Parturikampaajan työ - Työ ja opiskelu

Isabella

Joskus pienenä mulla oli ajatuksena ryhtyä parturi-kampaajaksi, musta oli tosi kiva laittaa hiuksia ja on vieläkin. Äidilläni kun oli joskus pitkät hiukset, oli kiva laittaa niihin kaikenlaisia kampauksia. Kaverini hiuksia olen silloin tällöin värjäillyt ja joku aika sitten jopa vähän leikkasinkin niitä. Kaverini oli tyytyväinen ja kysyi enkä haluaisi vaihtaa alaa ja ryhtyä parturi-kampaajaksi. No eihän se hullumpi idea olisi. Tällä hetkellä takana on vain merkonomin koulutus (olen 20v), menin työelämään noin 1,5v sitten kun valmistuin koska halusin tehdä välillä muutakin kuin opiskella ja istua koulun penkillä.

Aloin kuitenkin hiukan vakavammin miettiä kaverini ehdotusta. Millaista työ on? Millaisia koulutuksia siihen pitäisi käydä? Pitääkö mun aloittaa taas ammattikoulusta vai järjestetäänkö ammattiin ihan jotain kursseja jossain johon ei liity mitään normaaleja opiskelu aineita? Eli ihan vaan käytännön koulutusta. Jos joku on käynyt ja on nyt valmis parturi-kampaaja tai valmistumassa tai ollut useamman vuoden jo alalla, olisi kiva kuulla millaista se on.

Kommentit (4)

Neppis_

Heips. juu, kyllä joudut valitettavasti käymään ihan kokonaan tuon Parturi- Kampaaja ammattikoulutuksen. Plussaa kyl että saat pakolliset aineet hyväks luetuks (äikkä,matikka....ym.) ..Eli niin paljoa ei joudu rehkimään koulun penkillä. En tiedä mahdollisuuksista pienempiin koulutuksiin...mutta kai sellainenkin saattaa olla mahd.

Itse alasta,koulutuksesta. Olin 1,5 vuotta P-K alalla ja aluksi se oli mukavaa, kaikista mukavinta on laittaa luokkatovereille kampauksia,värejä ja mitä milloinkin piti opetella.
MUTTA, asiakaspalvelu (mikä meillä alko JO 3 vk teorian jälkeen.. :shock: ) EI napannut. Ensinnäkin liian aikaista, ja kun muutenkin olen hiukan ujo.. Valittavia asiakkaista. Määrävä/vaativa ope .. ja jotenkin se vaan kaatui niskaan. Henkiset voima varani eivät riittäneet, paljon vastuuta ja paineita.

Jos kestää vastuun (toisen hiuksissa on vastuunsa..) ja suoritus sekä muut paineet,työstä tulee mielenkiintoista ja miellyttävää.
Osaaminen muuttuu koko ajan, ja niinkun minäkin .. paremmaksi ja vahvemmaksi :) ..

KAnnattaa miettiä onko valmis leikkamaan ja huolehtimaan vieraan ihmisen ulkonäöstä ? Onko valmis vastaan ottamaan kritiikkiä ja onko tarpeeksi sosiaalinen. Näitä kysymyksiä en itse pohtinut aiemmin, jonka takia sitten luovutinkin ja lopetin..
Mun hermoilla ja uskalluksella EI olla siinä ammatissa :roll:

Mutta muuten jos kaikki noi nappaa,eiku sinne vaan ja tsemppiä. :D

[size=9]Helppoa ja pelkkää hupia se ei todellakaan ole .. [/size] :?

pikku-kata

Niin ja mä kyl uskon, et merkonomin koulutuksen käyneenä saat vapautuksia niistä aineista, joissa käydään omaan yritykseen liittyviä hommia jne...? En ole varma kylläkään.

Svenna

Kampaajantyö on monipuolista, koska siihen kuuluu päänahan hoito ja hiusten kasvun ja tälläisenkin teoriat. En jaksa listata kaikkea mitä monipuolista siihen liittyy, mutta raskasta se kuitenkin on, vaihtelevat työvuorot ( niinkuin monessa muussakin ammatissa ) ja sormien "kunto" pitäisi olla hyvä, koska tietyt kampaukset, rastat, letit vaativat paljon pientä näpertelyä..ja kynsiä ei kannata laisinkaan kasvattaa, ei saisi olla ollenkaan työssä pitkiä kynsiä, mutta tämän te varmaan tieisttekin jo :D

Hoppuli

Oon ymmärtänyt, että sulla kestäisi ammattikoulutus 2vuotta, kun on jo tutkinto takana. Kaveri on kampaaja, tykkää työstä, mutta sanoo sen olevan tosi raskasta. Paljon tulee kritiikkiä ja huononakin päivänä on jaksettava hymyillä ja olla ystävällinen.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat