Hotellivirkailija - Työ ja opiskelu

Minttumarianna

Itse opiskelin vuoden Espoossa Omniassa yo-pohjaisella linjalla hotellivirkailijakoulutuksessa.
Vuoteni aikana kielistä opiskelin englantia, ruotsia ja venäjää.
Päädyin itse koulun vaihtoon oman elämäntilanteeni ja muiden eriävien asioiden summana. Yksi syy oli, etten pikkupaikkakunnan tytönä sopeutunut pk-seudulle :P
Nyt opiskelen matkailupalvelujen tuottajaksi, etten kauas alalta lähtenyt, kun nytkin mahdollisuus hotellityöhön.

Koulu oli mukava ja meillä oli tyttövoittoinen ryhmä, yhden pojan saimme luokalle :) Monipuolinen koulutus, meillä ainakin oli sekä itse hotelliasiaa paljon että myöskin keittiötunteja ja ravintolapalvelua. Hotellivirkailijan työnkuva kun voi olla niin laaja.

Itse tein harjoittelun lentokenttähotellissa ja hektistä oli!! Mielenkiintoista ja vauhdikasta. Jostain syystä itsellä se respa pikkuisen tökki, mutta voisi sitä silti kokeilla vielä uudelleenkin. Asiakaspalvelua erityisesti kaipaan, siitä tykkäsin.

Jäin puoleksi vuodeksi samaisen hotellin ravintolaan töihin ennen muuttoa pois pk-seudulta ja se vapaamuotoisempi ja "rennompi" työskentely oli omempaa minulle. Ei siis ihme, että ohjelmapalveluja opiskelen nyt :D Nyt kielistä enkun ja ruotsin lisäksi raapaisu saksaa ja iltakurssilla täydennän osaamista espanjalla :)

Suosittelen kyllä hotellivirkailijakoulutusta, jos kiinnostaa hektinen ja ajoittain vaativakin asiakaspalvelu. Monipuolista työtä, etenkin pienehkössä hotellissa. Vaihtelu voi olla hyvinkin virkistävää :)

Sivut

Kommentit (35)

Mattu

Olen menossa helmikuussa adultaan hotellivirkailijan koulutukseen, joten haluaisin kuulla kokemuksia ym. hotellialalla opiskelevilta/työskenteleviltä.

Mitä ootte pitäny opiskelusta/työstä?
ja mitä nyt ikinä keksittekään kertoa huonoja ja hyviä puolia :D

Maruchka

Hotellityö on aivan ihanaa, jos on mukava paikka ja ihanat ihmiset!
Se on ihmisläheistä työtä, mutta saa myös jonkin verran itsenäisesti työskennellä. Riippuen paikasta tietysti.
Kielipää tarvii olla hyvä, mutta en mäkään ole koskaan ruotsia täällä Tampereella tarvinnut. Enkulla pärjää, eikä sekään mulla mikään huippu ole, mut olenpahan silti taaplannut mennä :lol:
Huonoja puolia siinä on monivuoroisuus, itse kun en iltavuoroista tykkää. Lisäksi se on pääosin seisomatyötä, jos työskentelee respassa.

Mä suosittelen kyllä lämpimästi hotellityötä, se on kivaa! :D

Maruchka

Miks ihmeessä sä et sitten xaz hae tuottajaksi, jos kerta Lappiinki haluisit :shock: Meillä on paaaljon laajempi koulutus ja virkailijat nyt todellakin ovat lähinnä matkatoimistoissa, kun taas meillä on valmiuksia myös hotelli- ja ravintola-alalle, mutta varsinkin laskettelukeskuksiin ja sellasiin :)

Maruchka

No, suurimmaksi osaksi se onki :D
Joka paikassa on omat tavat eikä niitä koulussa opi, ja muutenki koulussa kaikkein hyödyllisin on työssäoppiminen. Teoriat vaan vähän helpottaa sitä.

nenwe

Opiskelen viimeistä vuotta hotellivirkailijaksi. Eli valmistun kesäkuun eka.

Pidän alasta kovasti. Olen yhden työharjoittelun ollut hotellissa ja se oli mun juttu täysin. Vaikka täytyy myöntää että tuo kielipuoli ei ihan täysin hallussa ole, niin silti on pärjätty :) parin kuukauden päästä alkaa taas harjoittelu. Odotan jo innolla! Suosittelen alaa kaikille rohkeille ja sosiaalisille ihmisille. Respassa työskentely on aika hieno homma sillä onhan vastaanotto koko hotellin info piste. Tietoa ja taitoa tarvitaan!

Itse olen ajatellut valmistumisen jälkeen ammattikorkeaan, tavoitteena restonomin kouluts.

TESin mukaan palkkaus hotellivirkailijalla on muistaakseni 9,34€ (?)

Mattu

nenwe: olitko harjoittelussa ihan suuren hotelliketjun hotellissa vai minkätyyppisessä?
itseäni kiehtoo juuri suuret hotellit, alassa kiinnostaakin juuri tuo että olen sosiaalinen ja tykkään olla palveluammatissa ja tietenkin myös kielillä puhuminen on mukava haaste.
työ kuitenkin on 3-vuorotyötä kuinka harjoittelusi sujui? oli varmaan myös ilta/yö-vuoroja :)

nenwe
Mattu
nenwe: olitko harjoittelussa ihan suuren hotelliketjun hotellissa vai minkätyyppisessä?
itseäni kiehtoo juuri suuret hotellit, alassa kiinnostaakin juuri tuo että olen sosiaalinen ja tykkään olla palveluammatissa ja tietenkin myös kielillä puhuminen on mukava haaste.
työ kuitenkin on 3-vuorotyötä kuinka harjoittelusi sujui? oli varmaan myös ilta/yö-vuoroja :)

Ketju ei ollut kovin suuri ja hotellikin vain 100 huoneinen. Harjoittelu meni oiken mukavasti ja loppuajasta oli jo ihan sellainen "jes voisin lähteä suoraan töihin" fiilis. Toki hotellin työntekijöillä oli suuri vaikutus viihtymiseen sillä aamun ja illan ruuhkahuipun jälkeen on paljon luppoaikaa joten aika voi käydä pitkäksi jos ei löydä pientä tekemistä. JA varsinkin yövuorossa!!

Harjottelussa tein sekä ilta- että aamuvuoroja. Myöskin muutama yövuoro tuli tehtyä. Jopa tuohon yövuoroon tottuu yllättävän nopeasti!

Seuraava harjoitteluni onkin isossa keskusta hotellissa joka onkin hieman "hienompi" paikka. Ketjukin on ihan yleisesti pohjoismaissa tunnettu. hieman jo jännittää :?

dyingbride

seuraava työharjoittelu jaksoni tulisi todennäköisesti olla juuri hotellin respassa, tossa keväällä. voi kunpa saisin jotenkin sumplittua asiat silleen, että saisin taas mennä baariin. opiskelen hotelli- ja ravintola alalla ja siellä käydään noita hotelli hommia tosi paljon läpi. itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa olla duunissa jossain respassa. eihän siinä mitään, kyllä monia muita varmaan kiinnostaakin. mulle se ei vaan sovi, se tuntuu semmoselta vähän liian "hienolta" ja teennäiseltä. ahdistaakin ajatus että joutuisin seisomaan tuntitolkulla jakkupuku päällä puhelimien ja koneiden vieressä. ei minulle kiitos.

jolie

Jep. määkin vikaa vuotta opiskelva hotellivirkailija opiskelja :P Pidän tosi paljon, oon jo kaks vuotta ollut hotellissa töissä (tosin en respassa vaan ravintolassa) ja valmistumisen jälkeen ois tarkotus saman ketjun sisällä päästä ihan vastaanottoon. Hotelli on yksi isoimmista ja siksi aika vaativaa, mutta siihen on jo aika hyvin tottunut.
Heh. itseassa mullakin oli tommonen käsitys tosta hotellivirkailija koulutusesta kuin Dubyamoallakin :D selailemalla löysin tutkinnon ja päätin hakea.
Musta taas ajatus jakkupuvusta koneiden ja puhelimien kimpussa kiinnostaa :D

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat