Alaikäisenä töihin? - Työ ja opiskelu

Sleepingangel

Itse olin eräässä muovitehtaassa töissä reilun vuoden verran samalla kun opiskelin lukiossa. Soitin vaan ja kysyin olisko hommia. Muutaman kerran viikossa illat meni siellä sekä kaikki lomat. Mutta palkka oli loistava! Kyllä niitä hommia aina jotain löytyy, kun kyselee ja etsii.

Kommentit (10)

Pumpuli

Ja lehtimyynti on ihan hyvä työ opiskelun ohelle. Itse rahoitin sillä opiskeluni, kun en saanut opintotukea. Ja vielä kaksi vuotta opiskelujen jälkeenkin elätin itseni lehtimyynnillä.

viia!

ellet asu jollain kovin pienellä paikkakunnalla, uskoisin että sulle löytyy muutakin työtä kuin lapsenvahtimista. voit kysellä kaupoista (pienistäkin liikkeistä, monilla isoilla ketjuilla on 18 vuoden ikäraja), onko niillä tarvetta ilta- tai viikonlopputuuraajalle. ja nyt on hyvä aika kysellä jouluapulaisen paikkaakin. kyllä ilman suhteitakin voi löytää hyvän paikan! ole reipas ja innokas, mutta usko jos sinulle sanotaan ettei töitä ole tarjolla. voit kuitenkin tarjoutua jättämään yhteystietosi jos tarvetta ilmenee jne.

muista tehdä kirjallinen työsopimus! jos suostut tekemään töitä pimeästi, et voi valittaa mihinkään ellei työnantaja maksisikaan palkkaa niin paljon kuin lupasi / ajallaan / ollenkaan.

onnea matkaan!

sopuli

Mäkin olin muute alaikäisenä töissä torilla, mut sain mielestäni ihan hyvää palkkaa :) Kun ei menny vielä verojakaaa... Mutta talvella sinnekään ei oikein voi mennä.

Aika huonosti voi löytyä alaikäiselle töitä. Ehkä just jotain mainostenjakamista tai siivoamista voisi yrittää hakea.

nakymaton_ninni

Mun eka työ oli 13-vuotiaana kun vedin itseäni nuoremmille nuorteniltoja kahtena iltana viikossa. Kyynärpäätaktiikalla ja aktiivisuudella on helpommat mahdollisuudet saada töitä KUIN jos odottaa vain kiltisti.

15-vuotiaana olin mansikanpoiminnassa kesällä ja syksyllä sitten torimyyjänä. Palkka oli surkea mutta sain ihan kivan työtodistuksen.

lillly

Oikeestaan aika moniin paikkoihin pääsee töihin ala-ikäisenä. Eräs tuttuni on hennesissä töissä ja on ala-ikäinen. Ja juuri nämä ruokakaupat yms. Niinkuin moni on sanonut, aktiivisuutta siinä vain tarvitaan.

Mimia

Ota selvää järjestetäänkö teidän paikkakunnalla MLL:n lastenhoitokursseja. Osallistu sellaiselle, sieltä voi saada hyvin töitä ja työajat saa itse päättää. Tuntipalkka ei kuitenkaan päätä huimaa, mutta ei kait 16v kamalasti voi vaatiakaan. Työ voi tosin olla helppoa, voit päätyä leikkimään 7v tytön kanssa barbeilla tai pelaamaan Kimbleä ja sinulle vielä maksetaan siitä. :)

Mainosten jakaminen kannattaa myös huomioida vaihtoehtona.

marimma
äs-aa
Ajattelinpa nyt kysellä teidänkin mielipiteitä. Olen siis 16-vuotias lukiolainen. Kuten varmasti monella muullakin ikäiselläni, minulla olisi tarvetta taskurahalle. Kavereiden kanssa kun olisi kiva käydä jätsikillä ja kivoja vaatteita ostaa, mutta aina en viitsisi vanhempiin turvautua. Kysynpä nyt teiltä vanhemmilta ja viisaammilta (?), että millaiset tsäänssit alaikäisellä on päästä töihin, kun ei oikeanlaisia suhteitakaan juuri ole? Onko ainoa mahdollisuus ilmoitella lähikauppojen tauluilla lapsenvahti-innokkuudesta ja toivoa parasta? Millaisia töitä olette tenheet/teette alaikäisenä?

Kyllähän moni ala-ikäinen oikeita töitä tekee, muutakin kuin sukulaissuhteilla lapsenvahtikeikkoja. Voithan kysyä kaupasta iltatöitä, tai pizzeriasta tai ihan mistä vain :)

äs-aa

Ajattelinpa nyt kysellä teidänkin mielipiteitä. Olen siis 16-vuotias lukiolainen. Kuten varmasti monella muullakin ikäiselläni, minulla olisi tarvetta taskurahalle. Kavereiden kanssa kun olisi kiva käydä jätsikillä ja kivoja vaatteita ostaa, mutta aina en viitsisi vanhempiin turvautua. Kysynpä nyt teiltä vanhemmilta ja viisaammilta (?), että millaiset tsäänssit alaikäisellä on päästä töihin, kun ei oikeanlaisia suhteitakaan juuri ole? Onko ainoa mahdollisuus ilmoitella lähikauppojen tauluilla lapsenvahti-innokkuudesta ja toivoa parasta? Millaisia töitä olette tenheet/teette alaikäisenä?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat