Aupair - Työ ja opiskelu

annia_

Minä olin Usassa au pairina, mutta vain 3kk..Löysin perheen mol.fi sivuilta ja perhe oli täysin suomalainen..Se oli todella mahtava kokemus niin hyvässä kuin pahassa..

Kannattaa tarkkaan miettiä, et kuinka kauaksi lähtee..ehkä ekaksi kannattaa tehdä kunnon työsopimus ja se vain pariksi, kolmeksi kuukaudeksi, jos ei satukaan tulemaan perheen kanssa toimeen..minulla kävin niin..lapset ja vaimo olivat todella ihania, mutta perheen isää en sietänyt, koska hänen ylimielisyytensä takia ja hän oli muutenkin aika kamala..onneksi ei nyt ihan tuskaa se 3 kk ollut, mutta huomasin,että perheellä oli niin erilaiset aatteet ja tavat, joita en vaan voinut hyväksyä(he esim. huomattivat lapsillensa, jos he säivät liikaa...ja heidän 4-vuotialla pömpötti maha sillai lapsen tavoin ja äiti kauhisteli sitä ja haukkui lastansa läskiksi), enkä olisi halunnut kokonaista vuotta sen perheen kanssa viettää..

Ja jos aikoo vuoden olla Usassa, tarvii hankkia viisumi ja sen on aika vaikea saada..monen mutkan ja kysymyksen takana..jos vuoden aikoo olla, kannattaa mennä jokin järjestön kautta,koska sen kautta on myös helpompi saada se viisumi..

Usassa on 21-vuotias vasta täysi-ikäinen ja jos on kauhee halu bilettää ja juoda alkoholia vkloppuisin, suosittelisin jtak toista maata jos on alle 21-vuotias..

Mutta onhan sie Usassa myös monta hyvää asiaa, esim. shoppailu :lol: siellä on vaatteet ja ruoka tosi halpaa,että vaikka baariin ei pääse vkloppuisin, ni kyllä se aika meni nopeasti shoppailessa, leffassa ja halvoissa ihanissa ravintoloissa :D ja ostettaa TODELLAKIN löytyy, koska vaatteet vaihtuvat kaupoissa parin viikoin välein ja ostettaa AINA löytyy.ainoa asia on sitten saada se kaikki tavara määrä Suomee :lol:

Mutta todellakin suosittelen au pairiksi lähtemistä, se kasvattaa paljon, vaikka kestäisikin vain sen 3 kk..ja niinku sanoin, se on mahtava kokemus, hyvässä,sekö pahassa...Ja jos lähtee ekaa kertaa pidemmäksi aikaa ulkomaille, se on ehkä se "turvallisin" vaihtoehto, koska siinä on kummiskin se houst perhe auttamassa ja turvana..

Sivut

Kommentit (41)

Pirpana

Minulla ei oikeastaan ole muuta vaihtoehtoa tälle vuodelle kuin lähteä maailmalle sillä ylioppilaaksi pääsin mutta todistusta ei heru ennen kuin kurssit on tehty (t.laiska p*ska :oops: ) joten mihinkään kouluun on turha yrittää ja maailmalle on kuitenkin kova hinku. Eli tätä tyttöä viedään heti kun todistus on kourassa.

Mietin vain että ei kai minun täydy odottaa jouluun asti lähtöä sillä silloin on se lakkiaisjuttu.. Pitää kysyä koululta..

Anska

Onko kukaan Cosmofoorumilainen ollut joskus aupairina?
Itse olen harkinnut hakemista Usahan... Haluaisinkin kuulla muiden kokemuksia, jotta osaisin tehdä oikeita päätöksiä :)

Sarah

Tässä sivukommenttia :D
Itse halusin vaihtariksi Italiaan, mutta en kuitenkaan lähtenyt. Ulkomaille kuitenkin mieli halajaa vielä joskus, vaikka töihin vähäksi aikaa. Au pair myös vaihtoehtona :wink: Tässä mietiskellessä tosiaan kokemukset, plussat ja miinukset auttaisivat, vaikka ajankohta ei ole kyllä vielä kriittinen.

sira

Mää oon ollut vuoden Englannissa au paurina. Pidin välivuoden lukion ekavuoden jälkeen ja jatkoin sitten tän reissun jälkeen ihan normaalisti lukiossa.
Perhettä kannattaa harkita hyvin tarkkaan. Mulla sattu oleen tosi kiva perhe, tuttu oli siellä ennen mua ja hän suositteli paikkaa. En siis ollut minkään järjestön kautta.
Päivät oli tosi rankkoja mulla, aamusta iltaan painoin hommia, vanhemmilla oli joku iso työprojekti meneillään, joten käytännössä olin niitten muksujen äiti ja isä sen vuoden ajan. Vapaa-aikaa ei tietenkään sitten hulluna herunu, mut eipä siinä, aika meni nopiampaa.
Kokemusta tuli lisää joka tilanteeseen roppakaupalla mut aika "kova koulu" se oli seittemäntoista vuotiaalle teinille.

Kerran koko tuon vuoden aikana näin toisen suomalaisen ja sekin oli joku hikinen äijä, joka puhu pervoja koko illan ajan. :lol:

Perheeseen kiinnyin ihan täysillä ja vaikka olin jo odottanut innolla kotiin paluuta, lähdön hetki oli sitten tosi kaamea. Itkettiin niitten vanhempien kans ihan pöljänä ja meinasin sitten myöhästyä vielä lennolta kaiken lisäksi.

Sitten kun olin jo Suomessa ja soiteltiin niitten kans, niin aika karua oli kuulla, et ne penskat siellä koko ajan kyseli et miksi olin jättäny ne ja kaikkia vastaavaa. Et vaikka olin niin pirun nuori, niin ihan hyvin selvisin mut enemmän ois varmasti saanu irti hieman vanhempana ja viisaampana.
Mut mahtava ja rikastuttava kokemus kokonaisuudessaan!

philia

minäkin olin englannissa parisen vuotta sitten. kuten tuossa aikaisemmassakin viestissä sanottiin, kannattaa harkita perhettä tarkkaan ja pitää heihin paljon yhteyttä ennen lähtöä.

pitää myös vaatia, että tehdään asiallinen työsopimus, johon on määritelty selkeästi kaikki työtehtäväsi. sinun tulee siis nähdä tämä sopimus jo ennen kuin lähdet matkaan, niin tiedät mitä on vastassa.

oma isäntäperheeni oli töiden puolesta hyvä. siis tein töitä arkipäivisin 5h ja loppuajat oli vapaata. joka päivälle oli määritelty omat tehtävänsä, joten ei ollut epäselvyyttä mitä milloinkin piti tehdä.

huonona puolena perheessä oli, että olin siellä tosiaankin vain töissä. vapaa-ajalla he eivät koskaan kysyneet minua mukaan mihinkään, vaan sain mennä aina vain omineni. onneksi samassa kaupungissa oli toinen suomalainen aupair, jonka kanssa vietinkin paljon vapaa-aikaani.

vanja

olin au pairina, enkä kadu päivääkään että lähdin matkalle. perheen kanssa kävi mahtava tuuri, viihdyin loistavasti. alunperin piti olla pari kuukautta, olin vuoden :)

ehdottomasti suosittelen, nyt kun nuorena kykenee matkustamaan, niin kannattaa käyttää tilaisuudet!

SunLion
Dubyamoa
Just eilen näin (toisen kerran) dokkarin perheistä joissa oli ollu paskoja aupaireja (esim varkaita, valehtelijoita, olipa joku vienyt perheestä miehenkin matkassaa..) Tuli vaan mieleen :P
toi tuli suomessa 4D-dokkarina joskus..

vanja

Onhan se aikamoista tuuria kyllä, millasen perheen saa. Mutta yhtälailla se perhe ottaa riskin kun ettii esim. netistä au pairin. Omassa perheessäni edellinen au pair oli lähtenyt parin viikon päästä mitään sanomatta kokonaan pois. Yhteyttä tähän au pairiin ei enää saatu, puheluihin tai maileihin ei vastattu, perhe ei siis tiennyt syytä miksi tämä au pair lähti. Eikä perhe mikään huono ollut kun minäkin siellä viihdyin.

Amine

Olen itse kans harkinnut au pairiksi lähtemistä ja monta kertaa päättänytkin et lähden, mut sit aina on vaan mennyt pupu pöksyyn jo hakemisa vaiheessa.. Nyt olen kuitenkin taas kerran alkanut miettimään jos lähtisin vuoden alusta jonnekin.. Nyt haluaisinkin kysellä au pairina olleilta kannattaa au pairiksi lähteä jonkin järjestön kautta vai ihan oma toimisesti esim. jonkun au pair -sivuston kautta?

vanja

Mulla kun on vain kokemusta aupair-sivustoista, joten suosittelen :) Mun mielipiteeni on, että on turha maksaa montaa sataa siitä, että järjestö hankkii perheen, josta et tiedä mitään. Sivustojen kautta ehdit tutustumaan perheeseen ja saat ite valita minne haluat. Mulla onnistui tosi hyvin, mutta tietenkin saattaa tulla huonokin perhe kohdalle.

Järjestöjen kautta perheestä on vaikee lähtee heti kun haluaa (jos ei onnistu) ja vaihtokin on hankalaa. Kun taas itsejärkättynä voin etsiä yhtä helposti toisen perheen jos uusi ei miellytä, vaikka samasta maastakin.

Pistä ihmeessä profiilis parille aupair-sivustolle, itse ainakin sain vuorokauden sisällä reilu kymmenen vastausta heti. Ja ehdit hyvin mailailemaan perheen kanssa, jos kerran ensi vuoden alusta olet lähdössä.

Tsemiä hakuun! :)

glossa

Työskentelin au pairina Sveitsissä 10kk. Pidin välivuoden lukiosta 1. vuoden jälkeen, ja suosittelen kokemusta kaikille joita ajatus kiinnostaa. Se vuosi oli ehdottomasti elämäni jännin ja antoisin! Itse löysin oman perheeni au pair-worldistä ja viihdyin perheessä oikein hyvin. Kannattaa tosiaan tutustua perheeseen mahdollisimman paljon etukäteen, suosittelen tapaamista jos mahdollista.

pilkku

Olin aupairina saksassa muutaman kuukauden ja kokemus oli kyllä ihana. Siinä oppi kamalasti uutta ja vaikka välillä oli ikävä kotiin nii mukavaa myös oli :) lähteminen kyllä kannattaa kunhan vaan on tarpeeksi rohkeutta ja halua.

marimma
kesatyttå
Niin elikkäs.. Olis mukava kuulla kaikenlaisia kokemuksia joka puolelta maailmaa!
Itse olen lähdössä ens syksynä Englantiin, olen abiturientti ja suunnitelmissa siis välivuoden pitäminen.
Olen löytänyt jo perheen ja nyt vaan kauhealla innolla odotan SYKSYÄ (!!) :lol:

Onko täällä muita Englantiin lähtijöitä?

Meemii

itse pohdin paraikaa samaa kuin ena. toki tilanne on pikkuisen erilainen, mies kun on menossa tammikuussa inttiin, ja minulla meneillään (ainakin) yksi välivuosi. Toki pelottaa että miten suhteen sitten käy, mutta niin paljon on halua lähteä, että sen riskin taidan haluta ottaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat