Suullinen sopimus - Työ ja opiskelu

Sonkku

Mulle tarjottiin tänään hyvää määräaikasta työtä ja mahdollisuutta jatkaa määräajan jälkeenkin, mutta mulla on suullinen sopimus toiseen paikkaan kesän ajaksi. Pohdin että voinko suullisen sopimuksen irtisanoa parin viikon varoitusajalla jos päädyn tarjotun työpaikan ottamaan, jos asia ei muuten järjesty?

Sivut

Kommentit (17)

Jzzu

No mie oon käsittänyt ettei toi suullinen sopimus ole kovin sitova, riippuu toki tilanteesta mutta ei kuitenkaan ole verrattavissa siihen että olis mustaa valkoisella.
Näin mie oon ymmärtänyt.

figaro
Sonkku
Mulle tarjottiin tänään hyvää määräaikasta työtä ja mahdollisuutta jatkaa määräajan jälkeenkin, mutta mulla on suullinen sopimus toiseen paikkaan kesän ajaksi. Pohdin että voinko suullisen sopimuksen irtisanoa parin viikon varoitusajalla jos päädyn tarjotun työpaikan ottamaan, jos asia ei muuten järjesty?

Suullinen sopimus on yhtä pätevä kuin kirjallinenkin, mutta lienee sanomattakin selvää, että k*setusta tapahtuu puolin ja toisin, mikäli ei ole todistajia eikä mitään paperilla. Eiköhän tuo kuitenkin liene mahdollista irtisanoutua ihan normaalisti.

Sinuna ottaisin kyllä vastaisuudessa kaiken kirjallisena. Koskaan ei voi tietää mitä tulee eteen (jos esimerkiksi työnantaja naruttaa tai jättää palkan maksamatta tms. ja tarvitsisit mustaa valkoisella).

Sonkku

Teoriassa suullinen sopimus on yhtä sitova kuin kirjallinen mutta käytännössä se saattaa olla mitä sattuu. Siksi mua mietityttääkin että miten suullisen sopimuksen voi irtisanoa ja miten siihen irtisanomissäännöt ylipäänsä pätee.

Olen siis tällä hetkellä töissä tässä paikassa jossa mulla on kesäksi suullinen sopimus. Tän hetkinen sopimus loppuu toukokuun loppuun eikä uutta sopimusta ole vielä tehty kirjallisena johtuen pääasiassa siitä että mä olen töissä vain lauantaisin ja myymäläpäälikkö arkisin 6-14 ja mä pääsen arkisin työharjoittelupaikasta 16.30...

Shandy
figaro
Sinuna ottaisin kyllä vastaisuudessa kaiken kirjallisena. Koskaan ei voi tietää mitä tulee eteen (jos esimerkiksi työnantaja naruttaa tai jättää palkan maksamatta tms. ja tarvitsisit mustaa valkoisella).

Mä en kanssa oikein luota suullisiin sopimuksiin, vaadin kyl melki kaiken aina paperilla.

figaro
Sonkku
Olen siis tällä hetkellä töissä tässä paikassa jossa mulla on kesäksi suullinen sopimus. Tän hetkinen sopimus loppuu toukokuun loppuun eikä uutta sopimusta ole vielä tehty kirjallisena johtuen pääasiassa siitä että mä olen töissä vain lauantaisin ja myymäläpäälikkö arkisin 6-14 ja mä pääsen arkisin työharjoittelupaikasta 16.30...

Eli kirjallisena on vain toukokuun loppuun? Kyllä minä silloin lähtisin uuteen paikkaan, kun kerran ei ole mitään paperilla ellei sitten oma maine ole tärkeä luotettavuuden kannalta katsottuna..

Sonkku

Kovasti tekee mieli lähteä juuri siksi kun mitään kirjallista ei ole, mutta en tiedä riittääkö mulla pokka sanoa että kiitti ja hei, et mä en tuukaan vaikka olen luvannut. Ja kaiken lisäksi itse kävin hinkumassa kesäpaikkaa vähän myöhässä. Yritän siis löytää "laillisen" tien irtisanoa tuon suullisen sopimuksen.

vihollinen

Se on kuulemma ihan "laissa" niin, että suullisen sopimuksen jos tekee, niin se työnantaja ei saa sitä perua, mutta se työntekijä saa..

figaro
vihollinen
Se on kuulemma ihan "laissa" niin, että suullisen sopimuksen jos tekee, niin se työnantaja ei saa sitä perua, mutta se työntekijä saa..

Jos näin on niin sitten ei ole mitään hätää.. Nyt on siis vain tehtävä päätöksiä.

Sonkku

Lähden kohta käymään kaupalla juttelemassa myymäläpäällikön kanssa että mitä asian kanssa tehdään. Toivottavasti ei kovin kiihkeäksi mene ja päästään jonkinlaiseen kompromissiin puolin ja toisin. Työntarjoaja soittaa mulle tänään tai huomenna vielä uudestaan ja sovitaan haatatteluaika.

vihollinen
figaro
vihollinen

Jos näin on niin sitten ei ole mitään hätää.. Nyt on siis vain tehtävä päätöksiä.

Joo, siis no meille ainaki oli yhdestä ammattiliitosta just koulussa kertomas semmonen täti, ni se sano noin.

sopuli

itse menisin juttelemaan pomolle ja kertoisin rehellisesti tilanteen. Hänkin saisi aikaa hommata uuden tyypin tilalle ja luultavasti kaikki olis tyytyväisiä :)

Sonkku

Kävin kaupalla (siis sinne olen luvannut kesäksi mennä) juttelemessa. Kerroin että mulle on tarjottu töitä ja homma alkaisi kesäkuussa, mutta juttelen vielä työntarjoajan kanssa eli jos olen kesän kaupalla niin kauanko mun siellä pitäisi olla. Maanantaina työn tarjoaja tulee käymään pankilla jossa olen työharjoittelemassa ja haastattelee mua ja muutenkin keskustellaan paikasta. Yritetään päästä sopimukseen ja toivon että myös kaupalta joustetaan tarvittaessa siitä ajasta jonka mut siellä haluttaisiin pitää.

Elida

Omalla kohdallani asia selitettiin näin: työsuhde, joka kestää 1-4kk on koeajalla. Koeajan aikana työnantaja tai työntekijä voi irtisanoa sopimuksen (suullisen tai paperilla olevan), eikä siitä hetkestä lähtien tarvitse tulla töihin lainkaan. Ei ole sellaista "eroaikaa".

Tosin itselläni on ollut todella huonoja kokemuksia epämääräisistä työsopimuksista, joita ei oikeastaan ole ollut kovin edes suullisena. Ei tosiaan kannata lähteä mihinkään, missä ei paperilla lue palkan määrää, lomapäiviä, työaikoja ja muuta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat