Opintopisteet - Työ ja opiskelu

eve

Oon ekan vuoden opiskelija yliopistossa, enkä luultavasti saa kasaan ku n. 35 opintopistettä. Tuen kuitenki nostan 9 kk, eli kela vaatis n. 43 opintopistettä. Onko kokemuksia kuinka kela toimii, ja kuinka tarkkaa noiden pisteiden kans on. Pitääkö niitä alkaa palauttaa....?

Sivut

Kommentit (31)

Miffy

Se riippuu tilanteesta.

Olen kuullut, että anteeksikin on annettu. Sitten ne vaan todella tarkkaan vissiin kartoittavat, että opislete sitten seuraavana syksynä tietyn määrän tai jotain..

Olen myös kuullut, että esim. sillä syyllä voi päästä pälkähästä, että sanoo, ettei pakollisilla kursseilla ollut tilaa tai ettei kursseja järkätty riittävästi.

*Sandy*

Eräs tuttuni yliopistossa joutui palauttamaan tukiaan takaisin, koska ei ollut saanut pisteitä kasaan. Mutta tässä tapauksessa oli kyse siis isosta vajeesta, hänellä ei ollut kuin ihan muutama opintopiste, ei läheskään niin paljoa kuin sinulla. Kaikki on kuitenkin tapauskohtaista, toivotaan ettet joudu makselemaan niitä takaisin!

Miffy

Joo, mä luulen että tuo just vaikuttaa, että paljonko uupuu.

Mutta kyllä mulle tuli yllätyksenä, että Kela joustaa tässä asiassa ainakin joskus... Mulla itseasiassa tulee itellä eteen tilanne, että joudun selittelemään, miksi multa uupuu, koska muutamia pisteitä (tai no, varmaan kymmenen... ) multa luultavasti jää puuttumaan, jollen sitten jaksa opiskella kesällä reippaasti. Uuuh.

kolmiolääke
Miffy
Siis onko se raja tosiaan 43 pistettä/lukuvuosi (eli 9 kk op.tuki)? Kun mun mielestä se oli opintoviikkoina noin 25, niin sit loogisesti se ois pisteinä lähes 50...

muistaakseni n. 48 opintopistettä. En oo varma mut joku kaveri oli laskenut. Mulla ei taida tulla niin paljoo :(

Zuzannah

oon kans ekan vuoden opiskelija ja saattaa jäädä opintopisteet vähän vajaaks... tällä hetkellä kasassa 28 op:tä, mut jos kaikki tentit menee läpi, niin ongelmia ei tuu... mut en pysty luottamaan siihen, että saisin ne pisteet kasaan... :roll:

Shandy

Onko ammattikorkeessa kanssa se "raja" toi 43 pistettä? On kait..

Kuinkahan mä senkin saan täyteen, nyt on vissiin joku vajaa kolkyt kasassa eikä näistä vikoista kursseista kyl sitä n. 15 puuttuvaa pistettä tule. :shock: Hmph.

Miffy

Siis onko se raja tosiaan 43 pistettä/lukuvuosi (eli 9 kk op.tuki)? Kun mun mielestä se oli opintoviikkoina noin 25, niin sit loogisesti se ois pisteinä lähes 50...

Lizzie

Mä oon opiskellut ihan tosi tiukalla tahdilla, meillä on vielä niin pirun läsnäolopainotteista tää opiskelu. Mutta toukokuussa pitäisi reksiterissä olla kahden vuoden opiskelun jälkeen jotain 95- 100 ov :shock:
Ongelmia voi tulla sitten kolmantena vuonna, jos olen vaihdossa ja kaikkea..

No, se on sen ajan murhe sitten.

Laura P
eve
Oon ekan vuoden opiskelija yliopistossa, enkä luultavasti saa kasaan ku n. 35 opintopistettä. Tuen kuitenki nostan 9 kk, eli kela vaatis n. 43 opintopistettä. Onko kokemuksia kuinka kela toimii, ja kuinka tarkkaa noiden pisteiden kans on. Pitääkö niitä alkaa palauttaa....?

Olen myös kuullut, että Kela voi antaa anteeksi sen, että opintopisteitä ei ole tarpeeksi. Eli välttämättä et joudu palauttamaan.

Sen sijaan kannattaa kyllä miettiä, kuinka järkevää on olla palauttamatta, jos opinnot eivät ole edistyneet. Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää, eli todennäköisesti ei ole kovin huvittavaa gradua aloittaessa, että tukikuukausia ei enää ole jäljellä.

sopuli

Meillä amk:ssa sanovat et suositeltava vauhti on 30op/lukukausi.

Hassua kyllä, et jotkut kurssit on ihan pirun tiukkoja ja niihin kuuluu kauheesti hommia ja toiset taas... ei tarvii ku käydä pari kertaa jossain tunnilla ja kirjottaa joku pikku palaute tms.

eve

Kelan sivuilla on, että opintotuen maksamista voidaan jatkaa, kun opiskelijalla on arviointia edeltävältä lukuvuodelta tutkintoon kuuluvia opintosuorituksia vähintään keskimäärin 4,8 opintopistettä tukikuukautta kohti. Eli eikö sillon 43,2 riittäis periaattees..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat