Opinnäytetyö: Lasten ja nuorten hoito ja kasvatus - Työ ja opiskelu

brokenangel1

Viimeinen vuosi alkoi koulussa ja nyt tarvisi sitten keksiä Opinnäytetyön aihe...Olen sosiaali-ja terveysalalla lasten ja nuorten koulutusohjelmassa. Onhan niitä paljon lapsiin liittyviä aiheita, mutta haluaisin kuulla vinkkejä muilta? Todella hankalaa päättää aihetta, kun sen tulisi kuitenkin olla laaja työ ja sellainen jota jaksaa tehdä. Onko muilla kokemuksia tältä alalta, mistä olette tehneet työn? Olisin todella kiitollinen, kun saisin kuulla vähäsen aiheita muilta! Olen pähkäillyt ja pähkäillyt, mutta en osaa päättää...Lasten ja nuorten masennus on yksi aihe, jota vakavasti mietin, mutta olisi kiva kuulla muitakin!

Kommentit (6)

Lizzie

Mä oon tehnyt kasvatustieteen kandidaatin tutkielman lapsen surusta. Käsittelin siinä haastattelun kautta sitä, miten opettaja silloin toimi ja mitä se vaati, ja teorian pohjalta miten lapsen suru ja traumat ilmenee, millainen kuolemankäsitys lapsella on ja sitten tulkitsin sen aineiston ja teorian pohjalta esiin tulleita teemoja.

Mitään vinkkejä on hankala antaa... Mieti sellainen aihe, joka kiinnostaa sua paljon, työn määrää ei kannata miettiä niin kovasti vielä, hyvästä aiheesta voi sitten rajailla osa-alueita pois tai ottaa uusia näkökulmia.

Tsemppiä!

miss nurse

Mä tein oman lopputyöni ADHD:stä. Aihe oli sinällään aika haastava, koska käsitteet ja moni muu asia on sillä saralla muuttunut viimeisen 10 vuoden aikana valtavasti. Hyvä siitä kumminkin tuli, sain K5... 8)

Ns. "helpompia" aiheita ovat mielestäni jokin tauti/oireyhtymä, koska niistä löytyy paljon asiatietoa josta voi itse "valkata".

Toi Lizzien aihe oli mielenkiintoinen, on taatusti vaatinut enemmän työtä mutta lopputulos on varmasti ollut sen arvoinen.

nakymaton_ninni

Sinänsä tuo nuoren/lapsen masennus olisi aika hyvä aihe, siitä ei minun mielestäni voi koskaan saada liikaa tietoa. Toisaalta voisit tutkia modernisti tätä nykykulttuurin aiheuttamaa omakuvaa lapsissa, siitäkin on paljon puhuttu. :) hmm..mitäs muuta tulisi mieleen... :-k eri kasvattajien vaikutus lapsen maailmaan? Meillä päin on nimittäin paljon puhuttu viime aikoina siitä, kun paikallisen keskuskoulun opettajat on lähestulkoon kaik vanhoja akkoja ja ovat sitä kautta aika hirvittävän ilkeitä poikaoppilaille. Oman säväyksen saisit kyllä työhösi, jos tutkisit jotain ryhmää, joka yleensä jää vähän taustalle. Tyttöjen kasvua ja kehitystä tutkitaan paljon, mutta mielestäni pojat ja nuoret miehet jää aika monesti taka-alalle. Tai tai, entäpä vammaisen lapsen omakuva taikka heidän käsityksiään omasta murrosiästä?

Tässäpä näitä ajatuksia, pistelen lisää kun saan ajatukset hyrräämään paremmin. Kannattaa keskustella myös läheisten kanssa, heiltä voi pian irrota hyviäkin ideoita.

brokenangel1

Kiitos kommenteista! Nyt mulle tuli taas ihan uus aihe mieleen joku päivä: Autistinen lapsi! Ja sit vois haastatella jotain vanhempia...Mitä mieltä ootte? :)

nakymaton_ninni

Mulla asuu naapurissa yks autistinen tyttö. Muuten se elää ihan omassa maailmassaan, mutta se oppii näytelmien tekstejä ulkoa ja on tosi hyvä näyttelemään. Ainakin mielenkiintoisen aiheen saisit autistisuudesta!

Lizzie
brokenangel1
Kiitos kommenteista! Nyt mulle tuli taas ihan uus aihe mieleen joku päivä: Autistinen lapsi! Ja sit vois haastatella jotain vanhempia...Mitä mieltä ootte? :)

Hyvä aihe, mutta kannattaa miettiä sitä vanhempien haastattelemista...
Olisko joku sun tuleva kollega (lähihoitaja, koulunkäyntiavustaja??) parempi vaihtoehto, saisit siihen sitä ammatillistakin näkökulmaa?

Vanhemmilla voi olla aika rankkaa autistisen lapsen kanssa, ja jos kyse ei ole mistään oikeasta tutkimuksesta niin kannattaa miettiä, haluaako vaivata niitä vanhempia.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat