Työhaastattelu - Työ ja opiskelu

Puhelinpervo

Mä sain ajan ryhmähaastatteluun, valmistauduin niin että valitsin farkut ja siistin paidan (alla toppi ettei näy tissivako) Pidin mielessä vaan että "kato silmiin ja sopivan jämäkkä kättely" Tuli kyllä semmosii kysymyksii et huhhuh! Piti koko ajan "mainostaa" itseään..

[u]Mutta[/u] haastattelun loppupuolella ne 2 muuta hakijaa lähetettiin pois odottamaan vastausta ja mulle ja toiselle hakijalle sanottii et teiän kanssa mä haluaisin vaihtaa vielä pari sanaa, siin vaihees tuli epävarma olo. Mut se palkkaski meiät samantien!!

Jos muistaa vaa hyvät käytöstavat, tavallisen mutta siistin ulkoasun ja aina kattoo sitä haastattelijaa kun se kertoo jostain, tekee uskomattoman hyvän vaikutuksen!

Jess, töitä!! \:D/

Sivut

Kommentit (95)

chloe

Itse valmistaudun samalla tavalla kuin muutkin- eli pukeutumalla siististi, laittamalla hiukset perus päivämeikin.
Olen ollu jo muutamia kertoja rekrytointi firmojen haastatteluissa ja niissä olen vain ollut rento, oma itseni. Yhden ravintolan sivuilla kävin ja otin selvää minkätasoinen paikka se on, mutta eipä niistä vähäisistäkään tiedoista mitään apua ollut.
Nyt viimeksi kävin suoraan firman haastattelussa ja otin selvää paikasta, vaikka sen verran tunnettu nimi on, että kuka tahansa osaisi sanoa jotain kyseisestä liikkeestä. :D Mutta kyllä kannatti! Sillä haastattelija kysyi mitä kaikkea tiedän heidän työpaikasta :)

JigglyPuff
Sadie
Jiggly miten meni?? :) Kaipaan vertaistukea, kun on niin jännä päivä. :D

sain työpaikan :D hain kyllä puhelinmyyjäksi että sinne varmaa pääseki helposti :o miten sulla!

figaro

Miten cosmotytöt valmentautuvat työhaastatteluun? Otatteko työpaikasta tai alan asioista selvää ennen kuin menette haastatteluun? Mietittekö linjan, mitä pidätte haastattelussa?

Itse olen menossa erään vaateliikkeen haastatteluun ja huvittuneena mietin tässä, että pitäisiköhän perehtyä paikan merkkivalikoimaan tai muodin uusiin tuuliin :D Jos sattuisivat vaikka kysymään jotain...

Toisaalta taas päällimmäisenä on se, että menen paikalle ihan omana itsenäni. Jos ei onni ole myötä työpaikan saamisen suhteen, olen tyytyväinen tulokseen - pääsin JOPA haastatteluun asti :lol:

andra

mä ainakin menen ihan omana itsenäni, sen kummempia valmistautumatta. kaksi vakiokysymystä missä aina rupean takeltelemaan on "mikä on huonoin puolesi?" (mitä tuohonkin nyt voi vastata?) ja "miksi haluat juuri meille töihin?" esimerkkinä jälkimmäisestä vaikka toi mäkki, kysyttiin miksi haluan juuri mc donaldsille enkä vaikka hesburgerille. minulla ei ollut tuohon vastausta.

vaatteisiinkaan en ole niin kamalasti jaksanut panostaa, farkuissa olen kaikki työhaastatteluni käynyt. toki yritän edes jollain tapaa siistiltä näyttää.

Shandy

En mäkään mitenkään erityisesti valmistaudu. Tai no itseasiassa oon elämässäni yhen ainoon kerran työhaastattelussa käynyt, tuossa tänä keväänä kun paperitehtaalle hain.. Muihin työpaikkoihin oon päässyt ihan ilman varsinaista haastattelua, kunhan on papereihin käynyt nimensä lykkäämässä.. siinä työsopimuksen teon ohella pomot on saattanut jotain kysyä että "mites sää tänne innostuit hakeen", tai jotain...

Myönnetään, suurin osa työpaikoista on hankittu enemmän tai vähemmän suhteilla. Mut eipä siinä, tyhmähän mä olisin jos en suhteitani hyväksi käyttäisi.

muoks. nii ja kyl mä silti pyrin työhaastattelussa tms siististi pukeutumaan ja näyttämään huolitellulta muutenkin. Mut kuitenkin on paras olla ihan oma itsensä.

Miffy

Mäkin kannatan omana ihtenään menemistä; jos feikkaa ja valitaan, joutuu sit feikkaamaan jatkossakin. Sen verran oon joskus antanut periksi, että kun lukionjälkeen hain töitä (oli vähän pakko saada kun halusin muuttaa kotoota pois), otin korvasta pois sellasen sinisen ison muovisarven (sellasen jolla venytetään korvareikää). Niin joo, ja kun hain nykyseen duunipaikkaan, laitin rastat kahelle tiukalle letille :lol:

figaro

Hmm.. no ohitse on tämän päivän haastattelu. Tästä sakista valitaan jatkohaastatteluun osa. En tiedä oikeastaan miten meni. Ei mitenkään negatiivinen fiilis jäänyt päällimmäiseksi ainakaan.

Täytyypä sanoa, että ei noihin kysymyksiin olisi osannut valmentautuakaan. Yksi kysymysmoka minusta oli joukossa - tyhmäkin olisi osannut vastata "oikein" :lol:

Mitenkään erityisesti en käynyt vaatetusta tms. katsomaan. Hiukset tosin kuivasin suihkun jäljiltä enkä lähtenyt menemään niin kuin normaalisti märällä päällä :D

Siitäpä sitten.. odotellaan tuloksia ;)

-Nadia-

Mulla oli eilen työhaastattelu. En ollu onneks edes yhtään jännittyny ku aloin juttelee sen miekkosen kanssa. Annoin ittestäni ihan hyvän kuvan, paitsi sillon ku se alko puhumaan mulle ruotia :D Se tuli niin puun takaa et menin ihan lukkoon. Koittaa siinä nyt sit puhua. Englanti nyt viel menee mut ruotsi,, ei herran jumala :D no se sanoki et on petrattavaa ruotsissa mut toisaalta se onki suomenruottalainen. Mietin vaan eilen illalla et mitä kaikkee sitä tulikaan sönköttyy :D
Mutta kaikesta huolimatta oon luottavainen ja ens viikolla saan kuulla miten käy :)

oranssi

Mun mielestä kannattaa kyllä valmistautua haastatteluun, ainakin jollain tapaa. Riippuu tietty aika paljon siitä, minkätyyppiseen paikkaan hakee, esim. perusasiakaspalvelutehtävissä (tyyppiä Hese) tosi tärkeä kriteeri on varmasti just se luonnollisuus ja ystävällisyys, mikä tulee parhaiten esiin siitä ihan omasta konstailemattomasta käytöksestä. Mut kyllä silloinkin kantsuu vaikka käydä tutkimassa yrityksen nettisivuja vähän etukäteen, että tietää mitä lafka ylipäätään tekee ja sillä tavalla osoittaa, että on oikeasti kiinnostunut.

Sitten taas jos hakee sellaiseen työhön, missä tarvitaan enemmän esim. asiantuntemusta, koulutusta, työkokemusta jne niin mä olen ainakin katsonut tarpeelliseksi valmistautua ihan kunnolla. Ensin lukenut tarkkaan työilmon että mitä siellä ihan oikeesti etsittiin, sitten tutkinut firman nettisivuja ja varsinkin sitä omaa tehtäväaluetta siellä, ja ylipäänsä miettinyt vastauksia klassikkokysymyksiin tyylin "hyvät ja huonot puolesi", "millainen on hyvä esimies", "miksi haluat juuri tänne töihin" ja "miksi olet lähdössä edellisestä työpaikastasi". Näihin juttuihin joutuu joskus vähän keksimään ja soveltamaan että olisi uskottava, siis ideaalitilannehan olis tietenkin se että haet vain duunia jonka haluaisit ihan kybällä, mutta totuushan voi olla et haluut sitä ehkä vaan semisti, matkalla suurempiin haasteisiin. Mutta joka tapauksessa rekrytoijat arvostavat sitä, että olet paneutunut haastatteluun eikä se ole sulle ihan mikä tahansa tusinatilaisuus. Ja jos hakijat ovat koulutukseltaan ja työkokemukseltaan tasaväkisiä, niin jollainhan sieltä jonkun täytyy erottautua.

Huh, tulipa vuodatus! Tämä on mulle tällä hetkellä kovin ajankohtainen aihe, siksi jaan täällä niin auliisti "viisauttani" teille muillekin. :) Niin, netistä muuten löytyy runsaasti matskua haastatteluun valmentautumiseen, CV:n kirjoittamiseen jne, ainakin Monsterin sivuilta (www.monster.fi)

edit. Kylläpäs mä nyt mikahäkkistelen! Sä sitä ja sä tätä.

Rixuliini

Mä otan joskus selvää kyseisestä firmasta, mutta jos tunnen sen jo etukäteen, niin sitten en välitä selvittää mitään faktoja tyyliin monessako maassa heillä on toimintaa ja paljonko on liikevaihto tms. he kertovat sen kuitenkin, tiesit tai et. Tietysti on hyvä tietää edes yleissivistävästi mitä kyseinen firma tekee ja paljonko heillä on työntekijöitä ja mikä tulisi olemaan oma paikkasi.
Yleensäkään en paljoakaan mieti mitä tulen sanomaan, ajattelen että menen sinne omana itsenäni, yritän olla mahdollisimman rento ja suunnitella sanomisiani mahdollisimman vähän etukäteen.
Yleensä varustaudun ottamalla todistuksia tms. mukaan, pukeutumalla hyvin mutta rennosti ja itseni näköisesti, olemalla reipas, hymyilevä ja oma itseni. Ja pitämällä katsekontaktin haastattelijaan.

SunLion
figaro
Miten cosmotytöt valmentautuvat työhaastatteluun? Otatteko työpaikasta tai alan asioista selvää ennen kuin menette haastatteluun? Mietittekö linjan, mitä pidätte haastattelussa?

Itse olen menossa erään vaateliikkeen haastatteluun ja huvittuneena mietin tässä, että pitäisiköhän perehtyä paikan merkkivalikoimaan tai muodin uusiin tuuliin :D Jos sattuisivat vaikka kysymään jotain...

Toisaalta taas päällimmäisenä on se, että menen paikalle ihan omana itsenäni. Jos ei onni ole myötä työpaikan saamisen suhteen, olen tyytyväinen tulokseen - pääsin JOPA haastatteluun asti :lol:
samaa mietin minäkin..ja kerkisin tätä pohdiskella vaikken pahemmin kerinnyt töitä hakea ennen kuin tärppäsi.
Itse valmistauduin pukeutumalla siististi/tyylikkäästi ja pohdin valmiiks miten esittelen itseni jne. Ja tein ilmeisen hyvän vaikutuksen : )

Abigail

Ennen työhaastattelua katson, että päälle laittamani vaatteet ovat puhtaat ja asialliset. Jos firma on minulle tuntematon, vilkaisen netistä sen kotisivuja, että tiedän työpaikasta jotain perusfaktoja, esim. minkä alan yritys se on. En kummemmin mieti etukäteen vastauksia kysymyksiin, jotain tiedän haastattelijan kysyvän. Olen kuullut ja vastannutkin niihin kysymyksiin niin monta kertaa, että klisee-vastaukset tulevat jo automaattisesti ulos suustani.

Eniten vihaan kysymyksiä vanhoista työpaikoista. Etenkin kysymys siitä, kuinka viihdyin edellisessä työpaikassani, saa minun karvani pystyyn. Tuntuu typerältä vastata aina, että viihdyin tosi hyvin, vaikka todellisuudessa haluaisin sanoa, että se oli tosi paska paikka. On surullinen fakta, että jos alan mollaamaan vanhaa työpaikkaani haastattelussa, en varmasti tule valituksi kyseiseen työpaikkaan. Välillä tuntuu, että työpaikkahaastatteluissa ei ole tarkoitus etsiä omia persoonallisuuksia, vaan niitä, jotka osaavat vastata samat vanhat kliseet, joita on jaksettu jauhaa yrityksissä koko vuosikymmen .

Notti

Itse otan firmasta selvää, oman kiinnostuksen mukaan. Jos paikka kiinnostaa todella, etsin melkein kaiken mahdollisen mitä vaan voi löytää. Siistit vaatteet ja huoliteltu ulkonäkö, postiivista asennetta ja itsenä paikalle. Yksi ainut työhaastattelu mennyt mönkää, enkä paikkaa saanut. Muutama paikka olisi pitänyt jättää välistä, vaikka oppi niistäkin jotain. Itse aina ajattelen niin, että jos paikkaa en saa, niin se ei sitten minulle kuulukkaan, joten en tavallaan osaa edes stressata sitä saanko työn vai en. Tottakai aina jännittää, mutta olen oppinut sen, että jos ilmestyn työpaikan lähettyville ajoissa, voin katsella ympäristöä ja rauhoitella itseäni ennen H-hetkeä.

Toivottavasti saat työn Figaro!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat