onko mahollista päästä opiskelemaan amk:hon? - Työ ja opiskelu

marjukka

haluaasin vähä tietää onko mahollista. mietin sosionomiksi opiskeleen. tai se olis ehkä se ykkösvalinta.
keskiarvo näyttää olevan lopputoikas(lukios oon) 6.8, jos en sitte yritä korottaa joitain numeroita et nousis seiskaan. työkokemusta ei oo mitään, joskin sosionomin koulutukses siitä ei saanu ees pisteitä. Yo-todistus semmonen et ruottista sain B. nyt syksyllä kun kirjotin. äikästä ehkä vois tulla väh. c ,enkusta c, reaalista eli psykasta yritän m vähintään.

onko mahiksii päästä? toki pääsykokeesta saa 65 pistettä et se vaikuttaa palio mut noin muuten..? mitenkä te jokka ootta amk:s et oliko teillä hyvä toikka ja yo-toikka?

Kommentit (6)

femma

itse olen hakenut 3 kertaa sosionomiksi enkä päässyt sisään. Lukion todistuksen ka oli jotain 7,6 ja kirjotuksista sain yhden C:n ja loput B:tä.

Eli ilmeisesti pääsykokeiden tulokset vaikuttaa aika lailla. Ja persoona tietysti. Se mitä niihin kokeisiin sitten pitää kirjottaa, onkin eri asia... :roll:

mangusti

Musta tuntuu että se pääsykoe ja varsinkin haastattelu ja ryhmätilanne vaikuttaa tosi paljon. Itselläni ei arvosanat mitään kovin ihmeellisä ole ja pääsin heti ekalla hakukerralla sisään. ehkä hyvää säkää :lol: ??
Voi myös olla niin, että "ei niin suosittuihin" AMKhin on helpompi päästä.. Oletko femma hakenut jonnekin missä on pieni sisääpääsy%?
Tsemppiä vaan yrittämiseen sinulle! :)

marjukka

ookei.. no hyvä ehkä niin sitte. täs kysyysin samal et onko sosionomin pääsykokeis joku kirjallinen koe? et pitää joku kirja lukee ja siit sit esseitä tai jtn..?
niin ja femma, miks luulet ettet päässy sisään?

femma
marjukka
ookei.. no hyvä ehkä niin sitte. täs kysyysin samal et onko sosionomin pääsykokeis joku kirjallinen koe? et pitää joku kirja lukee ja siit sit esseitä tai jtn..?
niin ja femma, miks luulet ettet päässy sisään?

Ei mulla ainakaan ole ollut mitn kirjaa luettavana. Psykologisia testejä (matikkaa, kirjottamista yms.) ja ryhmätehtävä. Ainii ja psykologin haastattelu.

En tiedä syytä miksen päässyt. Tai no, ryhmätehtävä olis voinu mennä paremmin. Mut en sitte tiedä kaatuko se siihen vai mihin. Kuitenkin kävin lähihoitajakouluksen pääsykokeissa ja ne olivat samanlaiset ja sisään pääsin heti... :roll:

Mut kannattaa toki kokeilla jos ala kiinnostaa. Eihän se tarkoita ettei muut pääse kun minä en päässyt. :)

Beetlejuice

En itse opiskele sosionomiksi mutta kokemusta eri alojen amk-pääsykokeista löytyy ja lopulta päädyinkin sitten luonnonvara-alan amk:hon.Eli sanoisin että aika haasteelliselta tuo kuullostaa mutta on totta että ne haastattelut ja ryhmätilanteet vaikuttaa paljon.Mutta vaikka niistä saisikin hyvät pisteet on sosionomiksi pyrkimässä niin hirveesti porukkaa että kilpailu on tosi kovaa ja jokainen piste merkitsee ihan hirveesti.Eli kannatan ehdottomasti arvosanojen korotusta.

Lenja

Oletko etsinyt tietoa ammattikorkeakoulujen nettisivuilta tai kysynyt esimerkiksi sähköpostin välityksellä tietoa pistemääristä, joilla on vuosittain päässyt pääsykokeisiin? Kannattaa huomioida tosissaan myös pienemmät kaupungit, mihin hakijoita ei välttämättä ole suurkaupungien määrien verran (toki luvut vaihtelevat vuosittain, mutta jotain suuntaa antavat). Tutkaile ihmeessä vaihtoehtoja ja muista, että ensimmäisestä valinnasta saatavat 5 pistettä voivat olla hyvinkin ratkaisevassa asemassa. :wink:

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat