Sijoittaminen - Työ ja opiskelu

vaapukka

mua himottas hirveesti nostaa kaikki opintolaina ja sijoittaa se. tiedän, että niin on tehty ihan onnistuneestikin. pittää varmaan vielä vähä kerätä rohkeutta ja tutustua asioihin kunnolla...

Sivut

Kommentit (21)

olibrius
Maaria
Osakemarkkinoiden käyttäytyminen riippuu kuitenkin tosi paljon ihan psykologisista tekijöistä, eli markkinat voi käyttäytyä ja määritellä osakkeen hinnan myös virheellisesti. Saattaa esim. tulla joku paniikki jonkun huhun takia ja osakkeiden hinnat hyppii ja pomppii miten sattuu..

Jep, ollaan isän kans monesti mietitty, kuinka jännä on, että periaatteessa tarvitaan vain pari tyyppiä määrittelemään kurssi. Osakkeistahan näkee aina viimeisimmän maksetun hinnan, eikä niitä osakkeita ole tarvinut edes ostaa paljon.

Ja sit, itselläni on aika paljon kiinni osakkeissa. Osa sijoituksista on nyt reilusti voitolla, osa reilusti tappiolla. En olekaan mikään kovin kiirehtijä näiden kanssa, odotellaan rauhassa mitä tapahtuu (taidan siis olla Maarian mainitsema esimerkki niistä, jotka haluaa odotella et "josko se sieltä nousisi"). Rahastoissakin on sievoinen summa, aika hyvin näyttäisivät tuottavan.
Suurin sijoitus on tietenkin omistusasunto, jossa asustelen itse. Vuokran maksaminen on melkein kuin heittäisi rahaa roskiin :) (tietenkin suunnittelen ottavani tähän jonain päivänä vuokralaisen, joka saa heittää rahaa mun roskiin :D )

Pakko laittaa rahat talteen johonkin. Jos ne vain makaisivat tilillä, ei niitä kauan siellä näkyisi.. Ja kun on laittanut lyhyen elämän aikana jo säästöön mahdollisuuksien mukaan, on aina jotain pahan päivän varalle.

nami

Mua kans kiinnostaa paljon rahastosäästäminen. Onko kenelläkään kokemuksia Tapiolasta? Meinasin muutenkin vaihtaa sinne Nordeasta pankkiasiat yli 10-kertaisen koron vuoksi.

Tapiolalla on joku rahamarkkina-rahasto, joka on aika riskitön ja korko jotain 3,6. Hyvä puoli siinä on se et rahoja voi vekslata rahastoon ja sieltä pois ilman merkintä- tai nostomaksuja tai aikarajoja. Sitä olen nyt vakavissani miettinyt.

Cosmic angel

Itselläni oli ollut vuosia raha-asiat ihan retuperällä, mutta viime kesänä otin sitten viimein itseäni niskasta kiinni ja laitoin kaikki kerralla kuntoon.
Ryhdyin sekä säästäjäksi, että rahastosijoittajaksi ja nyt on kertynyt jo vähän sukanvarteen pahanpäivän varalle.
Välillä olen harkinnut osakesijoittamistakin, mutta matikkapää on sen verran kehno, että tällä hetkellä tämä järjestelmä riittää ihan hyvin.

Maaria

Tällä hetkellä ei ole sijoitusongelmia, mutta jos niitä olisi, niin harkitsisin varmaan erilaisia rahastoja ennemmin kuin osakkeita. Sijoitusten / riskin hajauttaminen osakemarkkinoilla on kuitenkin tärkeää, eli että ei sijoiteta vain pariin yhtiöön tai vaikka vain yhdelle toimialalle. Tämä vaatii jo aika paljon pääomaa, joten mielestäni rahasto on tästä syystä parempi vaihtoehto. Rahastossa minun ei myöskään tarvitsisi tehdä itse päätöksiä salkun sisällöstä. Tietty, jos kiinnostaa juuri se, että saa itse tehdä ne sijoitus ja irtaantumis -päätökset, niin varmaan se osakesijoittaminen on silloin kivempi ratkaisu.

Asuntokin olisi hyvä sijoitusvaihtoehto, tietty siinä on sitten niitä huoltojuttuja ja vuokralaisen etsimiset sun muut, mutta varmaan muutoin sekin hyvä ratkaisu.

Kiinnostaako sua Dubyamoa sellainen pitkäaikaisempi sijoittaminen useammiksi vuosiksi (arvonnousu + osinkotuotto) vai ennemminkin sellainen pelkkään osakkeiden arvonnousuun perustuva lyhytaikaisempi sijoittaminen?

Miffy

Mä voisin halita sijoittaa sitten kunon jotain mitä sijoittaa :D Ehdottomasti eettisesti, ottaisin kyllä TODELLA tarkasti selville, mihin ne rahat menis, en halua tietämättäni sijoittaa aseteollisuuteen tai mihinkään epäeettisesti toimiviin kansainvälisiin yrityksiin.

Maaria

Miffy: mun mielestä sellasia eettisiä rahastoja just on, että pystyy vaikuttamaan siihen, että sijoittaa vaan sellaisten firmojen osakkeisiin, joilla on hommat hanskassa eettisten kysymysten suhteen. (Ne rahathan itsessään ei toissijaisilla markkinoilla enää yhtiölle mene. Yhtiö saa rahaa osakeannissa, jonka jälkeen raha vaihtaa omistajaa vain sijoittajien välillä)

Dubyamoa: Tollanen kikkailu olis just hauskaa. Meillä oli koulussa sellainen osakesijoittamiskurssikin, jossa meillä oli tietty summa mikä piti sijoittaa leikisti ja sitten tehdä kauppoja, myydä ja ostaa eri osakkeita ja yrittää analysoida markkinoiden liikkeitä... mut mulla se kyl meni aika päin p...tä :D Aika vaikeeta yritttää toimii ennustajana ja ajoittaa kaikki just sopivasti.

Chiara

Mulla on 3 Nordean rahastoa. Yksi on sellanen vakaat osakkeet joissa on melko vaikaita kursseja omaavia osakkeita. Sitten on sellanen riskikkäämpi turva 75 jossa on myös suurempi tuotto-odotus ja sit mulla on semmonen säästötilirahasto jossa on osakkeita ja korkea korko. Osakesijoittamiseen mulla ei kyllä riittäs rahkeet..... Oon sen verran huono rahan kanssa että kun rahan arvo ylittää jonkun tonnin niin en pysty kunnolla enää käsittämään sitä.... :oops:

Maaria

Pakko varmaan kyllä jossain vaiheessa ihan lähiaikoina alkaa miettimään jotain sijoittamis/säästämis -hommaa ihan eläketurvaakin ajatellen. Vaikka siis alle 30-vee olen reilustikin, mutta kyllä mua nyt jo huolettaa, et miten sitä eläkkeellä sitten pärjää, kun nuorempaa sukupolvea eläkkeitä maksamaan on yhä vähemmän. Pitäs alkaa ottamaan selvää itselle järkevimmästä säästämis/sijoittamismuodosta.

Mitä mieltä olette esim. pankin sijoitusneuvonnan luotettavuudesta? Ne tietty tyrkyttää niitä omia sijoitustuotteitaan, mutta noin muuten, uskaltaako luottaa heidän neuvoihin? Suomeenkin on kait tulossa tän vuoden lopulla uusi direktiivi, joka muuttaa sijoitusneuvonnan toimiluvanvaraiseksi ja sijoittajan suojaa sijoituspalveluneuvonnassa kiristetään. Ihan hyvä juttu, ei pääse kuka tahansa kadun tallaaja antamaan enää sijoitusvinkkejä herkkäuskoisille ;)

Chiara

Oon itte kans miettiny samaa. Tosi itte luotan omaan sijoittajaneuvojaan tosi paljon. Mun koko perhe on aina käynyt samalla naisella joten se tuntee meidät monen vuoden takaa. Jotenkin tuli sellanen luottavainen olo. Tuntui myös että häntä oikeesti kiinnosti mun raha-asiat.
Jostain just luin et monissa pankeissa on provikkasysteemejä eli ne neuvojat saa aina provisiota kun ne myy oman pankin sijoituskohteita. Musta toi on väärin koska silloinhan ne heti ekana tarjoaa niitten pankin omia tuotteita eikä sitä mikä asiakkaalle kentise parhaiten sopisi.

Vanilja

Mulla ei varsinaisesti ole ollut mitään osakkeita, mutta sijoitin rahaa OP- EURO rahastoon, jossa se vuosikorko on 3,5 % mutta ei mitään riskiä kun ei ole osakepainoa. Rahaa sai sieltä pois vuorokauden viiveellä. Eipä kauaa mulla siellä rahaa ollut kun ne tuli käytettyä matkusteluun sun muuhun. 8-[

*Sandy*

Mä oon jotenki niin varovainen, etten uskalla lähteä tuollaiseen touhuun.
Siitä vois kyllä tienata sievoisen summan (jos osaa toimia oikein)..

ynnej

Mulla on kans rahaa rahastossa, tossa samaisessa op-eurossa, mistä Vanilja jo mainitsi. Se on kai aika riskitön. Ei siitä varmaan kauheesti tienaa, mut ei se oo mun tavoitekaan. Mä vaan haluun et mun rahat on turvassa siellä, pelottais pitää tosi isoo rahasummaa yhdellä tilillä.

Vanilja
ynnej
Mulla on kans rahaa rahastossa, tossa samaisessa op-eurossa, mistä Vanilja jo mainitsi. Se on kai aika riskitön. Ei siitä varmaan kauheesti tienaa, mut ei se oo mun tavoitekaan.
Mä laskin että vuoden jälkeen mulle olis tullu reilu satanen lisää, ihan hyvin siis, hehe. Mut tosiaan mä vaan hävisin siinä kun nosto maksaa 8 egee ja kolmessa erässä nostin kaikki rahat pois eikä ne ollu siellä kun jonku puol vuotta :?

SunLion

hmm.ööh..koska mua ei tää puoli elämästä pahemmin kiinnosta niin täytyy myöntää nolona et mulla on joku sijoituksen tapainen pankissa, jonka vanhemmat ovat aikanaan mulle antaneet/hankkineet...en tiedä ees tarkalleen miten asiasta hyödyn :lol:
Lisäksi omistan osan kahdesta asunnosta.

duby, on asuntoon sijoittaminen mielestäni sijoittamista myös vaikka siinä itse vain asuisi, sen sijaan että maksaa vuokraa asunnosta jollekkin muulle (sijoittajalle).

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat