Ei kesätöitä - rahaa sossusta? - Työ ja opiskelu

Susette

Onko kenelläkään opiskelijalla ollut sellaista tilannetta, ettei ole päässyt kesätöihin, ja on joutunut hakemaan rahaa sossusta viimeisenä keinonaan? Kesällähän tukia ei tule, mutta vuokra ym. pitäisi kuitenkin maksaa. Kuinka paljon rahaa sossusta saa, vain vuokranmaksuun vai sen verran, että saa myös ruokaa ja laskut maksettua? Itse kyselen tätä ihan mielenkiinnosta. Olen hakenut kymmeniin eri paikkoihin, mutta toistaiseksi on tärpännyt vain yhdestä siivousfirmasta, tosin sekään ei ole vielä 100%:n varma. Opiskelen siis yliopistossa ja taloudellinen tilanne romahtaa, mikäli töitä ei kesäksi löydy..

Sivut

Kommentit (44)

sakura

Mun käsittääkseni, mikäli olen oikein ymmärtänyt, sossusta ei saa mitään, ellei ole nostanut myös opintolainoja.

Ja voithan nostaa opintotuet myös kesältä, jos vaan opintoviikot/pisteet tulee koko vuodelta täyteen.

Laura

Voi soskusta saada rahaa, vaikka ei olisi nostanut opintolainaa. Ne vaan laskee sen mukaan, että ois nostanut. Itse jouduin miettimään kanssa, josko pitäisi hakee toimeentulotukea, mutta ei tarvitsekaan. Käy kysymässä kotipaikkas soskusta. Käsittelyajat ovat melko pitkiä, joten ajoissa kannattaa olla liikenteessä.

sakura

^^ hmm.. mielenkiintoista. On sitten tainneet käytännöt vaihtua muutamassa vuodessa.. Mutta kaikkea sitä täälläkin oppii!

edit: eli jotain parannusta opiskelijoiden asemassa hei!

sakura

Loistava linkki Laura! Kiitos.

Kuinkakohan yleistä on, että jos ei ole nostanut opintolainaa (vaikka voisi), niin saa silti toimeentulotukea. Kun se laina kerran kuitenkin huomioidaan ikään kuin sen olisi nostanut. Jotenkin tuntuu, että ei olisi kovin yleistä..

Laura

Mä en nostanut opintolainaa, mutta oisin saanut jonkinverran rahaa soskusta. Mutta eipä se raha olisi kuitenkaan menoja kattanut mitenkään. :roll: Onhan se kuitenkin niin, että kesällä opiskelija on aika tyhjän päällä, jos ei saa töitä.

sakura

Mutta jos ei saa töitä kesäks, niin musta ihan varteen otettava keino on nostaa opintotukea kesänkin ajalta. Joko niin, että suorittaa muutaman tentin kesällä tai jos vuoden ajalta tulee opintoviikot täyteen, niin sitten ei edes tarvitse mitään kesällä suoritella.

Susette

Mulla tulee opintoviikot täyteen, mutta eikös ne opintopisteet pidä kertyä joka kuukaudelta? Eli vaikka olisin tammikuu-toukokuu -aikana suorittanut suuren määrän opintopisteitä, ei sitä oteta huomioon kesällä. Kai kesällä pitää suorittaa joka kuukausi se vakiomäärä niitä opintopisteitä..?

Ja eikös ne opintotukikuukaudet vähene, jos kesällä nostaa opintotukea?

sakura
Susette
Mulla tulee opintoviikot täyteen, mutta eikös ne opintopisteet pidä kertyä joka kuukaudelta? Eli vaikka olisin tammikuu-toukokuu -aikana suorittanut suuren määrän opintopisteitä, ei sitä oteta huomioon kesällä. Kai kesällä pitää suorittaa joka kuukausi se vakiomäärä niitä opintopisteitä..?

Mä kyselin tota aikoinaan opintotukitoimistosta ja sieltä vastattiin, että seuraavat opintoviikkovaatimusten täyttymistä vuositasolla. Tämän vastauksen perusteella olen nostellut kesäisinkin tukia, vaikka en kesällä ole mitään varsinaisesti suorittanutkaan. Enkä ole joutunut mitään palauttamaankaan.

Susette
Ja eikös ne opintotukikuukaudet vähene, jos kesällä nostaa opintotukea?

Kyllähän ne vähenee. Mutta itse olen voinut huoleta nostella, koska tätäkin menoa jää rutkasti kuukausia käyttämättä.

lilypy^

Hmh. Itse kävin viime kesänä sossussa, josko olisivat antaneet mulle sieltä rahaa, vaan eivätpähän antaneet.. :( Ihana sossun täti vain sanoi,että heillä on sellainen menetelmä,että ensimmäikseksi tulee turvautua tuohon opintolainaan(jos sitä on hakenut).. En kylläkään ollut nostanut yhtään erää..
Kyllä toi on mun mielestä NIIN VÄÄRIN! Tiedän montakin hyvää tapausta, joilla ei ole edes pienintäkään halua hakea kesällä töitä tms, ja heille annetaan avosylein sossusta rahaa.. Ja mihin nämä käyttää sen rahan? -Johonkin teransseilla istumiseen(sun muuhun turhaan).. Argh. Itselläni sentään olisi ollut OIKEASTI tarvetta rahalle . :(

sopuli
Laura
Voi soskusta saada rahaa, vaikka ei olisi nostanut opintolainaa. Ne vaan laskee sen mukaan, että ois nostanut. Itse jouduin miettimään kanssa, josko pitäisi hakee toimeentulotukea, mutta ei tarvitsekaan. Käy kysymässä kotipaikkas soskusta. Käsittelyajat ovat melko pitkiä, joten ajoissa kannattaa olla liikenteessä.

Jyväskylässä ei ainakaan saa mitään ennen, kuin on nostanut lainat.
Taitaa kuitenkin olla paikkakuntakohtaista.

Miffy

Mä olen kanssa siinä uskossa, että mitään ei saa, jollei ole nostanut lainaa.

Ja on kyllä todella eriarvoisessa asemassa ihmiset, jos tämä on paikkauntakohtaista!

Yhtä juttua ihmettelen, nimittäin sitä, että opiskelija ei voi saada kesäaikaan (jos siis on töissä eikä opiskele joten ei nosta op.tuke) yleistä asumistukea (sic). Tämä on mielestäni jokseenkin väärin ja vielä enemmän outoa. Miksei saa?! Pitäisikö opiskelijan siis jaksaa opiskella ilman lomaa vuosi ympäri, tai vaihtoehtoisesti käydä duunissa, josta saa niin paljon rahaa, ettei tartte tukea? Koskas sitä lepäis...?

Laura

Täällä ne ainakin kun sitten laskevat mahdollista toimeentulotukea, laskevat sen niin, että olisi nostanut/nostaisi opintolainaa. :roll: Eli ottavat sen tulona huomioon. Näin minulle asia selitettiin. Voi hyvinkin olla, että vaihtelee paikkakunnittain, mutta ei kait se sais vaihdella... :?

Miffy

aaa siis niin, et jotain toimeentulotukea on mahdollista saada, mutta vain niin vähän, mihin on oikeutettu lainan nostamisen jälkeen, vaikket olisi lainaa nostanutkaan...?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat