Ammattikoulujen asuntolat..? - Työ ja opiskelu

pikku-kata

Samaa olen suunnitellut sun kanssa Neppis, että kunhan sen ajokortin ja auton saan, niin alkaisin täältä kulkea ton koulumatkan (80km), jos vaan mahdollista. Pitäisin asuntolapaikan kuitenkin esim. jos koulua on neljään ja on jo pimeä ja matka Kalajoelta Haapavedelle on lähinnä vaan pimeää mehtätietä, niin turvallisuussyistä jäis asuntolaan yöksi tai sitten jos aamulla pitää aikaisin mennä kouluun... =)

Kommentit (11)

kissakala

Jos koululla on ilmainen asuntola ja mahdollisuus asua siellä niin vuokrakämpästä ei saa opintotuen asumislisää. Mutta poikkeuksena muistaakseni oli että asumislisää voi saada vuokrakämpästä jos on asunut siinä tarpeeksi kauan ennen opiskelujen alkamista. Ja tietysti saa tuen vuokrakämpästä, jos asuntola ei ole ilmainen. Minulla on kokemuksia 3-4 eri ammattikoulun asuntolasta 3 eri kaupungissa. Kahdessa olen itse asunut.

Ensimmäiseen muutin heti peruskoulun jälkeen 15-vuotiaana. Siellä oli 3 hengen huoneet, kanssani samaan huoneeseen pääsi kaverini (kun sai kerran pyytää, jos halusi jonkun muun kanssa samaan) ja toinen tyttö meidän luokalta. Asuimme sen 2 vuotta yhdessä, viikonlopuiks menimme porukoiden luokse kaikki ja muiksikin lomiksi. Solussa oli 4 huonetta, kaksi erillistä vessaa ja kylppärissä kaksi suihkua. Sitten oli tupakeittiö. Eli 12 tyttöä samassa solussa, pojille oli oma solu. Väkimäärä kuitenkin väheni ja suurimman osan aikaa meitä oli ehkä 9-10. Asuntola oli ilmainen ja sijaitsi koulun pihassa. Asuntolarakennukset olivat kaksi rivitaloa, myös koulun yläkertaan oli kunnostettu pari huonetta. Maksullinen aamiainen koulussa oli, en yhtään muista mitä maksoi, kun en varmaan kertaakaan käynyt sitä syömässä. Hauska puoli tässä oli se, että jos aamulla väsytti, eikä huvittanut mennä tunnille, niin opettaja saattoi tulla hakemaan sut kämpiltä opiskelemaan, kun se kerran oli siinä vieressä.

Asuntolassa oli asuntolanvalvoja, mutta hän lähti kotiin aina klo 22 eli sen jälkeen saattoi tapahtua mitä vaan. Jos pyysi lupaa niin sai tuoda yövieraan, mutta muistaakseni se sai olla vain samaa sukupuolta. Ekana vuonna asuimme vanhemmassa rakennuksessa, jossa ei ollut suihkun ovessa lukkoa ja se osoittautui epämiellyttäväksi silloin kun muiden luo kylään tuli miehiä ja ne tajusivat. että lukottomassa suihkussa on nuoria tyttöjä, melkein tulivat väkisin sisään ja me koitimme pitää ovea kiinni.
Viikonloput sai olla asuntolassa, jos ilmoitti siitä, yksi kauempaa tullut tyttö vietti välillä viikonloppuja siellä, monesti ihan yksinkin.

Toinen asuntola oli kerrostalo, sinne piti joku suurehko pantti maksaa(en yhtään muista paljonko se oli, mutta 17-vuotiaalle se oli paljon), mutta sekin asuntola oli ilmainen. Jokanen kerros siinä kerrostalossa oli tavallaan yksi solu. Oli yhteinen jääkaappi, vain yksi mikro, yksi uuni ja pieni ruokapöytä ja risoja tuoleja. Muutama vessa tais olla ja muutama suihku. Kerrokseen mahtui muistaakseni n.22 tyttöä. Huoneet olivat suurimmaksi osaksi kahden hengen huoneita, muutama yhden hengen huone oli, mutta niihin ei päässyt ekan vuoden opiskelijana. Pojille oli oma kerros. Ei täälläkään kovin tarkasti mitään valvottu, koska porukan vähän tutustuttua bileitä oli paljon, tosin ei siinä kerroksessa, missä mä asuin. Huonekaveriksi en saanut toista alaa opiskelleen tullutta kaveriani. Ne halusivat pistää samaan huoneeseen samaa alaa opiskelevia. (Mutta sen myös ottivat huomioon, että laittoivat saman ikäisiä samaan huoneeseen) Täällä asuntolassa sai viettää myös viikonloput ja monet kai välillä viettivätkin.

Siellä kerrostalon alimmissa kerroksissa oli myös jotain pari/perhe asuntoja. Eli sinne olisi kai voinut muuttaa miehensä tai lapsensa tai molempienkin kanssa. Sitä en muista, että oliko ne sitten enää ilmaisia, mutta muistaakseni kysyntä ylitti tarjonnan. Ne oli kai jotain pieniä kaksioita tai jotain sellaisia. Mutta niin tästäkin asuntolasta vaan väki väheni mutaman viikon sisään, niin minäkin tällä kertaa, kämppiskin lähti. Että ei ollut kämppiksestä kiinni.

Kolmas tietämäni asuntola oli koululla, jossa opiskelin, mutta en asunut asuntolassa. Kävin siellä kylläkin kylässä. Se oli iso vanha omakotitalo ja olisko siellä 5 huonetta ollut. Siellä oli kolme asukasta, 2tyttöä ja poika eli kumpaakin sukupuolta. Jokaisella oli oma huone, yhdessä huoneessa taisi olla oma vessakin, yhteinen keittiö. Tämä asuntola saattoi maksaakin jotain(en nyt varmaksi muista, mutta muistakseni maksoi jotain), se ei tosin ollut enää toiminnassa toisena opiskeluvuotenani. Se lakkautettiin ja muistaakseni syynä oli talon huono kunto ja ehkä osaltaan sen tarpeettomuus. Siellä asuntolassa asuneet ihmiset viettivät muistaakseni yleensä myös viikonloput asuntolassa.

Sitte oli vielä yksi asuntola, jossa joskus kävin entisen kämppiksen kanssa. Siellä oli muistaakseni vähän parempikuntoinen asuntola ja siellä ei saanut olla viikonloppuja. Jos halusi olla niin sai olla, mutta siitä joutui muistaakseni maksamaan lisää ja asuntola oli muutenkin maksullinen.

bombalurina
Neppis_

Ajattelinkin. ja varmaan näin pitkälti toiminkin. mieheni kanssa kuitenkin asutaan yhdessä, nii ikävä ois kauhia jos ei väh. 3 pvän välein nähtäs..
Asuntola paikan sitä varten aioin hankkia et jos sattuu et tulee aikaisia menoja kouluun tai jos ei vain yksinkertaisesti jaksa nousta kotoa hemmetin aikaisin..tms.
Niin no sit tuleekin mieleen et annetaanko mulle sit paikkaa jos en ole juuri joka pvä. Eikös se ole tarkoitettu näille pitempi aikaisille ja niille jotka tulevat kauempaa.. köh.

Mut toivotaan parasta ja totta, onhan se koulukohtaistakin ..

Meidän oppilaitoksessa etusijalla asuntolapaikkaa haettaessa ovat pitkänmatkalaiset, alaikäiset ja ensimmäisen vuoden opiskelijat.

Jos asuntolanne ei ole täynnä tai sinne ei ole suurta tunkua, niin etköhän saa paikan. Meillä ainakin lyhyemmän matkan päästä tulevat ovat saaneet paikkoja, jos on ollut tilaa.. Eikä sitä juuri ole kyselty, kuinka usein he asuntolassa käytännössä yöpyvät. :)

Tuli mieleen, että.. Jos et asu asuntolassa, voit hakea matkatukia kelalta ja etkös ole oikeutettua myös saamaan asumislisää opiskelijana, jos asut omillasi. Ihan näin vaan hyviä puolia siitä, jos kuljet bussilla etkä asu asuntolassa. :)

Neppis_

oi kiitoksia vastauksista.. juuri niistä tärkeimmistä.
juu, täs viel odotellaan et koulusta tulee ilmoitus.. eikös se tuohon 14.6 mennessä tule ..muistelen. Juu sen takia tässä muilta kyselenkin kun olen niin hankala ja ehkä vähän ujohkokin soittamaan. Sitä paitsi vielä ei ole 100% varmaan että pääsen kyseiseen.. (mutta aika ihme olis jos ei.. no sekin ois sit mun tuuria..ha !)

pikku-kata

Mikset alkaisi kulkea linja-autolla koulussa? Kuitenkin noin lyhyt matka. Tulee kalliiksi huonolla (?) opintotuella asua ukon kanssa kämpässä + vielä asuntolassa... :?

Ajattelinkin. ja varmaan näin pitkälti toiminkin. mieheni kanssa kuitenkin asutaan yhdessä, nii ikävä ois kauhia jos ei väh. 3 pvän välein nähtäs..
Asuntola paikan sitä varten aioin hankkia et jos sattuu et tulee aikaisia menoja kouluun tai jos ei vain yksinkertaisesti jaksa nousta kotoa hemmetin aikaisin..tms.
Niin no sit tuleekin mieleen et annetaanko mulle sit paikkaa jos en ole juuri joka pvä. Eikös se ole tarkoitettu näille pitempi aikaisille ja niille jotka tulevat kauempaa.. köh.

Mut toivotaan parasta ja totta, onhan se koulukohtaistakin ..

pikku-kata

Itse asun asuntolassa... Asuminen ilmaista, paitsi et avainpanttiraha 50€ joka palautetaan sit varmaan kolmosvuoden lopussa... Samassa huoneessa asu 2kk yks ihme hiippari, onneks lähti pois :evil: Eli on tympiä, jos samaan huoneeseen sattuu tuleen sellanen ihminen, joka ei oo yhtään samanlainen eikä oo sen kans samoja asioita. Tän tyypin kans en puhunu oikeestaan mitään. :lol: Hakemus asuntolaan tehtiin silloin, ku sai tiedon opiskelupaikasta.

Jos ei nyt satu saamaan omaa huonetta, niin omaa rauhaa asuntolassa ei oikeastaan ole juuri yhtään, ellei huonekaveri sit ole jossain muualla. Tuolla asuntolassa missä minä oon, saa olla viikonloput kunhan tekee erillisen hakemuksen siihen... Hiihto-, syys yms. pitemmät lomat saa vain rehtorin luvalla olla asuntolassa.

Ruoat ei meillä asuntolassa ole ilmaiset, aamupala ja päivällinen on kumpikin 2€. Toki ruuat voi tehä itekin :)

Mikset alkaisi kulkea linja-autolla koulussa? Kuitenkin noin lyhyt matka. Tulee kalliiksi huonolla (?) opintotuella asua ukon kanssa kämpässä + vielä asuntolassa... :?

bombalurina

Itse asun ammattikoulun asuntolassa.

Meillä järjestelyt on niin, että huoneet on 2-3 hengen huoneita, joihin majoitutaan samaa sukupuolta olevien kanssa. Mahdollisuus on myös toivoa, kenet haluaa kämppikseksi. Huoneet ovat joko soluasuntoja, jolloin huoneistoon kuuluu kaksi huonetta (yht 4 henkilöä), wc ja keittiö. Huoneet voivat olla myös sijoitettuna käytävälle, jolloin wct ja/tai keittiö ovat useamman ihmisen yhteiskäytössä. Vierailut ovat päiväsaikaa vapaita ja yöaikaan ilmoituksella sovittavissa. Paljolti tokin riippuu siitä kämppäkaverista, miten yövierailut ovat mahdollisia.

Olen tyytyväinen asuntolaelämään. Olen saanut asua jatkuvasti soluasunnossa, mutta hankaliakin kämppäkavereita on ollut. Nyt asun mieheni ja kahden kaverin kanssa solussa. Tällaisetkin järjestelyt siis mahdollisia, kun mies opiskelee samasssa oppilaitoksessa.

Meillä on mahdollisuus asua asuntoloissa myös viikonloppuja eikä ole varsinaisesti järjestetty minkään sortin valvontaa asuntolaan. Tämä on monessa tapauksessa poikkeus. Meillä asuntolavalvontaa hoitaa (minä mukaan lukien) tutorit.

Meillä asuntola on yhdistettynä koulurakennukseen, siis asutaan samassa laitoksessa kuin käydään tunneillakin. Yleensä asuntolat ovat erillisiä rakennuksia, toiset kauempana koulusta kuin toiset.

Tiedän jonkin verran muiden oppilaitosten asuntoloissa ja meno vaihtelee suuresti asuntoloiden välillä. Toisissa ei saa yöpyä viikonloppuja ja arkisinkin käy vartiointipalvelu tarkailemassa tilannetta. Toisissa on myös kameravalvonta käytössä. Toiset asuntolat ovat hyvinkin rauhattomia, koska usein asukkaat ovat juuri peruskoulusta päässeitä, äidin helmoista irtautuneita, jolloin rajoja kokeilaan rikkomalla sääntöjä (mikä sinällään on ihan ymmärrettävää). Sanotaan siis näin, että riippuu hyvin paljolti asuntolasta.

Meillä asuntolaan haku tapahtui samalla, kun sai tiedon päässeensä kouluun, kysyttiin kaavakkeen kanssa, tarvitseeko asuntolapaikkaa.

Suosittelen ottamaan suoraan yhteyttä kouluun ja sitä kautta saat varmasti tietoa juuri sen koulun asuntolasta. :)

Lisäys
Piti vielä sanomani, että asuntolassa asuminen on meillä ilmaista. Avainpanttimaksu on 30€, joka palautetaan avainta ja siistiä huonetta vastaan joka lukuvuoden päätteeksi.

Asuntolapaikkaan kuuluu kaiken lisäksi aamiainen, lounas ja päivällinen - ja kaikki ilmaisia! :)

Neppis_

Elikkäs tämmönen mieleen.
Olen lähtemässä opiskelemaan syksyllä (kaakossa) puutarha alalle Simolaan (tuskin kukaan juuri paikka tietää..??) ja matkaa tulee joka pvä sen 20-30km.
Omaan opiskelija kämppään ei oo varaa (asuntaan miehen kans yhdessä keskustassa) ja muuttokaan ei sovi kuvioihin (peräkylä!)

Minkälaista on asua asuntolassa? Onko usein kämppis samassa huoneessa ja miten iso se huone n. on? Tytöillä ja pojilla on varmaan erikseen? Saako oma puoliso tulla visiitille ..? ym. ym.
Kellään kokemuksia ?.. (vaikkei juuri sama olisikaan..)

pliiz .. ??

Klara

Mun kaveri asui jossain opiskelija-asuntolassa, ei tainnut tarkalleen olla ammattikoulu-asuntola, mutta joku vastaava kuitenkin. Sillä oli oma huone, mutta huoneessa oli 2 sänkyä, joten jos täyttä tulee, niin varmaan majoitetaan 2 henkilöä samaan huoneeseen. Huonekavereiksi en uskoisi eri sukupuolen edustajia majoitettavan. Ja vieraita sai kyllä käydä. Vierailuajoista en tiedä, ite olin tuolla yötäkin, mutta en muista oliko se "luvallista". Ja noilla se oli sellainen kerrostalo, että oli ns. omat kämpät, joissa sitten kämppäkaveri. En tiedä sitten onko ammattikouluilla eri systeemit.

Katsii ottaa sähköpostitse tai puhelimitse kans yhteyttä sinne ja kysellä, mitkä ovat heidän käytännöt. :)

nakymaton_ninni

Mein koululla (lukio) oli kans asuntolat. Ekan ja tokan vuoden opiskelijat majoitettiin poikkeuksetta 2 hengen huoneisiin, joita oli aina yhtä asuntoa kohti kaksi. Eli neljä tyyppiä, kaks huonetta, keittiö ja vessa. Kolmannelle vuodelle oli varattu rauhallisempi asuntola, jossa oli yhden hengen huoneet.

Tuli siellä aika paljon öitä vietettyä kaverin lemmenpesässä. Vaikka tiukat säännöt oli (ei vieraita klo 22 jälkeen) niin aika levotonta siellä öisin oli. En tajua miten tyypit pysyi selväjärkisinä kun yö toisensa jälkeen pidettiin bileitä jossain päin asuntoloita.

KataTheBlondi

Mun pikkusiskon asuntolassa on 1 hengen huoneet, ei niin hyvässä kunnossa se kämppä ole ja oudon väriset kaapit.. mutta siis joo... kämpässä ei ole pyykinpesukoneita ja vaatteet pitää kuulemma käydä jossain hornan tuutissa pesemässä.

Neppis_

juu.. no kiitoksia vaan vastauksista.
Edes jotain tietoa.. :D kun jännittää vähän et millasta se "meno" siel on.. Siis lähinnä, kun itse en ole kovin hiljainen..
Siis tarpeen tullen ja vaatiessa kyllä (en ihan häirikkökään ole :lol: )
Mut se jos pitää olla vaan hissun kissun ja kuunnella joka hemmetin sääntöö ja olla yksin ym. tylsää ..nii tosi kiva. Ei silti pitäähän toisten rauhaa kunnioittaa.. mut hyvä että siellä varmaan samanlaisia löytyy .. hip.

Ja kullankin aion joskus mukana roudata, sai tai ei saanut..niin no tietty riippuuhan se sitten paljolti käppiksestä, jos semmoinen tulee.

Tuota. Pitääkö se hakea HETI kun päätökset on tullu, vai sitten kun koulun aloittaa ??

[size=9](en ole aivan varma nettisivuista..mut pitänee selailla .. )[/size]

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat