Palkallinen työharjoittelu - Työ ja opiskelu

Jensu

Onko kellään kokemuksia? Lähinnä AMK-puolella. Itse olen menossa ja mietin että miten työpaikalla suhtaudutaan, ja onko selvää että olen pääasiassa harjoittelija, en työntekijä... Miten, kertyykö tuosta eläkettä, tai no onhan sen pakko kertyä.. :roll:
[color=blue]Opintoraha kuulema lakkautetaan jos palkka on n.500euroa, mutta koskeeko se myös asumislisää?? [/color]Äh..nää on niin ärsyttäviä asioita :lol:

Kommentit (12)

Kylpyankka

Ihan ekaks onneks olkoon harjottelupaikasta! Ne tuntuu joskus olevan aika kiven alla, ja vielä harvinaisempaa on että siitä vielä maksetaan :)

Kyllä siitä kerääntyy eläkettä, ihan niinkun muustakin työstä. Ja opintorahaa ei lakkauteta 500euron palkasta, joten ei hätää. Se lasketaan koko vuoden ajalta.. mä nyt koitan selittää tän, toivottavasti ymmärrettävästi:

Tää on suoraan kelan sivulta: Vapaa tulo lasketaan siten, että jokaista tukikuukautta kohden tuloa voi olla 660 euroa (505 euroa 31.12.2007 asti) ja jokaista tuetonta kuukautta kohden 1 970 euroa (1 515 euroa 31.12.2007 asti). Eli se tuloraja nousi nyt vuonna 2008 tosta 505eurosta 660euroon. Jos saat opintutukea vaikka 9 kuukaudelta, saat vuoden aikana tienata 9*660€ = 5940euroa +3 tuetonta kuukautta * 1970 = 5910. eli yhteensä jopa 11850euroa vuoden aikana. Tämän summan saat tienata ihan koska tahansa, vaikka yhtenä kuukautena. Vuoden lopussa vaan lasketaan yhteen kaikki sun saamat palkat, ja jos ne ylittää ton summan, niin joudut maksamaan opintotukea takaisin. Toi tulo kuukautta kohti on viitteelline, jos esimerkiksi on koulun ohella työssä koko vuoden, niin voi vähän laskea paljonko saa saada rahaa ennen kun kela tulee valittamaan. Jos sulla on enemmän tai vähemmän noita tukikuukausia, niin se kokonaissumma pienenee tai suurenee sen mukaan. Mutta huomaa tässä että vaikka et saisikaan opintotukea kesällä, mutta saat asumistukea, se lasketaan tukikuukaudeksi!

Ja jos tulot menee yli ton rajan, niin opintotukea ei lakkauteta, vaan sitä peritään takaisin. Jos tulee sellanen fiilis että menee tiukalle, niin peru opintotuki yhdeltä kuukaudelta, niin heti helpottaa.

Mutta vielä kertauksena: Jos sä saat opintotukea 9kk ja et saa 3kk, saat vuoden aikana tienata sen 11850euroa. Jos teet harjoittelua vaikka 33, saa kuukausipalkkasi silloin olla korkeintaan 3950euroa. Jos olet töissä 6kk, saa kuukausipalkka olla 1975euroa :) Jos nää poikkeaa sun tilanteestas, niin kerro vaan niin lasketaan yhdessä :)

Mitä itse työhön tulee, älä murehdi turhaan. Luultavasti työpaikassasi on ennenkin ollut opiskelijoita ja harjoittelijoita, ei kukaan vaadi sinulta samaa kuin täysiltä työntekijöiltä. Eikä ole mitään pahaa vaikka sanot että hei, en osaa koska vasta harjoittelen :) Kun aloitat harjoittelun, esimiehesi tietää että olet harjoittelija, ja hänen pitäisi esitellä sinut muille työntekijöille, ja mainita että tosiaan olet harjoittelija. Jos hän ei sitä tee, niin rohkeesti vaan esittäytymään ja kertomaan kuka olet ja mitä teet. Saattaa jopa olla että työpaikassa on sellaisiakin työntekijöitä, jotka vielä muistavat oman harjoitteluaikansa ja tuntevat sympatiaa ja tulevat juttelemaan ja ystävystymään :)

Kepatäti

En nyt mene tästä takuuseen, mutta mäkin olen käsittänyt, että jos harjoittelu on palkallinen niin se vaikuttaa opintotukeen jotain muuta kautta kuin ton vapaan tulonrajan kautta?

Voin toki olla väärässäkin, mutta tässä luulossa mä oon eläny.

Kylpyankka

Hmmm... Tällasen löysin äkkiseltään:
Opetusministeriön 28.6.2000 antaman päätöksen mukaan opintorahaan ei ole oikeutta, jos
* harjoittelupalkka on keskimäärin vähintään 505,00 euroa/kk (keskimääräinen palkka lasketaan palkallisilta harjoittelu- tai työssäoppimiskuukausilta),

Eli jos nyt oikein tajusin niin jos on työssä ja saa ton 505euroa kuukausipalkkaa siitä (tai enemmän) niin siltä kuukaudelta ei voi hakea opintotukea. Eli niitä ei voi saada yhtäaikaa, samalta kuukaudelta. Samalla sivulla oli myös tieto, että Vaikka opintoraha evätään palkallisen opiskelun, harjoittelupalkan tai apurahan vuoksi, asumislisä ja lainatakaus voidaan kuitenkin myöntää tavanomaisen tuloharkinnan mukaisesti. Eli asumislisää voi silti saada ihan normaalisti.

Hajottelun ja tavallisen työn ero on siinä että harjoittelusta saa opintopisteitä. Ja toisaalta jos harjoittelun tekee palkattomana, siitä voi hakee opintotukee tai jotain harjottelutukea.

Jensu

Heh, kiitos vastauksesta. TUnnen itseni pikutytöksi vastauksen muodosta päätellen.. heh. :lol: Musta on pikkutyttö jo kaukana. Mutta olen siis itsekin käynyt kelan sivuilla, ja siellä sanotaan näin:

""Opintorahaa ei myönnetä, jos opiskelijan opiskelusta tai tutkintoon pakollisena kuuluvasta työharjoittelusta taikka työssäoppimisjaksolta saama palkka on keskimäärin vähintään 505 euroa kuukaudessa (1.8.2008 lukien vähintään 660 e/kk). Palkka tai harjoittelupalkka estää opintorahan myöntämisen vain, kun kyseinen opintojakso on päätoimista opiskelua ja se täyttää opinnoissa edistymisen yleiset edellytykset. ""

Tästä ei kuitenkaan tuo asumislisäjuttu selviä, joten kaipailen vielä siihen vastausta..

Jensu

Joo tulikin ankalta samaan aikaan viestiä, eli kiitos vaan. Itse en löytänyt tuota asumislisäjuttua. Mutta vielä tähdenän, että tuo opintorahan eväys koskee ainoastaan HARJOITTELUSTA saatavaa palkkaa. Jos tekee muuten hommia niin se vaikuttaa siihen ns. tulokertymään, joka vuosittain tsekataan. Mutta voi äiti noi kelan jutut on monimutkaisia!! Miksi ei voisi olla yhtä toimivaa systeemiä, joka olisi helppo ymmärtää tavallistenkin tallaajien.. :shock:

Kylpyankka

Heh, mä olen ite opiskelijakunnan hallituksessa ja olen ihan muutaman kerran näitä asioita käyny läpi ja siinä olen oppinu idioottimaisen alleviivailun, että kaikki varmasti tajuaa :lol: Ihmetyttää vaan ettei ton harjottelun vaikutus ole koskaan tullu vastaan aikasemmin. Noh, ehkä se johtuu siitä että suurin osa harjoitteluista täällä tehdään palkattomana. Mutta hyvä että tuli esille, täytyykin muistaa toitottaa sitä kaikille tästä eteenpäin :)

Toi kelan juttu on kyllä todella monimutkanen ja vielä sillai kirjotettu ettei siitä saa vanha erkkikään selvää. Ja tosi kannustavaa mun mielestä, jos käy niin hienosti että saa sen palkallisen hajottelupaikan, niin sit lytätään sillä että "hähää, et saakkaan sit opintotukea". Ja just oikein kiusataan opiskelijoita että jos pienikin yksityiskohta jää huomaamatta niin heti joutuu maksamaan takasin tukia. Sit se on sitä ikuista opintopisteiden ja tulojen laskemista. :(

Jensu

Aivan.. mutta toisaalta, jos saa sen esim 200euroa asumislisää ja sen 600euroa palkkaa, niin onhan sekin jo jotain, kun siis ottaa huomioon että samalla kertyy pisteitä tilille.. :D (Mutta en sit ole vielä selviitänyt että missä vaiheessa alkaa asumislisä laskemaan/loppumaan.)
Mä opiskelen sosiaalialalla, ja tällä alalla palkallinen harkka on jo oikeastaan ihme. Edes lähärit ei saa tehdä palkallista harjoittelua, vaikka harjoitteluun kuuluu ne asiat, joita ne tekee jo työkseen. :roll: :roll: :roll: Aivan hullua.

Kepatäti

Meillä taas ei kaupallisen alan opiskelijat eikä tekulaiset (tekniikan laitos) käytännössä taida tehdäkään muuta kuin palkallisia harjoitteluita.

Meillä on vielä pska käytäntö, että koko 5 kuukautta pitää tehdä putkeen, toisin kuin tekulla jossa ne saa kerättyä esim. kesätöistä kunhan ovat omaa alaa vastaavia hommia.

Jensu

Niin ja yksi tuttuni opiskelee tradenomiksi, ja saa harjoittelut läpi sillä, että keittää kahvia ja postittaa lappuja kesäisin isänsä firmassa. Mielestäni tuollaisissa tapauksissa se ei ole opiskelijalle hyväksi. Mielestäni on ok tehdä palkallisia harjoitteluja tai suorittaa harjoittelu työssä, mutta kuitenkin koulun pitäisi jotenkin sitä kontrolloida ja valvoa. Kuitenkin joka harjoittelussa on omat oppimistavoitteensa.
Ja tuosta että monilla aloilla tehdään yksi iso harjoittelu putkeen, siinä on omat hyvät ja huonota puolensa. Toisaalta työllistyminen ko. firmaan on varmempaa ja tietämys parempi, mutta toisaalta taas jää moni työpaikka ja sitäkautta saatu kokemus saamatta. Itse olen ollut useissa harjoittelupaikoissa ja oppinut paljon ihan jo siitä miten erilaisia työyhteisöt voivat olla.

Beetlejuice

Onko teillä tietoa miten Kela saa selville sen että teet juuri harjoittelua etkä ole tavallisessa töissä, jos sitä ei nyt itse mene niille huutelemaan? Kun ne pisteethän ainakin meillä annetaan siitä harjottelusta vasta syksyllä tai talvella...Saattoi olla tyhmä kysymys mutta kysynpähän kuitenkin..

Olen ensi kesänä menossa toiseen harjoitteluuni ja tällä kertaa tiedossa on palkka ihan "virallisesti". Viime kesän paikassa sain rahat käteen(pienehkö summa) joten kela maksoi minulle opintotukea "palkattomasta" harjoittelusta. Olisin saanut tuon tuen siis muutenkin mutta kun harjoittelupaikka halusi että koulu hoitaa vakuutukset yms.. :roll: Pihejä siis..

Ensi kesänä saan kuulemma jotain 1200/kk joka on minusta ihan hyvin.Olen siis luonnonvara-alalla amk:ssa jossa on yleensä tapana maksaa palkkaa harjoittelusta,joka on minusta ihan oikein kun niissä paikoissa joutuu kuitenkin paiskimaan töitä hiki hatussa niin kyllähän siinä motivaatio lisääntyy kun jotain palkkaakin saa! Meillä on harjoittelua yhteensä 8,5 kk ja se tehdään kahdessa osassa.Kesätöitä ei siis kerkeä tehdä.

enkelin

minun mielestäni tuolla harjoittelu ei eroa mitenkään työnteosta, eli sitä koskee samat vuositulorajat kuin työntekoa. eli tuo 606 euroa tarkoittaa varmaankin sitä, että jos esim tekee harjoittelun kesällä, jolloin saattaa tulla tilanne, että nostaaa opintotukea koko vuoden, silloin saisi tienata joka kuukausi vuoden ajan 606 euroa.
minullakin harjoittelu on palkallinen, ja voin oikeastaan liittää minkä vain vähänkin omaan alaani liittyvän työtehtävän harjoitteluksi. tämän päätöksen voin tehdä vaikka työsuhteen loppuvaiheessa, ja sitten pyytää työnantajaa täyttämään lappusen, josta käy ilmi, että olen työskennellyt siellä.

on muuten melkoisia eroja alojen kesken noissa harjoittelijoiden palkoissa. joillakin aloilla harjoittelu on täysin palkatonta, meillä taas harjoittelijoiden palkkasuositukset on sidottu opintopistemääriin, mutta niin paljoahan ei ole pakko maksaa... mutta esim jos on pisteitä kasassa 150 kappaletta, on viime vuonna toteutunut keskipalkka tuolle pistemäärälle noin 2200 euroa, ei siis mikään huono. opiskelen siis DI:ksi...

Jensu

Ihan hyvä kysymys että mistä kela saa tietää onko kyse palkallisesta harjoittelusta vai tavallisesta työsuhteesta! :shock: Mutta niin siellä nimenomaan sanotaan, että jos tekee palkallista työharjoittelua ja palkka siitä on yli 600 (noin) niin opintoraha evätään.
Ja tuosta rahat käteen systeemistä... en suosittele ollenkaan. Mikä lie paikka ollut, missä jo työharjoittelijalle opetetaan pimeän työn ilot..?
Tosi hyvä systeemi tuo opintopisteisiin "sidottu" palkka!! :D Jollain on kerrankin lamppu välähtänyt.. heh.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat