TYÖKKÄRIN & KELAN TYÖHARJOITTELU, KOKEMUKSIA YM. ? - Työ ja opiskelu

mimme

Hei !

Olisin ihan ollut kiinnostunut että millaisia kokemuksia teillä on kelan ja työvoimatoimiston järjestämästä alle 25 vuotiaille tarkoitetusta työharjoittelusta?

Itse olen ensimmäistä kuukautta tällä tavalla töissä, ja kun työsopimuksessani lukee että: määrä aikainen työsopimus kahvilassa päättyy 31.5.06 mikäli työnhakija on siihen mennessä löytänyt uuden harjoittelu paikan jostain muualta. Jos hän ei ole uutta paikkaa löytänyt, sopimusta jatketaan kesäkuun loppuun...
Nyt sitten tänään sain uuden harjoittelu paikan, mutta työnantajani on päättänyt pitää minut töissä myös ensikuun ja suunnitellut minulle jo työvuorotkin.
[color=green]En tiedä miten voisin kauniisti sanoa etten ole heillä enää ensikuussa, omistajan hermot tuntien siitä seuraa kauhea kiroilu ja huuto, ja mitä lie...???[/color]

[color=red]ENITEN KAIPAISIN APUA TÄHÄN:
Jos joku on tällä hetkellä suorittamassa tälläistä työharjoittelua, niin onko mitään tietoa että kun on helatorstai, niin pidetäänkö tällä viikolla 3 vaiko 2 vapaa päivää? eli maksaako KELA kahdelta vai kolmelta päivältä, niinkuin vappu viikolla maanantailta ei maksettu, ja silloin piti pitää maanantain lisäksi ne kaksi pakollista lomaa, eli yhteensä 3 lomapäivää sillä viikolla?[/color]

Sivut

Kommentit (44)

Jzzu
mimme

Olisin ihan ollut kiinnostunut että millaisia kokemuksia teillä on kelan ja työvoimatoimiston järjestämästä alle 25 vuotiaille tarkoitetusta työharjoittelusta?

Sekä hyviä että huonoja kokemuksia.
Olen ollut työharjoittelussa erinäisissä paikoissa koko sen lain salliman ajan.
Pää-asiassa kohdalle on sattunut kivoja paikkoja ja kivoja ihmisiä, vaikkakaan kusipäiltäkään ei ole voinut välttyä (kuten ei missään), oikeaa työtä en ole harjoittelun päätyttyä saanut.

mimme
[color=green]En tiedä miten voisin kauniisti sanoa etten ole heillä enää ensikuussa, omistajan hermot tuntien siitä seuraa kauhea kiroilu ja huuto, ja mitä lie...???[/color]

Työnantaja tietää sopimuksen kyllä: sanot vain niinkun asia on, työnantajalla ei ole siihen mitään sanomista.

mimme
[color=red]ENITEN KAIPAISIN APUA TÄHÄN:
Jos joku on tällä hetkellä suorittamassa tälläistä työharjoittelua, niin onko mitään tietoa että kun on helatorstai, niin pidetäänkö tällä viikolla 3 vaiko 2 vapaa päivää? eli maksaako KELA kahdelta vai kolmelta päivältä, niinkuin vappu viikolla maanantailta ei maksettu, ja silloin piti pitää maanantain lisäksi ne kaksi pakollista lomaa, eli yhteensä 3 lomapäivää sillä viikolla?[/color]

Kela ei muistaakseni vapaapäiviä maksa, maksu tulee vain työpäiviltä.

Laura P
Jzzu
oikeaa työtä en ole harjoittelun päätyttyä saanut.

Niin just tota. Periaatteessahan harjoittelu voi olla todella hieno juttu, mutta jotenkin vaikuttaa, että todella monessa työpaikassa vain pidetään harjoittelijaa toisensa jälkeen sen sijaan että palkattaisiin uusi ihminen. Itse olen ollut harjoittelijana paikassa, jossa oli pakko jopa tehdä ylitöitä - ilman mitään korvausta, tietenkin. Never again, sanoin harjoittelun päättyessä. Myöhemmin jouduin toteamaan, että todennäköisesti joudun tekemään vastaavia "orjatöitä" (kuten tietyt kansalaisliikkeet niitä kutsuvat) myöhemminkin parantaakseni kompetenssiani ja neuvotteluasemiani työmarkkinoilla.

Hyvää asiassa on tietenkin se, että työkkäri maksaa sentään jotain. Monissa muissa maissa vastavalmistuneet joutuvat ihan omalla kustannuksellaan harjoittelemaan ja tekemään ilta- ja viikonlopputöitä kustantaakseen harjoittelut, jos pappa ei maksa.

maaruli

Oon ollut myös koko viime syksyn työharjoittelussa. Kela ei tosiaan maksa mistään vapaapäivistä. Mulla kävi tuuri että jatkoin nyt keväällä sitten samassa paikassa ihan oikeasti palkattuna.

dixie chick

Mun tapaus on tällänen: Olin koulussa syksyllä 2004, ja mulla oli enää työharjoittelu, niin valmistuisin, ja olin ajatellut asian niin, että hankin sellaisen paikan mihin voin jäädä töihin.
No soitin työpaikkaan, ja siellä oli juurikin pula työntekijöistä, pidemmälle ajalle jopa kun mun harjottelu. Normaalisti sinne ei oteta harjottelijoita, mutta kun olin olin aiemmin töissä samalla alalla, koulun ohessa koko ajan, ni ne uskals mut ottaa, tiesin mitä talossa tapahtuu.
Jo alussa selvisi, että ne haluaa siis mut sinne pidemmäks aikaa, ja tälläsellä Työelämävalmennuksella (nuorelle jolla alan koulutus, mutta tarvitsee työkokemusta), helppo tapa saada ilmasta työvoimaa :) Olin siis koulun harjottelun, ja siitä valmistuttuani (olin välissä muutaman päivän ihan ilmasiks töissä, ilman sopimusta, itse halusin ja ne tarvi mua) jäin sinne työelämävalmennukseen.
Olin siellä marraskuusta -04 toukokuuhun -05, tuli kesäloma, ja elokuussa menin sinne taas PALKALLISENA (tuntipalkalla, mutta koko ajan tunteja niin, että oon pärjänny loistavasti), olin siel koko viime vuoden palkallisena ja nyt kesäloma (eli työttömänä), ja syksyllä taas sinne.
Eli voi ne asiat mennä näinkin :D Et suosittelen kyllä tollasta, riippuu tietty ihmisistä ja työpaikasta.

Mutta niinku tossa joku sano, ni kyllä se on nuorena "pakko" tehdä orjatöitä, se maksaa ittensä takaisin tulevaisuudessa. Ainakin mulla :)

Ladybird

Itse olin melkein koko vuoden työkkärin työharjoittelussa. Ensimmäinen paikka oli todella mieluinen (kivat ihmiset, joustavat työajat, vapaapäiviä sain silloin kun tarvitsin). Jouduin kyllä tekemään töitä, jota en olisi saanut työkkärin sopimuksen mukaan tehdä (siis sijaisuuksia). Myöhemmin tajusin, etten ollut ymmärtänyt pitää asiassa puoliani ja pyytää tekemistäni hommista oikeaa korvausta.
Toinen paikka oli samoiten hyvä, mukava työympäristö jne. Mutta siellä harjoittelijoita (lähinnä pomo) kohteli niin kuin olisimme olleet "orjia". Järjesteli työvuoroja miten mieli teki ja jouduin joskus tekemään myös ylitöitä. Mutta kyllähän ne ylityötunnit onneksi sai sitten vapaiksi myöhemmin.

vanja

Oon menossa vasta työkkäriin johonkin infoon mut kyselen jo, että miten noita harjoittelupaikkoja sai?

Voiko mikä tahansa firma ottaa harjoittelijan, jos kerran Kela maksaa? Oliko työpaikka helppo löytää?

dani

Voi ottaa, ja tosi helppo on päästä mihin vaan, koska sehän on firmoille vaan ilmaista työvoimaa. Ei ehkä kannata mennä liian raskaaseen työpaikkaan, koska siitä saa kuitenkin niin vähän rahaa.

pastilli

hei!

mua kiinnostais myös tuollainen työmarkkinatuella työskentely. pidän siis välivuotta ja olen nyt töissä ihan oikealla palkalla, mutta haluaisin kuitenkin työtä, josta olisi hyötyä sitten jatko-opinnoissa. ja olen siis ajatellut, että voisin hakea harjoittelupaikkaa kelan tuella.

haluaisin kysyä, että saako tuon työmarkkinatuen kerran kuussa vai miten se maksetaan? ja paljonko siitä menee veroa?

olisi kiva, jos joku vastaisi :)

Tsein

Työmarkkinatuki maksetaan kerran kuukaudessa. Tosin kun tulee työmarkkinatuen piiriin, ensimmäinen maksujakso on yleensä 2 viikkoa. Maksamista varten Kelalle pitää kerran kuukaudessa lähettää sähköisesti tai paperilla selvitys kuukauden töistä, työttömyyksistä, sairauksista jne. Ennakonpidätys tehdään 20%:lla.

Pohdittavaksi kuitenkin seuraava asia: Jos irtisanoudut työstä, työkkäri ei katso sitä hyvällä. Toki työharjoittelun ajalta saat tm-tuen + 8€ ylläpitokorvauksen/päivä (tai mahdollisesti korotetun 16€/päivä), mutta entäs sitten kun työharjoittelu loppuu? Silloin alkavat työkkäristä kyselemään, että mitäs varten olet irtisanoutunut työstäsi aiemmin.

Celestia
pastilli
haluaisin kysyä, että saako tuon työmarkkinatuen kerran kuussa vai miten se maksetaan? ja paljonko siitä menee veroa?

Jep, n. 4 viikon välein saa sen tuen tilillensä. Muistaakseni veroa menee aina se 20 %. Työelämävalmennuksessa tai -harjoittelussa ollessahan saa sitten sen ylläpitokorvauksenkin (8 €) jokaiselta työssäolopäivältä tuohon lisäksi, ja siitä ei oteta veroja :)

[size=9]Muoks.//Tsein ehtikin ensin..[/size]

pastilli

jep. kiitoksia!

niin ja vielä; en ole irtisanoutumassa työstäni, olen tällä hetkellä sairasloman sijainen, ja työni siis luonnollisesti loppuvat, kun oikea työntekijä tulee takaisin.

olen miettinyt, että kumpaan on helpompi päästä, julkiselle sektorille (koulu, kirjasto) vai yksityiseen firmaan (suunnittelutoimisto yms.) ? olen nimittäin kiinnostunut sisustamisesta, ja haaveilen sisustusarkkitehdin ammatista, haluaisin harjoittelijaksi johonkin alan firmaan.

vähän kaukaa haettu kysymys, mutta onko työmarkkinatuella työskentelevä oikeutettu yleiseen asumistukeen?

(pitäis vissiin käydä työkkärissä, on niin paljon kysymyksiä.. :D)

Tsein

Asumistukeen olet oikeutettu kyllä, jos vain muut ehdot täyttyvät. Tm-tuki ei estä asumistuen saamista.

Kannattaa itse soitella niihin paikkoihin mihin voisi haluta töihin. Ihan yhtälailla yksityiset kuin julkisetkin voivat harjoittelijoita ottaa. Julkisella sektorilla on joillakin aloilla enemmän vaihtoehtoja. Juuri esimerkiksi koulut, joita yksityisellä puolella on hieman vähemmän tarjolla. Ota ihmeessä puhelinluettelo käteesi (pöh, nykyaikana googletetaan yhteystietoja) ja ala soitella potentiaalisiin paikkoihin ottaisivatko harjoittelijan. Sitten käyt työkkärissä järjestelemässä asian.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat