Työhakemus - Työ ja opiskelu

Lania

Mä oon nyt sit joutunu tähän soppaan kanssa, ja kolmen jälkeen alkaa jo naurattaan.. kaikki on niin ERINOMAISTA ja LOISTAVAA ja ERITTÄIN sitä ja tätä. En oo tiennytkään että mussa on näin paljon hyviä puolia ja alkaa tuntuun että mähän oon paras ja huipuin työntekijä mitä kukaan vaan voi toivoo! :lol:

Mut eiks se oo ihan ok tehä yks sellanen summittainen hakemus ja sitä aina fiksailla työpaikan mukaan? Ettei joka kerta tarvi/kannata väsätä ihan uutta ja "erilaista"?

Huomasin sellasenki hassun jutun että oon automaattisesti kirjottanu joihinki hakemuksiin "tyttö" ja johonki "nainen" :D jostain alitajunnasta vissiin kummunnu että mikä "kannattaa".

Sivut

Kommentit (17)

Jzzu

Mie oon koulutuksessani saanut ohjausta työhakemuksen tekoon ja yksi näyttökansion osa-alue on työhakemus ja CV.

Saatiin erilaisia versioita työhakemuksista ja ansioluetteloista ja niiden pohjalta väsäiltiin sitten, muistaakseni mollin sivuilla oli jossain esimerkkihakemus jota opettajakin kehui hyväksi malliksi työhakemusta varten. :-k

blaah:)

Tässä törmäsin ongelmaan, kun tajusin että työtä hakiessa pitää kirjoittaa myös tuo työhakemus. En ole ikinä joutunut kyseistä kirjettä kirjoittamaan, koska olen työni saanut täyttelemällä työnhaku lomakkeita.

Eli siis, :?: Millainen on hyvä työhakemus :?: Molempiin olisi mukava saada vinkkejä, avoimeen ja sitten tähän hieman virallisempaankin versioon.. Ei sitten jäisi se työpaikan saanti ainakaan siitä kiinni...

Maruchka

Me ollaan jo koulussa harjoiteltu vapaamuotoisia työhakemuksia, nuo virallisethan ovat yleensä yrityksen omanlaisia.
Työnhakuilmoituksessahan pitäisi olla millainen hakemuksen tulee olla.

Vapaamuotoinen voisi olla sellainen ns. raporttimuodossa oleva selostus, jossa kerrot ensin itsestäsi ylipäätään, sitten koulutuksesta ja työkokemuksesta. Loppuun voisi olla hyvä vielä kertoa "Miksi minä?" -otsikolla jotakin. Palkkatoivomus, liitteet... tulee muistaa.

figaro

Kannattaa kuitenkin välttää liian kaavamaista tai suoraan kopioitua olemassa olevista. Avoin hakemus kun voi olla omanlaisensakin. Kuva saattaisi tehdä tehtävänsä vaikka paperin kulmassa :) Ja muista liittää hakemuksen mukaan CV (eli ansioluettelo). Yleensä on erikseen mainittu, jos sellaista ei kaivata.

Rixuliini

Kannattaa vähän miettiä mimmoinen se paikka on johon haet. Jos vaikuttaa sellaiselta rennolta ja huolettomalta, ja jos hakevat persoonallista työntekijää, niin silloin todellakin kannattaa välttää kaavamaista hakemusta. Sellainen reipas, rento ja omannäköinen, mikä erottuu muista ja jää mieleen. Tosin sellainen on vaikea tehdä, tiedän kokemuksesta kun olen väsäillyt tässä yhden jos toisenkin hakemuksen.. :roll:
Yleensä se juuri menee tylsäksi kun pitää alkaa sepustamaan..Mutta olen tässä yrittäny heittää mukaan jotain humoristista, enkä ole tuputtanut itseäni liikaa.

Tuli muuten mieleen että edellisessä paikassa oli yksi työtekijä joka ihan avoimesti teki 19-vuotiaan tyttärensä työhakemukset alusta loppuun. Luulisi jo tuon ikäisenä osaavan itsekin kirjoittaa sen verran että ei tarvisi äitiin turvautua.

Pai25

Teresan laittamasta linkistä löytyi aikas hyvät ohjeistukset työhakemuksen tekemiseen.
Meille korostettiin koulussa että pitää vastata siihen työnantajan työpaikkailmoitukseen. Eikä vaan löpistä muita juttuja...
Eipä ole tullut muuten aikoihin kirjotettua työhakemusta...

andefizz

Nykyään kannattaa laittaa oma kuva mukaan hakemukseen vaikka sitä ei pyydettäis! Varsinkin jos haette asiakaspalvelutyöhön! ( Vaikka sitä puhutaan ett ulkonäkö ei merkkaa... mut kyl nykyään ulkonäöllä on aika paljon merkitystä). :)

MiuMiu*

Mulla on sellanen käsitys ja hieman lakiasioita lukeneena muistelen, ettei työnantajat noita kuvia sais edes kysyä...mutta siinä pätee varmaan sama kirjoittamaton sääntö, kuin naisten lasten"hankinta" uteluissa, jotka myös ovat laittomia ja silti niitä aina vaan kysellään... :roll:

koeputkilapsi
andefizz
Nykyään kannattaa laittaa oma kuva mukaan hakemukseen vaikka sitä ei pyydettäis! Varsinkin jos haette asiakaspalvelutyöhön! ( Vaikka sitä puhutaan ett ulkonäkö ei merkkaa... mut kyl nykyään ulkonäöllä on aika paljon merkitystä). :)

Näin se on.

Meillä kyllä tuo työhakemuksen tekeminen yms asiakirjojen harjoittelu tehtiin ysiluokalla..

Ässä

Onkos kukaan teistä törmännyt sellaiseen netissä täytettävään avoimeen hakemukseen, jossa ensiksi pitää täyttää henkilötiedot, kielitaito, koulutus ja työkokemus kovinkin tarkastikin siihen lomakkeeseen ja sitten sen lomakkeen lopussa lukee "kopioi henkilökohtainen työpaikkahakemus tähän" ja "kopioi cv tähän"? Tuntuu hullulta laittaa kahteen kertaan samaan lomakkeeseen tiedot edellisistä työpaikoista, niin mitä ihmettä sillä cv:n kopioinnilla sitten tarkoitetaan? Sen työpaikkahakemuksen kopioinnin ymmärrän kyllä. Siihenhän voi kirjoittaa sellaisen markkinointisepustuksen itsestään, mutta tuo cv-juttu vaivaa mieltä.

Eleonor

Siis jos ilmoituksessa lukee vain, että "hakemukset 17. tammikuuta mennessä...", niin millainen hakemus se nyt pitää olla?
Hitto soikoon minä osaa tehdä tommosii :<

koeputkilapsi

Eleonor, miehän laitan siulle vähän googletuksella (kesti 0.05 sekuntia) saamiani hyviä ohjeita työhakemukseen:

http://www.nettinappi.fi/tyoelama/tyohakemus.html nettinapin ohjeet työnhakuun

http://216.239.59.104/search?q=cache:h_D4RPYCOHoJ:cs.joensuu.fi/~rekursi... tämä linkki näytti tosi hyvältä, ja taisi sisältää että mikä on työhakemuksen kaava.

http://www.mol.fi/toimistot/rauma/ryhmapalvelut/ohjeita.html tästä taas pääsee mol:n hyviiin linkityksiin eteenpäin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat