sosionomin työ (lastensuojelu,varhaiskasvatus) - Työ ja opiskelu

napu

olen harkinnut aloittavani jossain tulevaisuudessa sosionomin opiskelut..en vain edelleenkään ole saanu selkoa mitä se sosionomin työ esim.varhaiskasvatuksessa on konkreettisesti..voiko tällä koulutuksella päästä esim.päiväkodin johtajaksi? mitä muuta? entä jos valitsee suuntautumiseksi lastesuojelun,millaista työtä se on? olisin niiiin onnellinen,jos saisin vastauksia :roll:

Kommentit (11)

Lizzie

Uskoisin että päiväkodin johtajalta vaaditaan vähintään se kandin tutkinto varhaiskasvatuksessa, veikkaisin että varhaiskasvatuksen maisteri vois olla se vaatimus.
Jos lastentarhaopettajaksi haluat, suosittelen sitä yliopistokoulutusta.

Lastensuojelussa sosionomit voivat työskennellä esim. ensi-ja turvakodeissa,
nuorisovankiloissa, hoitokodeissa ja erilaisissa nuorten tukitoimissa.
Mahdollisuuksia on varmaan aika paljon! :)

vihollinen

Sosionomin tutkinto vastaa lastentarhanopettajan tutkintoa, että sillä voi tehdä sitten sitäkin työtä.. Mutta johtajaksi sillä tuskin ihan pääsee..

Lastensuojelussa sitten voi just mennä kaikkiin tommosiin lastenkoteihin, jne..

Mä oon kans haaveillut sosionomin tutkintoa, ja hainkin nyt just amk:iin sitä lukeen, mutta vaikka pääsisin, niin mun pitää siirtää alottamista viel vuodella :(

vihollinen
maaruli
Mun kotikunnassa päiväkodinjohtaja just on sosionomi.

Ookoo, no ehkä se saattaa sit vaihdella, sillä kaikki päiväkodinjohtajat mitä mä tiän, ni on just jotai tommosia kandeja, jne..

maaruli

Kaipa se joo vaihtelee.. Jos ensisijaisesti haluaa lastentarhanopettajaksi ja varmasti myös päiväkodin johtajaksi, niin ilman muuta kannattaa hakea yliopistoon. Eli että ei kuitenkaan pidetä sitä sosionomin tutkintoa ykkösvaihtoehtona.. Mutta mä esimerkiksi haen sosionomiksi opiskelemaan vaan varavaihtoehtona jos en yliopistoon pääse. Koska on se sosionomi kuitenkin sitten sen verran lähellä toivottua alaa, että jotain pääsee tekemään. Ja varmasti on amk-opinnot jotenkin hyödyksi jos myöhemmin hakee ja pääsee yliopistoon.. :roll:

Lizzie
maaruli
Kaipa se joo vaihtelee.. Jos ensisijaisesti haluaa lastentarhanopettajaksi ja varmasti myös päiväkodin johtajaksi, niin ilman muuta kannattaa hakea yliopistoon. Eli että ei kuitenkaan pidetä sitä sosionomin tutkintoa ykkösvaihtoehtona.. Mutta mä esimerkiksi haen sosionomiksi opiskelemaan vaan varavaihtoehtona jos en yliopistoon pääse. Koska on se sosionomi kuitenkin sitten sen verran lähellä toivottua alaa, että jotain pääsee tekemään. Ja varmasti on amk-opinnot jotenkin hyödyksi jos myöhemmin hakee ja pääsee yliopistoon.. :roll:

Juu ilman muuta kannattaa pitää monta ovea auki. Mä hain kanssa sosionomiksi sillon kun hain OKL:ään, varhaiskasatukseen ja puheviestintään, sosionomiksi en päässyt :lol: Ehkä ne huomas sit että en ollu oikeasti motivoitunut ku sanoin suoraan että OKL on ensisijaisena.. :?

Sosionomin hommat olis mullekin ehdottomasti kaikkien kivoin amk- ala, sit varmaan terkkari.

Ebba

Öäh. Mullakin on vaihtoehtona just tää sosionomin koulutus. Haluaisin lastentarhanopettajaks (mutta en siis mitenkään välttämättä päiväkodin johtajaksi samalla), ja luin kyllä niitten amk:jen sivuilta että sosionomi voi myös valmistua lastentarhanopettajaks. Miten on?

Ja mitä muuta päiväkodeissa sosionomi voi tehdä?

Laura
Ebba
Öäh. Mullakin on vaihtoehtona just tää sosionomin koulutus. Haluaisin lastentarhanopettajaks (mutta en siis mitenkään välttämättä päiväkodin johtajaksi samalla), ja luin kyllä niitten amk:jen sivuilta että sosionomi voi myös valmistua lastentarhanopettajaks. Miten on?

Ja mitä muuta päiväkodeissa sosionomi voi tehdä?

Sosionomi(AMK) ei varsinaisesti kyllä valmistu lastentarhan opettajaksi. Pätevyys kyllä on mahdollisuus saada. Voihan sitä olla vaikka lastenhoitaja tuolla koulutuksella, mutta on ns. ylikoulutettu siihen hommaan.

Lizzie

Oon aina monelta taholta kuullut, että sosionomit jäävät nopeasti kakkoseksi kandille työnhakutilanteessa.

Sosionomit eivät ole lastantarhanopettajia, vaan voivat toimia vastaavissa tehtävissä päiväkodeissa, mutta käsittääkseni sitten esiopetusta eivät saa pitää. Eli lähinnä hoitavat alle 5-vuotiaita.

Laura
Lizzie
Oon aina monelta taholta kuullut, että sosionomit jäävät nopeasti kakkoseksi kandille työnhakutilanteessa.

Sosionomit eivät ole lastantarhanopettajia, vaan voivat toimia vastaavissa tehtävissä päiväkodeissa, mutta käsittääkseni sitten esiopetusta eivät saa pitää. Eli lähinnä hoitavat alle 5-vuotiaita.

Joskus vielä saivat esiopetuspätevyyden koulutusken mukana, mutta nykyään ei. Eli jokainen voi halutessaan sen pätevyyden hankkia. Jos on varma, että haluaa lastentarhanopettajaksi, miksi ei hakeutuisi suoraan siihen tähtäävään koulutukseen?

figaro

Hain sosionomiksi lukemaan yhdistäkseni nykyisen ammattini tuohon. Uskon, että voin työskennellä tuon jälkeen ties miten monella saralla. Enkä minä tule tuijottamaan sitä, olenko ylikoulutettu vai en. Teen sitä mistä tykkään.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat