Ammattiliitot - Työ ja opiskelu

figaro

Ajattelin, että tänne voisi olla hyödyllistä kasata keskustelua ammattiliitoista ja kenties tuonne linkkilistaan liittojen sivuista.

Itse olen koettanut tuttavilleni sun muille puhua ammattiliittojen hyödyistä erityisesti ajatellen työsuhteen mahdollista päättymistä seuraavaa aikaa eli työttömyyttä. Se, että sinulla on kaksi vuotta aikaa kerätä 43 vkoa (n. 10kk) työkokemusta ansiosidonnaista päivärahaa varten, on minusta iso asia. Liiton päiväraha on aina iso asia verrattuna työmarkkinatukeen ;)

Ammattiliitoissa on myös se hyvä asia, että he ajavat sinun etujasi, jos työmaailmassa ja erityisesti juuri työpaikallasi jokin asia ei mene lakien ja säädösten mukaan. Aina voit kysyä neuvoa ja saat juridista apua, jos se on tarpeen.

Henkilökohtaisesti olen kuulunut heti ensimmäisistä ammattiopiskeluviikoista saakka ammattiliittoon. Tein 1½ putkeen töitä, jäin työttömäksi ja nyt saan ansiosidonnaista päivärahaa. Ja tämä päiväraha on rutkasti enemmän kuin normaali Kelan päiväraha ;)

Sivut

Kommentit (33)

vihollinen

Mä kuulun varmaan jokaiseen mahdolliseen sosiaali-ja terveyden alan ammattiliittoon. Koska olen siis opiskelija vielä, niin ei jäsenyys maksa mulle mitään, jne..

Mutta valmistun nyt keväällä ja kovasti olen yrittänyt miettiä minkä ammattiliiton niistä valitsisin. Messuilla olen jokaista edustajaa haastatellut ja kysellyt, jne..
Mutta kyllä valinta on mulle jo melko selvä, olen päätynyt valintaani sen kautta, että kun jokaisella ammattiliitolla on oma lehti mikä tulee kerran kuukaudessa, niin oon niitä selaillut ja vertaillut. Ja erään ammattiliiton lehti on kaikista monipuolisin ja eniten antava. Ja kyseisen ammattiliiton jäsen edut ovat myös suurimmat.

MiuMiu*

Kyllä ammattiliittoon kannattaa kuulua. Sen sain huomata miehen kautta, jolle kävi huonosti yhden työpaikan suhteen ja liitolta sai hyvin apua: hoitui oikeudenkäynnit ja muut hyvin, eikä itse tarvinut oikeastaan muuta tehdä, kuin toimeksianto. Sitten tietenkin se päiväraha on myös suuri syy kuulua liittoon.

Lucky Lady

En kuulu, enkä tiedä viitsinkö liittyäkään. Palkasta menee jo riittävän iso osa sairauskassaan, johon en myöskään halua kuulua, mutta kuulun työpaikan puolesta. (voikohan siitä erota..?) Kaipa sitä johonkin pitäisi liittyä, mutta en ole löytänyt sopivaa liittoa. Työn puolesta se olisi Metalliliitto, koulutuksen puolesta kai PAM. En halua kuulua kumpaankaan. Pärjäilen ilmankin.

figaro
Lucky Lady
En halua kuulua kumpaankaan. Pärjäilen ilmankin.

Toisaalta.. Jos jäät työttömäksi, saat vähemmän, kun et kuulu liittoon ;)

Rixuliini

Saahan Kelalta "parempaa" päivärahaa jos se olikohan nyt kymmenen kuun työllisyysehto on täyttynyt.
Ei ehkä ole ihan niin hyvä kuin mitä liitosta saisi, mutta huomattavasti työmarkkinatukea parempi.

figaro

Minä esim. saan melkein tuplat per päivä Kelan päivärahaan verrattuna, kun olen ansiosidonnaisella. Väitän siis, että taatusti on hyötyä pärjäämisenkin suhteen. Pieni raha (1,2-16% palkasta) sen eteen kuussa, että mahdollisen työttömyyden sattuessa saa enemmän kuin peruspäiväraha..

Ja ajallisestikin 10kk on aika lyhyt - tarvitaan ansiosidonnaiselle pääsemiseksi.

Lizzie

Kuulun OAJ:n Suomen Opettajaksi Opiskelvien Liiton (SOOL) kautta.

Aion toki pysyä liitossa koko opiskelujen ajan kuten myös valmistuttuani.

Esim jos joku tapaturma tai kuolonturma sattuu minun ollessa opettaja, minä olen silloin juridisesti vastuussa, jolloin OAJ:n lakimiehet ovat takanani.
Tämä tietenkin ihan ääriesimerkki,
mutta arjen kannaltakin se on hyödyllistä jo nyt, saan Opettaja-lehden joka viikko jossa noin puolet artikkeleista on mielenkiintoisia.

Peikko

Minä kans kuulun moneen liittoon. Näin opiskelijana voi olla ilmaiseksi. Opiskelen sosiaalialaa niin sen alan liitot. En vielä tiedä mihin sitten liityn kun valmistun nyt keväällä..

Annie the Pooh

Kuulun Metoon (onkohan se joku entinen metsäalan ammattilaisliitto tjsp) ja koska olen opiskelija, niin jäsenyys ei maksa mitään. Ja kesätyöpalkasta menee jotain 0,7% onko se nyt sitten työttömyyskassaan, ei ole paha summa, viime kesänä se oli jotain palttiarallaa 5 egee per palkka. Eli kaksi siidukkaa... pysty jättää juomatta :lol:

Olen kans heti ekasta vuodesta lähtien kuulunut alani ammattiliittoon, eka kuuluin PAMiin, mutta kun vaihtui ala, vaihtui liittokin.

figaro
Pai25
Osaisiko joku kertoa mihin liittoon merkonomin kannattaisi liittyä ? Tuntuu nin pirun sekavalta noi kuviot... Tai sit en vaan tajuu... :oops:

Eikös PAM ole ainakin yksi? Ja toisaalta työpaikan mukaan kannattaa liittyä. Jos on pitempiaikainen duuni siis. Kysypä vaikka luottamusmieheltä liittoa. Varmaan osaa parhaiten vastata (tai pitäisi osata :))

Rose

Mä kuulun Superiin (perus- ja lähihoitajien liitto) Liityin jo opiskelu aikana ja nyt sit ku pääsin töihin niin liityin työttömyyskassaan. On hyvä kuulua liittoon. Onhan niitä etujakin siitä..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat