lukioon opiskelemaan? - Työ ja opiskelu

EnvyMe

JOo itse koin lukion TODELLA rankaksi, osa syy tähän saattoi olla se, että minulla oli ihan järkyttävän suuri tarve menestyä ja päteä joka hel*etin asiassa. Maailmani romahti täysin ensimmäisen koeviikon jälkeen, koska sain englannin kokeesta 8½ vaikka yläasteella keskiarvo oli aina 9 :lol:

Mutta joo, asenne vaikuttaa paljon siihen millaiselta se koulu maistuu. Tokihan lukiossa täytyy lukea ja päntätä pärjätäkseen, mutta joskus voi ottaa vähän rennommin. Esim. jonain jaksona käyt 6 kurssia niin seuraavassa voitkin käydä vain 3 tms. Itselläni tämä toimi.

Sivut

Kommentit (44)

-RautaKetju-

KYLLÄ, lukio on stressaavaa ja rankkaa!
Itse pääsin kyllä ihan helposti kun lukion lukuaine keskiarvo raja oli 7 ja itselläni oli 8.1
vaikka peruskoulussa olin keskiverto-oppilas niin lukiossa en ole läheskään niin hyvä! (kait)
Rankkuus on paljon kiinni sun omista valinnoista. :P

_miia_

voisiko joku kertoa että onko se oikeasti niin stressaavaa mitä siitä puhutaan? keskiarvoni on noin 7,pääsisin kyllä mutta mietityttää se että kannattaako.. :?

Lania

Emmä tiedä mitä siitä niinkään yleisesti puhutaan, mutta uskaltaisin kyllä väittää että ei oo. Tietty riippuu millaseen lukioon menee, jossain voi olla enemmän (ryhmä)painetta menestyä, mutta on niitä aika lepposiakin paikkoja. Jos lukioon haluat ja pääset, niin ei kannata jättää menemättä vaan sen takia että pelkäis että se on liian vaativa ja/tai stressaava paikka :)

Shandy

En määkään kokenut lukioo mitenkään stressaavaks paikaks, aika lepposaa siellä loppujen lopuks oli. Et samat sanat ku Lanialla, ei kannata jättää väliin siks et aattelee et siel on stressaavaa.

Mimia

Riippuu siitä, miten itse opiskeluun suhtautuu. Joillekin on itsestään selvyys päntätä kolmesti tenttikirjat läpi, toiset lukevat puoli kirjaa ja pääsevät kuitenkin läpi tentistä (ja jos eivät pääse, niin sitten uusivat :) ). Mutta jos odotat lukiolta paljon (muutaman ällän todistukseen) niin voit olla varma, että elämästä tulee stressaavaa. Mutta "vähän" heikommallakin ylioppilastodistuksella pärjää ihan hyvin. :) (nimim.hikisen C:n paperit kirjoittanut ja suoraan yliopistoon päässyt :wink: :lol: )

Ei lukio ole niin hankala paikka, että sitä ei seiskan keskiarvolla selvittäisi jos todella haluaa. Jos yhtään harkitset lukioon menoa, niin kannattaa ainakin kokeilla miltä siellä opiskelu tuntuu. Jos lukio ei ole sinun juttusi, voithan aina vaihtaa amikseen vuoden päästä. Vuodenkin opiskelu lukiossa ei kyllä ole yhtään pahitteeksi, saa aikaa miettiä mitä haluaa "isona" tehdä.

pikku-kata

Samoilla linjoilla Mimian kanssa. Ite menin peruskoulun jälkeen lukioon, mut se olikin vähän liian vaativa paikka ihmiselle, joka ei jaksa kulkea 24/7 kirja kädessä pänttäämässä (jota MINÄ joutusin tekemään, koska asiat ei jää millään mieleen).

Ja jos lukio ei ole se sinun paikkasi, niin ainahan sen voi lopettaa ja on siitäkin hyötyä, kun lukiossa on käynyt. Saat tulevista ammattikoulun yleisaineista vapautuksia jonkun verran. Ite en käyny ku 2 äidinkielen kurssia lukiossa ja sain kokonaan äidinkielen vapaaksi amiksesta...

Kepatäti

Ei meilläkään taida amiksen puolella äikänkursseja kuin kaksi opetussuunnitelmaan, plus sitten "oman alan äidinkieltä" meillä esim. sopimuksien kirjoitttamista, tarjousten/tarjouspyyntöjenkirjoittamista yms. Lisäksi vielä sitten joku "taide ja kulttuuri" -kurssi, joka oli vähän niinkuin äidinkielen kurssi.

Mutta nii, tuosta lukiosta.. Ei tuo seiskan keskiarvo nyt sinällään vielä paljoa kerro. Jos sä ihan hirveesti luet ja pänttäät ja opiskelet kokoajan parhaas mukaan ja saat "vaan" seiskoja yläasteella, niin sitten tulee ainakin ihan törkeän rankkaa (ellei mahdotontakin) selvitä lukiosta. Mutta jos sä hoidat hommia silleen kohtuu normitasolla (luet kokeisiin jonkun verran ja hoidat hommat ihan tavalliseen tapaan ilman hirveetä vaivaa) ja saat seiskoja, niin ei kai siinä sitten mitään. Kyllähän tuon lukion menee läpi käytännössä tekemättä oikeastaan paljon muuta kuin käymällä tunneilla (liiat poissaolot kun keskeyttävät kurssin), mutta se on sitten taas eriasia, miten siellä pärjää sillä tekemättä mitään. Hyvin mäkin oon pärjänny tähän asti tekemättä paljoakaan, mutta eipä mun yo-todistuksesta oo tulossa mitään kovin vahvaa. Tosin enpä mä sillä mitään teekään, ni sillä ei mulle oo koskaan ollu mitään merkitystäkään sinällään.

antagonismi
Kepatäti

Mutta nii, tuosta lukiosta.. Ei tuo seiskan keskiarvo nyt sinällään vielä paljoa kerro. Jos sä ihan hirveesti luet ja pänttäät ja opiskelet kokoajan parhaas mukaan ja saat "vaan" seiskoja yläasteella, niin sitten tulee ainakin ihan törkeän rankkaa (ellei mahdotontakin) selvitä lukiosta. Mutta jos sä hoidat hommia silleen kohtuu normitasolla (luet kokeisiin jonkun verran ja hoidat hommat ihan tavalliseen tapaan ilman hirveetä vaivaa) ja saat seiskoja, niin ei kai siinä sitten mitään. Kyllähän tuon lukion menee läpi käytännössä tekemättä oikeastaan paljon muuta kuin käymällä tunneilla (liiat poissaolot kun keskeyttävät kurssin), mutta se on sitten taas eriasia, miten siellä pärjää sillä tekemättä mitään. Hyvin mäkin oon pärjänny tähän asti tekemättä paljoakaan, mutta eipä mun yo-todistuksesta oo tulossa mitään kovin vahvaa. Tosin enpä mä sillä mitään teekään, ni sillä ei mulle oo koskaan ollu mitään merkitystäkään sinällään.

Samoilla linjoilla Kepan kanssa.. Itse tosin keskeytin lukion, mut se johtu lähinnä omasta laiskuudesta ja intoilusta päästä Tampereelle asuu :D

pikku-kata
Miffy
pikku-kata
Ite en käyny ku 2 äidinkielen kurssia lukiossa ja sain kokonaan äidinkielen vapaaksi amiksesta...

Häh :shock:

Meillä on oliko 3 vai 4 opintoviikkoa äidinkieltä amiksessa, mut kyl mun pitää yhden opintoviikon verran käydä äikkää, koska sen kurssin asiat liittyy opinnäytetyöhön... Iteki olin vähän et wtf, ku hyväksiluku-laput sain takasin! Sama homma matikassa, matikkaa 2 opintoviikkoa ja yhden opintoviikon verran pitää käydä ku se on ammattiin liittyvää matikkaa.

_miia_

ei ny voi sanoa että se seiskan keskiarvo on tullut ihan tekemättä mitään,mutta eipä sitä oo pitäny kyllä mitenkää otsa hies raataa sen eteen :D

Jaks

Itselleni lukio oli helppoa kuin heinänteko. Vapaa-aikaa oli enemmän kuin olisin kuvitellut ja tyydyttävästi sen läpäisin. Kun läksyt teki heti koulun jälkeen ja kerran luki koealueen tenttiin niin kyllä sitä läpi pääsee. Läksytkin vie sen 1-3h riippuen päivästä joten ei se koulu ole pahimmillaan edes kovin paha.

Lähtötasona oli vielä 8. luokalla ~7 keskiarvo, mutta halusin kunnon lukioon joten 9. luokan jälkeen ka olikin jo ~8,5.

Daisy

Mua on nyttemmin alkanut harmittaa, sillä tajuan, että olin vielä liian epäkypsä lukioaikanani. Jos saisin tällä iällä käydä lukion uudestaan, olisivat tulokset ja opiskelumotivaatio AIVAN toista. Mutta minkäs sille voi, kun oli vielä niin pieni ja nuori lukioaikaan... :?

KataTheBlondi

Sepä se. jo näin abivuonna harmittaa kun ei ole tullut luettua tarpeeksi...
Jos olis kuunnellu opettajia silloin 1-2 vuosina ei nyt olis niin järkyttävän vaikeeta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat