valintakoe ja työmarkkinatuki - Työ ja opiskelu

marimma
Moi__
Hain "pakkohaussa" kolmeen ammattikorkeeseen, että saisin jatkossakin työmarkkinatukea. Ja nyt on tullut kutsu valintakokeeseen! Onko kokeeseen pakko mennä??? Valmistun vasta tänä syksynä lukiosta. En halua vielä opiskelemaan...

Meillä ainakin ammattikouluun haki pari "aikuista" ihan samalla idealla ja he tuli paikalle kyllä, muttei tehneet mitään.

Eli ilmoittautuivat paikalla olleiksi ja nimet kirjattiin ylös ja muuta ja sitten lähtivät siitä kotiin tai kaupungille tai jotain. Eli eiköhän se sama homma ole tuolla korkeakouluissakin..

Kommentit (10)

Moi__

Hain "pakkohaussa" kolmeen ammattikorkeeseen, että saisin jatkossakin työmarkkinatukea. Ja nyt on tullut kutsu valintakokeeseen! Onko kokeeseen pakko mennä??? Valmistun vasta tänä syksynä lukiosta. En halua vielä opiskelemaan...
[color=darkred]
otsikko by sunlion[/color]

kosmetologi

ammattikorkeaan ei ole kaikista helpoin päästä, joten suosittelen menemään kokeeseen ja mikäli pääset, voit vielä miettiä haluatko kyseiselle alalle heti vai vasta myöhemmin.

Susette

Niin, jos tahallasi yrität suoriutua valintakokeista mahdollisimman huonosti, niin tuskin pääset sisään :wink: Joskus olen tuollaisestakin kuullut, jos on ollut tilanne, että on ollut pakko hakea vain jonnekin.

Taffel

Mulla on nyt tää tilanne ja en oikeen tiiä mitä tekisin. Pääsin kolmeen pääsykokeeseen eri paikkakunnille,mutta matkaa näihin kaupunkeihin on 250km eli tulis melko reissu ympäri suomen jos kaikissa kävisin.. Voisinkohan vain soittaa noihin kouluihin että ei mua kiinnosta niihin oikeesti tulla,niin jos työkkäri ei sitten sais tietoa että olisin jättänyt tulematta jne...? Oli pakko hakea noin kauas kouluihin koska ne oli ainoat "lähellä" olevat mihin on pääsykokeet,koska minnekkään kouluun en nyt halua.
Ja ilmoitetaanko työvoimatoimistoon/saako työvoimatoimisto selville että onko kouluun/pääsykokeisiin päässyt? Kun muistaakseni jätin menemättä muutama vuosi sitten amiksen pääsykokeisiin,mutta ei ne sitä työkkärissä tiennyt..
Muoks. eli siis en olisi nyt kuitenkaan jäämässä kotiin lorvimaan,vaan olen hakenut harjoittelu paikkaa. Eli saanko harjoittelu rahaa,jos en käy pääsykokeissa? MOLin sivuilla lukee näin:

[color=brown]Vaikka työmarkkinatukioikeus olisikin menetetty siitä syystä, että em ehdot [size=9](ei ole kieltäytynyt, eronnut tai erotettu työstä, koulutuksesta tai eräistä työvoimapoliittisista toimenpiteistä, on hakeutunut soveltuvaan ammatilliseen koulutukseen, eikä hän ole kieltäytynyt, eronnut tai omasta syystä erotettu tällaisesta koulutuksesta.. )[/size] eivät täyty,henkilö on oikeutettu työmarkkinatukeen esimerkiksi työvoimakoulutuksen tai työharjoittelun ajalta.

Työmarkkinatukioikeuden voi saada takaisin, kun on ollut työssäoloehtoon luettavassa työssä, työharjoittelussa, työkokeilussa tai työvoimapoliittisessa koulutuksessa yhteensä viisi kuukautta, valmistunut ammattiin tai täyttänyt 25 vuotta.[/color]

Eli jos ymmärsin oikein niin saisin rahaa jos oon harjottelemassa,vaikka en olisi pääsykokeisiin mennyt? Ja jos oisin 5kk harjoittelemassa niin saisin sitte työttämänäkin kotonakin rahaa?

Tsein

Oon antanu itseni jäädä sellaisen käsityksen valtaan, että tiedot joko menevät suoraan työkkäriin (yhteishaku) tai sitten joudut itse todistamaan, että olet käynyt kokeissa/hakenut ja saanut hylsyn.

Jos työmarkkinatuki menee sen takia nurin, että jätät hakemisen puolitiehen, niin sitä voi saada silti harjoittelun ajalta ja tosiaan viiden kuukauden päästä sitä saa jo sitten ilman harjoitteluakin.

Pakkohaku on kyllä syksyisin aika ahterista, kun tarjolla on niin vähän opiskelupaikkoja eikä niistä kaikille löydy sitä oikeaa.

Taffel

Joo okei,eli en lähe reissaan pitkin suomea pääsykokeissa,soitan niille että en tule, koska olen joka tapauksessa menossa harjoittelu rahalla töihin,enkä jää kotiin työttömäksi.

Taffel

TAAS tämä hiton pakkohaku on. Mun pitää täyttää työkkärille tuollanen lappu että mihin kolmeen kouluun olen hakenut.. Näkeeköhän nämä työkkärin tädit sitten jostain tuon minun nettihakulomakkeen? Siis sen mihin täytän kaikki tietoni [size=7](HENKILÖTIEDOT, POHJAKOULUTUS, HAKUTOIVEET, ARVOSANAT)[/size]? Jos laittais nuihin arvosanoihin vaan että "Ei arvosanaa" tai kaikkiin vaikka 4,jotta siellä päässä voisivat ymmärtää että en ole tosissani hakemassa :? Ei kehtais lähtä ramppaan pääsykokeissa jos nyt edes sinne pääsis.. Äh,mä haluan vaan olla töissä ja kouluttautua aikuiskoulutuksella sitten kun on hyvä hetki. Pitikin jäädä työttömäksi juuri kun yhteishakukin on päällä!

Tsein

^Näen sellaisen mahdollisuuden, että jotain kautta tuo tulee ilmi työkkärissä. En tiä näkevätkö tuolta hakukoneesta, mutta periaattessa voisivat pyytää paperia nähtäväksi, jos/kun tulee kielteinen päätös pääsykokeeseen kutsumisesta. Siinä voi sitten lukea jotain raskauttavaa.

Mutta... voisithan hakea aloille, joille vaaditaan työkokemusta. Tosin jos olet ollut töissä, niin eipä sitten. Matkailun ja kaupan aloilla ainakin työkokemuksella on merkitystä. Haussa kannattaa suosia omalla paikkakunnalla olevia kohteita, mikäli mahdollista. Jos kutsu kokeeseen tulee, ei tarvi sit matkustaa sen takia. Kannattaa myös tarkistaa, ettei hakukohteen pääsykoe ole maksullinen. Nämä siis, jos ei ole hakemassa tosissaan vaan pakon edessä.

Tsein

^Ootko tarpeeksi varma opiskelupaikasta (vai oletko hakemassa opiskelemaan lainkaan) vai saanut varman työpaikan? Tuo pakkohaku on kyllä pylleröstä ja voi aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä joidenkin henkilöiden kohdalla, mutta toisaalta ei sitä parane vältellä ilman varmoja suunnitelmia.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat