syksyn yo-kirjoitukset - Työ ja opiskelu

Miffy

Kyllä se saattaa hiukan vaikuttaa, että on kyse ensimmäisestä kerrasta, mutta en usko että sentään sormien läpi katotaan...

Sivut

Kommentit (87)

Rasberry
pieces
Kuinka hyvin muut täällä ovat valmistautuneet kielikokeisiin? Kuinka varmalla fiiliksellä meette kirjoituksiin? Mun kohdalla kun ei oo mikään itsestäänselvyys että pääsisin edes läpi tosta enkusta :roll:

Niinkuin mä tuolla aikaisemminkin jo sanoin, kielet on mulle aivan älyttömän helppoja. Kielioppi-asiat tarttuvat kiinni heti ekasta kerrasta ja tuntuvat aivan itsestäänselvältä :-s kai sitä kielikorvaa on jonkun verran. Itelle on ainakin kivasti tuonut enkun kielen tunnelmaa katsomalla leffoja tms. ilman tekstitystä. Muuten en oikein "opiskele" kieliä lainkaan :oops: tottakai siis kursseille opiskelen jämptisti sanaston, mutta kerralla ne aika hyvin jää pääkoppaan.

Joten ainakin täällä huomiseen enkkuun mennään tosi rennoilla ja odottavilla fiiliksillä! :)

Lizzie
Miffy
Niin, no siks sen nimi olikin reaali :D Eikä esim. maantiede. No juu, mun mielestä se oli ihan jees. Tosin mulle kävi sellanen kämmi et vastasin johonkin ihan mutut-tuntumalta kun se kyssäri sattu vaikuttamaan helpolta... Et uudessa tolta ois vältytty :D

Mäki vastasin ET:seen vaikka en ollut kurssiakaan eeteetä lukiossa käynyt :lol: Psykan maikka vinkkas että jos ei meinaa uskontoa vastata niin voi valita sen ET:n, et se on yleispohdintaa. Vastasin ET:n jokeriin ja sain muistaakseni 6 pistettä siitä. Jokainen joka osaa ajatella pystyy vastaamaan ET:n kysymyksiin. Nyt ei voi siis enää arpoo tollee, onko ne ilmotettava etukäteen mitä kirjottaa?

Miffy

On ainakin niin paljon kuin opet on pystyneet, ts. heti ku on tullut tieto uudesta, ne on (tai ainakin toivois et kaikki on niin menetelly...) alkaneet miettiä opetusta siltäkin kantilta.

Puhelinpervo

OI, mun essee meni kyllä paremmin kun ikinä koko lukion aikana! Mä oon aina hirveen hätänen enkä malta selittää asioita loppuu mutnyt maltin! Kirjotin siitä "englannin leviäminen muiden kielten kustannuksella" - aiheesta.. Se oli yleisesti aika helppo ku siin oli niin paljon niit "ota kantaa" tai mielipidetekstejä tai "mitä ajatuksia tämä herättää" :D

Rasberry

Mulla myös enkun korotus maanantaina :) enkku on mun juttu, eikä jännitä oikein yhtään. Keväällä kirjoitin enkusta M, mutta jäi pisteen päähän E:stä, et eiköhän siihen tähdätä. Kuuntelu kun meni perssiilleen keväällä, niin lähti pisteitä aika roimasti :roll:

Miffy
Mariel

nykynen opetussuunnitelma painottaa aika rajusti kriittistä analysointia.. tekstitaidon kokeessa kirjotetaan pari lyhyttä tekstiä aineistopohjasesti

No toi on kyllä totta. Ja jos se tollanen on se tekstitaidon koe niin ihan hyvältä kuulostaa.

Mariel
Miffy
Ok kiitos... Mä en ole kuullutkaan tommosesta... Miksköhän se muuttuu, kun kerran aineestakin pystyy kontrolloimaan muutakin osaamista kuin luovuutta.

nykynen opetussuunnitelma painottaa aika rajusti kriittistä analysointia.. tekstitaidon kokeessa kirjotetaan pari lyhyttä tekstiä aineistopohjasesti

pieces

Huomenna on sit näytön paikka englannin kielen taidoissa :oops: Enää ei voi oikeen muuta tehdä kun koittaa asentoitua positiivisesti - meni miten meni - ja uskoa itseensä. Tänään aion mennä saunaan ja koittaa rentoutua jotenkin :) Kuinka hyvin muut täällä ovat valmistautuneet kielikokeisiin? Kuinka varmalla fiiliksellä meette kirjoituksiin? Mun kohdalla kun ei oo mikään itsestäänselvyys että pääsisin edes läpi tosta enkusta :roll:

Laurentsia
Rasberry
Koska tulee muuten viralliset tulokset ytl:ltä? Kun amk-hakupaikkoihin tulisi ilmoittaa korotetut arvosanat viimeistään 9.10, mutta eihän nyt tulokset voi siihen ehtiä? :? kelpaavatko heille sitten alustavat tulokset?

Ytl:ästä tulee viralliset tulokset 20.11 ja kevään kirjotuksiin pitää ilmoittautua viim. 23.11 eli aika tiukille menee. Itse kirjotin ruotsin ja tästä keskustelusta tulikin hyviä vinkkejä kevään kirjotuksia varten :wink:

pilkku
Lizzie
voiko siis kirjoittaa vaikka psykan, hissan ja kemian kaikki erikseen vaikka eri vuosina (voiko kirjottaa samana montaa eri ainetta reaalista? onko ylipäätään mahdollista?) , saada niistä kaikista vaikka ällät, ja sitten saada 3 ällää yo-todistukseen?

Ne reaalit on siis jaettu kahteen päivään eli toisena on puolet aineista ja toisena puolet. ja samana kirjotus kertana voi siis kirjottaa kaks reaalia, kumpanaki päivänä yhen. Ja jos haluaa kirjottaa kaks samana päivänä olevaa niin toinen täytyy jättää seuraavaan kirjotuskertaan. Eli voi periaatteessa kirjottaa vaikka kuus reaalia ja saaha kaikista ällän todistuksee, siihe vaa menee kolme kirjotus kertaa.
Saikohan tuosta nyt mitään selvää :lol:

Lizzie

Ihan outua että noi yo-kirjotukset ei muuttuneet moneen moneen vuoteen mitenkään, no eximia- arvosana tuli ämmän ja ällän väliin joskus 90-luvulla, mutta nyt ihan parin vuoden sisään on tullu isoja muutoksia! Mä en en edes tajua sitä ainereaalihommaa, voiko siis kirjoittaa vaikka psykan, hissan ja kemian kaikki erikseen vaikka eri vuosina (voiko kirjottaa samana montaa eri ainetta reaalista? onko ylipäätään mahdollista?) , saada niistä kaikista vaikka ällät, ja sitten saada 3 ällää yo-todistukseen?

Ceccy

Olipa esseekoe! Meni kyllä alle oman tason, harmittaa. En ymmärrä mikä muhun meni :shock: Jostain kaivoin "ihan sama"-asenteen ja tässä sitä nyt ollaan... varmaan huonoin essee lukioaikana...
Toivottavasti tekstitaito pelastais m:ksi arvosanan, jos tulee c vaikka kaikki kurssiarvosanat on olleet ysejä niin kyllä v*tuttaa :evil:

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat