Farmaseutiksi opiskelevat - Työ ja opiskelu

Tigger

Tarkoituksenani on valmistua ylioppilaaksi keväällä ja farmaseuttiala kiinnostaa, mutta tuntuu samalla mahdottomalta - en ole kirjoittanut yhtäkään reaalia, joista saisi pisteitä sisään pyrittäessä. Ainoat reaalit mitä kirjoitan ovat uskonto ja historia, ja niistä ei pisteitä heru.

Onko pääsy siis aivan mahdotonta, jos jää pisteet reaalista kokonaan ansaitsematta? varsinkin, kun työkokemuspisteitä ei kerry, enkä tiedä saanko matikastakaan mitään numeroita - pitkän matikan kirjoitan, mutta olen varautunut siihen, etten pääse läpi.

Kysyisinkin siis, onko teillä, jotka opiskelette farmaseutiksi ollut vahva pohja matematiikassa tai esim kemiassa tai psykologiassa :O

Tuntuu turhalta toivolta edes yrittää sisään..

Kommentit (11)

Mariel

Helsingin yliopisto:

farmasiaa ei pääse lukemaan ilman valintakoetta ja kokeen kysymyksistä on noin 1/2 fysiologiaa&anatomiaa, 1/3 kemiaa ja 1/6 fysiikkaa, matematiikkaa kannattaa myös osata.

alkupisteitä saa äidinkielestä, matematiikasta ja kemiasta/fysiikasta/biologiasta tai psykologiasta

onnea kovasti, eiköhän tonne pääse jos ajoissa alkaa lukemaan ja motivaatio on kunnossa. onhan noita valmennuskurssejakin :)
mikä muuten sai sut kiinnostumaan farmasiasta?

Tigger

Kiitos lukion olemattoman ammatinvalinnanohjauksen en tiennyt mitään koko farmasia-alasta, ennenkuin tietysti itse otin selvää ja nyt on myöhäistä suorittaa esim. kemian tai fysiikan kursseja. Pitkä matikka on ja kemiasta ja fysiikasta olen molemmista suorittanut vain 2 kurssia :/

Olisi kiinnostava tietää, kuinka monella tosiaan on kyseisistä aineista yo-kirjoitukset suoritettu tai muuten kursseja :o näkisi vähän onko mitään mahdollisuuksia päästä ilman niitä :x mitään tilastoja en mistään ole kuitenkaan löytänyt.

Onko tosiaan totta, että farmasian pääsykokeessa joutuu vastaamaan sekä fysiikan että kemian tehtäviin? Harmi, olisin luullut, että sen saisi valita, kuten useimmilla muilla aloilla :/

Farmasiasta kiinnostuin, sillä kaikenlainen lääkkeiden kanssa pelaaminen tuntuu mielenkiintoiselta :D myös amk:n laboratorioanalyytikon opinnot kiinnostaisivat

Mariel

fysiikasta riittää kun hallitsee kurssit 1-4 ja kemiasta peruskurssin lisäksi syventävästi vähän orgaanista ja epäorgaanista kemiaa. aikuislukioilla voisi olla vielä kursseja tarjottavana ennen valintakoetta, joka on siis toukokuun lopulla. valintakokeista valittiin viime vuosina jopa kolmasosa opiskelemaan, joten mahdollista tuon sisäänpääsyn luulisi siis olevan

Sasuska

Luin tasan yhden kurssin kemiaa ja fysiikkaa ekana vuonna lukiossa. Ei kiinnostanut pätkääkään. Mulla ei ollu pääsykokeessa kumpaakaan, mutta meillä oli semmoinen alkukoe kemiasta, joka oli pakko päästä läpi, jos halusi mennä ekana vuonna labroihin (harjoitustöihin). Eli tuli sitä kemiaa luettua kesän aikana jonkun verran.

Kemiaa ei tarvii, jos ei hae proviisoriksi ja halua tutkijaksi. Opiskeluaikana sitä tankataan kuin hullut, samoin harjoittelussa, mutta sen jälkeen sitä ei periaatteessa tarvii apteekkityössä.

Etkä taatusti ole ainoa, joka ei ole kemiaa päntännyt, sen voin taata.

Nannerl

Varmasti farmasiaakin voi päästä lukemaan monista erilaisista lähtökohdista. Itse olen lääkiksessä ja pääsin sinne ekalla kerralla vaikken ollut lukenut pitkää fysiikkaa, ja vaikka valintaoppaissa sun muissa väitettiin että se on melkeinpä välttämätön :roll:
Valmennuskursseilta ainakin löytyy apua. Niitähän on sellaisiakin, missä läpi aivan peruskemiaa- ja fysiikkaa. Hintaa niillä tietysti on...

Essih

Täällä on yksi joka lukion jälkeen on halukas alkaamaan lukea farmasiaa... :D

Itse jo lukion ensimmäisenä vuonna kiinnostuin ja osasin nyt sitten valita onneksi kurssit niin että tulee luettua kaikki kemian ja biologian sekä pitkän matematiikan kurssit...
Pitkä fysiikka ei tosiaan enää mahtunut kolmen vuoden suunnitelmaan joten yksi pakollinen kurssi sitä vain.
Toivon mukaan sillä ei ole niin väliä... :? Jos kerta vain 1/6 kysymyksistä on fysiikkaa.
Voisihan tuota vielä mahdollisesti ottaa vaikka pari kurssia enemmän, mutta ajatuksena ei oikein innosta.

En ole matemaattisesti tai fysikaalisesti superlahjakas :lol:
Toivon todellakin että pitkän matematiikan 5 ja 6 arvosanoilla pärjää :?
Kun on tuo farmasia melkein ainoa mikä kiinnostaa...

SunLion

Lainaus:
FARMASEUTIN TUTKINTO (180 op)

Helsinki Helsingin yliopisto, farmasian tiedek.
Kuopio Kuopion yliopisto, farmaseuttinen tiedek.
Turku Åbo Akademi, matematisk-naturvet. fakult.

Juu, ellet sit Turus halua ruotsiks opiskella..

prisukka

Moi,

kirjoitin viime keväänä ylioppilaaksi ja tänä syksynä aloitin farmaseutin opinnot Kuopiossa. Itse olen käynyt lukiossa kaikki kemian kurssit ja melkein kaikki fysiikan kurssit sekä pitkän matikan. Mutta täytyy kyllä myöntää, että kemiasta ja varsinkaan fysiikasta ei paljon mitään ole päähän jäänyt.

Kuopioon jos hakee opiskelemaan niin farmaseutilla pääsykokeessa on aineistotehtävä (saat tunnin ajan tutustua aineistoon josta sitten tulee jokin kysymys, lisäksi valintakoekirjan sisällöstä yksi kysymys) ja kemian kysymyksiä. Vanhoja pääsykokeita voi tutkia täällä: [url]http://www.uku.fi/valinta/valintakokeet/2007/
Proviisorille sitten on tuon aineiston ja kemian lisäksi omavalintaisesti psykologian tai fysiikan koe.

Itse en ehtinyt/jaksanut lukea tuota pääsykoekirjaa juuri ollenkaan (en tainnut edes ensimmäistä kappaletta saada loppuun)ja muistelisin, että aika moni kemian tehtävä jäi vaille vastausta ja silti pääsin sisään.

Valmiin farmaseutin/proviisorin palkasta en osaa sanoa, mutta täältä löytyvät opiskelijan palkkasuositukset : [url]http://www.farmasialiitto.fi/index.php?item-hash=549eb9aef04b0ace01708cf...

prisukka

Tulipas muuten vielä mieleen kun täällä ilmeisesti oli Helsingissä opiskelevia farmasisteja, että onko Helsingissä luennoilla läsnäolopakko..?
Jostain tällaista kuulin ja ihmettelin kun meillä Kuopiossa on läsnäolopakko vain harjoituksissa ja joillain tietyillä luennoilla.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat