Opintolaina - Työ ja opiskelu

Tähtisumu
shazzer
Jzzu
Miekin ehdin lainan ottaa ennen kuin jätin koulun kesken.
Tällä hetkellä korkoineen velkaa on noin 2200 euroa, ei hajuakaan milloin ja millä kykenen sen pois maksamaan.
Korkoja olen maksellut Kelan avustuksella, korkotuella.
Vtuttaa että piti mokoma laina edes ottaa mutta en olisi yksinkertaisesti vain pärjännyt ilman, ei sillä että järin loistavasti oisin noinkaan pärjännyt.

Sama täällä. Mulla v*tuttaa suunnattomasti että koskaan on pitänyt sitä lainaa edes ottaa :twisted: Ja kohta pitäisi alkaa maksamaan pois, hyvä että muutenkaan pysyn hengissä vähillä rahoillani :(

Täällä on myös yks v*ttuuntunut lainan ottamisen takia. Nyt pitää maksaa sit noita korkoja pois. Onneks sentään saa korkoavustusta! Ihan pelottaa, kun tulee ajankohtaseks ihan sen lainan maksu. En tiiä yhtään, että miten saan sen maksettua, kun tulevaisuus on ihan auki.
Ottaa päähän niin pirusti, kun silloin sitä lainaa otin, niin se ei mennyt edes siihen mihin se on tarkotettu-kouluun :oops:

Sivut

Kommentit (31)

tia

Eli kertokaahan mulle kokemuksia opintolainasta? Ihan kaikki mitä ootte kokenut :D Hyvät ja huonot puolet? Itse tässä pitäisi sellainen lähteä "hakemaan", mutta jonkinlainen tietoisku olisi ihan tarpeen :)

Lizzie

Mä nostin ekan vuoden lainan kesällä (nostin tuet kesältä) matkaa varten, ja toisen vuoden lainaerän nostin pari viikkoa sitten osaksi matkaa, osaksi häitä varten jne. Lainaa on nyt 4400 yhteensä, enemmänki sitä olis vissiin saanu.
Minä siis vuodet kituuttelen sillä 400e kuussa, ja nostan sitten kesällä nuo lainat. Ihan samoin olisin tietty voinut nostaa sen 200e kuussa lainaa, ja laittaa säästöön kesää varten.

Lainan nostaminen onnistuu netissä, jos on Solo-tunnukset. Opintolainoissa on alhaiset korot ja nekin saa verotukseen, joten kannattaa mieluummin nostaa opintolainaa kuin esim asuntolaina. Mua ei huoleta opintolainan nostaminen, mun mielestä opiskeluaikana kannattaa myös matkustella ja nähdä maailmaa, kyllä sekin aika koittaa kun se ei olekaan enää niin yksinkertaista.

"Jonkinlaista tietoiskua" on hankala sanoa, kysyisitkö jotain vähän tarkempaa niin pystyy vastaamaan paremmin?

Miffy

Lainan voi ottaa tulemaan tilille muun opintotuen yhteydessä (300 e/kk) tai sitten sitä voi nostaa haluamansa määrän. Kuitenkin niin, että esim. tammikuussa voi nostaa vain sen 300e, ei siis koko kevään lainaosuutta. Kun taas sitten toukokuussa voi nostaa lainan tammi-, helmi-, maalis-, huhti- ja toukokuulta.

Annie the Pooh

Miusta ainakin osuuspankilla on vaan se, että ne ottaa sen ilmeisesti "palvelu"maksun jokaiselta nostolta. Että siinä mielessä kannattaa nostaa kerralla vaikka toiselle tilille (jonka voit avata netissä, jos on nettitunnukset) ja ottaa joka kuukausi sieltä. Tulee halvemmaksi ottaa kerralla kuin useassa erässä. Tai siis vähemmän menee niitä maksuja...

Annie the Pooh

No mie nostin vasta viime talvena ekan kerran ja silloin nostin just silleen, että loka- ja marraskuussa 300e ja sitten keväällä tammikuussa 300e ja sitten nostin helmikuussa loput tai jotenkin silleen...

Miffy

Siis mitä!? Mää sekosin :lol: Niin, siis istä vaan yritän sanoa, että esim. syyskuussa ei voi nostaa koko syyslukukauden lainoja, pelkästään yhden kuukauden, sen syyskuun. Ja jollei syyskuussa nosta, voi sitten lokakuussa nostaa kahden kuun osuuden. Ja niin edelleen.

Annie the Pooh

Voiko se olla pankkikohtainen? kun miun mielestä miulla oli silleen että vois nostaa kerralla kaikki tai sit osissa? voi olla ja hyvinkin todennäköisesti olen väärässä, mutta kuitenki miulla on mielikuva että mie nostin lopun lainan joskus helmi- tai maaliskuussa.... :-k

figaro

Nordealla ainakin oli, että puolivuosittain sai vaikka koko helahoidon (lukukausittain oikeammin) nostaa. Ennen oli koko vuosi. Myös kuukausittainen nosto on mahdollinen.

Minulla lainaa on kertynyt 8 vuoden opintojen aikana 10 000 euroa. Vielä ei tarvinnut käydä maksamaan, koska ei ole vakiintuneita tuloja. Normaalisti tarkistetaan tilanne siis 2 vuotta opintojen päättymisen jälkeen.

sopuli
figaro

Minulla lainaa on kertynyt 8 vuoden opintojen aikana 10 000 euroa. Vielä ei tarvinnut käydä maksamaan, koska ei ole vakiintuneita tuloja. Normaalisti tarkistetaan tilanne siis 2 vuotta opintojen päättymisen jälkeen.

Mä aion kituuttaa niin kauan, kun vaan pystyn. Tollanen summa kuulostaa aivan kauheelta! Varsinki ku munkaan alalla palkat ei häävejä ole. Ennemmin yritän käydä töissä koulun ohella. Jos joskus sinne lääkikseen viel pääsen, ni sit voin nostaa lainaa :D

Musta on tosi väärin, että opiskelijat joutuu elään lainalla. Ei muutkaan ryhmät joudu ja opiskelijat sentää yrittää saada ammatin ja työpaikan.

No joo, meni ihan OT....

figaro

Se on vain, kun kaikilla ei ole ollut mahdollista käydä töissä koulun ohella, jos on meinannut hoitaa sen koulunsa ja toisaalta myös sosiaalisen elämänsä ja nukkuakin ;)

Mutta miettikää.. tuo on siis päälle tonni per vuosi :) Tuleehan sitä isommalla aikavälillä pienistäkin summista isoja.

pörröpää

kolmen vuoden opiskelujen jälkeen lainaa tulee olemaan noin 6000 euroa :( . sillon kun ajoin ajokortin niin nostin opintotukea, opintolainaa ja kävin töissä ( noin 300 euroa töistä) mutta oli pakko että sai vuokran ja autokoulun ja muut laskut maksettua. minusta lainan nostaminen ei ole paha asia... jos se helpottaa elämää niin kyllä se kannattaa. ja opintolaina on kuitenkin opintolaina :) ...ja sen kyllä saa takaisin maksettua. tämä on vain minun pieni mielipiteeni :D

Miffy

Mä oon ollu kyllä ihan väärässä luulossa :o Jos siis esim. koko syksyn lainat voi nostaa jo syksyn alussa.

Joo, kyllähän sitä kerääntyy... Mä jotenkin ajattelen että kyllä sitä sitten valmistumisen jälkeen kuitenkin työelämään tähtää ja mikäs siinä sit on maksellessa... Mulla nyt jo melkeen 5 tonnia lainaa. Jösses, se ehtii kyl kasvaa ihan törrrkeen isoks :roll:

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat