Opiskelujen aloituksen lykkäys - Työ ja opiskelu

Sandra_85

En oikein tiedä kuuluuko tämä tällä palstalle mutta, tietääkö kukaan pystyykö ammattioppilaitoksessa lykkäämään opintojen aloitusta raskauden takia? Olen yrittänyt etsiä tietoa tästä, mutta en ole löytänyt. Tiedän että, opinnot voi keskeyttää kyllä raskauden takia kesken vuoden, mutta voiko ilmoittaa oppilaitokseen aloittavansa vasta vuoden päästä opiskelut vaikka olisi vasta saanut opiskelupaikan. Ammattikorkeassa opintojen aloituksen lykkäys on kyllä mahdollista, mutta mitenköhän ammattioppilaitoksessa?

Kommentit (15)

Miffy

Musta tuntuu, että juuri jonkin raskauden takia pystyy lykkäämään aloitusta, mutta jonkin muun ihan yhtä pätevän syyn takia sitten taas ei.

Lania

Mä en tiä onko amatsussa samanlainen ilmottautuminen kun ainakin AMK:ssa, että ihan vaan ilmottautuu poissaolevaks? Vai pitääkö sitte ihan erikseen jotenki lykätä, riippuen kauanko se mahdollinen opiskeluoikeus ym on. Mut joku opo tai vastaava varmaan vastailee :)

Sandra_85

Kiitoksia asiallisista vastauksista. Kyselin asiasta yhdellä toisella foorumilla myös niin siellä sain vain haukkuja uusavuttomaksi.
Olen siis hakemassa nyt yhteishaussa. Asia vaan askarruttaa, koska perheen perustaminen olisi ajankohtaista.

Kepatäti

Kyllä mä uskon, että sitä pystyy lykkäämään. Toisaalta, jos sä pääset tällä kertaa sisään, niin miksipä et sitten joskus myöhemminkin? :D

Kepatäti

Nooh.. en ihan tarkalleen tietenkään tiedä käytäntöä, mutta kahden amiksen pääsykokeissa kävin enkä kummassakaan ainakaan mitään lukemaan joutunu. Toiseen jonkun esitehtävän "miksi minut pitäisi ottaa" -tyyliin. Että ei se siitäkään kiinni jää. :)

Maruchka

Ei amiksen pääsykokeet ole mitään, jos vaan oikeasti haluaa siihen kouluun. Tosiaan meilläkin oli vain jokin naurettava aine ja haastattelu :)

Hmm.. Toi voi kyllä olla vähän koulukohtaistakin, että miten joustavia ollaan. Sekä alakohtaista. Varmaan joillain kaikkein suosituimmilla aloilla ei välttis haluta joustaa tuolleen, kun muitakin opiskelijoita olisi halukkaina. Muistaakseni jotain vastaavaa luin juuri noista koulupapereistani.
Mutta raskaus on tietysti hyvin pätevä syy.

Kepatäti

Tuli vaan muuten mieleen, että varmaan tässä on siis kyse siitä, että ollaan jo raskaana hakutilanteessa, niin ne ei varmaan ota sua ihan siitä syystä sisään kun et pysty aloittamaan kuitenkaan.

Kepatäti

No eihän ne varmaan juu sitä mistään tiedä, mutta musta ois ainakin aikalailla epäreilua olla kertomatta tällästä asiaa. Ja ne voi sitten faktan tullessa esiin jo ihan vaikka sen jättämättä kertomisen takia peruuttaa muuten hyväksytyn paikan.

Santtu

Akuperäiseen kysymykseen: opintojen aloitusta voi siirtää raskauden ja lapseen saannin takia. Raskaus ja vasta syntynyt lapsi kuuluu samaan kategoriaan kuin armeija.

Piperr

AMK-opiskeluissahan voi käsittääkseni pitää 2 välivuotta ilman kummempia selityksiä, kunhan ilmoittautuu poissaolevaksi. Koskeeko tämä myös opintojen lykkäystä..? Mä ilmoittauduin tälle kuluvalle (syksyllä-08 alkaneelle) lukuvuodelle poissaolevaksi, eli suunnittelin aloittavani koulun vasta ensi syksynä. Nyt oon kuitenki ruvennu miettimään, että mitä jos lykkäisin aloitusta vielä vuodella tai puolikkaalla - onko jollain kokemuksia?

mangusti

Piperr Itse tein juuri noin kun olin vielä töissä vuoden ennen kuin menin opiskelemaan. Eli yhden lukuvuoden(=2 lukukautta) olin poissaolevana. Jos meinaat vielä 1 lukukauden lisää olla poissaolevana niin varmista että sun koulussa ja opintolinjalla voi aloittaa kesken lukuvuotta opiskelun..
Ja tosiaan AMK:ssa saa olla poissaolevana ilman syitä 4 lukukautta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat