Kätilö - Työ ja opiskelu

pikku-kata

Kätilön työ olis aivan ihanaa... Ku näkis miten onnellisia varsinkin ensisynnyttäjät on kun lapsi on saatettu maailmaan... Mä varmaan alkaisin aina itkemään myötäonnen kyyneleitä, muutenkin niin tunteellinen ihminen...! Mut entäs sitten jos vauva kuolis... Siinä mulla pääsis kymmenkertainen itku äidin ja isän kans.. Eli ei taitais olla mulle sopiva työ, kun eihän tuommoisessakaan työssä saa tunteita pahemmin näyttää?

Sivut

Kommentit (60)

*Sandy*
miizu
onko niin? :shock: en tiennykään ku jostain just luin että kätilöitten työtilanne on ihan hyvä.. no, ei sitä kaikkea voi tietää :?

Kyllä kätilöillä on hieman huonompi työllisyys kuin esim sh:lla. Mutta tällä hetkellä luulisi kätilöidenkin paikkoja olevan auki! Ja jos kouluun hakee, niin ei vielä kantsi niitä työllistymisjuttuja miettiä, kyllä sitä aina jotain löytyy!

Ja kun olin lastenneuvolassa ja äitiysneuvolassa, siellä hommia hoiti ihan perus terkat.

Lizzie
pikku-kata
Kätilön työ olis aivan ihanaa... Ku näkis miten onnellisia varsinkin ensisynnyttäjät on kun lapsi on saatettu maailmaan... Mä varmaan alkaisin aina itkemään myötäonnen kyyneleitä, muutenkin niin tunteellinen ihminen...! Mut entäs sitten jos vauva kuolis... Siinä mulla pääsis kymmenkertainen itku äidin ja isän kans.. Eli ei taitais olla mulle sopiva työ, kun eihän tuommoisessakaan työssä saa tunteita pahemmin näyttää?

Veikkaan että tunteita saa kyllä näyttää, etenkin niitä positiivisia!
Mutta se taas ei toimi, jos kätilö itkee kuolleen lapsen vanhempien kanssa niin, että ei ole lohduttajan vaan surijan roolissa.
Uskon että kätilöä voi itkettää jos vauva kuolee, mutta itkut koitetaan säästää sellaiseen tilaan jossa ei ole potilaita tai heidän omaisiaan katsomassa. Mutta jos kätilö alkaa itkemään, niin tuskinpa potkujakaan myötätunnosta voidaan antaa. Tärkeää varmaan siis kohdata ne asiakkaat inhimillisen ammatillisesti: osoittaa myötätuntoa mutta ei itkeä vuolaasti. Rankempaa lapsensa menettäneillä kuitenkin on, kuin työntekijöillä.

sopuli

Kyllä meille on ainakin sanottu et saa näyttää tunteensa ja itkeäkin. Ei tietenkään niin, et vanhemmat joutuu lohduttamaan hoitajaa... Mut sekin täytyy muistaa et ihmisiähän kätilötkin vain on ;)

Lumi~

oonko siis ymmärtäny oikein että lukiosta/ammattikoulusta voi lähteä opiskelemaan suoraan kätilöksi? kaveria kiinnostaa hirveesti mut ei ollu ottanu tästä asiasta vielä selvää..

Lizzie

Ja nythän on syntyny jo monta sataa lasta enemmän ku vuos sitten tähän aikaan, ja nyt tosiaan näyttäis viimeiden parin vuoden osalta että syntyvyys nousussa. Se lapsettomuus- ja sitoutumattomuustrendi alkaa mennä kuulemma nyt ohi, ja ihmiset arvostaa tavallisia asioita enemmän, parisuhdetta, perhettä jne. Ja ihmiset tajuaa, että tää meidän piskuinen kansa kuolee jos tänne ei synny uusia kansalaisia. :D

Tämähän on vain hyvä asia opettajan ja kätilön kannalta :D

sopuli
*Sandy*

Ja kun olin lastenneuvolassa ja äitiysneuvolassa, siellä hommia hoiti ihan perus terkat.

Kai se on sit sairaanhoitajan ja kätilön tutkinnon päälle päräytettävä vielä terkkariksikin :D

Saisi ainakin työskennellä laaja-alaisesti hoitoalalla ;)

sopuli
Lizzie
Nii, eikö nyt oo tehty joku vammanen päätös, että äitiysneuvolat hoitaiskin tavalliset terkkarit eikä kätilöt??

Sitä en tiedä, mut lasten neuvoiloissa on ainakin terkkarit. Toivottavasti ei oltas tehty tollasta päätöstä, kun just tonne äitipolille mä isona haluaisin töihin. Mut ei kai siinä, jos sit kun on valmistunut sairaanhoitajaksi ja kätilöksi, lukis vielä terkkariksikin ;) Ei kai se kauaa tekis lisäopintoja enää :D

Etelä-Suomessa voi tosiaan olla parempi työtilanne, mut ainakaan Keski-Suomessa ei ole. Kesällä saa hyvin töitä, mut muuten vain muutaman päivän sijaisuuksia. Olen ainakin itse varautunut, että tuun tekemään myös sairaanhoitajan hommia. Mut ennekun säkin valmistut, niin työtilanne voi olla jo paljon parempi!

sopuli

Se kannattaa ehkä ottaa huomioon, että kätilöille ei kauheen hyvin ole töitä (etelä-suomessa taitaa tilanne olla vähän parempi kylläkin) ja moni joutuu tekemään sairaanhoitajan hommia odotellessaan, ellei sit oo varaa vaan odottaa työttömänä.

Lizzie

Kyllä varmaan synnärillä ja vierihoidossa ainakin on eri fiilis sen työn suhteen, koska yleensä hoidettavilla ei ole mitään hätää.
Oon ollu prenalla ja vierihoidolla joskus sairaala-apulaisena, ja siellä oli ihanan iloinen tunnelma. Ne vanhemmatkin hoitajat oli sellaisen tyytyväisen oloisia, puhuivat vieläkin liikuttuneina synnärin jutuista kahvilla jne.
Kirran polilla, terveyskeskuksien vuodeosastoilla jne on niin ankeeta... Tai ainakin mun kokemuksen mukaan.

Ja onhan se selvä, saattohoito vaatiikin erilaisen tunnelman, kuin pienen ihmisen maailmaan auttaminen! :)

miizu

Nii, en mie koskaan epäillykään etteikö kätilöt joudu sitä kuolemaa kohtaamaan mut kait mie sit oletin etteivät niin paljon, en tierä. Kyllä se silti kiinnostaa enemmän ku sairaanhoitajan ammatti :) Hirmu monet ihmiset aattelevat, että kätilön ammatti on kuvottavaa jne. niin myös miekin vielä noin 4 kk sit mut tutustuin enemmän siihen ja nyt se kiinnostaa tosi paljon. Näin ne mielipiteet muuttuvat ;)

sopuli

Vähän siistiä, lihan paloja :D

Mutta tosiaan, kätilötkin voi kohdata kuolemia työssään ja varmasti se raskaampaa, kuin esimerkiksi vanhuspuolella. Kätilöt voi olla töissä myös esimerkiksi lastenosastoilla ja lasten teholla, joten siellä kuolemiakin voi kohdata, ja tietty synnärilläkin.

Mutta tehdessäni sijaisuuksia vuodeosastoilla, oon kohdannu aika paljon kuolemia ja ei ne pahemmin enää kosketa (aluksi ehkä vähän). Mut siellä se on luonnollista ja kuuluu asiaan, ellei potilas sit ole nuori, mut niitä ei ole vielä tullut kohdalle yhtään. Sairaanhoitajat voi olla myös paljon muissakin paikoissa, kuin vanhuspuolella, esimerkiksi vastaanotoilla, poleilla jne.

Onnea silti valitsemallesi uralle :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat