Työttömyys masentaa - Työ ja opiskelu

Bluegirl

No...minä esimerkiks muutin hieman suurempaan kaupunkiin juuri siinä toivossa että saisin paremmin töitä, mutta ei vain ole vielä tärpännyt. Mutta nyt näkyy olevan kesätyöpaikkoja tarjolla eri yritysten nettisivuilla ja aion hakea niihin ihan hulluna :D

Sivut

Kommentit (22)

Papersun

Olen ollut työttömänä syyskuun alusta asti ja kyllähän tää alkaa jo kyllästyttää. :x Ei täällä päin vaan oikein näytä olevan töitä. Oman alan töihin ois kuitenkin tarkoitus päästä. Voi olla et lähden Etelä-Suomeen. Siellä ainaki töitä riittäis. Mut on tää aika hölmöä ku ei saa asua siellä missä haluais. :?

Jzzu
Bluegirl
Jzzu! Luin tuosta yhdestä aiemmasta ketjusta että olit työmarkkinatuella jossain töissä! Pitiks sinun olla työtön jokin aika ennenkuin pystyit menee sellaseen? Ja onks se sama asia kuin työllistymistuki?

Ei siinä mitään aikarajoja mun mielestä ole, riittää et on työttömänä työnhakijana työvoimatoimiston listoilla.
Työmarkkinatuki on siis kelan päivärahan suuruinen tuki jota saa kelasta, jos on ammatti saa myös ylläpitokorvauksen joka on 8 euroa päivältä.

antagonismi
Mä oon kans ollu työmarkkinatuella töissä, tai oikeastaan työharjoittelussa. Mä olin ennen sitä jotain reilut puoli vuotta työttömänä(täysikäisenä).. Mun käsittääkseni siinä on se täysikäisyys-pointti ja lisäks pitää kait olla joku 5 kuukautta putkeen työttömänä. Näin mä oon ymmärtänyt, mutten ole ihan varma. Tällaisista asioista kuitenki löytää TÄSMÄLLISTÄ(;)) tietoa esimerkiks työvoimatoimiston sivuilta, ja luultavasti myös kelan sivuilta. :)

Öö, ei ja ei.
Mie oon ollut työmarkkinatuella harjoittelemassa alaikäisenäkin kun oon ollut silloinkin työttömänä eikä mulla oo koskaan mitään aikarajoja ollut että oon päässyt harjoitteluun, siinä on tosiaan edellytyksenä vaan se että on työtön työnhakija.

*Sandy*

Mun poikaystävä oli tuossa noin vajaan vuoden työttömänä, mutta kävi samalla sellaista koulutusta, mihin kuului opetusta ja työharjoittelua. Se koulu kesti noin yhdeksän kuukauden verran. Nyt kultu saa sitten jatkaa töitä harjoittelupaikassaan! Eli kannattaa yrittää jos löytyisi jotain tämän suuntaista opiskelua, missä olisi työharjoittelua ja mistä olisi hyvä mahdollisuudet jatkaa töissä. Se ei aina ole kyllä niin helppoa, mutta aina kannattaa yrittää! Tsemppiä kovasti sinulle!

Bluegirl

Ajattelimpa ottaa esille asian työttömyys! Kyseisestä aiheesta en ainakaan haulla löytänyt juttua... Onko täällä kukaan työtön tällä hetkellä? Olisi kiva kuulla muiden tuntemuksia työttömyydestä, jos olet työtön tai olet joskus ollut pidemmän aikaa...Miltä sinusta tuntuu tai tuntui?
Itse olen ollut työtön monta kuukautta ja olen asiasta apealla mielellä joka päivä. :cry: Minulla on korkeakoulututkinto ja työkokemusta hyvistä hommista muutama vuosi. Hanakasti olen hakenut töitä soittamalla ja laittamalla suoria hakemuksia sekä nettihakemuksia, Katson netistä 9:stä eri paikasta joka toinen päivä avoimet työpaikat.
Tunnen itseni tosi hyödyttömäksi ja huonoksi ja olen toisinaan todella maassa. Sosiaalisia suhteita ei ole juuri ollenkaan, koska ei ole töitä ja en tunne ketään tästä kaupungista. Harrastuksiin ei myöskään ole varaa, (kuin lenkkeilyyn) koska rahat juuri ja juuri riittää ruokaan. Baariinkin pääsee vain kerran puolessa vuodessa.
Kumpa saisin pian työpaikan niin pääsisi esim kampaajalle pitkästä aikaa. :wink: Viimeks käyny vuos sitten!
Onneks mulla on ihana poikaystävä (opisk.) jonka kanssa asun yhdessä. Olen kiitollinen hänestä joka ikinen päivä! Ja onneksi hänen kanssaan asiat ovat hyvin. :)

Jzzu

Hmm, pitääkin ihan miettiä..
Jos nyt ihan oikein muistelen niin olen ollut kolmisen vuotta jo päätoiminen työtön josta tosin olen nyt syksystä saakka ollut myös osa-aikainen opiskelija.

Jouten en ole ollut juurikaan työttömyyteni aikana vaan olen kerännyt työkokemusta erinäisten työharjoittelujen kautta.
Kyllähän tämä hieman lannistaa kun tätä on kestänyt jo näin kauan, mutta ennen kuin valmistun (tämän vuoden kesäkuussa) ei mulla ainakaan näin pienessä kaupungissa ole muitakaan mahdollisuuksia.
Ei täällä ole töitä ees ammatillisille saati sitten sellaisille joilla ei ammatillista koulutusta ole vielä, kuten minä.

Toivon että työllistyn pian valmistumiseni jälkeen jolloin aion muuttaa pääkaupunkiseudulle.

Bluegirl

Jzzu! Luin tuosta yhdestä aiemmasta ketjusta että olit työmarkkinatuella jossain töissä! Pitiks sinun olla työtön jokin aika ennenkuin pystyit menee sellaseen? Ja onks se sama asia kuin työllistymistuki?

antagonismi

Mä oon kans ollu työmarkkinatuella töissä, tai oikeastaan työharjoittelussa. Mä olin ennen sitä jotain reilut puoli vuotta työttömänä(täysikäisenä).. Mun käsittääkseni siinä on se täysikäisyys-pointti ja lisäks pitää kait olla joku 5 kuukautta putkeen työttömänä. Näin mä oon ymmärtänyt, mutten ole ihan varma. Tällaisista asioista kuitenki löytää TÄSMÄLLISTÄ(;)) tietoa esimerkiks työvoimatoimiston sivuilta, ja luultavasti myös kelan sivuilta. :)

Bluegirl

No nyt minä muuten "hokasin" ton! Eli työmarkkinatuki ei taida olla sama kuin työllistymistuki! Koska sain vähän tietoa että työllistämistuki on sellanen että työkkäri maksaa työnantajalle (jonkin aikaa) suuren osan palkkamenoista. Eli työntekijä saa ihan normaalia palkkaa. Ja tähän systeemiin tais olla jokin pidempi työttömyysaikaraja (+muita ehtoja). Pitää kysellä työkkäristä lisää... Olen kyllä miettinyt sellaisia työhön tutustumisia ym. mutta en ole vielä keksinyt sellaista kuningasideaa. Ja mielellään sitä haluis suurin piirtein ammattia vastaavaa työtä. :)

Bluegirl

...Ai niin ja onhan tuolla työkkärissä aina niitä kursseja, työvoimakoulutuksia, mutta sopivaa ei ole löytynyt. Sen pitäs olla kuitenkin sellanen kurssi että hyödyn oikeesti siitä ja se sopii mulle.
Olen ansiosidonnaisella päivärahalla (eli saan hieman enempi kuin peruspäivärahaa) niin en voi tehä pätkähommia kun niistä heti rokotetaan (se on plus miinus nolla) ja osa-aikaisesta opiskelustakin rokotetaan... :evil: Olen punninnut kaikkia vaihtoehtoja ja olen tullut siihen tulokseen että kaiken paras olis yhtäjaksoinen työ, olis se sitten kuukauden tai vuoden. Tai sitten työhön tutustuminen, joka olisi minua hyödyttävä...

agentti

Mäkin olin työttömänä viime kesäkuusta lokakuuhun. Ei pitkä aika, mutta halusimme kovasti poikaystävän kanssa muuttaa omillemma yhteiseen kämppään, eikä se työttömänä onnistunut. Masensi kyllä, koska vaikka oltais poikaystävän rahoilla pärjätty, niin ei olis ylpeys antanut periksi sitä, että eläisin toisen rahoilla.
Vaikeaksi mun tilanteen teki se, että mä olin just lopettanut lukion, niin mulla ei ollut mihinkään koulutusta.
Työkokemusta oli, mutta aina löytyy joku, jolla on sitä enemmän. :?
Hain varmaan 50-70 paikkaan, mutta ei vaan napannut. :( Halusin vain luovuttaa ja masensi älyttömästi. Lopulta sit ahkeruus kannatti ja sain työpaikan.. :)

Bluegirl

Hmmm...tuota pointtia en ole tullutkaan ajatelluksi! :shock: Täytyykin miettiä tarkkaan jos tulee pienempiäkin työtarjouksia eteen. :wink:

Miida

Miespuolisen kanssa täysin samaa mieltä, että melkein mitä vain kannattaa tehdä jos tarjotaan.

Itse en ole ollut oikeastaan päivääkään työttömänä. Tällä hetkellä opiskelen, mutta ennen sitä olisi ollut mahdollisuus työttömyyteen (hölmösti sanottu...). Mutta silloinkin tein töitä mitä tarjottiin, tai siis mitä sain, enkä niin miettinyt että onko tämä nyt sitä mitä haluan loppuelämän tehdä. Nyt myös opiskelujen ohella olen tehnyt töitä ja vaikka on tarjottu tyyliin puoleksi päiväksi töitä, niin olen mennyt. Olen ajatellut, että myöhemmin näistäkin tunneista voi olla hyötyä :D .

Tsemppiä kaikille työnhakuun!

-Maya-

joo oon työttömänä ollu tässä jo marraskuun lopusta asti..sitä ennen olin heinäkuusta syyskuuhun ilman töitä..rupee pikkuhiljaa pännimään tää ettei oo mitään tekemistä..kultakin patistaa mua koko ajan töihin jonneki.. :lol: yritän kyllä, mutta kun ei tärppää..pääsisin myös tuolla työmarkkinatuella harjoitteluun, mutta ei ole löytynyt vielä paikkaa..eikä totta puhuen se summakaan mitä siitä saa kovin houkuttele, kun saan nyt saman työttömänä mitä saisin kun olisin harjoittelussa..en tosiaankaan haluaisi tehdä sillä rahalla pidempää kuin 6h/päivä..tai sitten olen vaan liian nirso töiden suhteen.. :oops:

Bluegirl

Eihän kenenkään oikeesti oo pakko lähtee sellaseen työhön josta ei saa mitään irti, rahallisesti tai kokemuksellisesti. Ite oon ollu nuorempana pari kuukautta työhön tutustujana ihan eri alalla ja sain saman rahan kuin työttömänä. Olihan se aika naurettavaa, mut halusin vain vaihtelua arkeen ja sain sit työtodistuksenkin. :) Nyt oon siis ollu jo monia kuukausia työttömänä ja koko ajan koetan löytää töitä! Mutta en minäkään mielellään lähde roskia noukkimaan tien laidoilta ammattikorkeakoulu taustalla. ;)

-Maya-

joo ihan totta, joka työstä tulis vaan kokemusta ja se ois plussaa..mut silti ei yhtään houkuttele sellaset työt, mitkä ei tunnu omalle.. :? tiukemman paikan tullen otan kyl sellasiaki vastaan, mut nyt mä pärjään näinkin..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat