Vauvan ja opiskelun yhteensovittaminen? - Työ ja opiskelu

Mariel

no aika tarkalleen 60% se naisten osuus on ollut viime vuosina.. kai lääkiksen tapasessa tiedekunnassa on vaan pakko keskittyä opiskeluun niin paljon ettei ehdi etsiä miestä muualta ja sitten jääkin ilman :D

Sivut

Kommentit (97)

Myoni

Kun täällä puhuttiin, että lääkisläinen seurustelee lääkisläisen kanssa, niin mietinpä vaan, mistä niitä poikia sitten riittää. Käsittääkseni ainakin Helsingin lääkiksessä melkein 70% uusista opiskelijoista on aina tyttöjä. :lol:

sopuli

[color=red]Aiheesta oli keskustelua "Pääsitkö kouluun?" - ketjussa, ja laitetaas ihan oma ketju pystyyn. Sopulin kommentista vois olla hyvä aloittaa. -Lizzie[/color]

"Mut missä ihmeen vaiheessa perustaa perheen?? Oon vanha akka ku valmistun yhtään miksikään tällä menolla :D Äh, ehkä mä vaan katson mihin päädyn...
"

taki
sopuli

Mut missä ihmeen vaiheessa perustaa perheen?? Oon vanha akka ku valmistun yhtään miksikään tällä menolla :D Äh, ehkä mä vaan katson mihin päädyn...

En ymmärrä miksei useimmat naiset hanki lapsia opiskelujen kanssa samaan aikaan?
Tiedän monia, jotka on pärjänny hyvin yliopistossa ja ollu samalla äitejä. Ei se yliopisto sen enempää kuitenkaan vie kuin joku päivätyö, vai? Vai aijotteko ryhtyä kotiäideiksi? Mitä järkeä sitten on edes mennä yliopistoon?
Mä aijon ainakin hankkia lapset just sillon kuin haluan, enkä anna "huonon" elämäntilanteen olla huono tekosyy olla hankkimatta--

ivoire
taki
Ei se yliopisto sen enempää kuitenkaan vie kuin joku päivätyö, vai?

Pahoin pelkään, että suurimmalla osalla yliopistolaisista se opiskelu ei jää siihen kahdeksaan tuntiin päivässä.

EDIT Mä opiskelin jo lukiossakin yli kahdeksan tuntia päivässä.

Sori OT!! :D

Miffy

Mulla ainakin vie... En useinkaan (paitsi jos on joku iso kirjallinen työ työn alla tai tenttikausi) kylläkään opiskele yli kahdeksa tuntia, mutta kun se aika on hajallaan pitkin päivää... Eli ei niinkun vaikka klo 9-17.

Lisäks opiskeluun liittyy ainakin mulla ihan elimellisesti kaikenlainen toiminta ainejärjestössä, osakunnassa jne mikä vie aikaa; tällaseen ei tosin tietenkään kenenkään tartte aikaa käyttää.

sopuli
ivoire
taki
Ei se yliopisto sen enempää kuitenkaan vie kuin joku päivätyö, vai?

Pahoin pelkään, että suurimmalla osalla yliopistolaisista se opiskelu ei jää siihen kahdeksaan tuntiin päivässä.

EDIT Mä opiskelin jo lukiossakin yli kahdeksan tuntia päivässä.

Sori OT!! :D

Näin mäkin epäilen. En mä aio kotiäidiksi jäädä, mutta on opiskelu aika rankkaakin pienten lasten kanssa. Varsinkin, jos lapsi/lapset ei nuku öisin jne. Ja kyllä itse aion olla vuoden-pari kotona lapsen/lasten kanssa kotona, et katkaisee se koulun aika ikävästi. Mutta, luultavasti minäkin hommaan lapset kesken opiskelujen ja palaan sitten takas koulunpenkille. Tosin se lasten saaminen ei ole mikään itsestäänselvyys edes!

SunLion
sopuli

No sehän se just on, et mun pitäs mennä tosiaan iltalukioon, koska mulla on niin huono pohja (voi, ku olis sillo lukiossa tajunnu edes valita jotain järkevää :D). Siksi mun on siis ne "suorotettava", koska kertaaminen ei riitä, koska en oo ikinä lukenukaan niitä :D Ja kun mulla on tuo toinen koulu menossa, joko se pitäs laittaa tauolle tai lopettaa, niin tai suorittaa loppuun ennen, kun alan valmistautua pääsykokeisiin.
Ei mullakaan ole ollut läheskään kaikkia lukion kursseja. Sitä suuremmalla syyllä, mitä aikasemmin aloitat sen parempi! Siksi ehdotin just et pohdi nyt sitä et kannattaisko jäädä kuitenkin lukulomalle jos nyk. ala tökkii.
taki

En ymmärrä miksei useimmat naiset hanki lapsia opiskelujen kanssa samaan aikaan?
Tiedän monia, jotka on pärjänny hyvin yliopistossa ja ollu samalla äitejä. Ei se yliopisto sen enempää kuitenkaan vie kuin joku päivätyö, vai? Vai aijotteko ryhtyä kotiäideiksi? Mitä järkeä sitten on edes mennä yliopistoon?
Mä aijon ainakin hankkia lapset just sillon kuin haluan, enkä anna "huonon" elämäntilanteen olla huono tekosyy olla hankkimatta--
Riippuu myös opiskeletko kieliä tai vaikka lääketiedettä (kuten sopuli aikoo).

sopuli

En mä aio kotiäidiksi jäädä, mutta on opiskelu aika rankkaakin pienten lasten kanssa. Varsinkin, jos lapsi/lapset ei nuku öisin jne. Ja kyllä itse aion olla vuoden-pari kotona lapsen/lasten kanssa kotona, et katkaisee se koulun aika ikävästi.
Aivan näin. Näitä seikkoja ei oteta huomioon, kun ihmetellään miksei pyöräytä lapsia.

Dubyamoa

(Opiskelijalla on myos rahaa vahemman kuin tyossakayvalla)

ja hankkiudu raskaaksi niin etta synnytat valmistuttuasi ja vaikka puoltoista tai pari vuotta valia jolloin kotimammailet, kayt iltalukiota ja panttailet paasykokeisiin. Sitten laakikseen!:D

Voikun kaikki meniski aina niinku suunnittelee. Monet yrittää lapsia useita vuosia/kuukausia.

Tuo rahapolitiikka on kans sellanen joka aina tuppaa unohtumaan niiltä ketkä ihmettelee miksei lapsia opiskellessa.

Miffy
Mulla ainakin vie... En useinkaan (paitsi jos on joku iso kirjallinen työ työn alla tai tenttikausi) kylläkään opiskele yli kahdeksa tuntia, mutta kun se aika on hajallaan pitkin päivää... Eli ei niinkun vaikka klo 9-17.

Lisäks opiskeluun liittyy ainakin mulla ihan elimellisesti kaikenlainen toiminta ainejärjestössä, osakunnassa jne mikä vie aikaa; tällaseen ei tosin tietenkään kenenkään tartte aikaa käyttää.

Aikaa kuluu todellakin...oon käsittäny monien lääkisläisten puheesta just sen että vaikka luentoja on vähän, menee hirveesti aikaa pänttäämiseen ja PBL-sessioihin valmistautuessa (pitää itte tutkia ja pohtia että miten pulma ratkaistaan, jotta voi ryhmä sessiossa osallistua kunnolla). Lisäksi lääkärin ammatti nyt on sellanen, että mikään opiskeluihin sisältyvä tieto ei ole todellakaan turhaa tai vähäpätöistä. Hoitovirheiden välttämiseksi on todella tärkeää opiskella täysilla, eikä päästä tenttejä vaan läpi rimaa hipoen.

Ja tuokin on totta, että opiskelijaelämään kuuluu muutakin toimintaa! Mä ainakin haluan osallistua sellasiin!

sopuli
Dubyamoa

Sopuli, lue taa koulus loppuun (ja hankkiudu raskaaksi niin etta synnytat valmistuttuasi) ja vaikka puoltoista tai pari vuotta valia jolloin kotimammailet, kayt iltalukiota ja panttailet paasykokeisiin. Sitten laakikseen!:D

Heh, tätä mä oon oikeesti harkinnu :) Tai tehdä lapset nyt ton koulun aikana kun se on lopullaan ja sit mammailla ja palata takas.. ;)

Mut tottahan se on, ettei se tosiaankaan ole niin helppoa välttämättä tai mene suunnitelmien mukaan. Mut monilla on myös menny... Voihan sitä ainaki yrittää ;)

Kauheeta Duby kun vinkkasit ettei olis enää niin optimaalinen ikä lapsille... ÄÄK! Jos valmistuisin tuolta ja jos pääsisin suoraan lääkikseen (mikä taitaa olla aika harvinaistakin vielä :D) niin mähän olisin jo yli 30 ennen, kun valmistuisin! Kauheeta :shock:

Lania
Miffy
Mulla ainakin vie... En useinkaan kylläkään opiskele yli kahdeksa tuntia, mutta kun se aika on hajallaan pitkin päivää... Eli ei niinkun vaikka klo 9-17.

Aina parempi! Musta ainakin ois paljon parempi olla vauvan kanssa, jos vois aina muutaman tunnin opiskella, sitten imettää, sitten taas tehä töitä, sitten vauvan kanssa jne. Tollanen 9-17 on paljon hankalampi mun mielestä :o

SunLion

taki

Ei se lääkiskään kuitenkaan hei mikään maailman ylivoimasin juttu oo. Tai sit mun porukat on jotain yli-ihmisiä, kun toinen oli lääkiksessä ja toinen oikiksessa ja lapsista on silti tullu rakastettuja ja kunnollisia kansalaisia :roll:

Miffy

Lania, musta tuntuu et ei, koska matkoihin menee aikaa jne. Eli jos sulla on vaikka luento 8-10, sitten 12.14 ja vielä vaikka 16-18, niin ei oo hehkeetä käydä jossain kotona välillä... Tai ens aamulla pari luentoa, sit himaan ja takas kirjastoon tms. No juu, ehkä joku saa onnistumaan.

Kyllä mullakin on yks opiskelukaveri, jolla on on nyt noin vuotias lapsi. Rankkaa sillä on, mutta kyllä se pärjää, etenee tosin hitaammassa tahdissa kuin monet.

Sen vois lisäks sanoa, että paljon tietty riippuu siitä, miten lahjakas on; mun esim. pitää aika tavalla lukea ja päntätä ja niin edelleen, kun taas jotkut mun kaverit pääsee paljon vähemmällä vaivalla ja niillä menee vähemmän aikaa lukemiseen ja muuhun. Paljon riippuu myös siitä, millaisia arvosanoja haluaa; jos tavoitteena on päästä läpi, menee luonnollisesti vähemmän aikaa kuin jos tavoitteena on täydet pisteet jne.

Ja SunLion, siks huomautin pilke silmäkulmassa et vie kielitiedekin aikaa, kun sanoit että riippuu (siis kuluvan ajan määrä) esim. siitä, opiskeleeko kieliä vai esim. lääkiksessä ;)

SunLion
Lania

SunLion

Ei se lääkiskään kuitenkaan hei mikään maailman ylivoimasin juttu oo. Tai sit mun porukat on jotain yli-ihmisiä, kun toinen oli lääkiksessä ja toinen oikiksessa ja lapsista on silti tullu rakastettuja ja kunnollisia kansalaisia :roll:
Dubyamoa
Mua kiinnostaisi että miten riippuu?

Ei ole maailman ylivoimaisin! en ole sanonutkaan niin!
Ja vertaan mutuna, kuultujen kokemuksien perusteella (käly vs. moni lääkisläinen kenen kans oon jutellu).

Mä yleisesti ottaen oon sitä mieltä että lasten hankinta ja opiskelu ei sovi yhteen monestakin syystä. En tarkoita että lääkis ois joku poikkeus, mutta kun taki kommentoi sopulia, joka puhui lääkikseen hakemisesta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat