AMK pääsy/opiskelu - Työ ja opiskelu

leeah

En viitsi aloittaa uutta.

Kertokaa vähän te, jotka opiskelette sosiaali- ja terveysalalla ammattikorkeakoulussa. Kun aloititte opiskelun, vastasiko se täysin teidän odotuksianne?
Minun ei todellakaan, petyin ja pahasti :( Mutta koska todella tahdon valmistua, ei auta kun jaksaa.. Tietysti tämä riippuu paljon opiskelupaikasta.

Sivut

Kommentit (166)

boogi

Elikkäs itse kirjoitan keväällä ylioppilaaksi ja luvassa olisi seuraavan opiskelupaikan hakeminen.. Yksi vaihtoehtoni on ammattikorkeekoulu.. Erityisesti terveydenalan puoli jutut kiinnostaa, varsinkin ensihoidon puoli.. Sattuuko olemaan ketään, joka opiskelisi tai olisi opiskellut amk:ssa ensihoitaja puolella?

Onko millaiset pääsykokeet (=vaikuttaako se onko kirjoittanut pitkän vai lyhyen matikan)?

Millaista opiskelu ensihoitajaksi on?

kiitoskiitoskiitos jos joku jaksaa raapustaa vastausta ;) :)

Nannerl

Opiskelen itse lääkäriksi, mutta sen verran tiedän tuosta ensihoidon valintakokeesta, että se sisältää kuntotestin. Alalle motivoituneisuus on terveysalan AMK:ssa myös tosi tärkeää.

boogi

Motivoituneisuutta löytyy todella paljon.
Juu no kuntotestistä tiesin, mut siihen se sitten jääkin. =/

Nannerl : opiskeletko missä lääkäriksi siis? :roll: :P

Nannerl

Niin ja sen unohdin sanoa, että jos ensihoitajaksi päädyt, niin tylsää ei varmaankaan tule olemaan... Laitoksemme kliinisten taitojen labran opetushoitaja on ollut töissä Taysin ensihoidossa about 15 vuotta, ja hän on kertonut ihan järkkyjä juttuja. On mm. ollut pelastamassa itseään kasvoihin ampunutta, ollut paikalla kun aortta repesi ja piti avata rintakehä ja antaa suoraa sydänhierontaa, ja kerran Taysiin oli tullut potilas, jonka käsi oli olkavartta myöten irti...
Ja jos ensihoidon opiskelu on yhtään samanlaista kuin lääkis, niin paljon saa tehdä käytännön hommia (no, meillä enimmäkseen vasta vipoina vuosina) ja opiskelu on myös todella sosiaalista kun on ryhmätöitä ym. Ja ainakin piramkilla on loistava sijainti melkein suoraan ensiavun vieressä :D Itselläni ainakin opiskelumotivaatio nousee aina kun laitokselle kulkiessa näkee valmiita lääkäreitä viilettämässä sairaalan käytävillä.

Ja tuosta matikasta vielä... Mielestäni sos. alalla ei ole niin suurta väliä, että onko matikka lyhyt vai pitkä, kunhan nyt osaa prosenttilaskut ja sellaiset hyvin. Mitään derivointeja ei ainakaan tarvita.

agentti

Nannerl: Tuota, menee vähän OT, mut mites, kun lueskelin noita Tampereen yliopiston Lääketieteen linjan pääsyvaatimuksia, niin siellä ei puhuttu mitään matikasta... Eiks sillä sitten oo niin paljoo väliä? Ei sillä, että oisin sinne hakemassa ( :oops: vaikka ihanaa oiskin, mut oon niin luuseri :oops: ), mut rupes kiinnostamaan...

Tuosta luin: http://www.uta.fi/opiskelu/valinta/perusteet/laak/laaktdk_laaklis_valint...

agentti

Ja tuota, jos saan udella, niin millä pistemäärällä pääsit tuonne valintakokeisiin? Taisin lukea tuolta sivuilta, että 42 pistettä on maksimi, jonka voi saada... Pystyiskö esim. 20 pisteellä pääsemään valintakokeeseen?
Olitko tuore ylioppilas, kun hait lääkäriks opiskelemaan, vai olitko yrittänyt useamman kerran?
Ja tiedätkös, että mikä on alin kokonaispistemäärä, millä tyypit on opiskelemaan päässyt?

Kauhee, kun rupesin kyselemään. :lol: Mielenkiintoinen aihe. :)

Nannerl

Kyseleppä vaan! Kyllä mää kerron :lol:

Ekaks vaikka matikka, eli pitkä matikka ei todellakaan ole mikään ehdoton vaatimus lääkiksen pääsykokeissa, vaan tärkeää on nimenomaan hahmotyskyky ja sellainen. Hyötyä siitä varmaan on, mutta fysiikan ja kemian laskuista selviää lyhyelläkin matikalla. Yhdessä tai kahdessa kaavassa taisi olla jokin logaritmi, mutta ne kyllä pystyy opettelemaan taulukkokirjan kanssa. Galenoksen kaavojen johtamisissa on kaikenmaailman integraaleja, mutta niillä ei ole mitään tekemistä käytännön laskujen kanssa. Tiedän itse tyyppejä jotka ovat päässeet lääkikseen ensi yrittämällä lyhyellä matikalla :o

Ainakin Tampereella pääsykokeissa on kaksi kiintiötä. Toisessa huomioidaan sekä YO-pisteet, että valintakoe, toisessa taas pelkkä valintakoe. Valintakoekiintiöön menevät automaattisesti ne, joilla YO-tutkinnosta on kulunut liian pitkä aika (en nyt muista kuinka pitkä) sekä ammatillisen tutkinnon pohjalta pyrkijät. Kiintiötä ei tarvitse mitenkään itse valita, vaan tietääkseni ensin otetaan sisään ne noin 50, joilla on paras pistemäärä kun lasketaan yhteen valintakoe ja YO-pisteet. Loput opiskelupaikat täytetään sitten pelkkien valintakoepistemäärien perusteella. Itse pääsin sisään ensimmäisellä yrittämällä ja tuossa YO-ja valintakoe kiintiössä. YO-pisteitä tuli 40,5 ja kokonaispistemääräni valintakoe mukaanluettuna oli 100, kun maksimi oli 114 ja alin millä vielä pääsi 94 (siis Yo+valintakoekiintiössä).

Nuo pisterajat hiukan vaihtelevat joka vuosi, mutta sanotaan nyt, että jos saa sellaiset 80% valintakokeen pisteistä, niin ollaan jo aika vahvoilla. Jos on ollut oikein vaikea valintakoe, niin 70% saattaa vielä päästä (valintakokeen max pistemäärä oli muistaakseni 75 tai 72).

Nää jutut pätevät ainakin Tampereella. Muualla voi olla toisin!

agentti

Kiitoksia tietoiskusta. :)

Mua vaan vielä mietityttää, että pääsiskö huonolla pistemäärällä ees valintakokeeseen asti. :? Ei varmaan.

Kauhian hyvät pisteet sä sait! :D Vautsi. Mä oon miettinyt, että kantsiskohan mun mennä kirjoittaamaan matikka, vaikka oon siinä ihan totisesti maailman huonoin... :? Tuntuu, että vaikka siitä sais ees B:n tai C:n, niin sekin auttais kouluihin pääsyä.

Nannerl

Kyllä noihin lääkiksen pääsykokeisiin saa mennä ihan millä lähtöpistemäärällä tahansa. Se on siitä kiva, että kaikki halukkaat pääsevät yrittämään :P
Kirjota se matikka vaikka ylimääräisenä. Silloinhan siitä ei voi olla muuta kuin hyötyä. Ja vaikka tulisi I niin se ei edes näy todistuksessa.

agentti

Ai pääsee? :O Jee! Sithän mä uskaltaisin vaikka kokeilla! :D Mä oon jo siis viime kevään ylioppilas, mutta ajattelin näin jälkeenpäin kirjoittaa matikan ja uusia biologian, jos se vaan on mahdollista. Mun muistaakseni se on. :) Mut se onkin ihan siitä kiinni, että jaksanko lukea niin paljon tässä vaiheessa.

cosmo85

ensihoitajaksio pääsee myös lähihoitajan papereilla!eli amk ei välttämätön, itse opiskelin lähihoitajaksi ja yksi suuntautusvaihtoehto oli ensihoito!!

Nannerl

Mitenkäs sitten lähihoitaja-ensihoitajan ja amk-ensihoitajan tehtävät eroavat? Eikös se kuitenkin jotenkin niin yleensä mene, että amk-koulutuksen saaneet sairaanhoitajat, ensihoitajat ym. saavat tehdä jonkin verran "vaikeampia" juttuja kuin lähihoitajat? Yleensäkin mua kiinnostais tietää, että mitä kaikkea hoitajat tekevät, ja mikä taas jätetään lääkäreille. Joskus tuntuu nimittäin aika oudolta, että vastavalmistuneella lääkärillä on enemmän valtuuksia kuin 30 vuotta työskennelleellä hoitajalla tai kätilöllä. Mä ainakin oon varmaan ekana kandikesänä välillä ihan pihalla... :roll:

Walbu

Ensihoitajan ja lääkärin tehtävien erot riippuu ihan siitä missä sijaitaan. Yleensä esim. ea-polilla intubaatiot sun muut on lääkärin hommia, mutta jos sitä potilasta lähetään pelastamaan jostakin jumalan selän takaa jossain pohjoisessa niin ensihoitajat tekee aika pitkälle kaikkea sitten... Periaatteessa lääkärin tehtävä on diagnoosin tekeminen ja hoidosta määrääminen, mutta jos tilanne on selkeä tyyliin "käsi irti", niin ensihoidon ensimmäisistä toimenpiteistä päättää se terveydenhuollon ammattihenkilö joka ekana paikalle ehtii.

Eka kandikesä on aika mielenkiintoista hommaa, taatusti olet pihalla :D ...mutta kahdella asialla pääsee pitkälle: osaa a) käyttää puhelinta ja b) kysyä asiantuntevalla äänellä kokeneelta sairaanhoitajalta että "miten tämä asia on tässä toimipisteessä yleensä tapana hoitaa" :D

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat