Opiskelijavaihto - Työ ja opiskelu

Lumi_

Kiinaan ensi vuoden alussa!!! 8)

Se tuntuu vielä ihan epätodelliselta että oikeasti olen lähdössä... *huoh*...ei jaksas oottaa :)

Sivut

Kommentit (16)

sanzhes

Mä haluaisin enemmän kuin mitään niin lähteä vuodeksi Australiaan vaihtoon jos vaan saan sellaisen opiskelupaikan mistä Australiaan pääsee..
Mutta onko jollain kokemuksia kys. maasta ja vaihdosta siellä? :)

Annie the Pooh

Kuinka moni teistä on ollut vaihdossa jossain? Millaista oli? Kauan olit? Miten rahallinen puoli? Entäs parisuhde?

Kiinnostaisi kauheasti lähteä vaihtoon jonnekin, mutta... Koti, isä, poikaystävä jäis tänne... Entäs rahat? Kaveri oli viime talven Itävallassa ja kävin silloin hänen luonaan keväällä, ihana paikka ja miten hyvin hän olikaan kotiutunut sinne, nyt ei tahdo mennä Suomen opiskelupaikkakunnalleen ollenkaan....

Lizzie

Mä oon lähdössä tammikuussa vaihtoon Lontooseen 3kk:ksi. Kyllä kaikki noi raha,- ja asuntohommat järjestyy, nou hätä! Ja parisuhde kyllä kestää välimatkaakin, jos on kestääkseen. Ota lyhyempi vaihto, niin ei tarvi olla niin kauaa erossa.

Mä ainakin uskon että se on hieno ja opettavainen kokemus, kun käy vaihdossa. Tsemp tsemp! :)

Shandy

Kyllä meidänkin parisuhde kesti miehen neljän kk:n vaihdon viime syksynä. :) nyt onkin sit ongelmia mut ne ei tosiaan liity tohon vaihtoon mitenkään. ikävä tietty oli mut mese, sähköpostit, tekstarit ja soitot onneks sitä lievensi.. ja kävin mä miestä siellä moikkaamassakin kerran.

Mää oisin vuoden päästä vaihtoon lähdössä, argentiina ja pietari houkuttelis eniten mut saa nähdä mihin päädyn. :) helmikuussa pitää jättää paperit, et onneks on hetki aikaa miettiä mihin lähtis :)

Zaydal

Palasin juuri vuoden vaihdosta. Oli kaikin puolin opettavainen kokemus, tosin taloudellisesti kaikkea muuta kuin kannattava! :? Puolisko oli mukana myös koska opiskelee niin ikään ulkomailla. Oli hienoa elää oma ensimmäinen ulkomaanvuoteni yhdessä! :D

oranssi

Mä oon ollut vaihdossa myös, ja muutenkin ulkomailla rillutellut. Taloudellisesti tulee toimeen ihan hyvin, ainakin jos vähän säästää etukäteen. Opintotuethan tulee ihan normaalisti, ja asumislisä muistaakseni vielä korotettuna. Ja ainakin noissa Euroopan opiskelijakaupungeissa (kaukomaista en sitten tiedä) saa monasti opiskelijat kivoja pikku alennuksia vähän joka paikassa, omassa vaihtokohteessani myös baareissa ja vaatekaupoissa.

Itse olen ollut sinkkuna matkassa (vaikka sieltä päästä sitten se mies, nyk. exä löytyikin, hm), mutta parilla kaverilla kävi niin, että monien vuosien suhde ja avoliitto päättyi siihen vaihtovuoteen. Toisaalta ihan hyvä, siinä pääsee vähän ottamaan välimatkaa ja kattelemaan, että mikä se meininki nyt sitten oikeastaan on. Jos suhde kestää, niin varmasti se siinä sitten lujittuu. Jos ei kestä, niin varmaan olisi hajonnut sitten jossain vaiheessa myöhemmin johonkin muuhun.

niffu

Oon kauhean kateellinen kaikille jotka on olleet jossakin vaihdossa.

Onneksi itse koulun kautta pääsen ensi vuoden syksyllä ulkomaille opiskelemaan. Itse en ole yhtään maata viellä suunnitellut, mutta johonkin eurooppaan. En kauemmaksi halua lähteä.

Anee

Olen lähdössä vaihtoon Britteihin ensi syksynä (ainakin mikäli kaikki menee niin kuin pitää). Innolla sitä odotan, joskin joitain pieniä ahdistus- tai paniikkihetkiä on, tietenkin. Jätän tänne elämän, josta olen tähän asti (ja tälläkin hetkellä siis) nauttinut ihan älyttömästi, jätän perheen, kaverit, poikaystävän Suomeen ja itse lähden "kauas pois". Ei mikään karmean odottamaton asia, että ahdistaa tai panikoiduttaa silloin tällöin.

oranssi
Toisaalta ihan hyvä, siinä pääsee vähän ottamaan välimatkaa ja kattelemaan, että mikä se meininki nyt sitten oikeastaan on. Jos suhde kestää, niin varmasti se siinä sitten lujittuu. Jos ei kestä, niin varmaan olisi hajonnut sitten jossain vaiheessa myöhemmin johonkin muuhun.

Tästä olen aivan samaa mieltä. Ja tuohon minäkin uskon. Vaikka nyt aion vuoden verran olla poissa, uskon, että mikäli molemmat haluavat suhteeseen panostaa ja ovat valmiita sen eteen tekemään töitä, niin kyllä se voi kestää. :) Jos ei kestä, se on sen ajan murhe.

Rahallinen puoli on vielä vähän ongelma, pitäisi tässä pari tuhatta säästää lähtöön mennessä. Toisaalta, kesätöistä sen verran saa (kolme kuukautta ehdin olla töissä, jos haluan), jos kesätöitä sattuu saamaan. JOS. Toivotaan.

Mutta niin, kaipa kaikki jotenkin järjestyy. Varmasti. Jotenkin. :)

Shandy
Shandy
Mää oisin vuoden päästä vaihtoon lähdössä, argentiina ja pietari houkuttelis eniten mut saa nähdä mihin päädyn. :) helmikuussa pitää jättää paperit, et onneks on hetki aikaa miettiä mihin lähtis :)

HEI, kuinka en oo tänne tullut hehkuttaan :lol: Lähen siis Shanghaihin vaihtoon maaliskuussa. :) Tekis kyl vähäsen mieli ens vuodekskin johki hakea mut katotaas nyt eka tää yks vaihto..

Chilli
Annie the Pooh
Kuinka moni teistä on ollut vaihdossa jossain? Millaista oli? Kauan olit? Miten rahallinen puoli? Entäs parisuhde?

Kiinnostaisi kauheasti lähteä vaihtoon jonnekin, mutta... Koti, isä, poikaystävä jäis tänne... Entäs rahat? Kaveri oli viime talven Itävallassa ja kävin silloin hänen luonaan keväällä, ihana paikka ja miten hyvin hän olikaan kotiutunut sinne, nyt ei tahdo mennä Suomen opiskelupaikkakunnalleen ollenkaan....

Minä olin syksyn '05 Venäjällä ja tämän vuoden olen Englannissa. Venäjällä riitti rahat äärimmäisen hyvin, se kun on halpa maa. Opintotuella ja -lainalla siis elelen, ja elän edelleen. Täällä Englannissa pelkkä opintotuki ei oikein riitä, asuminen on kallista (vuokra £185/kk mikä on HALPA + kaasu- ja sähkölaskut, viimeksi £68 ja £164 3kk:n ajalta). Onneksi opiskelijoiden ei tarvitse maksaa council taxia, mutta jos tulisit Britteihin ja asuisit ei-opiskelijoiden kanssa, näiden ei-opiskelijoiden tulisi kuitenkin maksaa, ja se on kallista! Council tax on meidän alueella n. £900 vuodessa.

Parisuhde elää ja voi hyvin, kun olin Venäjällä mies oli töissä Moskovassa, joten nähtiin viikonloppuisin. Ja, englantilainen kun on, nyt asutaan yhdessä + parin kämppäkaverin kanssa neljän huoneen omakotitalossa. Vähän on tuo rahapuoli tiukilla opintotuen kanssa, mutta onneksi mies saa suht hyvää palkka ja elättää muakin. :oops: Yliopistossa on täällä rankkaa, kotitehtäviä tulee paljon ja ne arvostellaan & vaikuttavat numeroon. Lisäksi on suulliset ja kirjalliset kokeet, kieliä kun opiskelen. Esseitä, muistiinpanoja ja "assignment"ejä saa kirjoittaa joka viikko useamman. Venäjällä ei ollut yhtään rankkaa, koulua oli 3h päivässä ja kotitehtäviä suurinpiirtein saman verran kuin Suomessa. Kuitenkin oli kielitaidolle tosi iso hyöty, kun kaikki opetus ja muut aktiviteetit oli venäjäksi, pakko oli käyttää venäjää kaupoissa, rautatieasemalla jne.

Täällä Englannissa päivät saattavat olla pitkiä, esim. viime lukukaudella mulla oli tiistaisin klo. 10-18 koulua, plus tietenkin kotitehtävät joita aina tiistaisin tuli paljon! :?

Ehdottomasti suosittelen! Haluan jo itse pois yliopistosta (ärsyttää olla köyhä), mutta toisaalta olisi niin kiva vielä mennä vaihtoon jonnekin... :) No, luultavasti edessä on kuitenkin enemmän tai vähemmän pysyvä muutto Englantiin, joten ehkä mä pärjään. Kyllä mies sen kestää, tai voithan yrittää vaikka houkutella mukaan! Ei kannata jättää tilaisuutta käyttämättä, ettei myöhemmin kaduta.

Juu, ja se vielä pitää sanoa että useissa maissa joutuu maksamaan lukukausimaksuja. Jos menet vaihto-ohjelman kautta, nämä yleensä maksavat sinun puolestasi. Itse maksan täällä £3000 per lukuvuosi, Venäjällä opetusministeriö maksoi. Tietää kyllä minne mun opintolainat on tänä vuonna mennyt... :roll:

Chilli
Shandy
[quote author="Shandy"]Mää oisin vuoden päästä vaihtoon lähdössä, argentiina ja pietari houkuttelis eniten

Ehdottomasti Pietariin, jos venäjää osaat! :) Siellä ei oikein englannilla tahdo pärjätä, mutta äkkiäkös tarpeelliset oppii. Mä olin Venäjällä syyslukukauden ja kyllä kannatti! Uudestaan tahtoisin mennä. :D

Chilli
Dubyamoa
plus haluan valmistua mahd.nopeasti

Etkös sä Duby tee pelkän BA:n siellä, eli suomalaisen kandin? Mä en sen takia lähtenyt tekemään toista tutkintoa (vaikka pääsinkin mm. UCE:en Birminghamiin), että BA:n jälkeen pitäisi tehdä sitten vielä MA, jonka suorittaminen maksaakin sitten mansikoita... :roll:

Chilli
Dubyamoa
Tolla nopeasti valmistumisella siis meinasin sitä että vaihtoon en olisi halunnut koska sitä aikaa ei yleensä suoraan hyväksilueta opintoihin, eli opintojen kannalta aika olisi mennyt hukkaan.

Mulla nää molemmat vaihdot on hyväksiluettu opintoihin, tarkastin sen ennen lähtöä. Venäjän vaihto korvasi suoraan syventäviä kursseja, ja täältä saan kaksi sivuainetta joita Suomesta en olisi voinut saada.

Ihan vaan uteliaisuudesta, paljonko maksat nyt lukukausimaksuja? Mä maksan sen £3000 vuodessa, mikä taitaa olla nykyään useammissa englantilaisissa yliopistoissa se normi ja samalla maksimi koti- ja EU-opiskelijoille... :roll:

Shandy
Chilli
Ehdottomasti Pietariin, jos venäjää osaat! :) Siellä ei oikein englannilla tahdo pärjätä, mutta äkkiäkös tarpeelliset oppii. Mä olin Venäjällä syyslukukauden ja kyllä kannatti! Uudestaan tahtoisin mennä. :D

Kyl mää venäjää jonkun verran osaan, opiskelin muutaman kurssin lukiossa ja nyt oon kyllä taas uudestaan alkeiskurssilla palauttelemassa asioita mieleen :) Pietari on kyl ihana kaupunki, hingun sinne koko ajan vaan uudestaan :)

Chilli
Dubyamoa
Mä en maksa lukukausimaksuja, koska opiskelen skoteissa, ne mun puolesta maksaa SAAS (joka maksaa ne kaikille EU-maista tuleville jotka tekee ekaa undergradiaan täällä). Valmistuessa pitää maksaa sitten joku n.2000 puntaa vasta, mikä ei ole musta paha (ja tässä on hyvää aikaa säästää).

No mut toihan on hyvä juttu! 8) Ulkomailla ja varsinkin Briteissä opiskelussa on kyllä se hyvä puoli, että saa melkoisen kansainvälisen tutkinnon valmistuessaan. Olisinhan minäkin saanut sen brittiläisen opintolainan jos olisin halunnut aloittaa uuden tutkinnon, mutta en sitten enää 23-vuotiaana viitsinyt, kun kohta pitäisi jo töihin päästä ja alkaa tienata rahaa... :wink:

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat