auttakaa kuinka mä lukisin - Työ ja opiskelu

angela

ok mulla on iso ongelma opiskelua koskeva se et pysty keskittymään kouluun ja en jaksa lukea mulla on lukio ja pelkään että siitä ei tuu mitään pliis auttakaa ja kertokaa et kuinka te yleensä luette kokeisiin siis mitä teette ennen ku luette kokeisiin kun mä luen kokeisiin mulla on kauhee väsyy siis oikeasti mä tarvin teidän apua siis kertoka miten te yleensä luitte tai luete kokeisiin ja kuinka kauan oli hyvä lukea kun mun pitää lukea yleensä 2 tai 3 kertaa et ymmärän :(
kiitän teitä jotka vastaatte.

Kommentit (8)

vihollinen

Mä en tiä mikä siin on, mut en oo koskaa ollut mikää kouluintoilija, ja aina tunneilla enemmä tai vähemmän keskityn muuhun..

Peruskoulussa en koskaan lukenut kokeisiin, mutta pärjäsin silti keskitasoisesti, ihmettelen sitä kyllä suuresti, koska tosiaan tunnit kulu enemmänki kavereiden kanssa jutteluun, kuin opettajan kuunteluun.

Mut nyt kun opiskelen toisella asteella, niin oon ollut tunneilla enemmän mukana, koska on mielenkiintoset aiheet, niin ei mun edelleenkä koskaan tarvi lukea kokeisiin.. Enkä edes osaa varmaa lukea kokeisiin, koska sitä en koskaan ole tehnyt..

Mut kannattaa hei sun lukee semmonen kirja, kun "Minä Osaan" (Kirjottanut Mari Aulanko).. Siinä "opetetaan oppimaan", se on ihan mielettömän hyvä kirja.. siinä kerrotaan tosi hyviä taktiikoita just siihen, et miten saa painettua asioita helpommin päähänsä ja miten ne muistaa paremmin.. Suosittelen kaikille joilla on samanlaista ongelmaa!

angela

kiitos oiken paljon neuvoista ... jotenkin on tuttu juttu olen kyllä mukana tunneila aina . en osaa lukea kokeisiin koska en pahemmin oo ennen lukenu olen vain kuunnellu tunnilla ... mutta kiitän vielä kerran neuvoista :D

katie-

Hyvä neuvo siihen, jos ei heti ymmärrä lukemaansa, on tehdä asiasta muistiinpanot. Siis aivan omin sanoin kertoa asia, niin että sen itse ymmärtää. Näin asia myös jää paremmin mieleen. Muistiinpanot (ranskalaisin viivoin, miellekartoin tms) auttavat myös asian jäsentämisessä ja mieleenpainamisessa, eli siis jokaisen kappaleen jälkeen kun tekee asiasta jonkun näköisen muistiinpanon, tulee asia käsiteltyä uudelleen pään sisällä ja muistitoedot järjestäytyvät paremmin, joten asian palauttaminen muistiin on tällöin helpompaa. Myös opitun asian liittäminen omiin kokemuksiin, auttaa huomattavasti asian muistamisessa. siis pysähdy välillä miettimään ja muistelemaan, kyllä se siitä sujuu. Päämäärätön sanojen lukeminen on huonoin mahdollinen tapa oppia.
Tsemppiä sinulle koulun penkille, kyllä se oikea opiskelu tapa sieltä vielä löytyy! :)

Aimée

Itse tein usein kouluaikoina sellasen referaatin kustakin alueesta jota piti lukea kokeisiin, siis jos jaksoin panostaa :oops: . Se helpotti kyllä ihan suunnattomasti, kun siinä kirjoittaessa alue tuli huomaamatta tutuksi ja lopulta kun valmista referaattia luki, niin siinä oli sitten kaikki tärkeä, eikä mikään ylimääräinen jäänyt sitten kaivelemaan. Aikaa vievää hommaahan toi on, mut kyllä toimiikin!

EDIT Niin no tuossa ylempänähän tämä jo oikeastaan tulikin :)

Miffy

Joo, toi referaatinteko on tosi tehokas keino! koska kun kirjoittaa, joutuu itse jäsentämään asiaa ja oikeasti ymmärtämään sen. Harmi vana että tuo on tosi hidasta, että jos on vaikka 600 sivua luettavan tenttiin, niin eihän tollasta ehdi :(

Zankaritar

Yleensä luen koealueen läpitte alleviivaten siitä tärkeät asiat. Sen jälkeen käyn koealueen uudelleen läpitte niin, että katon otsikon ja mietin mielessäni tai listaan paperille asiota joita kokeeseenkin kirjoittaisin. Alleviivausten ansiosta on helppo katsoa muistiko tärkeät asiat ja samalla oppii ne mitä ei muistanut.

Oon joskus kokeillu kans tuota referaattia ja tuntuu toimivan. On tosin työläs ja aikaa vievä, mutta asiat ainakin jää mieleen kun joutuu moneen kertaan lukemaan. Aion käyttää sitä kirjotuksiin lukiessa...

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat