Kokemattomille työtä? - Työ ja opiskelu

vihollinen

Mulla on tapana lueskella aamulehdestä aina kaikki työpaikkailmoitukset, siis ihan kaikkien alojen.. tää tapa mulla on ollu jo aika pitkään..
Oon viime aikoina kiinnittänyt huomiota, että nykyään aina vaan enemmän ja enemmän kiinnitetään huomiota työnhakijan työkokemukseen, ja melkeinpä kaikissa on jo että työpaikka vaatii työkokemusta samalta alalta ennestään..
No, mieleeni tulikin ajatus, että entä ihmiset joilla ei ole työkokemusta juuri mitään tai ollenkaan? Kohtahan heidän on mahdotonta saada työtä.. :?

No, onneks itselläni ei tuota ongelmaa ole, kun olen alalla jossa on huutava pula työntekijöistä...

Sivut

Kommentit (22)

sakura

Kyllä varmasti moni työnantaja haluaa palkata mahdollisimman kokeneen työntekijän. Olen itsekin huomannut saman. Vaikka työpaikkailmoituksessa hakijalta edellytetäänkin usein työkokemusta joltain tietyltä ajalta, kannattaa työpaikkaa hakea, vaikka ei tuota kriteeriä täyttäisikään. Voihan olla, että työnantaja ei saa yhtään hakemusta, joka täyttäisi tuon kohdan, jolloin voi hyvinkin saada kyseisen työn itselleen.

Eli jos kukaan hakijoista ei täytä kriteereitä, luultavasti paikka täytetään kuitenkin, ja paikan saa se, joka on paras kaikista hakijoista.

vihollinen

Niin, noin mäkin luulen sen menevän lopulta..
Mutta aika epätodennäköistä toikin on, että kovin moneen työpaikkaan olisi vain kokenemattomie työnhakijoita, mutta en sit tiä.

SooZ

nykyään halutaan parikymppinen, hyvin koulutettu ja vuosien työkokemuksen omaava työntekijä. :roll:
Ja suhteilla pääsee. Niillä minäkin kesätyöni sain pari kesää sitten ja luultavasti joudun turvautumaan samaan koska mistään mihin olen hakenut ei ole kuulunut. Masentavaa. Työkokemusta ei ole kuin yhdeltä alalta. Eipä sitä muualta saa kun ei mihinkään pääse töihin.
Ystävältänikin eräs haastattelija kysyi miksi hän ei ole ollut töissä? (ollut pitkään työtön opiskelija mutta hakenut töitä). Ei meinannut uskoa kun yritti selittää että ei kukaan ota kun ei ole kokemusta mistään.

figaro

Kannattaa vuokratyöfirmoja hyödyntää. Niissä ei monesti paina työkokemus. Ja niistä juuri saa sitä työkokemusta, jota kaivataan - vaakakupissa painaa se, että yleensäkin on töitä tehnyt eikä vain juuri sen alan kokemus..

vihollinen
figaro
Kannattaa vuokratyöfirmoja hyödyntää. Niissä ei monesti paina työkokemus. Ja niistä juuri saa sitä työkokemusta, jota kaivataan - vaakakupissa painaa se, että yleensäkin on töitä tehnyt eikä vain juuri sen alan kokemus..

No mutta kuinka moni uskaltaa tienaamisensa pistää tommosen vuokratyöfirmojen piikkiin, koska niissähän ei oo varmaa että koska pääsee töihin ja että kuinka kauan työ kestää.. jne..
Esimerkiks pari mun tuttua on tommosessa, ni ne saa vaan sillon tällön muutaman päivän keikkoja.. joten eipä niillä itteensä kauhee hyvin elätä.

Disturbance

Valaistusta asiaan sain ihmiselta, joka naiden ilmoitusten laatimisen tuntee: Ilmoituksiin laitetaan yleensa aikamoiset vaatimukset hakijalle, mutta kyseessa onkin ideaalitapaus. Eli mita luultavimmin paikkaan valitaan ihminen jolla kaikkia kysyttyja kykyja ja meriitteja ei ole, mutta joka on vaatimusta lahinna, ja - huom - on onnistunut markkinoimaan itsensa oikein! On siis rohkeasti otettava vain yhteytta, ja jos hakee sahkopostin valityksella, laittaa mukaan cover letter (sori, mika toi on suomeksi?), jossa sen lisaksi etta alleviivaa taidot jotka olisivat kyseiseen paikkaan relevantteja, voi myos pikaisesti esittaa ettei tiettya taitoa ole, mutta etta on nopea oppimaan tai muuta sellaista jossa kirjeen lukija saa hakijasta positiivisen ja yritteliaan kuvan!

Ainakin noin teennaista taalla maailmalla :) Mutta kokemusta tuosta tosiaan on, ite lannistuin niin monesti hurjista vaatimuksista ihan naurettaviinkin saaliduuneihin, ennen kuin tuo sisapiirin kaverini lohdutti.

jliljest76

joo, se on aika mielenkiintosta, että pitäs olla nuori ja samaan aikaan myös kokenut, tietääkseni, kokemuksen kasvattaminen syö ikävuosia, eikä sitä ihan muutamalla vuodella ole kokenut työntekijä, vaan siihen pitää uhrata aikaa kunnolla jos haluaa erikoistua jollekkin alalle. Olen nyt itse 30vee, hain äskettäin yhtä varastohommaa espoossa, paikkoja oli avoinna useita kymmeniä, siltikään mua ei sinne otettu, kysymys kuuluukin että miten edustava sitä pitäs oikeen olla että varastoon pääsis, käsittääkseni varastossa ei oo juurikaan olemuksella merkitystä,vaan sillä miten teet duunisi, työpaikkoja pitäs vissiin olla tuhansia vapaana ennenkuin kaikille niitä suotas :) on nykymaailmas melkeen mahoton saada vähäisellä kokemuksella työtä, aina kun frendin kanssa ollaan haettu duunia, niin aina joku muu on vieny paikan, mielenkiintoista.

On muuten lottovoitto syntyä suomeen Joopa joo.

jliljest76

Pistäkääs paremmax :) mä olen elämäni aikana hakenut varmaan jotain 1000;tta työpaikkaa.. eikä ykskään ole tärpännyt, hain jopa siivoojaksi kerran mutta sinnekkään ei otettu.. liekö mulla sitten perusteellisen huono tuuri, tai sitte suomiessa työnantajat on vaan niin idioottimaisen ennakkoluuloisia. Koulut on kumminkin suoritettu ja ammattipätevyys on jonka pitäis aukaista ura, mutta näin leikkkisästi sanottuna valmistuin työttömäksi heh.

eilisen ja tän päivän puolella olen yhteensä kymmenkunta hakemusta laittanut, taas ja jos asia etenee kuten ennenkin, eli käyn haastattelussa, niin thats it, rahaa menee matkoihin kumminkin aina jokunen euro, kun ei oo varaa ladata aina kautta, niin työn hakemisesta on enemmän kustannuksia kun työttömänä olosta :D

sopuli
jliljest76
liekö mulla sitten perusteellisen huono tuuri, tai sitte suomiessa työnantajat on vaan niin idioottimaisen ennakkoluuloisia.

Oletko ulkomaalainen, vai miksi epäilet, että työnantajat ovat ennakkoluuloisia?

Mimia

Tuon saman olen huomannut, kun olen kesätöitä omalta alalta etsinyt.

Pitäisi olla vuosien työkokemus omalta alalta, pitäisi olla lähes valmistunut, mutta kuitenkin suht nuori, pitäisi olla valmis tekemään ylitöitä ja hyväksyä pätkätöiden teko. Palkkaa ei kuitenkaan saisi pyytää yli tonnia kuussa tai ja pitäisi olla valmis tekemään ylityöt ilmaiseksi.

Mihin tämä maailma on oikein menossa.. :?

SunLion

mulla ois työn haku edessä..kokemusta kerhojen vetämisestä ja siivoomisesta ("oppisopimuksella" ~1,5 v). Koulutukselta YO. Saas nähdä miten käy...staffpointtiin pitää kai tyytyä jossei saa jotain myyjän hommaa.

Miffy

Staffpointissa on ihan hyvä olla :) Saa ite päättää koska menee duuniin. Toisaalta, jos on sairas ei välttämättä saa palkkaa (lain mukaan niitten ei tartte maksaa mut mulle jostain syystä nykyään maksetaan ;)). En oo törmänny mihinkään venkoiluihin niitten suunnalta.

Lania
SunLion
mulla ois työn haku edessä..kokemusta kerhojen vetämisestä ja siivoomisesta ("oppisopimuksella" ~1,5 v). Koulutukselta YO. Saas nähdä miten käy...staffpointtiin pitää kai tyytyä jossei saa jotain myyjän hommaa.

Samoin mulla. YO paskoilla papereilla, vuoden lastenvahtina perheessä kotona ja vuoden käräjäoikeudessa sihteerinä. WOW mitkä meriitit.

Ja joku sellanen homma pitäis jostain löytää millä pystyis ihan elättään itteensä, siis vuokrat ja tollaset kaikki. Että mikään varamiespalvelu ei ehkä oo paras vaihtoehto :? :(

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat