asumistukea alaikäiselle - Työ ja opiskelu

Charmian

Kiitti teille vastauksista.
Tapahtu sellanen kiva juttu, että opo löysi mulle samaan alaan valmistavan koulun nummelasta missä sattui jopa olevan ilmainen asuntola, joten eiköhän kaikki nyt onnistu :P

Sivut

Kommentit (23)

Charmian

Elikkä olen siis 15v nuori joka mahdollisesti muuttaa syksyllä espooseen opintojen perässä. Vanhempieni tulojen takia en saa yhtää opintotukea :( Luin kelal sivuilta, että yleistä asumistukea saisin, jos mulla ois tuloja joiden perusteella voitaisiin katsoa, että pystyn elättämään itseni. Kuinkahan paljo noitten tulojen tarttisi sitten olla?
Toinen asia olis se, että kuinkahan vaikeeta on espoosta 15v saada työtä? siis ihan mitä tahansa työtä mitä voin tehä koulun jälkeen ja viikonloppuisin? :)

Mitä luulette kuinka varmaa on saada se työpaikka, koskaen tiedä uskallanko hakea siihen kouluun, kun ei ole kuitenkaan sitten varmaa saanko töitä/asumistukea :?

Auttakaas :D

marimma

Mun mielestä opiskelijat ei saa millään tavalla asumistukea :?

Opintorahan mukana saadaan asumislisää jos siihen ollaan oikeutettuja :? Mutta siihenkin taas merkkaa vanhempien tulot aika paljon..

satakieli

Tuo Kelan sivuilla oleva teksti koskee opiskelijoita, jotka eivät saa opintotukea siksi, etteivät ole suorittaneet riittävästi opintoviikkoja tai ovat jo käyttäneet kaikki kuukaudet. Aloittajallahan tilanne olisi se, että hän on kyllä oikeutettu opintotukeen, mutta vanhempien tulojen takia se tuki on suuruudeltaan nolla. Toisin sanoen, hänellä ei ole oikeutta yleiseen asumistukeen.

satakieli

Sellainen huomio vielä, että pääkaupunkiseudulla asuminen on sangen kallista, joten jos oppilaitoksella ei ole omaa asuntolaa tai jos sinulla ei ole tiedossa superhalpaa solu- tai kimppakämppää niin yksinasuminen Espoossa 15-vuotiaana ilman vanhempien rahallista tukea ei tunnu realistiselta mahdollisuudelta.

Kepatäti

'Jos et opintotukea tule saamaan, niin fakta on, että alaikäisenä et tule mitään tukia saamaan. Vanhempasi ovat sinusta elätysvelvollisia eikä valtio maksa mitään muuta kuin 17-vuotiaaksi asti lapsilisää.

satakieli

Sossun apu on tarkoitettu lähinnä tilanteisiin, joissa esimerkiksi perhe asuisi kohtuuttoman kaukana mistään soveltuvasta opiskelupaikasta tai kotona asuminen olisi vaikean perhetilanteen vuoksi täysin poissuljettu vaihtoehto. Jos aloittajan toivomaa alaa voisi opiskella lähempänä kotoakin niin sossusta apua tuskin heruu.

Jzzu
Dubyamoa
Mun mielestä sä voisit yrittää kysyä esim.sossusta. On täällä foorumillakin yksi, joka lähti alaikäisenä kotoa ja sai sossusta tukea kun kertoi ettei vanhemmat avittaneet mitenkään. Ainahan voi kokeilla.

Joo paitsi että pitää olla välit poikki sinne kotiin etteivät ottas vanhempien tuloja soskussa huomioon.

Miffy

Oho... Ai siin on tommonen väylä? :) En oo tiennytkään.

Mä luulen, että ketjun aloittaja on aiak heikoilla. Tonikäsen ylläpito kuuluu vanhemmille.

Mariel
Miffy

Mä luulen, että ketjun aloittaja on aiak heikoilla. Tonikäsen ylläpito kuuluu vanhemmille.

joo näin mäkin tolla kelan laskurilla katoin. on tietty mahdollista muuttaa yksin vaikka espooseen, mutta näyttää pahalta, jos vanhemmilta ei tule tukea

Jzzu
Dubyamoa
Jzzu
Dubyamoa
Mun mielestä sä voisit yrittää kysyä esim.sossusta. On täällä foorumillakin yksi, joka lähti alaikäisenä kotoa ja sai sossusta tukea kun kertoi ettei vanhemmat avittaneet mitenkään. Ainahan voi kokeilla.

Joo paitsi että pitää olla välit poikki sinne kotiin etteivät ottas vanhempien tuloja soskussa huomioon.

Voihan sitä sanoa että asia on näin :P

Ne vaan ei ihan hevillä välttämättä usko..
Nimimerkillä kokemusta on.

Jzzu

En kuitenkaan sen varaan laskis.
Kuten joku sanokin tuolla, ton ikänen on viel todellakin vanhempien vastuulla.
Mie olin sentään 17 kun otin pesäeron porukoista et senkin puolesta jo paremmat saumat.

Kepatäti

Ja mun mielestä on väärin tolla tavalla väärinkäyttää sossunpalvelua. Jos jokainen opiskelija tekis tolleen noin, ni..

Enpä minäkään sitä rahaa Kelalta saa, kuin justiinsa asumislisän verran ja sekin kyllä kohta viedään, kuhan ne päivittää tietojaan. Sama tilanne on aika hemmetin monella ja vaikka sitä opintotukea saisikin, niin silti ollaan pulassa..

Meidän kaikkien sitten vissiin kannattais mennä itkemään sossuun, että ei olla väleissä äiteen ja iskän kanssa eikä saada sieltä rahaa?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat