Kesätyö siivoojana? - Työ ja opiskelu

Cara-

Olen nyt toista kesää siivoojana, enimmäkseen porrassiivousta ja vaikka en voisi kuvitella siivoavani vakituisesti niin kesätyönä se on ihan kivaa.

Varsinkin tällä hetkellä kun poikaystävä on armeijassa on tosi hyvä juttu että töitä on arkisin klo 7-15 ja siinä se. Aikaisin heräämiseen tottuu nopeasti, pari viikkoa oli vähän rankempaa kun piti lähteä kotoa jo ennen kuutta, kun kohteet oli kahden bussimatkan päässä... Työkaverit on kaikki ollut kivoja, ja tykkään siitä että yleensä voin itse suunnitella missä järjestyksessä teen päivän hommat. Ikkunoita pesisin mielelläni enemmänkin... :D

Välillä tietysti väsyttääkin ja paljon, helteellä on ihan oikeasti joskus vaikeuksia jaksaa hissittömissä taloissa ylös asti. Jotkut raput on ihan järkyttävän kuumia kun vähänkin paistaa aurinko. Ja se ottaa päähän kun jotkut ihmiset sotkee ihan tahallaan mutta yleensä asukkaat on ihan mukavia ja asiallisia mua kohtaan.

Sivut

Kommentit (117)

Lizzie

Oon ollu sairaalassa siivoojana (sairaala-apulaisena tai laitoshuoltajana) yht. 3 kesänä.
Eka kesä oli kiva, olin vastasyntyneiden vuodeosastolla ja siellä ei ollut siivottavaa kuin ne huoneet, me tehtiin myös välipalat ja jaettiin ruuat. Siellä oli kiva tunnelma ym.
Sitten olin 3kk kirurgian poliklinikalla, jossa en ollut potilaiden kanssa tekemisissä yhtään, vaan jynssäsin vaan leikkureita, heräämöitä ja tutkimushuoneita. Siellä oli kamalaa, kaikkia pissa,-kakka,-verijuttuja, abortin jämiä yms.

Viime kesänä olin pätkittäin pitkäaikaissairaiden osastolla, jossa suurin osa oli ihan vanhuksia, ja sieltä ei lähdetty enää kuin taivaan kotiin.
Siellä oli ihan kamalaa, siivoomisella ei kuulemma ollut niin kovin väliä, pääosa oli tiskeissä ja ruuan jakamisessa ja syöttämisessä.
Kamlaa kun vanhukset tarttuvat jakkuun että "antakaa minun kuolla!! tämä ei ole elämää!" ja sit koittaa vaa sanoa että ei ole mun päätettävissä. Vieressä kuva kun on nuorena sotilaspuku päällä ja vaimo ja lapset vieressä, mutta ei mitään läheisten kortteja tms.. :(
Siellä syötin melkein nukkuvia vanhuksia ja lauloin suvivirttä aina kun syötin, koska meinasin itse puklata kun sieltä kuului eri puolilta yökkäysääniä ja dementikkojen apua-huutoja :(

Niin, sellaisia kokemuksia minulla siivoamisesta.
Jos menet johonkin rappu-tai hotellisiivoukseen meininki on varmasti ihan eri.
Tärkeetä työtä, tsemppiä!

Lania

En oo ollu, mut kaveri on kertonu karuja juttuja siitä kun oli "siivoomassa kauppaa", eli toisinsanottuna kuuras takahuoneessa lihamyllyjä ja pesi verta seinältä :?

Susette

Juu, no mä itse olen harkinnut yhtenä vaihtoehtona siivoamista kesätyönä. Kyseessä olisi varmaan lähinnä toimisto-, ravintola- ja kotisiivouksia tms. Tuo sairaala ei kuulostanut kovin mukavalta.. :?

taki

Siivous on fyysisesti aika rankkaa, enkä varmaan ite jaksais sitä tehdä 8 tuntia 5 päivänä viikossa. Palkka on ihan ok, jotain 7e aloittelijallakin ilman koulutusta, isoissa kaupungeissa tietty saa enemmän rahnua. Oon syksyllä siivonnu yhellä liikenneasemalla, muuten oli jees, mutta ärsytti yks pomottava ämmä ja työmatkat niin paljon, että päätin lopettaa.

Jos tykkää itsenäisestä työstä ja asiakaspalvelusta(riippuu tietty missä siivoo..) niin todella kannattaa.
Ja jos on hyvä itsetunto, jotkut ihmiset ei vaan käsitä, että siistiminen on ihan kunnollinen työ, vittuilua ja ihmeasenteita on tullu kohdalle..

Parasta siivoomisessa on se, että sä tiedät kaiken ja sulla on avain kaikkialle, paskin juttu on se, että sulla on vaitiolovelvollisuus..

Miffy

Mä olin lukioikäsenä kaks kesää siivoamma rappukäytäviä turkulaisessa lähiössä.

Kyllähän se siinä meni, mutta aika rankkaa oli (sekä fyysisesti että henkisestikin).

Ehkä kaikkein pahinta oli kuitnekin se, että sitä oli joka ikinen arkipäivä seiskasta puol neljään. Ehkä kaikkein pahinta oli se, et joutu heräämään niin aikaisin :)

Lania
taki

Ja jos on hyvä itsetunto, jotkut ihmiset ei vaan käsitä, että siistiminen on ihan kunnollinen työ, v***u ja ihmeasenteita on tullu kohdalle..

Toi on kyllä totta, varmaan joutuu niiiin paljon kestään tahallisia ja vahingossa annettuja alentuvia katseita, ja ihmiset varmasti kävelee yli.

Toisaalta riippuu kyllä työyhteistöstä ja -paikasta, onko siivooja "yks meistä" vai vaan siivoja, tai tyyppi joka käy täällä siivoomassa.

Tyttönen

Oon ollu porrassiivoojana pari kesää sekä sit laivasiivoojana 9 kk: ajan. Porrassiivouksesta en tykkää yhtään!! Mut laivasiivouksesta tykkäsin,koska siin tutustu uusiin ihmisiin ja meil oli muutenki tosi hyvä porukka. Eikä se siivous kestä kuin sen tunnin ja siit saa kuitenki suht hyvin palkkaa sekä sit kaikki lisät. Laivasiivousta suosittelen!

sira

Aika monet kesät ja koulunkin jälkeen olen ollut siivoamassa. Olen ollut saman yrityksen palveluksessa, joten paikat on tullut kohtuu tutuiksi. Mutta helvata, ko on tylsää hommaa. Tai ainakin mulla on ollu, samat toimistot ja hallit kerrasta toiseen.

Fyysisesti sehän on raskasta niin kuin on jo sanottu, ainakin jos on hirviät areenat käytävä läpi päivän aikana. Mitä vielä... paremman puutteessa tekee!

Tuo ihmisten suhtautuminen siivoojihin vituttaa, aina kysytään et "ei kait tää oo sun päätoimi?" Sitte vasta ikään kuin hyväksytään, ku sanoo, et opiskelee samalla.

SunLion

mä oon vuoden verran siivonnu baaria...se on sellanen vakkari-asiakaskunta paikka..harvemmin on ikäviä sotkuja...

oon tykänny hommasta...just se on kiva kun näkee työnsä lopputuloksen : )

Tonde

Mä olen ollu laitoshuoltajana ja rakennussiivoajana. Molemmat oli tietty aika rankkoja duuneja, mut opiskelijalle kesätyöstä reilu 8 euroa/tunti+ kaikki lisät oli ihan kiva palkka. Varsinkin ku oli mukava työporukka. Ja rakennussiivouksessa ku näkee pelkkiä ukkoja päivät pitkät :wink:

anuliini

Mä oon siivonnut nyt n.pari kuukautta s-markettia eli siis kauppaa :D Muuten ihan ok hommaa,mutta suhtautuminen meihin on aika tylyä.. :( luulevat kai että siivous on meidän elinikäinen toimi..ite en todellakaan jaksais siivota koko elämääni muiden sotkuja!

Miffy

Mutta mun mielestä on aika inhaa ihmisten suhtautuminen, vaikka kuin ois pysyvä toimi se siivous. Siivoojat on aika hiton tärkeitä - ei tarvii ku hetki miettiä, millasta olis, jos kukaan ei siivoais...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat