Irtisanominen - Työ ja opiskelu

Pumpuli

Myös määräaikaisesta työstä voi irtisanoutua ihan normaalilla irtisanomisajalla.

Kommentit (10)

Rose

Olen koko viikon pähkäillyt irtisanomis aikaa.
Minulla on maaräaikainen työsopimus kirjoitetaan aina vuoden loppuun, olen ollut kyseisessä työpaikassa nyt 1,5 vuotta. Niin onko minun irtisanomis aika 2 viikkoa vai kuukausi tietääkö kukaan? Tiedossa olisi uusi työpaikka, ei kyl vielä ole varmistunut. Työsopimuksessani ei lue tätä kohtaa.

sakura

Määräaikainen työsopimus ei ole irtisanottavissa, koska siinä sopimuksessahan on jo sovittu koska työsuhde loppuu. Määräaikaisesta työsuhteesta ei siis teoriassa voi lähteä kesken kaiken, vaan siellä pitää olla loppuun asti. Eli sun tapauksessa vuoden loppuun. Käytännössä moni työnantaja kuitenkin ymmärtää työntekijän tilanteen ja työpaikan vaihto onnistuu ilman ongelmia.

nindeliina
Lucky Lady
Joo, määräaikaisesta työsopimuksesta pääsee eroon vain koeajan aikana.

Käykö koeajan asialliseksi irtisanomisperusteeksi se että on löytänyt paremman työpaikan? Entä jos työ ei ole vielä ehtinyt alkaa? Voiko sen purkaa koeaikaan vedoten vaikka ei ole vielä aloittanutkaan?

sakura
nindeliina

Käykö koeajan asialliseksi irtisanomisperusteeksi se että on löytänyt paremman työpaikan? Entä jos työ ei ole vielä ehtinyt alkaa? Voiko sen purkaa koeaikaan vedoten vaikka ei ole vielä aloittanutkaan?

Perusteeksi et tarvitse yhtään mitään. Voit vaan ilmoittaa, että lopetat. Ja jos työ ei ole vielä alkanut, niin voithan ilmoittaa asiata työnantajalle, ja jos siitä tulee jotain ongelmia, niin lopetat sitten heti ensimmäisenä työpäivänä.

Sasuska
Pumpuli
Myös määräaikaisesta työstä voi irtisanoutua ihan normaalilla irtisanomisajalla.

Meidän alan yleisessä sopimuksessa (apteekki) lukee, että jos haluaa irtisanoa itsensä määräaikaisesta työstä, voi lain mukaan joutua maksamaan sakkoa eli esim. kuukauden palkan työnantajalle.

Toisaalta useat työnantajat varmaankin ovat vain ihmisiä (poikkeuksiakin löytyy...) ja suostuvat keskustelemaan asiasta ja sopimuksen voi sitten irtisanoa molempien osapuolien suostumuksella.

SooZ

Kyllä minä irtisanoin itseni viime kesänä työpaikastani, sopimus oli määräaikainen ja irtisanomisaika oli muistaakseni se 2 viikkoa. Olisko sitten alakohtaista? Kannattaa asia selvittää esim. luottamusmieheltä jos löytyy.

figaro
SooZ
Kyllä minä irtisanoin itseni viime kesänä työpaikastani, sopimus oli määräaikainen ja irtisanomisaika oli muistaakseni se 2 viikkoa. Olisko sitten alakohtaista? Kannattaa asia selvittää esim. luottamusmieheltä jos löytyy.

Miten pitkään olit ehtinyt olla duunissa? Monesti kuukauden tai kahden kuukauden koeaika saallii paljon...

Maruchka
figaro
SooZ

Miten pitkään olit ehtinyt olla duunissa? Monesti kuukauden tai kahden kuukauden koeaika saallii paljon...

Lakihan irtisanomisajat määrää, ja koeajalla saakin irtisanoutua milloin vain. Muuten menee työvuosien mukaan.

Rose

Nyt selvisi minulle asioita ja sanoin itseni irti.
Elikkä työsopimuksessani luki että sijainen sen mukaan määräytyy irtisanomis aika vaikka olin jo ollut melkein 2 vuotta mutta lukee sijainen niin irtisanomisaika oli 2 viikkoa siihensainpitää kesälomaa ja loput rahana lopputilin yhteydessä. Jos työsopimuksessa ei olisi lukenut sijainen niin irtsanomis aika olisi ollut kuukausi.
koe ajalla ei ole irtisanomis aikaa, voi lopettaa jos seuraavana päivänä tai sinä päivänä kun sanoo itsensä irti. Tämä tuli esiin kun koe aikanamme työkaverini lopetti työt.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat