Yliopisto/amk esiintyminen - Työ ja opiskelu

Tigger

Hei!
Olen kirjoittamassa keväällä ylioppilaaksi ja tulevan opiskelualan valinta askarruttaa todella paljon. Humanistiset alat kiinnostavat, mutta mitään selkeää tietoa ei ole, minne voisin hakea.

Suuri ongelma on, että minulla on paha esiintymiskammo. Miten siis nämä asiat yliopistosssa hoituvat? kuinka paljon esim. esitelmiä ja puheiden pitoa on? mikään muu sosiaalinen tilanne ja toimiminen ei haittaa, olenkin hyvä toimimaan ihmisten kanssa jne, mutta kaikenlainen esitelmien ym pito rasittaa.
Onko täällä ketään muita, joilla on samanlaisia ongelmiá?
suurin pelko on, että jos pääsisin sisälle esim yliopistoon ja joutuisin tilanteeseen, jossa pitäisi pitää puhe/esitelmä, enkä suoriutuisi siitä ja saisin kurssista hylätyn, enkä koskaan valmistuisi opinnoistani :O
miten hyvin opettajat antavat erikoisjärjestelyjä tällaisissa asioissa?
tai miten niissä toimitaan, jos ei yksinkertaisesti pysty suoriutumaan tehtävästä :O?

Sivut

Kommentit (24)

Miffy

Moi!

Mä opiskeln yliopistossa hukanistisessa tiedekunnassa.

Mä voisin kuvitella, että tuo ei ole sellainen ongelma, joka estäisi sinua opiskelemasta yliopistossa. Kaikenlaista esiintymistä toki on, meillä kuuluu opintoihin (luulisin, että muissakin tiedekunnissa kuuluu) puheviestinnän kurssi, jolla kaikki pitävät puheen ja ne myös videoidaan. Lisäksi joillain kursseilla pidetään alustuksia, varsinaisia esitelmiä ei mulla ainakaan vielä ole tullut vastaan. Mutta siis, kaikenlaista esiintymistä on, omien töiden esittelyä jne.En usko, että ihan kaikesta pystyisi laistamaan, vaikka mikä olisi. Aika paljon on kuitenkin proffien ja muiden luennoitsijoiden kanssa sovittavissa.

Tietty toinen vaihtoehto on ottaa sellainen kanta, että yrittäis päästä tuosta ongelmasta yli ;)

Tigger

Mitä alaa opiskelet, jos saa kysyä?
Itseäni kiinnostaa erityisesti kielet, tai kielten tutkiminen tai kenties amk:n tekniikan ala, saa nyt nähdä.
Minkä tyyppisiä nuo töiden esittelyt ovat? kuinka kauan kestävät jne? :D
Lukiossa, missä olen, opettajat sallivat aina esitelmien korvaamisen esim kirjallisella työllä. Olisin siis valmis tekemään runsaastikin lisätöitä sen eteen, ettei tarvitsisi esitelmöidä muille :D
harmittaa vain tosiaan, jos estyisin valmistumasta tämän ongelman takia :O

Miffy

No esimerkiksi proseminaarissa, jossa tehdäänkandintutkielma, esitellään koko ryhmälle oma tutkimussuunnitelma (puolisen tuntia), sitten kuntyö on valmis, sitä käsitellään noin tunti koko ryhmän kanssa. Näin siis miellä :) Mutta kutensanoin, uskoisin, että kaikesta esiintymisestä ei pysty luistamaan (jonkin verran voi varmaan korvata esim. esseillä jne).

Mulla on pääaineena suomen kieli ja sivuaineena mm. kotimainen kirjallisuus.

sira

Mä luulen ettei missään enää pääse luistamaan kokonaan nuista suullisista esityksistä. Ne kuuluu nykyään niin vahvasti koulutusohjelmiin. Varsinkin siinä vaiheessa, kun lopputyön esitys on käsillä, on varmaan mahdoton päästä pälkähästä ylimääräisillä esseillä.
Tsori, ei ollut oikein kannustavaa tekstiä mut kyl sä selviät, niin mäkin! :)

Abigail

Minulla on täsmälleen sama ongelma eli jännitän esiintymistä aivan hirveästi. Yleisön edessä menen ihan puihin, unohdan mitä pitäisi sanoa tai sitten vain selitän asiat niin sekavasti, ettei kukaan ymmärrä mitä yritän sanoa - en edes minä itse :lol:. Opiskelen amk:ssa ja siellä suullisia esitelmiä on lähes joka kurssilla eikä niistä pääse luistamaan millään tavalla. Minulla ei siis ole ollut muuta vaihtoehtoa kuin selvitä niistä parhaan taitoni mukaan. Lohdutukseksi voin sanoa, että esiintymistaitoni on parantunut joka esiintymiskerralla. Mitä enemmän on joutunut esiintymään, sitä helpompi seuraavan kerran on ollut astua yleisön eteen.

Tigger

mitä alaa amk:ssa opiskelet? olen myös miettinyt jos hakisin insinööriksi, mutta olen käsittänyt että hekin joutuvat juuri esitelmiä pitämään :/ kynnys on kuitenkin niin kova, ja tuntuu, etten tiedä yhtään mitä voisin tehdä :(
omituisinta on, että sosiaalisissa tilanteissa olen hyvä ja taitavakin, eikä ongelmaa tuota, jos joudun pitämään esitelmää vaikka parin kanssa, mutta yksin ei onnistu :(

Zuzannah

mä opiskelen yliopistossa matemaattis-luonnontieteellisessä tdk:ssa, ja vaikka aiheena on niinkin teoreettinen aine kun biokemia, niin kyllä niitä power-point esityksiä ja esitelmiä sun muita täytyy pitää. ei niistä varmaan missään pääse kokonaan eroon.

Abigail
Tigger
mitä alaa amk:ssa opiskelet? olen myös miettinyt jos hakisin insinööriksi, mutta olen käsittänyt että hekin joutuvat juuri esitelmiä pitämään :/ kynnys on kuitenkin niin kova, ja tuntuu, etten tiedä yhtään mitä voisin tehdä :( omituisinta on, että sosiaalisissa tilanteissa olen hyvä ja taitavakin, eikä ongelmaa tuota, jos joudun pitämään esitelmää vaikka parin kanssa, mutta yksin ei onnistu :(

Opiskelen IT-alaa. Nykyään todellakin taitaa olla aika mahdotonta löytää sellaista opiskelupaikkaa, missä ei suullisia esitelmiä tarvitsisi tehdä. Minä taas en ole sosiaalisesti ylipäätään hirveän lahjakas. Parinkin kanssa jännitän, mutta en niin paljon kuin yksin.

*Sandy*

Oon AMK:ssa ja meillä on kyllä ollu tosi paljon kaikkia esitelmiä (ne tulee suusta, korvista ja nenästä jo pihalle). Nykyään kaikki menee jo rutiinilla, kun porukka on tuttua kelle asiat esittää.

Mut tosiaan, kyllä siihen esiintymiseen pikkuhiljaa oppii, ja aika moni työkin on nykyään sellaista missä joutuu tavalla tai toisella esiintymään.

Mimia

En minäkään pahemmin esiintymisestä nauti, valitetavasti siihen pitää vaan tottua. Kamalin kokemus tähän mennessä on se kun jouduin pitämään oman alan aiheesta esitelmän ruotsiksi. :-# Ja ruotisissa olen niin huono ettei kukaan.
Tuostakin kuitenkin selvisin, vaikka unohdin muutaman kerran kesken lauseen mitä olin sanomassa.

Minä yritän saada pidettyä seitelmäni ensimmäisten joukossa, koska ajattelen ettei muut kiinnitä huomiota minun virheisiin kun jännittävät omaa vuoroaan. Tai ainakin minä teen noin. :wink:

Ei niitä esitelmiä kovin paljon joudu pitämään, tai riippuu mitä alkaa opiskelemaan. Meillä pitää pitää esitelmä 1-2krt/vuosi. Opiskelen luonnontieteitä.

Tuota valmistumatta jäämistä ei kannata pelätä. Tuskin ne ketään valmistumatta jättää vain siksi jos ei esitelmää suostu pitämään (tosin tohtoriksi ei kannata yrittää päästä esiintymättä..).

Voihan olla että jännität siksi esiintymistä, koska et ole sitä tehnyt paljoa. Yritä esiintyä, vaikka aluksi pienelle porukalle. Esiintyminen on asia johon tottuu sitä tekemällä.

nakymaton_ninni

Maailmassa tuskin on kovin montaa ihmistä, joita tuollaiset esiintymiset ei yhtään jännittäisi.

Mua on auttanut esiintymisjännityksessä erilaiset kurssit, joissa on harjoiteltu toisten jännittäjien kanssa erilaisia tilanteita. Nykyään menee jo ihan hyvin, pystyn jopa puhumaan ihmisten edessä --> ennen aloin automaattisesti parkumaan jos jouduin avaamaan suuni yleisön edessä.

Kannattaa aloittaa mielikuvaharjoitteluilla, käyt esitystä läpi moneen kertaan. Ja oikeasti, ei ne kuuntelijat ole sen kummallisempia itsekään, jokainen rykii ja kakoo ja puhuu hassuja.

Mun mielestä sun ei kannattais sen takia jättää opiskelematta, että pelkäät vaikkapa esitelmän pitoa. Mua auttoi ihan hirveästi, kun etukäteen huolellisesti valmistin esityksen ja ennen esityksen alkua jopa sanoin, että "sori, mut mua jännittää ihan kauheasti, että jos yhtäkkiä juoksen luokasta ulos niin ei mitään hätää" ;)

Tigger

hyvä tietää, että muitakin löytyy :D
olen miettinyt juuri noita esiintymiskursseja, jos sellaiselle pääsisi, mutta täälläpäin ei niitä pahemmin taida olla.

lukiossa olen aina opettajalta saanut luvan olla pitämättä esimerkiksi puhetta tai esitelmää, ja korvannut sen jollain muulla työllä. kuinka joustavia opettajat yliopistoissa mahtavat olla?

sinänsä sosiaaliset tilanteethan minua eivät pelota, mutta vain se luokan edessä seisominen ja muille asian selittäminen - en tiedä mikä siinä seisomisessa on, koska esimerkiksi ryhmässä asian esittely istualtaan ei tuota ongelmaa :D en varmaankaan suhtaudu siihen samalla tavoin.

ja minulla taas se, että valmistautuu huolellisesti esitelmään, pikemminkin pahentaa tilannetta, kun paine ja odotukset vain kasvavat. parhaiten selviäisin, jos jonkinlainen esitelmän pito täytyisi pitää nyt, täysin spontaanisti, eikä jännittämistä ehtisi miettimään.

mietityttää vain, että jos pääsenkin jotain alaa lukemaan, ja uhraan sinne sitten vuosia ja yhden kurssin kohdalla tulee stoppi, kun en voi esiintyä - harmittaa kun mennyt niin paljon hukkaa :O

entä sitten nämä ns kirjatentit? voiko niitä soveltaa pakollisiin suullisen viestinnän kursseihin mitenkään? :D

lily

AMK:ssa minäkin ja sanoisin, että vähintään 1 suullinen esitys/kurssi, yleensä enemmänkin.
Mua ihmetyttää se, että täälläkin moni on sanonut olevansa muuten sosiaalinen ym., mutta esiintyminen on kauhun paikka. Mullakin on monia kavereita, jotka ovat joka paikassa suuna päänä, mutta ennen esiintymistä joutuvat turvautumaan mm. beetasalpaajiin :(
Itse taas en ole mitenkään ylisosiaalinen(en silti ujokaan), tunnen usein oloni vaivautuneeksi porukassa ym. mutta silti esiintyminen ei tuota minulle ongelmia, voisin seistä esitelmöimässä luokan edessä vaikka koko päivän. Tosin välillä tuntuu, jotekin tyhmältä kun ennen tärkeää esiintymistä ei tunnu miltään. Mulla ei ole ikinä esim. hikoiluttanut, mahassa tuntunut tai kädet tärisseet ennen esiintymistä, joten tuntuu uskomattomalta, että joillakin tilanne saa niin vahvan reaktion aikaan, että tarvitaan lääkkeitä.

Jotekin loogisemmalta tuntuisi, että hiljaisemmat ja syrjäänvetäytyvämmät ottaisivat suuremmat paineet esiintymisestä kuin muutenkin seuralliset ihmiset..

Lizzie

Meillä OKL:ssä on arvattaen paljon esiintymistä, ja harjoitteluissa on yksin 25:n oppilaan edessä puhumassa. Veikkaan että kaikkia jännittää jonkun verran, mutta mä jännitän ite enemmän esim. sitä, kun esitän vertaisilleni jotain (varsinkin enkuksi), mutta oppilaiden edessä on jollain tasolla eri roolissa, ja ekan lauseen jälkeen ei yhtään jännitä puhuminen enää.

Monesti ihmiset ihmettelee, että "jännitäksääki??!" mutta kyllä, en tiedä oikeestaan ketää, joka ei yhtään jännittäisi.

Valitettava (?) tosiasia on nykyään se, että varmaan millään alalla ei voi välttää suullisia esiintymisiä. Oletko miettinyt esim. psykologilla käyntiä tuon jännityksen purkamiseksi?

Amalia
lily
AMK:ssa minäkin ja sanoisin, että vähintään 1 suullinen esitys/kurssi, yleensä enemmänkin.
Mua ihmetyttää se, että täälläkin moni on sanonut olevansa muuten sosiaalinen ym., mutta esiintyminen on kauhun paikka.

Mulla on yks kaveri, joka puhuu paljon ja on ihan übersosiaalinen tapaus. Kuitenkin se on ennen kaikkia esiintymisiä ihan paniikissa, kädet tärisee ja hikoilee ja sitä rataa, joskin sitä ei esiintymisestä huomaa.
Olisko niin, että esiintymisissä jänskättää lähinnä se, että hirmu usein noista tilanteista tehdään niin "virallisia"?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat