Opiskelija-asuntosäätiöt - Työ ja opiskelu

Maaria
enkelin
Lania
jummijammi
ja vielä ihan pikkuvinkki: kannattaa hakea ennen kun pääsykoetulokset tulee niin pääsette jonon etupäähän!

Siis mitä, onko asiat ihan muuttunu sitten mun nuoruuden, kun ei sillon ainaka voinu laittaa ees hakemusta noille jos ei ollu mukana todistusta opiskelupaikasta :o

ainakin toasille voi laittaa, ja mikäli oikein olen ymmärtänyt, myös hoasille ja psoakselle voi laittaa. voi kun olisin itsekin tajunnut laittaa yksiöhakemukseni jo silloin abikeväänä, nyt varmasti olisi kämppä jo löytynyt. yhdelle kaverilleni sanoinkin tuossa juuri, että vaikka et vielä tiedäkään, saatko opiskelupaikan, kannattaa se hakemus pistää jo sisään. soluja ei tosin vielä kannata hakea, ellei ihan ihmepaikasta sitä halua.

Hoasin sivuilla ainakin lukee monessakin kohdassa, että asuntoa voi hakea vasta kun opiskelupaikka on varmistunut...

Sivut

Kommentit (18)

marvel

mäkin asun HOASilla. Syksyn asuin solussa otaniemessä ja tällä hetkellä mieheni kanssa perheasunnossa myöskin otaniemessä. Molemmat asunnot ovat olleet tosi mukavia ja erityisesti tää kaksio. Ihanat isot ikkunat ja todella järkevä pohjaratkaisu. Nää molemmat kämpät on ollu hyvässä kunnossa noin yleisesti ottaen, tietysti seinissä on kiinnikejuttuja ja muita, mutta ei mitään häiritsevää. Eli lyhyesti mä oon ainakin ollut tosi tyytyväinen HOASiin

jummijammi

joo siis asunnot tarkistetaan siinä välissä kai kun asukki vaihtuu ja jos on ongelmia, ne pitää ilmottaa heti ja ne menee edellisen asukin takuuvuokrasta jonka muuten saa takaisin... itelläni on tullu spraymaalitahra lattiaan :lol: toivottavasti ei tuu kalliiks!:D

Maaria

Asuukos kuka cosmoilijoista HOAS:n asunnossa? Eli Helsingin opiskelija-asunnoissa? Ovatko millaisia? Oletko viihtynyt? Mitä hyvää/huonoa? Missäpäin asunto on? Onko perheasunto, vai joku muu?

Meillä on tässä miehen kanssa harkinnassa muutto Helsingin suunnalle...[size=9]
[color=red]
muokkasin otsikon niin, että täällä voi kysellä ja keskustella kaikista opiskelija-asunnoista (HOAS, TYS, PSOAS jne)
-Zuz[/color][/size]

Miffy

Joo-oh... Me asutaan, kohteessa lähellä keskustaa, tarkemmin en viiti kertoa.

Noh.

Asunto on ankea. Hinta on tosin melko kohdillaan; 460e/kk, 40 neliön kaksio, sis. vesi, sähkö ja netti.

Hoas on ihan ok vuokranantaja, joskin asuntoa hyvältä paikalta on vaikea saada ja näissä keskustan asunnoissa saa asua vain 3 vuotta, perseestä.

Yleisesti ottaen, asunnot on ankeita, halvalla tehtyjä ja meillä ainakin on karmeet yrjönväriset muovimatot :lol: Mutta esim. jostain lähiöstä saa todella edullisesti asunnon.

Meluhaittoja on ainakin meidän talossa, eikä äänieristystä ole. Hoas ei ole myöskään yleisesti ottaen innokas puuttumaan järjestyshäiriöihin taloissaan..

En halua kuitenkaan pelotella :) kyllä näissä asuu... Varsinkin, jos on muuttamassa perheasuntoon. Solut on musta siksi aika kamalia, koska ne on kuin koteja perheille = ei minkäännköistä äänieristystä huoneiden välillä ja kaikki äänet kuuluu kaikkialle.

agarina

Tämä tyttö on myös muuttamassa HOAS:in solukämppään ensi syksynä. Oman kämpän hankin mahdollisimman pian, mutta ainakin ensi talven asun solussa käytännön syistä - on kuljettava paljon kotipaikkakunnalle, ja se kulkemiseen menevä raha säästyy moninkertaisesti solussa asuen.

jummijammi

moi
mä oon asunut kohta vuoden hoasin solussa vaskivuorentiellä myyrmäessä. talo on ihan jees vaikkakin tosi rupunen ulkoapäin :( mutta sisältä ihan jees. solussa on vaan se paha puoli että ne kaksi muuta on ihan ventovieraita.. mulla on kaks ihan kivaa tyttöä, mut täytyy kyllä sanoa että harmittaa kun ei puhuta mitään (joskus moikataan), ei olla sovittu mitään siivousjuttuja (meillä on ihan likanen keittiö ja vessa) ja keittiöön mennään aina kun siellä ei oo muita (eli joutuu vähän odottamaan vuoroa). mutta soluunhan et ollut muuttamassakaan.

ite oon ens vuodeks hakemassa kaveriasuntoa hoasilta, koska kaverin kanssa saa vähän ankeen harmaastakin asunnosta tehtyä kodikkaan ja ei ne hoasin talot muuten nyt NIIN kamalia ole. plussaa on myös se että ei tarvi maksaa sähkölaskua, vesilaskua eikä nettimaksua!!! siinä laskuja joissa säästää pitkän pennin halvan vuokran lisäksi!

mulla korjausmiehetkin on ollut ihan avuliaita ja muutenkin positiivinen kuva, että suosittelen kyllä jos ette poikaystävän kanssa ole hirveitä nirppanokkia:) joustaa täytyy aina välillä.

ja vielä ihan pikkuvinkki: kannattaa hakea ennen kun pääsykoetulokset tulee niin pääsette jonon etupäähän!

Maaria

Tälläkin hetkellä asutaan opiskelija-asunnossa, joskin Turussa, Yo-kylässä. Ei nämäkään mitään luksusasuntoja ole ;) mutta jos taso olisi edes jokseenkin samankaltainen. Noi vuokratasothan näkyykin ihan kivasti tuolta HOAS:n sivulta. Mietin sitä, että onko HOAS miten tarkka siitä minkälaiseen kuntoon entinen asukas jättää asunnon, että onkohan siellä sitten joku sikolätti odottamassa..??

Kiitos jo vastanneille, ja kertokaa vaan lisää :)

Miffy

Mä asuin ens solussa ja nyt tässä perheasunnossa - kumpikin on ollut siistejä. Jos muuttaa kämppään ja se on sotkunen, otetaan välittömästi yhteys Hoasiin ja ne kai sit lähettää siivouksen entisen vuokralaisen laskuun - en vaan tiiä, kuinka nopsaan siivooja sitten tulee.

Myoni

Asutaan Hoasin kämpässä ja on tosi siisti, rauhallinen ja upeella paikalla. Tosin vuokrakin on ihan järkky, 650 e kuussa, mutta eipä muuta silloin tarjottu.

Zuzannah

[color=red]siirretty:[/color]

Ninni_
Haemme poikaystäväni kanssa molemmat Oulun yliopistoon opiskelemaan ja haluaisimme hakea PSOAS:lta kaksiota.Ilmeisesti hakemus kannattaisi jonojen takia laittaa jo nyt, mutta ongelmana on ettei opiskelupaikoista luonnollisesti ole varmuutta.Mitä siis kannattaisi laittaa hakemuksen kohtiin opiskelupaikka ja opiskelujen aloituspäivämäärä??Apua kaivataan!
anni

Oon asunu nyt Turun YO-kylässä kolmessa eri asunnossa... Ensin kaksiossa, sitten 18 neliön yksiössä ja nyt ihanan isossa kolmiossa kultun kanssa. :) Kaikki asunnot on ollu todella siistejä ja pohjaratkaisut käytännöllisiä. Ja vuokrat on todella halpoi verrattuna yksityisiin asuntoihin. Lisäksi vuokraan sisältyy veden ja sähkön lisäksi vielä netti! Naapureistakaan ei oo ollu haittaa.

Itse oon ainaki ollu sen verran tyytyväinen, että opiskeluaikana en yksityiselle muuta.

Leelia
Ninni_
Haemme poikaystäväni kanssa molemmat Oulun yliopistoon opiskelemaan ja haluaisimme hakea PSOAS:lta kaksiota.Ilmeisesti hakemus kannattaisi jonojen takia laittaa jo nyt, mutta ongelmana on ettei opiskelupaikoista luonnollisesti ole varmuutta.Mitä siis kannattaisi laittaa hakemuksen kohtiin opiskelupaikka ja opiskelujen aloituspäivämäärä??Apua kaivataan!

Mä hain psoasilta kämppää toukokuussa (eli silloin kun varmistui, että yo-kirjoitukset läpi) ja heinäkuussa sieltä soitettiin, että asunto olis, onko opiskelupaikka varmistunut. Ja koska ei silloin vielä ollut, niin he jäivät odottamaan tuota tietoa. Sitten, kun opiskelupaikan sain (meni pari viikkoa), niin ilmoitin Psoasille ja kävin tekemässä vuokrasopimuksen. Eli laita opintojen alkamisajaksi ensi syksy (onko se sitten 1.9 virallinen lukuvuoden alkamispäivä?) ja opiskelupaikaksi se, johon ensisijaisesti olet hakenut, niin kyllä ne siellä tietävät, että aloitat opinnot ja varmistavat sitten opiskelupaikan saannin ennen asunnon vuokrausta. :)

enkelin

minä asustelen toasilla, siis tampereella, solussa hervannassa. kämppä on kuin uusi, 2000-luvulla rakennettu, äänieristyskin pelaa :) kämppiksenä on vastavalmistunut tyttönen, hän siis muuttaa kohta pois. emme ole hirveästi jutelleet, vaikka ollaankin tässä jo kuukausien ajan asusteltu. itse haen toasilta yksiötä, olen ollut jonossa noin vuoden ja kolme kuukautta. tällä hetkellä kyttään noita heti vapautuvia yksiöitä, jotka eivät tähän aikaan vuodesta kenellekään tunnu kelpaavan. olen tykännyt asua täällä, kiva kun vuokraan kuuluu kaikki samaan maksuun, vaikka vuokran suuruus vähän hirvittääkin, 275 euroa, ja tosiaan solusta. no sijainti ratkaisee minun tapauksessani, kyllähän mikontalosta saisi solun halvimmillaan 160 eurolla, mutta se talokompleksi menee remonttiin, eli vuokrat nousee...
poikakaverini asuu hoasilla solussa espoossa, ja olen todellakin sitä mieltä, että vaikka meidän rakkaasta mikontalostamme liikkuukin mitä hirveimpiä juttuja netissäkin, ei se siltikään ole yhtä kamalassa kunnossa kuin useat hoasin kämpät. poikkikseni solu on aivan hirveässä kunnossa, joka paikka on pinttyneen lian peitossa, seinissä ei ole äänieristystä, lattia taipuu jalkojen alla yläkerrassa, suihkun lattiakaivojärjestelmän on suunnitellut varmaan joku ihan muu, kuin insinööri(kaivo korkeammalla kuin lattia), ja paljon muuta kauheaa... en voi oikeasti ymmärtää, miksi hoas ei ollenkaan keskity korjaamaan tilannetta. eikö olisi kaikkien edun mukaista, jos asunnot olisivat pitkäikäisiä ja niissä voitaisiin asua tuplasti sama aika ilman remontteja, jos asiat tehtäisiin kerralla kunnolla. ärsyttää tuollainen.
:evil: :evil:

Lania
jummijammi

Siis mitä, onko asiat ihan muuttunu sitten mun nuoruuden, kun ei sillon ainaka voinu laittaa ees hakemusta noille jos ei ollu mukana todistusta opiskelupaikasta :o

enkelin
Lania
jummijammi

ainakin toasille voi laittaa, ja mikäli oikein olen ymmärtänyt, myös hoasille ja psoakselle voi laittaa. voi kun olisin itsekin tajunnut laittaa yksiöhakemukseni jo silloin abikeväänä, nyt varmasti olisi kämppä jo löytynyt. yhdelle kaverilleni sanoinkin tuossa juuri, että vaikka et vielä tiedäkään, saatko opiskelupaikan, kannattaa se hakemus pistää jo sisään. soluja ei tosin vielä kannata hakea, ellei ihan ihmepaikasta sitä halua.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat