kielten opiskelu itsenäisesti - Työ ja opiskelu

noname

onko täällä ketään, joka opettelee / on opetellut jotakin kieltä ihan itsenäisesti esimerkiksi netissä olevien sivujen avulla? uskotteko, että kieltä voisi oppia edes vähän tällä tavalla? vai oppiiko ainoastaan, jos menee johonkin kursseille tai opiskelee koulussa? :wink:

Sivut

Kommentit (18)

chinchilla

En oo kieliä itsenäisesti opiskellu, mutta jotenki tuntus omituiselta yrittää opetella kieltä ihan itekseen... :roll: Kyllä varmaan kielioppia ja sanastoo voi oppia netin kautta, mutta kielen puhuminen voi ollakkii jo sitten toinen juttu...siihen kuiteski tarttee (tai ainaki minä tartten) mallia ja sit just sitä interaktiivisuutta, että on joku joka korjaa mahdolliset virheet ääntämisessä ja sen sellasta :D

Miffy

Joo, mä luulen et tuo puhuminen on se vaikein juttu itseopiskelussa. Tosin siihenkin on mahdollisuuksia, kuten erilaisia ohjelmia ja kasetteja jne. Ne maksaa tietty.

Kyllä mä uskon, että itseopiskellen voi päästä hyviin tuloksiin; kieltenopiskelussahan ratkaisee oppimateriaali hyvi paljon. Tärkeintä on, että siinä edetään asiasta toiseen loogisesti, että se on siis ammattitaidolla tehty .

Lania

Mä joskus opettelin italiaa itekseni, mut en jaksanutka paneutua mihinkä kielioppiin ja sellasiin ni opettelin sit vaan perusjuttuja, numeroita, fraaseja ja aika paljon kaikkia sanoja vaan.

Musta ainaki tuntuu että vaatii melkosen paljon hommaa ja itsekuria jos oikeesti huolella haluaa opetella. Ja tietty esim ranskassa ääntämisen kanssa tarvii jotain kunnon esimerkkiä, toisin ku jossain muissa kielissä.

suippi

Jos intoa löytyy niin lukion kurssikirjoissahan on mukana äänicd:t... elikkä niistä voi opetella jonkin verran itsekseen.

Itse olen ajatellut opiskelun ohella käydä itsenäisesti lukion englannin ja ruotsin kurssit ja kirjoittaa ne sitten myös. Pitää vain katsoa kuinka paljon jää rahaa kokin ja tarjoilijan asujen ja kirjojen jälkeen...

Jzzu
suippi
Jos intoa löytyy niin lukion kurssikirjoissahan on mukana äänicd:t... elikkä niistä voi opetella jonkin verran itsekseen.

Tulipas vanha olo. :shock:
Ei mun aikana mitään ääniceedeitä ollu.

jeijei

Riippuu kyl aika paljon kielestä, mitä kieltä oot ajatelut? Just kuten Lania sanoi niin ranska ei ehkä ilman ääntämismallia oikein luonistuis. Toisaalta taas englanti vois olla itseopiskeluna helppokin homma, koska enkkua kuulee kuitenkin telkkarista niin paljon että siihne harjaantuu opiskelemattakin. Tosin englantiahan kaikki taitavatopiskella peruskoulussa muutenkin :P .

Lania
Jzzu
suippi

Mä oon sua vanhempi ja kyllä meillä sellasia oli jo yläasteella?

Ei tietty joka kirjan mukana kaikilla omaansa, mutta ihan yhtälailla niitä kirjaan kuuluvia voi hankkia?

Jzzu
Lania
Jzzu
suippi

Mä oon sua vanhempi ja kyllä meillä sellasia oli jo yläasteella?

Ei tietty joka kirjan mukana kaikilla omaansa, mutta ihan yhtälailla niitä kirjaan kuuluvia voi hankkia?

Njaa-a, taitanee tässä siis olla kyse taas tästä tynnyristä ja siitä et oon landelta. :lol:
Tätä ennen en ollu kuullukaan.

lugosi
noname
onko täällä ketään, joka opettelee / on opetellut jotakin kieltä ihan itsenäisesti esimerkiksi netissä olevien sivujen avulla? uskotteko, että kieltä voisi oppia edes vähän tällä tavalla? vai oppiiko ainoastaan, jos menee johonkin kursseille tai opiskelee koulussa? :wink:

Kyllä eräs italialainen tuttuni on oppinut suomen kielen itseopiskelulla. :) Hän puhuu sujuvasti ja ääntääkin kuin natiivi! Ihan ihme tapaus.

Ja vastavuoroisesti itse olen oppinut italian kielen suurimmilta osin itseopiskeluna. Tosin alussa kävin lukiossa pari kurssia, joilla opin n. puolet peruskieliopista, mutta loput (myös sanaston) olen opetellut täysin itse. Ja tältä pohjalta olen oppinut myös espanjaa.

Pulu

Me ostettiin Eksän äidille sellaisia kielikurssicd:itä joululahjaks kun se halus oppii englantia. Onhan sitä ennenki opeteltu, cd vaan pyörimään ja kieltä opetteleen ;) Kirjastosta saa myös lainaa!

noname

kiitos vastauksista :)

tarkoitus olisi edes vähän oppia kreikkaa :) tiedän, ei mitään helppoa tule olemaan, ja tulevaisuudessa aionkin mennä johonkin kurssille, jos sellainen sattuu eteen tulemaan. tosin olen mä jo jonkun verran edistynyt, osaan kreikan aakkoset ja osaan lukea kreikkaa. myös joitakin yksinkertaisia lauseita osaan jo muodostaa.

kirjastoissa pitäisi käydä katselemassa, jos siellä olisi jotakin oppimateriaalia, tai sitten tuhlata vähän rahaa ja ostaa jostain kirjakaupasta.

olen kreikkafani, siksi tämä innostus :lol:

noname

mä haluaisin osata täydellisesti kaikkia kieliä, mutta se ei ihan taida olla mahdollista tän elämän aikana :lol: joten taidan keskittyä tohon kreikkaan vaan. ruotsiakin vois kertailla, kun ei oo sitten yläasteen tullu sitä käytettyä mitenkää... vaikken siitä kielestä pahemmin tykkääkään, en silti halua heittää 3 vuotta hukkaan... :roll: englantia nyt ei tartte edes miettiä, sitä ei voi unohtaa, kun jokapäivä siihen törmää.

Notti

Njaa...olen kyllä koulussa opiskellut ranskaa, saksaa, enkkua ja ruottia. Kuitenkin mun opiskelu into koulussa oli vähän niin ja näin, joten mikään näistä ei ole täydellisesti luonnistunut. Ranskaa opiskelin vaan puolisen vuotta, kunnes maikka itte ehdotti, että jos vaikka siirtyisin johonkin muuhun aineeseen, jota jopa tajuan ;)

Ranskaa ja Enkkua on tullut opiskeltua itsenäisesti ja jonkun ranskan kurssinkin olen ottanut. Saksa on jotenkin jäänyt takaraivoon, joten tässä taanoin luonnistui sekin, kun piti Saksaan soitella. Englantia olen opetellut merkonomien enkunkirjalla, joka maksoi mansikoita (mutta jonka vuoksi, mulla on nytten hyvin palkattu duuni ja paljon vastuuta), ranskaa olen opiskellut lukion kirjoista ja ostin kasetitkin niihin. Nyt se on hiukan jäänyt. Ruotsia en ole oppinut, vaikka olen sitä yhtä kirjaa tankannut kymmenenkertaa ja yhtä toista myös. Kakruna puhuin kysiestä kieltä ihan yhtä hyvin kuin suomea ja ymmärsinkin sitä. Mitä lie aivolohkoissa sitten tapahtunut, ettei kyseinen kieli mene tajuntaan mitenkään.

Hirveästi itsekuria vaatii ja halua oppia ja opetella. Enkussa hyväksi on ollut englanninkieliset leffat ja kirjat. Leffoihin kanstii viellä ottaa enkkutekstit. Ja ei kun opiskelemaan ;)

Sarah

Norjaa ehkä voisin kokeilla opiskella itse, se kun varmaan onnistuisikin - vaikuttaa helpolta, varsinkin kun on ruotsi pohjana. Ja kun norjan opetusta ei ihan jokapaikassa tarjotakaan. Ranska pitää kyllä aloittaa ja käydä ihan opetuksen kautta, on sen verran vaikeampi kieli (olen joskus opiskellut vähän aikaa, nyt luen espanjaa ja italiaa, joista niistäkin voi olla apua).

Nyt lukiossa voin hyvinkin ottaa jo aloittamieni kielten kursseja itsenäisinä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat