaan, että on se kumma, kun tehtaassa istun, yövuorossa siellä jopa nukutaan ja 3 tunnin välein jotain tehdään ja palkkaa tulee helvetisti enemmän kuin ravintolassa, missä saa juosta munat hiessä :). Työ on kuitenkin mukavaa, jos tykkää. Ja työkavereista voi tulla tärkeitä, kun niiden kanssa tosiaan vietetään ne viikonloput töissä kun muut kaverit ovat viihteellä. Seurustelevana ihmisenä sanon sen, että muuten olen onnellinen poikaystäväni työstä,mutta välillä on harmittanut kun ei voi mitään pyhiä yhdessä viettää kun hän on töissä. Lapsia en tee niin kauan kuin hän ravintolassa on töissä.

Farah

Ilmottauduin nyt tollaselle parin kuukauden baarimestarikoulutuskurssille, missä käydään vähän läpi et mitä se työ oikeestaan on, drinksujen tekoo ymsyms. Suunnattu alalle suuntaaville ja/tai jo siinä työskenteleville.

Itse olen tällä hetkellä ravintola-alalla duunissa, tosin siirtynyt toisiin tehtäviin siitä "asiakaspalvelusta". Ja kyllä voin sanoa, että helvetti siinä tarttee joskus erittäinkin pitkää pinnaa :)

Jokainen asiakas antaa ja opettaa paljon, kyllä joskus voi pinna kiristää mut ei ravintola-ala oo mun mielestä suunnattu niille "Helppo-Heikeille" eli täytyy olla sen tyyppinen henkilö, joka ei helposti revi pelihousujaan.

Tosta laivalla työskentelemisestä sen verran: Riippuu millä osastolla olet ja minkälainen sopimus sulla on. Eli on tosiaan niitä 7pvä/7pvää (7 töissä, 7 vapaalla), sit on 10/10 päivää ja 14/7. Laivalle harvemmin otetaan pelkästään viikonlopputuurareiksi henkilöitä yhtään millekään osastolle, eli kyl siel sit vähintää viikko ollaan.

mansikka

''Minuakin kiinnosti joskus tuo baarimikon duuni, mutta sitten havahduin siihen tosi asiaan: viikonloput ja illat töissä''

En mä nyt tiedä onko tuo huono puolikaan välttämättä. Mun mielestä on ihana kun saa aamuisin nukkua pitkään, päivällä tehdä omia juttuja ja sitten illalla käydä 'pari tuntia' töissä :D Kyllä tuohon ilta- ja viikonlopputyöhön tottuu. Mulle olisi paljon vaikeampaa olla töissä 8-16.

Ensin kannattaa tosiaan lukea hotelli- ja ravintola-alan perustutkinto ja valmistua tarjoilijaksi. Sitten pitää olla töissä 2-5 vuotta (riippuen onko töissä ruokaravintolassa vai baarissa) ja sen jälkeen voi hakea sitten ihan baarimestarin koulutukseen mikä on sitten esimiesammatti. Tämmöisen vastauksen sain koulusta joka järjestää baarimestarin tutkintoja, mutta jos ihan baariin haluaa olutta laskemaan ja drinkkejä tekemään niin siihen pelkkä tarjoilijankin koulutus riittää. Palkka on mulla 9,65e/h ja siihen päälle ilta- ja yölisät ja mahdolliset varavastaavan lisät mitkä ihan mukavasti aina sitä peruspalkkaa nostaa. Raskastahan tuo työ on välillä ja on huonojakin päiviä mutta päivääkään en vaihtaisi pois :P

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat