palkkaa harjottelusta? - Työ ja opiskelu

figaro

Täytyypä muuten tiedustella TEHY:stä ja SUPER:ista tuon hoitoalan osalta, vaikka itse en alan ihmisiä olekaan..

Sivut

Kommentit (17)

sakura
figaro
En tiedä päteekö nuo liiton suositukset sen kummemmin harjoittelujaksolla. Varsinainen työsuhde on eri asia :roll:

Meillä liitto ainakin antaa palkkasuositukset suoritettujen opintoviikkojen mukaan ja sitten erikseen tuon valmistuneen alotuspalkkasuosituksen. Eli samaa mieltä tuosta, että liiton suosituksia kannattaa seurata ja pyytää palkkaa niiden mukaan.

figaro

Monissa paikoissa maksetaan ja jos ei työpaikan puolesta niin oppilaitoksen puolesta harjoittelutukea.

Törmäsin tässä opiskelijatalouden osalta mielenkiintoiseen asiaan: Minun koulutusohjelmassani suorastaan usutettiin palkkaa kyselemään/vaatimaan harjoittelujaksosta. Mieheni oli sairaanhoitopuolella ja työnantaja olisi maksanut palkkaa, mutta oppilaitos kielsi palkallisen harjoittelun. Ne, jotka olivat erehtyneet ottamaan palkkaa vastaan ja harjoittelusta vastaava opettaja oli saanut tietää, oli kyseiset henkilöt joutuneet tekemään nämä "palkalliset harjoitteluosuudet" uudestaan.. Minusta todella törkeää - kyseessä kuitenkin SAMA oppilaitos, mutta eri koulutusohjelma :evil:

EDIT. Tulipa vielä sekin samaan syssyyn mieleen, että meillä suositeltiin harjoitteluja suoritettavaksi kesällä, että opiskeluaika lyhenisi ja opiskelijat kenties saisivat elantonsa myös kesäksi.. Sairaanhoitopuolella et saanut kuin kolme opintoviikkoa kesän töistä, jos sitäkään. Kesätöitä ei siis hyväksytty/hyväksiluettu millään tavoin :(

nindeliina

Niin, elikkä minkälaisia kokemuksia teillä on siitä maksetaanko opintoihin kuuluvasta harjoittelusta palkaa?

Mistä yleensäkin on lähtöisin käytäntö että harjoittelusta ei tarvitse maksaa palkkaa? Kuitenkin esimerkiksi oman alani työehtosopimus on yleissitova, eli työnantajan tulee noudattaa TES:iä vaikka ei olisi järjestäytynytkään. Siinä mainitaan selvästi että alan oppilaitoksessa opiskelevalle harjoittelua työsopimussuhteessa suorittavalle maksetaan vähintään 70 % vaatimusryhmä 1. palkasta.

Ite opiskelen korkeakoulussa eikä koulu anna mitään ohjeita palkan suhteen. Harjoittelusta sain palkkaa, mutta aika paljon alle TES:in . Työnantajani mainitsi työsopparia tehdessämme että, "kaikkihan eivät harjoittelusta palkkaa maksa" antaen näin ymmärtää että minun pitäisi olla tyytyväinen siihen mitä saan. Niin olinkin, niin kauan kunnes kuulin mitä minun olisi oikeasti pitänyt saada, koska olin aikaisemmin täysin siinä uskossa että palkkaa ei tosiaan ole pakko maksaa...

Joitain yrityksiä varsinkin tietotekniikka-alalla kuulema pyörii lähes yksinomaan palkattomien harjoittelijoiden työpanoksen varassa. Uudet vain sisään kun entiset lähtee...

Joillain aloilla varmaan on niin että niitä paikkoja ei vaan palkallisena irtoa, mutta oikeasta työstä pitäisi myös mielestäni maksaa asiaan kuuluva palkka.

MiuMiu*

Mun mielestä ne paikat on melko harvassa, joissa harjoittelijalle maksetaan palkkaa...ei kyllä ole itseni tai kenenkään tuttavankaan kohdalle sellaista sattunut :roll:

nindeliina
figaro
Mieheni oli sairaanhoitopuolella ja työnantaja olisi maksanut palkkaa, mutta oppilaitos kielsi palkallisen harjoittelun. Ne, jotka olivat erehtyneet ottamaan palkkaa vastaan ja harjoittelusta vastaava opettaja oli saanut tietää, oli kyseiset henkilöt joutuneet tekemään nämä "palkalliset harjoitteluosuudet" uudestaan.. Minusta todella törkeää - kyseessä kuitenkin SAMA oppilaitos, mutta eri koulutusohjelma

Millä perusteella koulu voi kieltää ottamasta harjoittelusta vastaan palkkaa jos työnantaja sitä tarjoaa??? Sehän vain lisää harjoittelu-, työ- ja opiskelumotivaatiota!

Venice Queen

Joo tuota, minulle melko ajankohtainen asia... Meillekin on koulussa jankutettu sitä, että parempi on olla hyvä harjoittelupaikka, mistä ei saa palkkaa kuin huono paikka palkan kera... Totta tuokin, mutta kyllä sitä rahaa haluaisi tietenkin, koska töitähän sinne mennään tekemään! Kävin just viime viikolla neuvottelemassa harjoittelupaikasta, ja minut luvattiin sinne ottaa. Ihmettelin kun ei ottanut puheeksi palkkaa, joten minä sitten otin ja sain kuulla että yritys ei yleensä ole maksanut palkkaa. Onneksi kuitenkin kysyi sitten, että onko minulla mitän palkkatoivetta, johon sanoin sitten 500 euroa/kk, koska se on käsittääkseni juuri sillä rajalla, että saan silti vielä opintotuen siihen päälle. Ärsytti vielä ihan suunnattomasti, koska opettajaltani olin kuullut että yleensä sillä alalla on maksettu harjoittelusta, ja kun yritys vielä itse oli ottanut yhteyttä koulullemme, että haluaisi harjoittelijan yritykseensä. Tietääkseni yritys on vielä aika hyvin toimeentuleva... No tämä haastattelijani lupasi harkita ehdotustani, kylläpä muuten saattaa ottaa hieman päähän jos tyrmää ehdotukseni! Mutta se selviää tässä pian toivottavasti...

figaro
nindeliina
figaro
Mieheni oli sairaanhoitopuolella ja työnantaja olisi maksanut palkkaa, mutta oppilaitos kielsi palkallisen harjoittelun. Ne, jotka olivat erehtyneet ottamaan palkkaa vastaan ja harjoittelusta vastaava opettaja oli saanut tietää, oli kyseiset henkilöt joutuneet tekemään nämä "palkalliset harjoitteluosuudet" uudestaan.. Minusta todella törkeää - kyseessä kuitenkin SAMA oppilaitos, mutta eri koulutusohjelma

Millä perusteella koulu voi kieltää ottamasta harjoittelusta vastaan palkkaa jos työnantaja sitä tarjoaa??? Sehän vain lisää harjoittelu-, työ- ja opiskelumotivaatiota!

Sitä sopiikin kysyä! En tiedä laisinkaan mihin tuo pykälä kyseisessä koulutusohjelmassa perustuu. Suorastaan p**seestä koko homma :x Ja voit uskoa, että miten moni opiskelijoista oli myrkyn niellyt tuon pykälän takia.. Omituiseksi asian tekee, että sama oppilaitos ja eri käytäntö.. :o

Miffy

Mikä liitto ja ala?

Meillä tosin laitos maksaa jotain tukea harjoitteluun menijöille... Ja jotkut työnantajatkin SAATTAVAT maksaa, mutta ihan opintotuella useimmat kai harjoittelunsa tekee.. Meillä ei onneksi ole pakollista harjoittelua.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat