Ulkomaille ulkomaille - Työ ja opiskelu

xaz

"Nordjobb on pohjoismaalaisille tarkoitettu kesätyöohjelma, joka tarjoaa työpaikkoja Norjasta, Ruotsista, Tanskasta, Islannista, Färsaarilta ja Grönlannista. Työ voi kestää kuukaudesta viiteen kuukauteen, ja se sijoittuu yleensä kesäaikaan. Työntekijät saavat asunnon ja pientä palkkaa, jolla voi maksaa vuokran, matkakustannukset ja elämisen. Työntekijöiltä edellytetään hyvää ruotsin kielen taitoa. Hakuajat ja elektroninen hakulomake löytyvät http://www.nordjobb.net/FI/nordjobb.html Nordjobbin kotisivuilta."

"Allianssilla on paljon nuorisovaihto-ohjelmia, joiden kautta voi hakea esimerkiksi au pair -työhön, hotellityöhön, lasten leiriohjaajaksi tai työleireille vapaaehtoistyöhön Eurooppaan tai USA:han. Hakuajat vaihtelevat ohjelman mukaan. Lisätietoja Allianssin Nuorisovaihto-ohjelmista ja niihin hakemisesta http://www.alli.fi/index.php?lk_id=25 Nuorisovaihdon kotisivuilta."

[size=9]http://edu.tokem.fi/?deptid=11768#jatkoopinnot lähde[/size]

Sivut

Kommentit (43)

müshi

Ajattelin lähteä vuoden päästä kirjoitusten jälkeen mahdollisimman kauas tästä pienestä kylästä jossa asun mutta ajattelin ensin kysyä teiltä mitä kaikkia mahdollisuuksia ulkomailla on?
Tiedän että on au pairit ja vaihtarit, mutta lapsien hoito ei ole mun juttu ja haluaisin pitää välivuoden koulusta.. Miten voisin hakea töihin jonnekkin ulkomaille? Mitä maita suosittelette? Miten hankin asunnon ulkomailta jos pääsen töihin jonnekkin? Pääseekö johonkin avustustyöntekijäksi helpoksi? Unicefin kautta ei ainakaan pääse kun kysyin heiltä...
Kertokaa kokemuksia kaikesta mitä ulkomailla voi tehdä. Haluan tietää kaikki mahdollisuudet!

Pirpana

Tuttu tunne, minulla oli samanlaisia ajatuksia lukion ensimmäisellä ja olin ihan vakavissani aikeissa muuttaa Japaniin Osakaan lukion jälkeen, heppoisin perustein vailla selkeää suunnitelmaa. Liityin jopa Suomi-Seuraan joka auttaa ulkomaille muuttavia ja säästin rahaa lentolippuihin. No, luovuin aikeista kun löysin poikaystävän mutta reissaamisen himoni ei antanut periksi. Erosin poikaystävästäni ja nyt, tuoreena ylioppilaana olen lähdössä au pairiksi vuodenvaihteessa Saksaan, oltuani ensin jouluun asti töissä päiväkodissa, ja eihän sitä tiedä vaikka sitten jäisin sille tielleni.. 8-[

Mutta mutta, jos et tiedä edes mihin maahan haluaisit niin sanoisin että se on ensimmäinen asia mikä ei tee ajatuksestasi kovin hyvää. Pelkän ylioppilaan on jo Suomessakin vaikea saada töitä, ainakaan vakituista, saati sitten ulkomailla jos et yhtään osaa maan kieltä tai tiedä millaiseen kulttuuriin olet sukeltamassa. Kuulostanpa vanhalta mutta valitettavasti joskus.. no okei, ei ikinä, pelkkä halu muuttaa kauas pois ei vain riitä.

Disturbance

Kuten xaz tossa ylempänä sanoi, Allianssilla on todella hyviä vaihtoehtoja! Itse lähdin heti lukion päättymisen jälkeisenä syksynä Lontooseen, olin ollut Lontoossa kolme viikkoa aikaisemmin joten se tuntui vähän läheisemmältä kuin muut vaihtoehdot, mutta loppujen lopuksi huomasin etten mä tietänyt siitä paikasta kyllä paljoakaan... Eli kaikenlaista ihanaa uutta tuli vastaan :) Allianssi järjestää sulle työpaikan lisäksi safkat ja asunnon työpaikan läheltä, mikä myös houkutti mua siinä, että siinä ei voi mennä ite tunaroimaan, kaikki on sulle järjestetty, ja oot turvassa koska Allianssilta saa sekä kohdemaasta kuin Suomesta käsin aina apua. Eli lähdin tosi luottavaisin mielin. Menin hotellihommaan, olin erään kolmen tähden "hienon" hotellin respassa, ja kielitaitokaan ei ollut lähelläkään täydellinen siinä vaiheessa, mutta siinähän se kohentui! Tosi paljon oli myös muita suomalaisia siinä lähimaastossa, eli sen lisäksi että pääsi puhumaan paikallista kieltä, pääsi myös jakamaan kummallisia paikalliskokemuksia ihmisten kanssa, jotka niistä oli samaa mieltä. ;) Ei yhtään kaduta että lähdin! Satuin kyllä vaan tapaamaan aivan ihanan portieerin siellä hotellissa ja sen kanssa lähdettiin siitä duunipaikasta kolmen kuukauden päästä, mutta asuin Lontoossa sen jälkeen vielä yli puoltoista vuotta tehden toista hostellihommaa. Mutta Allianssille suuri kiitos, ota ihmeessä niistä selvää, ja mlle voi privailla, tosi mielelläni vaihdan kokemuksia!

Hyvä Vanja, Australiaan lähtö todella kannattaa! Mä lähdin heti Lontoon jälkeen samaisen aussiportieerin perässä Australiaan missä jaksoin kaks vuotta ja oikeestaan haluisin sinne jäädäkin, nyt oon vasta kuukausi sitten palannut Suomeen! Australiaan on suhteellisen helppo päästä, just toi working holiday -diili on aivan mahtava, sillähän voi nykyään oleilla kaksikin vuotta. Duunit nyt on mitä on mitä tolla viisumilla saa, mutta kokemus on aivan mahtava, jotain sellaista minkä vertaa ei ihan heti löydä! Tästäkin mä ihan mielelläni kerron lisää jos jotakuta kiinnostaa! Yksi hyvä suomenkielinen sivusto on mikä liittyy Australiaan ja kaikkeen on www.dundernews.com, ja sieltä löytyy aktiivinen foorumi myös osoitteesta www.dundernews.com/viestitaulu, sieltä ettimään ja kyselemään! Mä oon siellä myös samalla nimellä kuin täällä.

Pirpana

Mutta mutta, jos et tiedä edes mihin maahan haluaisit niin sanoisin että se on ensimmäinen asia mikä ei tee ajatuksestasi kovin hyvää. Pelkän ylioppilaan on jo Suomessakin vaikea saada töitä, ainakaan vakituista, saati sitten ulkomailla jos et yhtään osaa maan kieltä tai tiedä millaiseen kulttuuriin olet sukeltamassa. Kuulostanpa vanhalta mutta valitettavasti joskus.. no okei, ei ikinä, pelkkä halu muuttaa kauas pois ei vain riitä.

Kyllä riittää mun mielestä. Elämässä pitää vähän seikkailla. Ei ole paljon järkeä viettää koko elämä miettien mikä olisi järkevintä ja turvallisinta! Mä lähdin sinne Lontooseen ihan tyhjän päälle, sama Australiassa. Mä olisin ihan toinen ihminen jos en oisi näin tehnyt, mä olisin paljon ujompi ja kokemattomampi ja kielitaidottomampi ja oma-avuttomampi ja yksinäisempi ja tylsistyneempi..... Tarpeeksi vakuutteluja? :) Sitä paitsi, iso huomio, Suomi on ainut mun tuntema maa mihin hyvä jos kaupan kassalle tai siivoomaan pääsee ilman ylioppilastodistusta!! Ainoa!! Ehkä muissa pohjoismaissa on sama meininki, mutta ei pelkästään se että jo Englannissa Suomalaisen ylppärin M ja E on melkein kuin L eli paljon arvostetumpi, mutta ei paljon toisissa maissa katota ihmisiä koulujenkäynnin perusteella, ei ainakaan ton ikäsenä! Mä oon kohta 23 ja nyt vasta alkaa tulee pikkasen vastaan sitä että haluis enemmän oman alan hommia ja sita varten se ala olis opiskeltava, muttei todellakaan ole mitään ongelmia "pelkällä" ylioppilaspohjalla! Uskokaa kokemuksen rintaääntä eikä niiden, jotka ei koskaan matkaan lähteneet!

müshi
Lisäksi mietin Quebeciä, koska haluaisin opiskella ranskaa ja voisin siellä opiskella sitä

Kanadanranska (hauska sana!) on melkeinpä ihan eri kieli kuin Ranskan ranska... Kanadalaiset ymmärtävät ranskalaisia, mutta vähän kehnommin toisin päin! Itse tykkään kyllä kanadanranskan äänestä enemmän, mutta ihan huomiona, että se on ihan eri paikka se. Paljon parempi kuin Ranska sanoisin kyllä :)

müshi

Juup. Olen hakenut Nordjobbiin ja kävin allianssinkin sivuilla ennen kesää. Nordjobista jopa tarjottiin mulle töitä, mutta valitettavasti olin tehnyt silloin jo toisen työsopimuksen niin en voinut lähteä Ruotsiin.. Harmittaa myös, että Nordjobb on aika kesätyöpainotteinen ja kestää aika vähän aikaa...

Maita olen miettinyt paljon mutta haluaisin kuulla teidän mielipiteitä. Mietiskelin Austraaliaa, Uutta-Seelantia ja Hollantia. Lisäksi mietin Quebeciä, koska haluaisin opiskella ranskaa ja voisin siellä opiskella sitä. Ei siinä menisi kuin pari vuotta, koska olen oppinut puhumaan saksaakin parissa vuodessa jo todella hyvin ja jos vielä joutuisin käyttämään sitä päivittäin niin oppisin luultavasti nopeammin.

Ajattelin myös hakea opiskelupaikan Suomesta ja ilmoittaa sinne sitten (jos saan sen), että lähden vuodeksi ulkomaille. Melkein jokaisessa opiskelupaikassa on se mahdollisuus. Mielipiteitä? Olenko aivan metsässä ajatusteni ja ideoideni kanssa?

vanja

Olin kirjoitusten jälkeen vuoden au pairina, enkä kadu päätöstäni tippaakaan. Nyt tosin tiedän, että lastenhoito ei oo sen mun juttu, mutta kokemusta sain kaikista asioista valtavasti!

Hae ihmeessä opiskelemaan (välivuosi taitaa onnistua vain ammattikorkeissa), ettei sitä tarvitse sitten seuraavana keväänä jälleen miettiä.

Monethan lähtevät Australiaan work & holiday -hommiin, eli poimivat marjoja, kerivät lampaita jne. ja elävät sillä vähäisellä palkalla mitä saavat ja kiertelevät pitkin maata.

Suosittelen kuitenkin tuota ulkomaille lähtöä sydämeni pohjasta, sillä nyt kun olet vielä nuori eikä mikään sinua täällä kotimaassa sido, mikset käyttäisi tilaisuutta hyväksesi. Ite ainakin kasvoin henkisesti tuona vuotena valtavasti ja koin ja näin paljon enemmän kuin moni muu elämänsä aikana.

kis22

Aah, itellä on sama ongelma, haluaisin eka käydä joitakin kouluja täällä Suomessa loppuun ja sitten (kolmen vuoden päästä) lähteä Tokioon jatko-opiskelemaan, opiskelupaikka jo suunnilleen tiedossa, yms. Mut sitten haluaisin myös töihin eikä ole mitään hajua minne mennä Japanissa töihin (muuallekkin ku siivoomaan vessoja tai tiskaamaan....), kun kerran koulutuksetkaan eivät ole vielä valmiit, eikä ammattiakaan ole.

Disturbance

Voi hui, Tokio olis kyllä ihan helmi!
Mitä alaa sä opiskelet, jos saan kysyä? Mites tommosista jatko-opiskelupaikoista tuolla päin saa tietoa? Mua kiinnostais opiskelun lisäks just noi duunitki, ihan jopa joku tyyliin hedelmänpoiminta, näitä hommiahan on vissiin ihan järjestöjäkin välittämässä jo aika laajasti, vähän niinkuin tuolla Ausseissa.
Sen oon kyllä kuullut ja mulle on vakuuteltu, että söpöt suomalaiset, etenkin blondit ja sinisilmäiset, saa helposti vaikka mitä hommia Tokiosta, erityisesti just jotain juontokeikkaa tai ehkä jopa mallinhommia tai asiakaspalvelua... Ollaan siellä kuulemma hoteinta hottia ;)

xaz

Voi että tässä ihan alkaa haluttaa ulkomaille töihin :)
Oon kyllä miettiny jos jonkun noista top-jaksoista kävis ulkomailla, mut siinä on vaan se huono puoli et jakso kestää 7-8 viikkoa, ja meidän koulun makeet yhteistyöjärjestöt kustantaa vaan neljäksi viikoksi ulkomaille #-o
Mut vois kyllä ihan tosissaan alkaa miettiä sitte ku on valmistunu.. Oispa aika unelmaa.

kis22

Disturbance, mä oon menossa opiskelemaan meikkitaiteilija-styliksiksi. Ite sain tietoa Japanin tän alan kouluista Tokiossa käydessä kun pyysin hotellia selvittämään mitä kouluja siellä on :lol: ja löytyi sellanen kuin kaino 8)

Netistä saa tosi vähän tietoa.. ainakin näillä etsintätaidoilla :lol:

Ai suomalaiset saa töitä helposti, jes helpotti vähän mun paineita ku mä taas oon kuullu että länsimaalaiset ja etenkin naiset sais todella todella huonoa työtä tai sitten ei ollenkaan :roll:

Toinen haave olis kun saa nää opinnot loppuun Japanissa ni vois alottaa hotellivirkailijaksi opiskelemisen siellä myös, mut siihen on vielä aikaa.. :D

nele

Itse suosittelen ulkomaille lähtemistä sydämeni pohjasta.

Aiemmin jo mainittu, mutta tosiaan Australiaan ja Uuteen-Seelaantiin pääsee helposti Work & Travel- viisumilla. Voi mennä toki ilmankin, mutta tuon kautta ensikertalaisen on varmasti helpompaa, he sanovat auttavansa mm. asunnon etsimisessä.

Vapaaehtoistyöhön pääsee edullisesti mm. Allianssin kautta ympäri maailmaa. Myös ktvfinland.org kannattaa katsoa.

Jos saa työttömyyspäivärahaa, niin sen turvin on aika turvallista lähteä EU-aluelle työnhakuun, kun rahaa saa ekalta 3 kk. Siinä ajassa monet käytännönasiatkin on jo selvinneet ja työtä on helpompi etsiä itsenäisesti.

Britanniaan on helppo lähteä itsenäisesti niin, että yrittää Suomesta käsin s-postitse saada hostellista ilmaisen majoituksen työtä vastaan ja sitten paikan päällä etsii kämppää ja töitä rauhassa.

Sarah

Puollan todellakin välivuotta ulkomailla :D
Itse halajan kamalasti Italiaan. Puhun kieltä ja rakastan sitä ja koko kulttuuria. Jätin lukioaikana tilaisuuden lähteä vaihto-oppilaaksi käyttämättä vaikka hakupaperitkin oli melkein valmiina ja olen katunut jo kaksi vuotta joten nyt on lähdettävä.

Ajattelin lähteä nyt abivuoden jälkeen au pairiksi vuodeksi, jotta olisi paremmat valmiudet opiskella joko italialaista filologiaa Helsingin yliopistossa tai sitten suorittaa koko tutkinto Italiassa yliopistossa.
Nyt kuitenkin (ihan tänä päivänä) otin paremmin selvää noista yliopisto-jutuista Italiassa ja huomasin (ilokseni?) että yliopisto alkaa jopa vasta marraskuussa, hakuun ehtii mukaan ehkäpä jopa toukokuuhun asti ja pääsykokeita kielten puolelle ei välttämättä ole ollenkaan. :o

Eli siis käytännössä voisin hakea jo nyt ja pääsisin aloittamaan opinnot tämän vuoden puolella. Kuitenkin olisi tuhatsata asiaa, jotka pitäisi selvittää etukäteen ja melko nopeasti. Lisäksi en tiedä periaatteessa mitään faktoja Italiassa opiskelusta tai siitä missä minun kannattaisi opiskella saati tulenko loppujen lopuksi haluamaan opiskella koko aikaa Italiassa ja pärjäänkö ja tykkäänkö oikeasti siellä asumisesta ja elämisestä.

Nyt olen siis vähän mietteliäällä päällä; kannattaisiko minun kuitenkin ensin viettää se au pair vuosi Italiassa totutellakseni "uuteen kansalaisuuteen" ja ottaakseni paremmin selvää noista yliopisto-jutuista?
Mielipiteitä?? :?

nele

Mutta eihän sun ole pakko vuotta au-pairina viettää. Voisithan sä hakea vain esim. 3 kuukaudeksi. Tuossa ajassa selviäisi varmaankin tykkäisitkö siellä asua.
Voisitko lähteä esimerkiksi nyt kesällä kesäaupairiksi? Sitten voisit halutessasi palata hetkeksi vielä Suomeen ja järkätä asioita ennen koulun alkua marraskuussa.
Koska nuo koulujutut pitää olla päätettynä vai voisitko perua jutun vaikka vielä kuukautta aiemmin?

pittunen_

Hei voiko joku ihana ihminen kertoo mulle lisää tosta australiassa tapahtuvasta work/holiday oleskelusta? Et kuinka pitkäksi aikaa näitä viisumeja voi saada? pitääkö työt siis hakea siellä itse, vai auttaako joku järjestö siinä? Ja onko palkka sellanen että sillä ihan elääkin, vai pitääkö kuinka paljon pistää omaa rahaa? ja saako asunnon työnanatajan puolesta,vai pitääkö sekin etsiä itse?

Ja sitten vielä tämmöinen, että mitenhän tämmönen ulkomailla työskentely onnistuis esim. poikaystävän kanssa? kun olen vakituisessa parisuhteessa, ja tämä pidempi oleskelu ulkomailla ja maailman kiertely on meillä yhteisissä suunnitelmissa, että yksin ei kumpikaan olla menossa niin.. :roll:

nele

pittunen_.

www.workandtravelcompany.fi
Käy tuolta katsomassa lisätietoja, löydät vastaukset moniin kysymyksiin!
Mutta tietysti rahaa olisi hyvä olla säästössä vähän, meni minne tahansa. Eka palkka kun ei heti kättelyssä tule. On myös työpaikkoja, joissa työskennellään majoitusta ja ruokaa vastaan, jolloin olisi hyvä olla rahaa huveja ym. varten.

Mitä tulee ulkomaille lähtemiseen pariskuntana.
Toimii ihan samoin suunnitelmin kuin yksinäänkin. Itse olen laittanut mm. vapaaehtoistyötä järjestäville yrityksille (mm. Allianssi) kysymyksen aiheesta ja ystävällisiä vastauksia olen saanut, että onnistuu. Hakemuksessa pitää vain mainita hakemansa jonkun kanssa yhdessä.
Ja tuonne Australiaan voi tietysti lähteä kaksin! Meilläkin suunnitelmissa joskus mennä yhdessä.
Ja tietysti omatoimisesti meneminen voi olla helpompaakin. Itse lähdin yhdessä poikaystävän kanssa ja suosittelen sitäkin! Kasvattaa entistä enemmän yhteen, kun uudessa maassa yhdessä koetetaan selvitä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat