Moukan tuurilla hyviä arvosanoja - Työ ja opiskelu

Nannerl

Monilla on varmasti kokemuksia täysin pepulleen menneistä tenteistä, kokeista, YO-kirjotuksista jne. Joskus kaikki menee päin prinkkalaa, vaikka olisi valmistautunutkin hyvin.

Nyt kiinnostaisi kuulla, että onko teille käynyt niin, että olette menneet kokeisiin kahta kättä heittäen, ja sitten onkin tullut sairaan hyvä arvosana?

Itse menin syksyn 2005 pitkän matikan YO-kirjoituksiin lähes täysin valmistautumattomana. Mitä nyt edellisenä iltana vähän kattelin äiteen vanhaa taulukkokirjaa, kun omat matikankirjat oli poikaystävän luona. Sitten siitä matikasta pamahtikin laudatur (juuri ja juuri :)). Oli vain jotenkin fiksu fiilis kirjotuksissa ja lisäksi koe oli helpoin moneen vuoteen.
Mulla oli noissa kokeissa mukana pandan lakumix-karkkeja. Siitä lähtien olen pitänyt niitä hyvän onnen tuojina, ja nykyään mässään niitä jokaisessa vaikeassa tentissä. :P

Kommentit (15)

Shandy

No mun kirjotukset meni hyvin vaikka reaali oli ainut mihin valmistauduin. Tosin se reaalin lopputulos ei sit ihan tyydyttänyt mua koska olin oikeesti lukenut paljon ja odotin saavani siitä ainakin E:n, mut ei sitten ollut enää myöhemmin kiinnostusta lähtee korottaan..

Sain äidinkielestä ja reaalista C:t ja englannista ja ruotsista M:t. Englanti meni mun mielestä ihan päin pyllyä, se lähti ytl:kin B:nä mut nousi jotenkin kummasti M:ksi, hyvä niin. :)

Mut on mulla ihan noista kurssikokeistakin monet mennyt hyvin vaikken oo lukenutkaan.. Maalaisjärjellä pääsee monissa aineissa aika pitkälle ja sit muistan aika hyvin tunneilla kerrottuja asioita niin ei hirveesti välttämättä tartte pänttäillä.. Tosin matikat yms mulla vaikeet aineet on sit eri asia, niitä en osaa vaikka koittaisin opetella. :?

Lizzie

Mä en koskaan oo oikein päntännyt mitään, siis silleen että lukisin monta viikkoa jotain samaa kirjaa, mulle kai jää päähän asiat kertalukemalla. Ja sit mulla on varmaan aika usein hyvä munkki. :)

Yo-kokeissa kirjotin syksyllä ruotsin, ja siihen kävin jonkun kesäkurssin, eli valmistauduin siihen, ja sain E:n, nippa nappa.
Muihin aineisiin en valmistautunut kuin reaaliin selailin 2 psykan kirjaa. Enkun kuunteluosuus meni ihan tosi huonosti, sain siitä yleensä jotain 79-88 ja sit kuunteluissa sain 69. Enkun arvosana lähti kuitenkin E:nä, mutta tippui juuri sen verran että se jäi 2pistettä vajaaksi, eli siitä tuli M.

Mutta äikässä ja reaalissa taas kävi munkki, koska ne lähti molemmat M:nä, ja nousi E:ksi, reaali tais olla jo 2 vajaa L:kin. Tulos siis 3 eximiaa ja yks magna hyvin vähällä lukemisella. Olin iloinen.

Kun hain yliopistoon, niin luokanopettaja,- ja lastentarhaopettajakoulutuksiin oli molempiin yhdet kirjat, ja puheviestintään oli ennakkotehtävä, johon kannattaa tietysti lukea kirja.

Luin kaikkiin paikkoihin kirjan kerran, ja pääsin kaikkiin. Asiaa auttoi varmaan se, että olin tehnyt kasvatustieteen appron sinä vuonna, ja puheviestinnässä se, että oli ilmaisutaidon lukiossa ollut puheopin kursseja yms.

Nyt kun opiskelen kolmatta vuotta OKL:ssä niin edelleen oon sellanen, etttä alotan tenttiin luvun korkeintaan 3 päivää aikaisemmin, yleensä luen hiki hatussa edellisen päivän. Viime tippaan jättäminen ei aina oo niin kovin hyvä juttu, tenttiinkin on kiva mennä silloin, kun tuntuu että osais vastata mihin vaan kysymykseen, kun toinen ääripää että lukee tärpit ja pitää sormia ristissä.

oranssi

Mulle on toi pänttääminen yleensä ollut aika vieras käsite opiskeluissa peruskoulun jälkeen. Ylppäreistä jäi kyllä pieni uteliaisuus, ois pitänyt kokeilla olisko kertaamalla saanut älliä, nyt jäi E:n papereiksi.

Mutta hauska juttu sattui kerran, kun olin jollain AMK:n pakollisella luentokurssilla. Skippasin n. 4/6 luennoista ja nekin kerrat kun olin paikalla en kuullut enkä nähnyt mitään, kun luentosali oli iso ja hälyisä. Lopputehtäväksi ilmoitettiin essee, ja kopsasin muutaman rivin muistiinpanoja pikapikaa joltakin. Niistä sitten bongasin jonkin tutkijan nimen, jonka yhden teoksen referaatin kävin kaivassa googlesta ja sen avulla kirjoitin huiman analyysin 1,5 tunnissa palautuspäivää edeltävänä yönä. Ja täydet tuli! Noissa tilanteissa tulee kyllä mieleen, että kuinkahan tarkkaan tuollaisten isojen ryhmien luennoitsijat oikein noita esseitä edes lukee... Tää kyseinen essee oli ainakin niin vasemmalla kädellä hutaistu, että ihmettelen.

Rahel

Muutaman kerran on käynyt moukan tuuri joissakin tenteissä. Joskus ihan minimaalisella lukemisella tulee hyvä tulos, ja joskus jonkun tentin moka on mennyt arvostelijalta sivu suun ja oonkin saanut todella hyvän arvosanan. Esmes yks kansatieteen syventävien tentti (johon olin kerrankin hyvin luenut), jossa vastasin viimeisen kysymyksen kohdalla aivan täysin aiheen vierestä. Sekoitin aika lahjakkaasti Amerikan intiaanien heimot, ryhmät ja maantieteelliset alueetkin... :roll: Ja sain kiitettävän parhaalla arvosanalla. :D

Lania
Dubyamoa
Ylppareihin luin aivan helvetisti ja samoin aion hoitaa yliopiston.

Ihanaa kun joku sanoo joskus noin! Ärsyttää kun porukka on ihan sikausein sillain JOO en tosiaan lukenu oikeestaan mitään, ihan vasurilla vedin ja kappas vaan eet ja ällät ropisi. Oikeesti oon lähinnä katkera koska mä en tosiaan lukenutkaan ja vedin vasurilla ja sainki sitte paskat paperit, mut ärsyttää se silti :P

Miffy

On muuten oikeesti ärrrsyä, kun jengi on et "joo siis dokasin vaan eilen enkä lukenu yhtäään et en varmaan pääse läpi" ja sit seuraavalla viikolla et "jooooo no tuliki sit täydet pisteet hehheh". No joo.

Mulla on pari kertaa käynyt niin, et oon aika hiton positiivisesti yllättynyt tenttituloksesta, mutta kyllä mä useimmiten luen paljonkin jolloin on tietty ihan loogista eikä mitään moukantuuria saada hyhviä arvosanoja.

No joo, sitä kyl sattuu, että sattuu just tulemaan ne itelle kaikkein parhaat kyssärit tenttiin, eli tentti saattaa mennä hyvin, vaikka ei omaiskaan kauheen kokonaisvaltaista tietämystä asioista.

Amalia

Meidän laitoksella on yks opettaja, jonka tenteistä saa poikkeuksetta jonkun kakkosella alkavan arvosanan (asteikko siis 1-3). Vähän mietityttää, että lukeeko se niitä tenttivastauksia lainkaan, vai mittaako vaan viivottimella että on tarpeeks tekstiä ja arpoo sitten jonkun numeron. Ja sitten nyrsii niinku pientä eläintä, jos on lukenut tenttiin ihan hulluna, ja saa saman numeron ku edellisestä tentistä, jonka tosiaan hoiti vasemmalla kädellä :twisted:

pikku-kata

Itellä on kyllä kans välillä tullu noita hyviä arvosanoja ihan yllätyksenä! Ruotsista sain H4 (asteikko 1-5) enkä lukenu yhtään paperia tai muistiinpanoa kokeeseen, mut tais tuo hyvä arvosana johtua ihan siitä et asiat oli niin naurettavan helppoja että ihan vitutti istua niillä ruotsin tunneilla...

Kerran taas kävi niin yläasteella, että luulin saavani matikan kokeesta ysin tai kympin, mut kappas, sieltä tulikin 6-... :D

Daisy

Hehe, meillä oli mikrobiologian tentti tässä syksyllä ja vähän summalla heittelin vastauksia käsitteisiin, joita oli toistakymmentä selitettävänä yhdessä tehtävässä. Pariin kohtaan jätin vastaamattakin, kun en kertakaikkiaan keksinyt niihin mitään nerokasta. Lisäksi kahdesta esseestä toinen meni vähän arvalla, kun en asiasta oikein mitään tiennyt. No, ei multa sit lähtenyt siinä kokeessa kuin pari pistettä siitä selitystehtävästä. Esseistäkin tuli täydet pisteet. No joo. Olin AIKA ihmeissäni kun sen kokeen tuloksen sain... :shock:

sopuli

Mä taidan kuulua niihin onnellisiin, jotka vetää tuurilla aika hyviä numeroita. Kirjoitukset meni aika hyvin, vaikken valmistautunut oikeastaan kun reaaliin ja enkkuun. Ne tosin olikin mun heikoimmat...

Nykyisessä koulussakin saan yleensä 3-4, vaikken ois lukenu. Itse olen tuohon 3 ihan tyytyväinen varsinkin jos en ole lukenut. Mulla on tapa kirjoitella ympäripyöreitä, että vaikken oikein asiasta tietäisikään, ni opet luulee mun tietävän ;)

koeputkilapsi

Joskus lukion alkuvuosina oli historian koe. Kokeessa oli kolme kysymystä + jokeri. Normaalista kysymyksesta sai 6 pistettä ja jokerista 9 ja kahteen oli vastattava. Täydet oli siis 12 pistettä.
Vastasin jokeriin ja normaalin kysymykseen, kummastakaan ei tullut lähelläkään täysiä, mutta silti sain 12/12 :P

ilakka
Amalia
Meidän laitoksella on yks opettaja, jonka tenteistä saa poikkeuksetta jonkun kakkosella alkavan arvosanan (asteikko siis 1-3). Vähän mietityttää, että lukeeko se niitä tenttivastauksia lainkaan, vai mittaako vaan viivottimella että on tarpeeks tekstiä ja arpoo sitten jonkun numeron. Ja sitten nyrsii niinku pientä eläintä, jos on lukenut tenttiin ihan hulluna, ja saa saman numeron ku edellisestä tentistä, jonka tosiaan hoiti vasemmalla kädellä :twisted:

Tästä tuli mieleen meillä sattunut tapaus, jossa pitkän odottelun jälkeen erään tentin tulokset ilmestyivät taululle, ja kaikki olivat saaneet kolmosen (asteikolla 1-5). Eräs opiskelijoista sitten ihmetteli, että hänen nimeään ei ollut listalla ja menikin kysymään kurssin vetäjältä, että mitä hän on tehnyt väärin. Luennoitsija käännytti kyselijän nopeasti pois ja parin päivän päästä taululle ilmestyi myös hänen nimensä, ja arvosanana 3.
Miten niin kurssin vetäjä oli tainnut hävittää koko tenttipinon :P .

Itselläni taisi olla tätä moukan tuuria juuri viimeisimmässä tentissä. Sain tehtyä 4 tehtävää viidestä kohtuullisesti, mutta en yhtäkään mielestäni täysien pisteiden arvoisesti. Viidennen tehtävän meinasin jättää kokonaan tekemättä, kun en tienny yhtään, mitä siihen olisi pitänyt vastata. Päätin kuitenkin lopuksi kirjoittaa siihen jotain yksinkertaista, ajattelin jos sieltä edes yhden armopisteen saisi.
Lopulta tenttiarvosanaksi sain 5/5 (ja vieläpä tentin ainoa vitonen, että ei rimakaan ihan lattialla tainnut olla). Kannatti ilmeisesti heittää arvauksella se viides tehtävä.

Elmeri

Mulla oli bilsa nelosen koe ja pänttäsin siihen hulluna ja ku koe kysymykset tuli eteen ni en tajunnu niistä yhtään mitään. Voin ihan rehellisesti sanoa et kirjotin yhteenki esseeseen oikeesti varmaan jotain 4 lausetta ja se maikka anto mulle siitä 3/6 :shock:

Numeroks tuli 8½ et oli maikka vähän löysäillyt arvostelussaan.

Tsein

^Tai sitten hän on vannoutunut Gaussin käyrän kannattaja, eikä luovu siitä vaikka luokan kokonaistulos asettuisi pelkällä maalaisjärjellä arvosteltuna sinne lähemmäs arvosanoja 4-6.

Elmeri

Heh :D

Meil on kyl lukios yks sellanen maikka, joka ei anna oppilailleen arvosanakas 8 huonompaa. No onneks en ole kirjoittamassa hänen opettamiaan aineita :wink:

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat