Mitä ammattia arvostat? - Työ ja opiskelu

Rasberry
Svenna
Itse arvostan kaikkia ammatteja.

Mutta nyt on pakko kommentoida lähihoitajien palkoista. Ne on ihan hyviä. Tuttunu tienaa lähihoitajana 1900euroa puhtaana. Ja hoitaa vanhuksia siis työssään. Eli palkka on hyvä...

Lähihoitajat, jotka hoitavat esim. vammaisia/mielenterveys potilaita, tienaavat keskimäärin 1600e kuussa. Nimimerk. kesätyöntekijä autismiosastolla.

..ja se on aivan liian vähän. Verrattuna esim. vanhusten hoitoon (nimim. sielläkin kesätyöntekijänä ollut :lol: ) on vammaisten hoito paljon vaativampaa, jossa saattaa joutua myös kovankin väkivallan uhriksi.

Sivut

Kommentit (99)

JJEMMY
Svenna
Mutta nyt on pakko kommentoida lähihoitajien palkoista. Ne on ihan hyviä. Tuttunu tienaa lähihoitajana 1900euroa puhtaana. Ja hoitaa vanhuksia siis työssään. Eli palkka on hyvä...

En allekirjoita. 1900e on mielestäni liian vähän verrattuna siihen minkälaista se työ on. Hoitajista on pulaa ja usein yks hoitaja joutuu tekemään kahen hoitajan työt. Ja muutenki työ on henkisesti sekä fyysisesti raskasta.

Sorry OT :oops:

sopuli

Olen ollu nyt 3vkoa osastolla sairaalassa töissä.
Kiire on ollut aivan valtava! Olen aivan puhki... Kunnioitan niitä ihmisiä TODELLA, jotka jaksaa tehdä sitä vuodesta toiseen. Ja kun hoitajien työ on todella arvokasta, vaikkei se mitään tuotakaan. Välillä ei ehdi edes ruokataukoa pitää, ja jos pitää, niin syö hirveällä vimmalla 5 minuutissa.

Kotiutukset, uusien vastaanotto, vuodepotilaat, haavojen hoidot, vessatukset, toimenpiteet, ja omaiset painavat päälle koko työvuoron ajan ja niin on saanu juosta, että hiki on kirjaimellisesti valunu selkää pitkin. Pahinta on se, ettei siihen hoitotyöhön jää aikaa, eikä potilasta ehdi yhtään kuunnella, kun jo joku muu homma on mentävä tekemään tai joku muu soittaa kelloa. Asialliset potilaatkin sanoo, etteivät viitsi pyytää mitään (esim lääkettä), koska näkee, miten kiire meillä on. Ihan hullua touhua! Vaikka palkkaa ei lisää saiskaan, niin sais edes työvoimaa, et ehtisi tehdä työt kunnolla.

Tää 1,5kk riittää mulle tyystin. Mietin todella alan vaihtoa. Onneks sairaanhoitajat voi työskennellä tosi erilaisissa paikoissa (ja kaikkialla ei todellakaan ole yhtä kiire)... Tuonne puolelle musta ei ole.

Ja mulla menee ihan täysin järki joihinkin lääkäreihin, jotka luulee olevansa ylijumalia. Jos lähtis lukee itsekin lääkäriks, muut palvois mua, eikä aina kuulis vaan paskaa työnsä jäljestä :D On oikeasti harkinnan alla... ensin taitais vaan kutsua iltalukio :roll:

Svenna

Itse arvostan kaikkia ammatteja.

ivoire

Eli mitä ammattia/työtä arvostat eniten? Miksi? Entä mikä ammatti saa vähiten sinulta arvostusta? Oletko hakeutunut/hakeutumassa arvostamallesi alalle?

Yritetään olla haukkumatta eri ammatteja ja keskustellaan asiallisesti. :)

Miffy

Hmm... Mä olen ehkä tylsä, mutta kaikkia tarvitaan!

Toki nyt itse haluan nostaa esille opetusalan, joka ainakin joissain piireissä on aliarvostettu ja jolle itse vissiin päädyn; pitkä ja vaativa koulutus, samoin vaativa työ, mutta palkka ei kovin suuri.

Ihailen myös hoitoalan ihmisiä, jotka pienellä palkalla kovassa tahdissa puurtavat meidän kaikkien hyväksi.

figaro

Minulle kaikki ammatit ovat tärkeitä. Ei tämä maailma pyörisi ilmankaan. Taas joku voi ajatella, että prostituoidutkinko?! Kyllä. Hekin ovat olemassa tarpeen vuoksi - se on sitten ongelmana niiden, jotka käyttävät palveluja väärin (mm. pettääkseen puolisojaan).

No mutta.. En siis tähän hätään osaa kyllä sanoa yhtään nimikettä, joka olisi turha tai jota en arvostaisi. Jokainen ihminen valitsee tiensä itse ja näin ollen kokee oman ammattinsa itselleen (kenties kanssaihmisillekin) oikeaksi ja tärkeäksi.

(Vaikka näin työttömän näkökulmasta tuntuu, että oma ammatti olisi turha vain siksi, että alalla työllistyminen on vaikeata.. ja voisihan sitä turhaksi sanoa vaikkapa telemarkkinoijat omasta näkökulmasta katsottuna, kun eivät jätä rauhaan.. vaikka loppujen lopuksi hekin vain tekevät työtään ja ovat osa isompaa pyörää.)

Jaarittelenpa taas :lol: Ympäripyöreys on valttia.. ;)

Miffy

Ehkä mä voisin turhiksi mainita juorulehtien toimittajat. Juorulehdet, tabloidit SUCKS. tai ehkä niittenkin voi ajatella palvelevan yhteiskuntarauhaa kun ihmiset kiinnittävät huomionsa joittenki julkkujen toilauksiin eivätkä yhteiskunnallisiin epäkohtiin.

Ja mä kyllä olen sitä mieltä että prostituoidut on turhia. Asiat pitäisi järjestää niin ettei niitä tarvittaisi.

Mutta mielestäni ammatteja ei voi kuitenkaan järjestää mihinkään tärkeysjärjestykseen ainakaan. Toki voi ajatella, että esim kauneushoitoloissa työskentelevät olisivat turhempia kuin lääkärit, mutta eipä sitä ihan niinkään ehkä kannata ajatella.

figaro

Niin noh.. tuosta prostituutioasiasta ei varmaankaan kannata tässä alkaa hirveästi höpöttämään. Minä vain olen sitä mieltä, että niillekin, joille parinmuodostaminen on vaikeaa ja kuitenkin haluja, tulee olla mahdollisuus kokea läheisyyttä tuollakin tavoin. (Toki prostituutiossa on mustat aukkonsa siinä mielessä, että osa on omasta tahdostaan mukana ja toiset taas paritettavana.)

Miffy

Figarooo älä sano noin... Kuitenkin miehille prostituutio täysin ensisijaisesti on. Mä olen sitä mieltä, ettei naissukupuolella ole mitään velvollisuutta olla aina miesten saatavilla; ja siitä'hän tuossa juuri on kyse: jollei muuten saa, niin rahalla saa naisen. Seksi ei kuitenkaan ole perustarve. Mutta eieieieie eiii tästä nyt tässä, tästä on jo keskusteltu, ei jatketa ainakaan tässä ketjussa :)

SunLion
Miffy
Hmm... Mä olen ehkä tylsä, mutta kaikkia tarvitaan!.
Sama täällä.

Itse työskentelen siivoojana, ja varsinkin siinä huomaa miten tarpeellista se homma on...vaikka yleisesti ihmiset käyttäytyy aika typerästi siivoojia kohtaan.

Siivoja on musta yksi tärkeimmistä ammateista...ei mitään tulis jos kaikki laitokset olis paskan ja roskan peittamiä.

Toisaalta arvostan (lääke)tiedettä ja olen siitä itse hyvin kiinnostunut.

Näitä armeijan heppuja en Suomessa hirveesti jaksa arvostaa..mutta tarpeellisiahan ne on perjaatteessa.

ivoire

Vastaanpa nyt itsekin aloittamaani ketjuun. :)

Itse tulen olemaan tulevaisuudessa korkeasti koulutettu (opettaja) ja arvostankin korkekouluja käyneitä todella suuresti. Eniten kuitenkin arvostan ns. duunareita (anteeksi huono ilmaus!), sillä mitä hyötyä olisi esim. kirurgeista ilman sairaanhoitajia tai kuka tulee toimeen ilman putkimiestä.

Vähiten arvostan missejä/malleja/turhia juontajia. Onko noi edes mitään kunnon ammattejakaan?

Shandy

Mä oon myös sitä mieltä että kaikki ammatit on tarpeellisia.

Eniten multa ehkä saa kyllä rispektiä ne, ketkä työskentelee vanhusten parissa. Musta ei itsestä olisi siihen, mutta on tositosi hyvä että joistakin on.

taki
SunLion

Itse työskentelen siivoojana, ja varsinkin siinä huomaa miten tarpeellista se homma on...vaikka yleisesti ihmiset käyttäytyy aika typerästi siivoojia kohtaan.
.

Oon työskennelly kanssa siivoojana (oon opiskellukin puhtaanapitoa) ja arvostan sitä duunia, mutta toisinaan sai kyllä sellasta paskaa niskaan asiakkailta(luultavasti miehiltä, jotka on aina tottunu saamaan ruuat suoraan pöytään, eikä oo koskaan omia pyykkejään pessy), että teki mieli tirvasta turpaan (lähinnä tän takia lopetin, vaikka muuten oli kivaa hommaa ja hyvä palkka)! Siivoja tekee työnsä asiallisesti ja ammattimaisesti, sellasta kohtelua toki toivois itekin saavansa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat