Pääsykokeisiin lukijat! - Työ ja opiskelu

Chiara
Sarah84
Rakkaat ystävät, Kauppikseen tuskin on viittä pääsykoekirjaa :lol:
Kauppakorkeakoulu / taloustieteellinen tiedekunta ei ole kauppis,kauppaopisto on. Ja merkonomista ekonomiin on suht pitkä matka, ei siis sekoiteta! Kuten myöskään yliopisto ei ole koulu, jossa opet opettaa oppitunneilla.. Joo pilkun viilaamista, mutta näin se on. Ja tämän tulette kuulemaan KUN pääsette sisään :wink:

Oon ittekin pohtinu tota mutta päätynyt edelleenki sanomaan kauppis (niinkuin kaikki muutkin) kun en oo sopivampaakaan "lempinimeä" keksinyt. Kaupparkorkea on liian pitkä sana ja KKK kuulostaa musta vähän törkeältä lyhennemmältä. Siis, onko ehdotuksia? Toinen juttu mitä oon miettiny et mua ärsyttää suunnattomasti ku monet sanoo et hakee "kauppakorkeeseen". Eiks kauppakorkeaan oo oikee sana? Vai kalskahtaako tää tyhmältä vaan mun korvaan? Ehkä ohi aiheen mutta kun nyt kerta otit puheeks.... :)

Sivut

Kommentit (309)

Cara-

Mä lähden vajaan puolen tunnin päästä... Jännittää. En oo ikinä ihmeemmin jännittäny mitään kokeita, edes kirjotuksia... Ja nyt tänään oon ollu hereillä kahdeksasta asti ja pyöriny ympäri taloo enkä oo pystyny oleen yhtään paikallani. En sentään oo enää avannu tota kirjaa, se olis ehkä pahin virhe tässä vaiheessa. :D

Ihanaa päästä huomisesta alkaen 7-15 töihin eikä tarvii ajatella mitään lukemista.

Rosae

"Suomalaisen ylioppilastutkinnon perusteella annetaan pisteitä viiden viime vuoden ylioppilaille ylioppilastutkinnon äidinkielen kokeesta, yhden vieraan kielen tai toisen kotimaisen kielen kokeesta, joista kahdesta parempi oetaan huomioon, ja matematiikan tai reaalikokeesta, joista kahdesta parempi otetaan huomioon. Korkein mahdollinen alkupistemäärä on 30."

Näin luki tämän vuoden valintaoppaassa, kun äsken tarkistin. :) Ja viime vuonna alin pistemäärä, jolla sisään pääsi oli 42 lähtöpisteineen ja 20,25 pelkällä pääsykokeella.

agarina
Rosae

Ilmeisesti 30 siis maksimipisteet?

Me opon kanssa muistaakseni ynnättiiin että 40. :shock: Pitääpä tarkistaa asia vielä tänään.

Vaikka lähtöpisteet olisivat millaiset tahansa, kokeesta pitää saada 12 pistettä (ja ylittää läpipääsyn raja, tietenkin) päästäkseen sisään, eikö vain? Näin olen mä olen ynnännyt, että se 52 riittäisi aika varmasti sisään, eli jos taustapisteiden maksimi on 40, se tarkoittaa 12 pistettä. Mutta tosiaankin pitää tarkistaa tuo. Muistaakseni vaan iilmoitin hakupapereihin äidinkielen ja uskonnon jo syksyltä ja keväälle laitoin englannin ja saksan.

Sarah84

Rakkaat ystävät, Kauppikseen tuskin on viittä pääsykoekirjaa :lol:
Kauppakorkeakoulu / taloustieteellinen tiedekunta ei ole kauppis,kauppaopisto on. Ja merkonomista ekonomiin on suht pitkä matka, ei siis sekoiteta! Kuten myöskään yliopisto ei ole koulu, jossa opet opettaa oppitunneilla.. Joo pilkun viilaamista, mutta näin se on. Ja tämän tulette kuulemaan KUN pääsette sisään :wink:

Joku täällä oli hakemassa ilmeisestikkin siis taloustieteelliseen / kauppakorkeaan..? Ton kansiksen suhteen voin antaa ehkä itsestäänselvyytenäkin pidettävän vinkin, mutta kansis käsittelee erittäin helppoja asioita käännettynä erittäin vaikealle kielelle. Kaikki käsiteltävät asiat kannattaa siis kääntää ihan arkipäivän kielelle, jolloin asiat jäävät paljon paremmin mieleen.
Esim. Jos S-market nostaa jäätelön hintaa, K-marketin jäätelön kysyntä lisääntyy jne.

Sit vielä kaikille teille tosi paljon tsemppiä lukemiseen!!! Jos se lukeminen alkaa tökkiä, niin pidä kunnon tauko, kuuntele musiikkia ja syö karkkia, äläkä ajattelekkaan koko kirjoja! Ja sitten kun alat lukemaan, niin luet kunnolla.

Muistakaa, että sillä montako kertaa kirjat luet ei ole mitään väliä (kunhan sen kerran ainakin) vaan sillä sisäistätkö lukemasi asiat! On siis ihan turhaa ottaa stressiä jos kaveri on lukenut kirjat jo niin ja niin monta kertaa, se ei ole tae asioiden osaamiselle!

Kepatäti

Oon ite kauppaoppilaitoksessa ja puhun kyllä, että oon kauppiksessa.

Mutta useesti kyllä oon kuullu kauppakorkeesta tota ihan samaa termiä käytettävän.

SunLion
koeputkilapsi
tunnin päästä lähtö kokeisiin :shock: :D
voi, mä en kerinny toivotteleen onnea :( Toivottavasti meni hyvin.

haluuks joku tietää miten leikekuvat ja gammakuvat otetaan :P ää...meen siis lukemaan.

Rosae

Mä olen tässä nyt pari päivää jahkaillut ja tuskaillut ja nyt oli sitten aika tehdä päätöksiä.

1. päätös: Mähän pääsen sinne teologiseen.
2. päätös: Koska pääsen teologiseen, mun on turha panostaa humanistiseen.
3. päätös: Jotta ensimmäinen päätös toteutuisi, luen teologisen kirjat vielä kahteen kertaan.
4. päätös: Käyn kuitenkin molemmissa pääsykokeissa, ettei jää mitään hampaankoloon.

Nyt oon uudet lukusuunnitelmat ja uusi motivaatio. Tästä tämä lähtee.

Nannerl

Sosiaalisesti rajoittuneet lääkäritkin voivat olla loistavia tutkijoita ja kehittää vaikkapa sen AIDS-rokotteen, tai erikoistua patologiaan, oikeuslääketieteeseen tai leikkuriin, jossa ei niin hirveästi tarvitse elävien/hereillä olevien potilaiden kanssa kommunikoida. Joten eiköhän pidetä LL-koulutusohjelma avoinna ihan kaikenlaisille persoonallisuuksille.

Oli ihan pakko tulla tännekin välillä lärviä aukomaan.

Nannerl

Juu, kyllä varmaan nuorissakin lääkäreissä on niitä mulkkuja. Niitä tuppaa olemaan muutamia ihan jokaisessa ammattikunnassa, riippumatta siitä millainen pääsykoe alalle on ja onko psykologin haastattelua vai ei. Sopisi vain toivoa, että tuommoiset mulkkulääkärit tajuaisivat vaihtaa erikoisalaa, tai alaa kokonaan, jos ei potilaiden kanssa keskustelu miellytä.

Ainakin täällä Tampereella tiedostetaan opetushenkilöiden keskuudessa, että tuo pääsykoe ei ole täydellinen ja että se jättää monia potentiaalisia hakijoita joka kevät ulkopuolelle. Siksipä sitä yritetään koko ajan kehittää paremmaksi. Hankaluus on vain se, että hakijoita on niin julmetusti, että esim. jonkun haastattelun järjestäminen olisi todella työlästä. Mielestäni ei kuitenkaan pidä karsia hakijoita esim. aiemman koulumenestyksen perusteella, eli että kutsuttaisiin pääsykokeeseen ja haastatteluun vain ne laudaturin ylioppilaat tms. Yksi tämän nykymuotoisen valintakokeen parhaita puolia onkin, että kaikki halukkaat ikään ja taustaan katsomatta saavat mahdollisuuden yrittää.

sanzhes

hej, Chiara ja jos on muita, jotka lukee kauppatieteiden pääsykokeisiin. Niin kysymys.
Aitko opetella ulkoa markkinoinnin kirjasta, siitä "muiden verkostosuhteiden johtaminen" -otsikon alta, ne Gummessonin määrittelemät kolmekymmentä asiakassuhdetta?
Aika rankka lista, saa jonki aikaa päntätä että jäis päähän! Kurssilla kyllä opettaja neuvoi että olisihan tietty hyvä opetella ne ulkoa, mutta onhan siinä aikasta monta kohtaa.. Tai sit vaan sillai että osaa yhdistää mihin mikäkin kuuluu (siis ne suuremmat jaottelut; sisäiset nanosuhteet, megasuhteet.. ja niitä kahta muuta en sit muista :D ..pakko kattoo ennen ku menee nukkuu tai en saa unta...)

Mariel

eikö ne kiintiöt ole 50-50? musta on hyvä että hyvistä yo-tuloksista palkitaan, sehän nimenomaan kertoo siitä jaksaako opiskella ja hallita suuria kokonaisuuksia. samalla on tietty kiva että kaikilla on mahdollisuus siinä toisessa kiintiössä. jos noita alkupisteitä ei olisi, saattaisi se rohkasta lukiolaisia sivuuttamaan yo-kirjoitukset ja keskittymään pelkkään pääsykokeeseen.

agarina

Joo, sorri. Noinhan se menee. Sekoitin Åbo Akademin teologisen taustapisteet ja Helsingin pääsykoepisteet.

Eli mun pitää saada se 42. Alhaisempi luku, vielä parempaa. :)

Tänään kun kävin tuolla Vaasan yliopistossa käppäilemässä, sain lisämotivaatiota sen suhteen, että mäkin tahdon akateemiseksi intellektuelliksi. Rosae, siellä me ensi syksynä sitten viiletetään teologisen käytäviä. 8)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat