Mikä ammatiksi? - Työ ja opiskelu

Cinderella92

googlesta haulla avo ...siellä on ammatinvalinta testi ja ammatti tiedot

Kommentit (15)

Sharon

^ Taidettiin kysyä testiin pääsemistä itse sivuilta. :) Testiin pääsee vasemmassa sivussa olevasta oranssista kentästä 'kysymykset' -kohdasta. Kieltämättä on hieman huomaamaton.

Nyytikki
Cinderella92
no mua se ei ainakaan auttanu,tuli meinaan ihan vääriä ammatteja mistä en ees tykkää..ykköseks tuli floristi ja yllätysyllätys äiti on kauhee puutarha ihminen ja ollu puutarhalla töissä ...mut ei mulle sopiva :roll:

Edelleen, Avo-testi ei tosiaan anna suoria vastauksia, vaan kertoo millainen ala on sinulle sopivin kysymysten perusteella ja minkä tyyliseen työhön soveltuisit. Eli jos sinulle tulee floristi, kuvauksessa lukee: "Floristilta vaaditaan -- käsityötaitoa, luovuutta, materiaalin tuntemusta ja kustannuslaskentaa. Hänen tulee osata markkinoida ja työskennellä tuottavasti liikeidean mukaisesti. Floristilta edellytetään asiakaspalveluhenkisyyttä, sosiaalisuutta, itsenäisyyttä, oma-aloitteisuutta ja vastuuntuntoa. Myös kielitaidon merkitys on korostunut. Työ on fyysisesti melko raskasta."

Kyllä se aika paljon sanoo, jos tulee lastentarhaopea, sosiaalitätiä, luokanopettajaa tai sitten haudankaivajaa, kirjastotätiä, floristia jne. Aika erilaisia hommia tuo voi ehdottaa, mutta ei se suoraan kerro sitä mikä sinusta pitäisi tulla. Se on jokaisen itse pääteltävä.

Minuakaan AVO ei auttanut enempää kuin siinä, että näin sosiaalisuuskoodit ja sopivuudet ja kyllä se paikkansa pitää.

Niin ja minusta ammatin, joka ei yhtään kiinnosta, hankkiminen on ihan turhaa. Opiskelukin varmasti maistuu puulta, vaikka mielessä olisi hyvät palkat. Toki tuollainen voi toimia jonkun motivaattorina mutta tuskin pitkään. Kyllä sitä vähän huonommallakin palkalla pärjää, jos työ on mieluista. Toki raha on tärkeää, mutta kaikkea ei voi arvottaa sen mukaisesti.

JJEMMY

No varmaan jokainen valittaa palkkansa olevan liian pieni, ellei ole kansanedustaja, lääkäri tai asianajaja :lol: No ei vaan.

Tuskin ravintolakokilla niin pieni palkka on ettei sillä toimeen tulisi? Varsinkin kun työ on usein vuorotyötä ja vielä viikonloppulisät siihen päälle. Tiijän muutamia kokkeja ja hyvin on rahat riittäny.

Cinderella92
JJEMMY
Ammatti mikä oikeasti kiinnostaa, oli palkka mikä tahansa. Kukaan ei jaksa tehdä 40 vuotta työtä joka ei kiinnosta pätkän vertaa. Tietysti voi opiskella vanhempanakin jos alan vaihdos kiinnostaa.

noniin,mutta kaikki aikuiset aina sanoo että "ota semmonen ammatti,että on hyvä palkka"...sen takii kuulemma,et ees sen takii voi sit vanhempana työtä tehdä... haluisin tarjoilijaks tai ravintolakokiks,mut porukat on sillee et "älä ny mihinkään ravintola-alalle mee,ei ne oo mitenkään hyviä paikkoja" jne jne.

JJEMMY

Ammatti mikä oikeasti kiinnostaa, oli palkka mikä tahansa. Kukaan ei jaksa tehdä 40 vuotta työtä joka ei kiinnosta pätkän vertaa. Tietysti voi opiskella vanhempanakin jos alan vaihdos kiinnostaa.

Cinderella92

Mitä mieltä muuten ootte,kun oon kahden vaiheilla,että valitsisko ammatin joka miellyttää,mutta jossa on aika huono palkka vai ammatin jossa on hyvä palkaa,mutta ei niin paljoo kiinnosta...mielipiteitä?

Cinderella92
Nyytikki
Tuossa Avo-testissä on hyvä muistaa se, että sekään ei anna suoria vastauksia vaan viittaa lähinnä siihen, millaiselle alalle sovellut parhaiten. Avotesti on kyllä ihan kiinnostava, kannattaahan se kokeilla.

Yksi hyvä keino on ottaa Ammattikorkeiden ja yliopistojen valintaoppaat kouraan ja tutkia niitä ammatti ammatilta: Ei yhtään kiinnostaviin vedät suoraan rastit päälle, vähän kiinnostaviin/lisäselvitystä vaativiin voit laittaa vaikka tähden perään tai ympyröidä sen ja kiinnostavat jätät tyhjäksi.
(Itse löysin näin oman alani, vähän kiinnostavien joukosta :) )

Kannattaa käydä Studia- messuilla ja nappailla esitteitä kiinnostavista aloista ja jutella ihmisten kanssa.

Ensinnäkin: Haluatko opiskella yliopistossa vai ammattikorkeakoulussa? Näillä on eroa. Vai onko ihan sama? Mistä aineista pidät erityisesti, missä aineissa olet hyvä? Haluatko tehdä töitä mieluiten yksin vai olla tekemisissä paljon ihmisten kanssa? Jos ihmisten parissa, minkä ikäisten? Vanhojen, aikuisten, nuorien, lapsien?

Vastailepas noihin ensin, sitten katsotaan uudestaan ;)

no mua se ei ainakaan auttanu,tuli meinaan ihan vääriä ammatteja mistä en ees tykkää..ykköseks tuli floristi ja yllätysyllätys äiti on kauhee puutarha ihminen ja ollu puutarhalla töissä ...mut ei mulle sopiva :roll:

Nyytikki

Tuossa Avo-testissä on hyvä muistaa se, että sekään ei anna suoria vastauksia vaan viittaa lähinnä siihen, millaiselle alalle sovellut parhaiten. Avotesti on kyllä ihan kiinnostava, kannattaahan se kokeilla.

Yksi hyvä keino on ottaa Ammattikorkeiden ja yliopistojen valintaoppaat kouraan ja tutkia niitä ammatti ammatilta: Ei yhtään kiinnostaviin vedät suoraan rastit päälle, vähän kiinnostaviin/lisäselvitystä vaativiin voit laittaa vaikka tähden perään tai ympyröidä sen ja kiinnostavat jätät tyhjäksi.
(Itse löysin näin oman alani, vähän kiinnostavien joukosta :) )

Kannattaa käydä Studia- messuilla ja nappailla esitteitä kiinnostavista aloista ja jutella ihmisten kanssa.

Ensinnäkin: Haluatko opiskella yliopistossa vai ammattikorkeakoulussa? Näillä on eroa. Vai onko ihan sama? Mistä aineista pidät erityisesti, missä aineissa olet hyvä? Haluatko tehdä töitä mieluiten yksin vai olla tekemisissä paljon ihmisten kanssa? Jos ihmisten parissa, minkä ikäisten? Vanhojen, aikuisten, nuorien, lapsien?

Vastailepas noihin ensin, sitten katsotaan uudestaan ;)

k87

www.mol.fi

työvoimatoimiston sivut. sieltä löytyy jonkun verran tietoa eri ammateista. tuo avo testi on kans ihan hyvä :)

jos netti ei auta, niin kannattaa varata aika paikalliseen työvoimatoimistoon ammatinvalinnanohjaukseen.

Emmily_

Kannattaa käydä työkkärissä ammatinvalinnan ohjaajalla. Se osaa varmasti antaa jonkinlaista suuntaa kun kerrot toiveistasi ja taidoistasi ym.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat